Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään näin ehkä semmosen 13-14v tytön joka oikeasti pelkäsi pientä koiraa.

Vierailija
15.01.2026 |

Olin viemässä lasta päiväkotiin ja oltiin juuri alittamassa alikulkutunnelia, kun vastaan tuli ystävällinen nainen pienen puudelin kanssa jolla oli valopanta kaulassa. 

Meidän edessä käveli tämä tyttö ja yhtäkkiä kun hän näki että vastaan tulee tämä nainen koiransa kanssa, tää tyttö kääntyi salamana ympäri ja lähti juoksemaan karkuun. 

Tämä koirantaluttajanainenkin yritti siinä rauhoitella, että "älä suotta pelkää, en mä tätä vapaaksi päästä", mutta turhaan ja mä kun olin lapsen kanssa siinä kohdalla, hän päivitteli mullekin, että "hää (tuo tyttö) säikähti ihan turhaan tätä koiraa vaikka mä sanoin, että ei tartte pelätä". Mä sit jotain siihen myötätuntosesti, että "nii-in, toiset pelkää koiria enemmän kuin toiset." 

Mua ei eikä mun lasta pelottanut se pieni söpö villakoira yhtään. 

Mietinkin, että mikä saa tuollaisen pelkoreaktion aikaiseksi pientäkin koiraa kohtaan, että salamana pitää juosta karkuun? 🤔

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat eli huonot kokemukset koirista. Itsekään en tykkää koirista ja jännitän niiden seurassa, koska kimppuuni hyökkäsi koira kun olin 5 v.

Vierailija
2/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kokemus koirasta nostaa vanhan pelon esiin ja saa panikoimaan. Jos pelolle ei tee mitään se pelko pysyy ihmisessä, vaikka järki sanoisi muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni pelkää koiria koosta riippumatta. Naapurilla oli pari munanjatketta, joita piti vapaana. Kyllä siinä traumat tulee kun 3v lapsen kimppuun käy... anteeksi, tulee tekemään tuttavuutta itseä isommat koirat.

Vierailija
4/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pittbullit. Niitä on paljon ja kaikkialla. Moni pieni koira puree tai haukkuu. Ihan normaali fiksu reaktio, kun yhteiskunta ei suojele lapsia. Koiria on jo liikaa, niitä pidetään pitkissä hihnoissa ja päästetään lasten lähelle, vaikka lapsi ei halua niitä lähelleen. Itse annan nykyään aina palautetta omistajalle, jos lasten lähellä toimii noin. Pitäkää koirat pois lasten läheltä.

Vierailija
5/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan mietin, oliko se valopanta päällä vai ei? Musta se on kuitenkin keskeinen asia tässä jutussa. Jos ei, miksei? Jos oli, miksi ja paljonko se kulutti patteria? Kuka sen laittoi päälle? Jos ei, kuka oli vastuussa siitä, että tunnelissa koiralla ei ollut valoja? 

Vierailija
6/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten juoksemaan lähtenyt muisti jättäneensä kännykän lataukseen/liikuntavarutekassin eteiseen tms. ja se koira nyt vain sattui olemaan siinä ja te ylitulkitsette.

Tai lapsi muisti että hänenhän piti käyttää heidän koira aamupissillä kun molemmat vanhemmat ovat aamuvuorossa.

Vierailija
7/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias ja edelleen pelkään. Pienenä yksi huono kokemus jätti elinikäisen pelkotilan, jota pahentaa muiden ihmisten etenkin koiranomistajien suhtautuminen asiaan. Kammo iskee heti kun vieras koira on liian pitkässä hihnassa tai irti ja tulee kohti. Koiran ohittaminen on joka kerta painajaista. Ystäväni koiraa johon olen saanut rauhassa tutustua en pelkää. 

Monesti kun pyydän että voiko koiran ottaa kiinni tai vetää sivummalle jos tulee liian lähelle tulee tosi tylyä tekstiä ja vähättelyä. Itse yritän aina kiertää mahdollisimman kaukaa niin pitää ehdoin tahdoin päästää koira iholle. 

Vierailija
8/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua puri tuollainen "ei tee pahaa kenellekään" -koira ranteeseen, kun odotin bussia. Siinä repeytyi takista hiha ja sain hampaanjäljet käteen. Omistaja höpsötteli, että ei se ennen ole ketään purrut.

Koira ei kuulu lähellekään päiväkotia tai koulua!

Vierailija
9/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut olla tyttö kotimaista alkuperää. Joidenkin kansojen ideologian mukaan koirat on likaisia ja välteltäviä. 

Vierailija
10/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koiranomistajat vaatii ilotulitekieltoa sen takia, että jollain on koira joka pelkää pauketta.

Samalla perusteella vähintään kaupungeissa pitäisi olla koirakielto (tai siis voitaisiinhan ne sallia 8 tunnin ajan yhtenä päivänä vuodessa ja lisäksi venetsialaisten aikaan) koska isossa asukasmäärässä on jo useita koirapelkoisia ihmisiä.

Vierailija
11/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla tyttö kotimaista alkuperää. Joidenkin kansojen ideologian mukaan koirat on likaisia ja välteltäviä. 

Minä olen kotimaista alkuperää ja tasan samoilla linjoilla koirista.

Vierailija
12/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap oikeasti tule yhtään syytä mieleen?

Vierailija
13/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin nähnyt kuinka somali saa nopeasti jalat alleen kun näkee koiran. Kaverin pientä koiraa afrikkalaiset miehet yrittivät potkia. 
Kyllähän koiria voi oikeasti pelätä. Suomalaiselle se pelko ei johdu kulttuurista. 

Vierailija
14/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu täti-ihminen pelkää ihan älyttömästi, kun hänen kimppuun oli käynyt ihan pikkutyttönä koira. Siitä jäi kammo.

Vierailija
15/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mä olen 51-vuotias nainen, ja pelkään hysteerisesti koiria. Pieniäkin. Eihän fobiat ole rationaalisia. Itse pelkään koirien lisäksi myös perhosia. 

Vierailija
16/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma tyttö oli pieni, niin sitä puri käteen maalla joku pystykorva(?), ei onneksi jäänyt pelkoa koiria kohtaan.

Vierailija
17/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna vanhahko mies ulkoilutti räksyttävää skotlannin terrieriä pulkkamäen vieressä. Koira haukkui kovaa ja pelotti lapsia. Koirat pitäisi ottaa pois tällaisilta ihmisiltä. Vanhus itse varmaan jo vähän kuuro, jos tuo ei häiritse häntä itseään. Normaaleita ihmisiä tuo räksytys häiritsee, pitäisi kieltää nämä haukkuvat koirat kerrostaloissa.

Vierailija
18/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten juoksemaan lähtenyt muisti jättäneensä kännykän lataukseen/liikuntavarutekassin eteiseen tms. ja se koira nyt vain sattui olemaan siinä ja te ylitulkitsette.

Tai lapsi muisti että hänenhän piti käyttää heidän koira aamupissillä kun molemmat vanhemmat ovat aamuvuorossa.

No joo, tääkin voi kyllä olla mahdollista. Ap

Vierailija
19/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäähän joku hämähäkkiä vaikka se on monin verroin pienempi. Fiksuinta olisi tässä tilanteessa, siis jos selkeästi huomaa että joku pelkää, niin pysähtyä ja tehdä tilaa niin että pelkääjä pääsee ohi. Maanittelu, hössöttäminen ja selittely vain pahentaa asiaa. On sitten nuoren vanhemman tai muun asia altistaa nuorta sopivasti koirille, niitä kun Suomessa tuppaa tulemaan vastaan. 

Vierailija
20/34 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ainahan koirat on omistajiensa mielestä kilttejä ja tuttavallisia, eivätkä tee ikinä pahaa kenellekään. Ja kun tekevät, niin sitten ihmetellään, kun ei Rekku ennen ole ketään raadellut, mikä ihme sillä tuli. Muuten vaan ihmiset on lenkillä vaihtaneet kadun toiselle puolelle kun ovat tulleet vastaan. Mutta kiltti on, uskokaa nyt kun mä niin sanon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi