Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrat laskeneet kautta maan ensimmäistä kertaa historiassa

Vierailija
15.01.2026 |

Taisi kuitenkin se asumistuen leikkaus vaikuttaa merkittävästi vuokratasoon. Eikun lopetetaan koko tuki ja vuokrat tulevat kunnolla alas.

https://www.hs.fi/talous/art-2000011750346.html

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin vuokra nousi. 

Vierailija
2/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaushistoria alkaa vuodesta 2015. :DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vaikuttaa se, ettei toimeentulotuesta makseta enää kuinka suurta vuokraa hyvänsä.

Vierailija
4/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa lopetettaisiin 180 000 ulkomaisen opiskelijan ja niiden sdp perheen yhdistettyjen perheiden elättäminen 

Vierailija
5/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mihinkään laske vaan korkeintaan jää korotus tällä kertaa välistä, ehkä seuraavana vuonna sitten hintaa taaa ylös. Pitäisi olla mekanismi että vuokra voi myös laskea ilman että joutuu hakea uuden kämpän.

Vierailija
6/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kertoi vuokraavansa tällä hetkellä tappiolla. Kun suhdanne paranee, nousee vuokra taatusti. 

Vierailija
7/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön ylitarjonta ja asukkaat halpatyövoimaa

Vierailija
8/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vaikuttaa se, ettei toimeentulotuesta makseta enää kuinka suurta vuokraa hyvänsä.

Tosin sossu/kela maksanut ei ole ikinä ihan mitä tahansa vuokria. 

Vierailija
9/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri kertoi vuokraavansa tällä hetkellä tappiolla. Kun suhdanne paranee, nousee vuokra taatusti. 

Millä ihmeen tappiolla? Jokainen vuokra lyhentää asuntovelkaa jolloin lopuksi omistaja saa asunnon ilmaiseksi itselleen!

Vierailija
10/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan helposti muuttaa edullisempaan.

Vierailija
11/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti todella korkea työttömyys saa aikaan vuokrien hinnan laskemisen. Jos saisi vielä vähän lisää nostettua työttömyyttä ehkä vuokrat myös laskisi siinä samalla. Tämä oli ihan ennaltaodottamaton mekaanismi.

Vierailija
12/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanon, että mitäs minä sanoin: kun asumistuki loppuu, vuokrat laskevat. Tuet vääristävät markkinoita ja nostavat keinotekoisesti hintoja. Niin paljon kuin saa tukea, sille tasolle asettuu aina hintakin. Toivottavasti loppuu kokonaan asumistuki, eikä se tarkoita etteikö köyhimmät silti tukea tarvitsisi asumiseenkin. Rahaa ei saisi nimetä vain asumiseen käytettäväksi, vaan ihmisen pitäisi itse saada päättää, paljonko hän laittaa tuestaan asumiseen, jolloin hänellä olisi hyötyä halvemmasta asunnosta, kun rahaa jäisi enemmän muuhun. 

Vierailija
13/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti vuokrat laskisivat, jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan. Asumistuen saajilla vaan ei ole varaa maksaa edes vastiketta, niin asunnot olisivat tyhjillään ja ihmiset hätämajoituksissa.

Vierailija
14/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään asuntosijoittaminen vähemmän kannattavaksi ja lopetetaan asuntosijoittajien tukeminen.

Vierailija
15/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan helposti muuttaa edullisempaan.

Valitinko mä siitä noususta? Asun jo huonolla alueella ja vuokra on kohtuullinen. Vastasin vain, että se nousi, en pyytänyt mitään neuvoja. 

Vierailija
16/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa laittaa loordit tiukille. Itse sain viime vuonna tiputettua 50€ pois kuukausivuokrasta, ja nyt vuoden alusta neuvottelin toiset 50€. Se on 1200€ säästö vuodessa ja uskon että saan vielä puristettua lisääkin myöhemmin koska olen hyvä vuokralainen. Toki loordit aina ämpyilee ja mussuttaa, mutta kannattaa olla tiukkana.

Vierailija
17/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pidä puoliasi loordia vastaan ja pistä hanttiin, niin noin voi käydä. Ei kannata alistua ja hyväksyä, ota loordiin yhteyttä ja sano ettei käy.

Vierailija
18/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain tässäkin kunnan  vuokratalossa vuokra nousi jokavuotiseen tapaan, mutta "kohtuullinen" vain junnaa paikallaan. Mitäpä tuosta, yksiönkin vuokra ylittää kelan normin.

Vierailija
19/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen tappiolla? Jokainen vuokra lyhentää asuntovelkaa jolloin lopuksi omistaja saa asunnon ilmaiseksi itselleen!

Tappioksi moni laskee, jos vuokra ei kokonaan kata asunnon vastiketta ja lainoja. Se voi olla harmittava tilanne, jos on paljon lainaa, ja asuntojen arvotkin ovat nyt laskeneet, niin ettei myyntikään auta. Mutta kyllä pitkällä aikavälillä yleensä tulee arvonnousua. 

Vierailija
20/31 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikilla muillakin. AP ny vaan puhuu paskaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi