Mikä siinä on, että talvivaatteita ei voi pestä?
Tarkoitan ulkovaatteita. Tulin juuri junaan ja haju on kauhea, kun ihmisten ulkona lumisateessa kostuneet likaiset takit alkavat lämmetä.
Eikö ihmiset itse haista, milloin olisi aika pestä ulkovaatteet? En nyt puhu mistään laitapuolen kulkijoista vaan ihan työssäkäyvistä ihmisistä.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vihreän siirtymän, vesimittareiden ja veden säästön lieveilmiöitä. Koeta nyt vaan tottua tähän vihreään siirtymään.
Tämä. Ihmiset haisee nykyään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreän siirtymän, vesimittareiden ja veden säästön lieveilmiöitä. Koeta nyt vaan tottua tähän vihreään siirtymään.
Verrattuna mihin aikaan?
Minusta ihmisten nenistä on tullut herkempiä. Valitetaan hajuvesistä ja hajusteista ja hajuista enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna mihin aikaan?
Minusta ihmisten nenistä on tullut herkempiä. Valitetaan hajuvesistä ja hajusteista ja hajuista enemmän kuin ennen.
Verrattuna vaikka 2010-lukuun. Tai 2000-lukuun. Ihmiset ei enää peseydy, eikä pese vaatteitaan vaan lampsii likaisena ja hikisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvitakki täytyy pestä useammin kuin kerran vuodessa, jos sitä käytetään paljon.
Pelkästään siinä takki muuttuu jo vähän tunkkaiseksi, jos on ollut komerossa tai varastossa kesän ajan. Eli pitää pestä ennen käyttöön ottoa joka vuosi. Toisaalta pesen takin myös ennen kesäsäilöön laittamista. Ja kesken kauden myös kerran. On pysynyt upouuden näköisenä, kun pitää puhtaana.
Neuroottista... Talven jälkeen pesu, säilytyksen jälkeen tuuletus. Jos kastuu talvella ulkona, niin pyykkinarulle kuivumaan. Jos on ollut jossain haisevassa paikassa, kuten ravintolassa syömässä, niin tuuletus. Sama takki ollut mulla jo yli 10v ja siistinä pysynyt. Hikoiluun eli lenkkeilyyn, hiihtoon, lumitöihin ym. on sitten eri takki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvivaatteet on ilmavia, ne menee pilalle jos alvariinsa pesee. Kerran vuodessa riittää.
En ihmettele löyhkää, jos joku noin toimii. Päivittäin käytössä oleva vaate kyllä likaantuu nopeammin kuin vuodessa ja lika tuhoaa lopulta myös "ilmavuuden".
Villakangastakkeja ei yleensä voi pestä ollenkaan. Goretex-takeista lähtee kosteussuoja punnasta pesemällä. Untuvatakista lähtee untuvaa pesussa, toppatakki kärsii myös pesusta.
Pesin väljässä vedessä käsin pitkän villakangastakin ei ollut mitään ongelmaa. On nyt kuin uusi. Koneessa ei onnistune.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna mihin aikaan?
Verrattuna vaikka 2010-lukuun. Tai 2000-lukuun. Ihmiset ei enää peseydy, eikä pese vaatteitaan vaan lampsii likaisena ja hikisenä.
Niinkö sä teet?
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksi takki niin se ei ehdi kuivua seuraavaksi päiväksi.
Useimmilla on vapaapäiviä, jopa 2 peräkkäin ja lomia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK eli sinä teet töitä 24/7 kun perjantai-iltana pesty takki ei ehdi kuivua maanantai-aamuksi.
Ikävä tosiasia on se että suomalaisista on tullut pikkuruisissa komeroissa kykkivää euroopan köyhällistöä jolla ei ole varaa niin isoon kämppään että sinne mahtuisi edes kunnon pesukone ja kuivausrumpu.
Toppavaatteita ja varsinkaan untuvatakkia ei voi kunnolla pestä ellei käytössä ole niin isoa kuivausrumpua että vaate mahtuu sinne möyhittäväksi puolen tusinan tennispallon kanssa.
Paksu untuvatakkikin on untuvanpesuaineella pestynä ja rummussa möyhittynä muutamassa tunnissa kuin uusi.
Ei tennispalloja Joutsen untuvatakki kuivaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvän hajuaistin omaavana en muista ikinä kärsineeni muiden ihmisten takkien likahajusta. Ainoastaan tupakoitsijoiden ja hajuvesissä kylpijöiden vieressä olen kärsinyt. Taitaa olla aika harvassa nämä likaisen takin haisulit.
Samaa mieltä. Ainoastaan ns. puliukot, hometalossa tai tetrakloorianisolitalojen asuvien vaatteet haisevat.
Tänään just pesin 2 untuvatakkia, kun huomasin, että hihan -ja taskujen suut oli likaiset.
Heitin molemmat samaan aikaan koneeseen vähän pesuainetta ja pesu 40astetta (lyhyt ohjelma) linkous 1400
Pesuohjeessa 30 astetta, mutta kestää hyvin pikaisen 40 asteen pesun.
Puhdasta tuli ja nyt, kun ne kuivuu, niin möyhin ne sitten kuohkeiksi. :)
Kyllä pesen aina talvitakit ja housut, kun ne likaantuvat, suunnilleen 2-3 krt talvessa. Ja keväällä ennen säilöön laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvän hajuaistin omaavana en muista ikinä kärsineeni muiden ihmisten takkien likahajusta. Ainoastaan tupakoitsijoiden ja hajuvesissä kylpijöiden vieressä olen kärsinyt. Taitaa olla aika harvassa nämä likaisen takin haisulit.
Et sitten julkisia käytä tai hajuaistissa vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK eli sinä teet töitä 24/7 kun perjantai-iltana pesty takki ei ehdi kuivua maanantai-aamuksi.
Ikävä tosiasia on se että suomalaisista on tullut pikkuruisissa komeroissa kykkivää euroopan köyhällistöä jolla ei ole varaa niin isoon kämppään että sinne mahtuisi edes kunnon pesukone ja kuivausrumpu.
Toppavaatteita ja varsinkaan untuvatakkia ei voi kunnolla pestä ellei käytössä ole niin isoa kuivausrumpua että vaate mahtuu sinne möyhittäväksi puolen tusinan tennispallon kanssa.
Paksu untuvatakkikin on untuvanpesuaineella pestynä ja rummussa möyhittynä muutamassa tunnissa kuin uusi.
Ei tennispalloja Joutsen untuvatakki kuivaukseen.
Tennispallot kulutta aika rankasti untuvatakkia, en käytä.
Kunnon linkous ja sitten vähän ravistelua kuivana, toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvitakki täytyy pestä useammin kuin kerran vuodessa, jos sitä käytetään paljon.
Pelkästään siinä takki muuttuu jo vähän tunkkaiseksi, jos on ollut komerossa tai varastossa kesän ajan. Eli pitää pestä ennen käyttöön ottoa joka vuosi. Toisaalta pesen takin myös ennen kesäsäilöön laittamista. Ja kesken kauden myös kerran. On pysynyt upouuden näköisenä, kun pitää puhtaana.
Neuroottista... Talven jälkeen pesu, säilytyksen jälkeen tuuletus. Jos kastuu talvella ulkona, niin pyykkinarulle kuivumaan. Jos on ollut jossain haisevassa paikassa, kuten ravintolassa syömässä, niin tuuletus. Sama takki ollut mulla jo yli 10v ja siistinä pysynyt. Hikoiluun eli lenkkeilyyn, hiihtoon, lumitöihin ym. on sitten eri takki.
Tuuletukset ei johonkin varaston hajuun auta, kyllä on kunnolla pestävä takki jos raikasta haluaa. Tuuletus sopii villalle, kaikki materiaalit ei raikastu vaikka kuinka tuulettaisit vaan on pestävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten julkisia käytä tai hajuaistissa vikaa.
Samaa olin tulossa sanomaan. Julkisissa haisee, aina. Muukin kuin pesemättömät takit, mutta nekit. Myös kaukojunissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on villakangatakki,työnnäppä se pesukoneeseen niin pilalla on!
Eipä välttämättä ole. Itse tungin halvahkon KappAhlin villakangastakin koneeseen ja siitä tuli kuin uusi. Saman olen kerran tehnyt (riskit tietäen tottakai) myös yhdelle tekonahkatakille ja sekin yllätyksekseni kesti pesun ja sai kosolti lisää käyttöikää. Koneissahan on myös villapesu eli ei tarvitse puuvillapesussa ja täysillä linkouskierroksilla luukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pesu ei paranna takkia. Vanu ja untuvat kärsii, takki on nopeasti ohut lättänä, jossa ei ole mitään sisällä.
MIkään ei kestä ikuisesti. Silti parempi on pyykätä vaatteita kuin kulkea haisevana ihmistunkiona. Ostat sitten parin vuoden päästä viimeistään uuden takin.
Vierailija kirjoitti:
Pestiin kerran pesulassa talvitoppatakin. Laadukkaan. Se meni täysin pilalle.
Sen jälkeen en ole pessyt talvivaatteita.
Ilmankos talvivaatteet on usein mustia. Lika ei näy. Tuo pesettämäni oli valkoinen. Lika kyllä lähti, mutta pehmusteet olivat menneet ei-lämmittäviksi. Siis ihan littaniksi ja irronneet. Käyttökelvottomaksi meni hieno takki.
Minulla on ongelmana, että mustiin ja tummiin toppa- ja untuvatakkeihin jää pesusta valkoisia "pesuraitoja". Vaikka kuinka käytän nestemäistä pesuainetta, laimennan sen jopa pesupalloon alkajaisiksi ja vielä niukasti annostellen, niin aina on pesun jälkeen valkoisia raitoja siellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta löyhkästä muuten huomaa kenellä on koira kotona 🤢
Yhden työkaverin kohdalla on pakko keksiä tekosyitä kun joskus kyselee kyytiä. Se koiranlöyhkä tarttuu autonpenkkeihin!
Ei takkia koiran päällä pidetä. En ymmärrä mistä koiran haju takkiin tulisi. Itse pesen untuvatakit keväällä käyttökauden lopuksi. Koiran ulkoilutukseen on kyllä eri vaatteet.
Kaupan tätinä olen huomannut, että ihmiset haisevat märälle koiralle. Tai olisiko sittenkin näin, että se "märän koiran haju" onkin likaisen ihmisen haju? Turhaan syyttelemme koiria?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pestään joillain kusisilla pesupähkinöillä? Ostakaa ihmiset kunnon pesuaineet, annostelkaa ne oikein ja peskää myös pesukone välillä tyhjänä, putsatkaa täyttöaukon kumitiivisteen reunojen alustat sekä nukkasihti yms.
Toki saa.