Luin yliopistolla 7 vuotta kaikkea mitä milloinkin kiinnosti!!!
v 1991-1997 ja päädyin työttömäksi!
elokuva -ja tv tiede
psykologia
kirjallisuustiede
uskontotiede
historia
filosofia
kreikan kieli
lopulta pääaineeksi muodostui kulttuurihistoria ja siitä gradu, jopa eximia
se harmittaa etten ottanut sitä opintolainaa, sillä olisi ollut opintojen jälkeen käyttöä sillä päädyin työttömäksi fil.maisteriksi.
20 v siitä tein toisen yliopistotutkinnon, teologian maisteriksi 2 vuodessa työkkärin luvalla. gradun kopsasin ensisestä gradusta.
ja jatkoin taas työttömänä ruokajonon pummina.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opiskelisin mieluusti noita listan juttuja. Aikoinaan hain jopa yliopistolle lukemaan egyptologiaa ja melkein pääsin sisään ensi yrittämällä. Onneksi en päässyt. Työllistyminen tuolla kombolla on liki mahdotonta. Opiskelinkin sitten oikeasti työllistävän alan. Minulla on kaveri, joka opiskeli teologiaa ja sitten työllistymisen varmistamiseksi toisen tutkinnon fysiikasta.
Millään alalla ei ole mahdotonta työllistyä, jos on tarpeeksi hyvä. Mukaan lukien egyptologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opiskelisin mieluusti noita listan juttuja. Aikoinaan hain jopa yliopistolle lukemaan egyptologiaa ja melkein pääsin sisään ensi yrittämällä. Onneksi en päässyt. Työllistyminen tuolla kombolla on liki mahdotonta. Opiskelinkin sitten oikeasti työllistävän alan. Minulla on kaveri, joka opiskeli teologiaa ja sitten työllistymisen varmistamiseksi toisen tutkinnon fysiikasta.
Millään alalla ei ole mahdotonta työllistyä, jos on tarpeeksi hyvä. Mukaan lukien egyptologia.
Totta, mutta jos ollaan realisteja, on hyvin ja huonosti työllistäviä aloja, ja valtavia eroja näiden välillä. Jollakin alalla sinun pitää olla hyvä ja vielä oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun taas toisella alalla kysyntä voi olla yleisesti kovaa jo kesken opintojen, vaikkei olisi mitenkään erinomainen.
-Todennäköisyyksiä ajatellen
Naistutkimus ja noitatiede vielä tuohon aloittajan listaan niin paletti olisi täydellinen.
Niin minäkin opiskelin kaikkea kiinnostavaa: kirjallisuustiedettä, kotimaista kirjallisuutta, taidehistoriaa, latinaa, pohjoismaisia kieliä, ruotsinkielistä kirjallisuutta, fonetiikkaa, yleistä kielitiedettä, muinaisislantia yms. enkä edes valmistunut yliopistosta. Silti olen elättänyt itseni ja perheeni kirjallisuuden suomentajana yli 30 vuotta, ja töitä tarjotaan jopa vanhuuseläkkeellä ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette menneet vaikka amikseen tai ammattikorkeakouluun hankkimaan lisätutkintoja alalta joka työllistää?
ei osaa eikä kiinnosta mikään sellainen käytännön ala. se on se ongelma. yliopistolla olisin voinut vaihtaa OKLaan tai lukea sosiologiaa, mutta ne tuntui tylsiltä, yksinkertaisilta ja naisten aloilta. olen siis mies, tykkäsin tutkia kaikkea historiaa ja sellaista miehistä alaa, ja urheilin paljon. se oli mukavaa elämää, voisin olla ikuinen opiskelija.
ap
Ainakaan et osaa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani elokuva- ja TV-tieteen pääaineopiskelijat ovat kaikki hyvissä töissä.
minun tuntemani kaikki joko lopettivat kesken tai alkoholisoituivat jo matkalla, yhden tiedän joka pääsi elokuva-arkistoon töihin, en tiedä onko sellaista olemassakaan enää ja suurin osa oli homoja ja lespoja ja heidän kohtalonsa tiedämme, surkea
ap
Aivopierujesi perusteella ei ole mikään ihme että olet työtön. Et ole ansainnut parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Naistutkimus ja noitatiede vielä tuohon aloittajan listaan niin paletti olisi täydellinen.
Kerro toki missä Suomen yliopistossa voi opiskella noitatiedettä? Tai edes amk?
Vierailija kirjoitti:
Kumpaakaan ei voi opiskella yhdessäkään yliopistossa. Toisekseen onko nuo mielestäsi niitä miehisiä aloja jotka ap:ta kiinnosti?
Olisitko ihan oikeasti ollut valmis laskemaan työksesi ilmastointiputkien pituuksia ja reittejä työkavereina haisevia autistiukkoja?
#ingengör
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette menneet vaikka amikseen tai ammattikorkeakouluun hankkimaan lisätutkintoja alalta joka työllistää?
ei osaa eikä kiinnosta mikään sellainen käytännön ala. se on se ongelma. yliopistolla olisin voinut vaihtaa OKLaan tai lukea sosiologiaa, mutta ne tuntui tylsiltä, yksinkertaisilta ja naisten aloilta. olen siis mies, tykkäsin tutkia kaikkea historiaa ja sellaista miehistä alaa, ja urheilin paljon. se oli mukavaa elämää, voisin olla ikuinen opiskelija.
ap
Hyvin moni ei voisi. Mulla meni haahuillessa viisi vuotta ja edes kandia en saanut tehtyä.
Kirjat pystyn lukemaan ilman yliopistoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaakaan ei voi opiskella yhdessäkään yliopistossa. Toisekseen onko nuo mielestäsi niitä miehisiä aloja jotka ap:ta kiinnosti?
Naistutkimus on vain vaihtanut nimeä, sitä saattoi opiskella vielä vuonna 2008.
Kotona oppii sivistystä tehokkaammin kuin yliopistossa. Yliopistossa ajetaan vain narratiivia ja ideologiaa, ei opeteta kriittistä ajattelua eikä opetuksessa käytetä rehellistä tieteeseen perustuvaa materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki missä Suomen yliopistossa voi opiskella noitatiedettä? Tai edes amk?
En tiedä, mitä on noitatiede, tässä ilmeisesti joku yleishumpuuki. Mutta noituutta voidaan tutkia sekä historiatieteissä että uskontotieteissä. Sosiologiassa ja psykologiassa voidaan myös.
Niin, 7 vuotta... jossain koulussa.. toi jo pelkästään kertoo että olet hidas ja vähä-älyinen.
Minä vedin koekakoulun 3v läpi, ylimääräisillä kursseilla. Valmistumisesta lähtien ollut töissä 69k€/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistutkimus on vain vaihtanut nimeä, sitä saattoi opiskella vielä vuonna 2008.
Ihmettelen kun aina se mainitaan näissä ketjuissa, eihän sitä (nykyisin sukupuolentutkimusta) edes voi opiskella kuin muiden opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin opiskelin kaikkea kiinnostavaa: kirjallisuustiedettä, kotimaista kirjallisuutta, taidehistoriaa, latinaa, pohjoismaisia kieliä, ruotsinkielistä kirjallisuutta, fonetiikkaa, yleistä kielitiedettä, muinaisislantia yms. enkä edes valmistunut yliopistosta. Silti olen elättänyt itseni ja perheeni kirjallisuuden suomentajana yli 30 vuotta, ja töitä tarjotaan jopa vanhuuseläkkeellä ollessani.
Kuulostaa just siltä tieltä jonka minä haahuilija olisin halunnut kulkea. No, olen silti ihan sujut nykyään tappioni kanssa ja koen jatkuvasti oppivani uutta, miettimättä sen soveltumista työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Kotona oppii sivistystä tehokkaammin kuin yliopistossa. Yliopistossa ajetaan vain narratiivia ja ideologiaa, ei opeteta kriittistä ajattelua eikä opetuksessa käytetä rehellistä tieteeseen perustuvaa materiaalia.
Vai niin 😅 Kerro toki mitä se materiaali on, jota käytetään yliopiston ulkopuolella, ja joka on tieteellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin tein. Sen jälkeen päädyin työkyvyttömyyseläkkelle. Kieltämättä välillä harmittaa.
Jos olet sairastunut mieleisten opintojen jälkeen, niin saitapahan ainakin ne. Enemmän varmaan harmittaisi, jos olisit paukuttanut nuo vuodet päähäsi jotakin vastenmielistä shittiä ura tavoitteena, ja silti menettänyt sen.
Sama. Mulla oli selkeä polku ja sallin yhden kurssin per jakso jotain kivaa.
Hyvin pääsin töihin gradupaikkaan. Tosin puoliso meninsinne ensiksi
Jälkikäteen mietin olisi enemmän voinut juhlia. Meistä tuli vanhempia 1.n vuoden jälkeisenä kesänä ja sitten saatiin perheasunto ja vietettiin paljon aikaa muiden lapsiperheiden kanssa. Se oli mukavaa aikaa. Kun lapset olivat päivähoidossa, muistetaan vaan lämpimät illat. Meillä oli asunto 1. Kerroksessa, oltiin pihalla kaikki päivät. Lapset leikki keskenään, lspsia oli paljon ja samalla aikuiset opiskeli.
Vaatteet kiersi perheestä toiseen, kaikki elettiin ahtaasti ja iloisesti.
Naiset
59,6 %
Miehet
40,4 %
Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen
Tuo on vuodelta 2023