Tänään näin ehkä semmosen 13-14v tytön joka oikeasti pelkäsi pientä koiraa.
Olin viemässä lasta päiväkotiin ja oltiin juuri alittamassa alikulkutunnelia, kun vastaan tuli ystävällinen nainen pienen puudelin kanssa jolla oli valopanta kaulassa.
Meidän edessä käveli tämä tyttö ja yhtäkkiä kun hän näki että vastaan tulee tämä nainen koiransa kanssa, tää tyttö kääntyi salamana ympäri ja lähti juoksemaan karkuun.
Tämä koirantaluttajanainenkin yritti siinä rauhoitella, että "älä suotta pelkää, en mä tätä vapaaksi päästä", mutta turhaan ja mä kun olin lapsen kanssa siinä kohdalla, hän päivitteli mullekin, että "hää (tuo tyttö) säikähti ihan turhaan tätä koiraa vaikka mä sanoin, että ei tartte pelätä". Mä sit jotain siihen myötätuntosesti, että "nii-in, toiset pelkää koiria enemmän kuin toiset."
Mua ei eikä mun lasta pelottanut se pieni söpö villakoira yhtään.
Mietinkin, että mikä saa tuollaisen pelkoreaktion aikaiseksi pientäkin koiraa kohtaan, että salamana pitää juosta karkuun? 🤔
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Viime viikonloppuna vanhahko mies ulkoilutti räksyttävää skotlannin terrieriä pulkkamäen vieressä. Koira haukkui kovaa ja pelotti lapsia. Koirat pitäisi ottaa pois tällaisilta ihmisiltä. Vanhus itse varmaan jo vähän kuuro, jos tuo ei häiritse häntä itseään. Normaaleita ihmisiä tuo räksytys häiritsee, pitäisi kieltää nämä haukkuvat koirat kerrostaloissa.
Nuo hurtat kyllä häiritsee kaikkia, jotka asuu 2 km säteellä. Pitäisi kieltää kaikilta. Esim meillä naapurin koirien tauoton ulina pilaa omassa pihassa oleilun, kun joka hiton lehteä jota tuuli liikuttaa pitää erikseen ulvoa. Eikä edes ole ihan tonttinaapuri, vaan pari taloa välissä. Tauotonta meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten juoksemaan lähtenyt muisti jättäneensä kännykän lataukseen/liikuntavarutekassin eteiseen tms. ja se koira nyt vain sattui olemaan siinä ja te ylitulkitsette.
Tai lapsi muisti että hänenhän piti käyttää heidän koira aamupissillä kun molemmat vanhemmat ovat aamuvuorossa.
Jep. Ei tuon perusteella voi tulkita mitään. Meilläkin on pieni villakoira. Kukaan ei ole koskaan pelännyt niin, että olisi juossut karkuun. Lähtökohtaisesti en päästä lähellekään vieraita ihmisiä, koska koira ei heistä liiemmin välitä. Jotkut ovat kyllä varautuneita, mutta heistä kävellään ohi kiinnittämättä huomiota. Tuskin mikään koiria pelkäävä teini haluaa kenenkään huomiota.
Pienet koirat ovat usein niitä pahimpia vastaantulijoille räksyttäjiä, eikä omistaja saa niitä hiljaiseksi.
Itsekin pelkään naapurin pieniä räkyttäjiä koska kun ovi aukeaa alkaa korvia vihlova räkytys, ihan joka kerta. En ymmärrä mikä koiraa vaivaa jos pitää joka ikinen ihminen haukkua.
Ja miten omistaja jaksaa itse kuunnella?
Näin koiranomistajana en ymmärrä toisia koiranomistajia, jotka antaa koiriensa mennä tervehtimään kaikkia ihmisiä ja koiria. Miten vaikea on ymmärtää, että kaikki ihmiset tai koirat ei pidä koirista tai halua näitä lähelleen. Toisaalta en ymmärrä myöskään vanhempia, jotka eivät opeta lapsilleen, ettei koiria lähestytä ilman lupaa.
Meillä on pieni koira, joka on hyvin valikoiva sen suhteen kenen kanssa on tekemisissä. Huonoja kokemuksia isoista koirista ja (tyttö)lapsista, jotka ovat noin 7-8-vuotiaita. Lähtökohtaisesti ei olla kenenkään kanssa, mutta osa tosiaan päästää oman koiransa tai lapsensa liian lähelle. Todella raskasta, kun sitten valitetaan, että meidän koira alkaa haukkumaan vaikka lapselle pelottavasti, kun ensin ei ole kuunneltu, että tämä ei pidä vieraista lapsista. Oikein kerjätään omalle lapselle huonoa kokemusta koirista. Niillä pienillä ja söpöillä koirilla on myös luonne ja mieltymykset eikä ne ole mitään pehmoleluja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikonloppuna vanhahko mies ulkoilutti räksyttävää skotlannin terrieriä pulkkamäen vieressä. Koira haukkui kovaa ja pelotti lapsia. Koirat pitäisi ottaa pois tällaisilta ihmisiltä. Vanhus itse varmaan jo vähän kuuro, jos tuo ei häiritse häntä itseään. Normaaleita ihmisiä tuo räksytys häiritsee, pitäisi kieltää nämä haukkuvat koirat kerrostaloissa.
Nuo hurtat kyllä häiritsee kaikkia, jotka asuu 2 km säteellä. Pitäisi kieltää kaikilta. Esim meillä naapurin koirien tauoton ulina pilaa omassa pihassa oleilun, kun joka hiton lehteä jota tuuli liikuttaa pitää erikseen ulvoa. Eikä edes ole ihan tonttinaapuri, vaan pari taloa välissä. Tauotonta meteliä.
Ystäväni pitää koiriaan aidatulla pihalla kun keli sallii. Noin 15 metrin päässä kulkee autotie. Joka kerta kun tiellä liikkuu ihminen autolla, kävellen tai pyörällä, koirat aloittavat huutonsa. Kesällä illanistujaisissa joku kysyi koirien haukkuessa että etkö komenna niitä ollenkaan. Ystävä vastasi siihen että kyllä omaa pihaa saa vartioida, se on koirille luontaista.
Tsiisus.
Vierailija kirjoitti:
Minå pelkäön nimenomaan pieniä koiria. Ne on lähes aina täysin kouluttamattomia ja kasvattamattomia ja arvaamattomia.
Isoja koiria en pelkää, koska niiden eleitä on helpompi lukea ja yleensä niiden kasvatuksessa on ollut pakko nähdä vähän enemmän vaivaa, joten ne on myös vähemmän hulluja.
Jaa, yksikään pieni koira ei ole kyllä hyökännyt kimppuun, vaikka olisi ollut miten kasvatettu. Sitten taas kimppuuni on hyökännyt iso koira. Ja oman koirani kimppuun iso koira. Korona koirabuumissa koiria on ottaneet sellaisetkin, jotka eivät ole niitä osanneet kasvattaa. En luottaisi siihen, että iso koira on koulutettu kunnolla.
Onko ap:lla pelkoja? Pimeä, ahtaat paikat jne? Tunne on ihan samanlainen koirapelossakin kuin muissakin peloissa.
Miksi tehtailet näitä typeriä aloituksia, ap?
Puudelit kyllä harvemmin tekevät mitään, mutta monella voi olla huonoja kokemuksia ylipäätään koirista. Esim. terrierit on usein tosi ärhäköitä. Ja osa omistajista ääliöitä. Meidän lähellä asuu nainen, jolla on kaksi terrieriä. Ohitustilanteessa antaa näiden tulla ihan nilkkaani kiinni räksyttämään. Samalla yritän pitää oman koiran toisella puolella itseäni. En ymmärrä miten ei ole sen vertaa järkeä päässä, että ei päästäisi koiriaan puremisetäisyydelle ohitustilanteessa.
Itse olen aikuinen ihminen, mutta aloin varoa koiria sen jälkeen, kun otin kerran koiranpennun syliini ja se näykkäisi hampailla minun silmäluomeeni. Jouduin käymään lääkärissä asian vuoksi.
Ei koiria pitäisi kieltää, niin kuin täällä paljon kommentoidaan. Sen sijaan monille koiranomistajille pitäisi asettaa koirienpitokielto. Lähtökohtaisesti kannattaa enemmän siellä alikulkutunnelissa pelätä sitä vastaantulevaa ihmistä kuin koiraa - eiköhän se ihminen ole vaarallisin "eläin" toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei koiria pitäisi kieltää, niin kuin täällä paljon kommentoidaan. Sen sijaan monille koiranomistajille pitäisi asettaa koirienpitokielto. Lähtökohtaisesti kannattaa enemmän siellä alikulkutunnelissa pelätä sitä vastaantulevaa ihmistä kuin koiraa - eiköhän se ihminen ole vaarallisin "eläin" toiselle ihmiselle.
Pitäisi olla myös pakollinen arviointi, että mikä rotu sopii. Liian monet ottaa koiria, joiden koulutukseen ei rahkeet riitäkään. Esim. pienet ja söpöt terrierit voivat olla täysiä terroristeja. Puhumattakaan näistä munanjatkekoirista, jotka ovat lisäksi hengenvaarallisia.
Minun kimppuun hyökkäsi iso koira, kun olin viimeisilläni raskaana. Se jätti syvät pelot. Eniten otti päähän koiranomistajat, jotka vähätellen ja halveksuen nauroivat, että ei meidän Musti mitään tee, eivätkä estäneet koiraa tulemasta lähelle.
Lapseni osoittautui kasvaessaan todella koiraihmiseksi ja suurin toive oli aina saada oma koira. Joten minun piti oppia pois pelostani. (ISO TYÖ!!) Lopulta otettiin pieni koira. Edelleen suhtaudun varauksella isoihin koiriin. Enkä voi sietää koiranomistajia, joita ei kiinnosta toisten tunteet tai kokemukset. Koiranomistajissa on paljon ääliöitä, joiden pitää päteä sillä millainen koira heillä on ja halveksua kaikkia, jotka eivät heidän koirastaan pidä tai tähän luota. Ja suurin osa näistä ei edes ole kouluttanut koiraansa mitenkään kummoisesti.
Minå pelkäön nimenomaan pieniä koiria. Ne on lähes aina täysin kouluttamattomia ja kasvattamattomia ja arvaamattomia.
Isoja koiria en pelkää, koska niiden eleitä on helpompi lukea ja yleensä niiden kasvatuksessa on ollut pakko nähdä vähän enemmän vaivaa, joten ne on myös vähemmän hulluja.