Sähköautosta petti A-pilari törmäystestissä
Huhhuh. Dongfeng Nammi Box autosta petti Euro NCAP:n törmäystestissä A-pilarin hitsaukset jo 50km/h nopeudessa. Kuljettajan turvatyynyssä ei ollut riittävää painetta ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Myöskään ovien lukitus ei auennut kolarissa. Ovet pysyivät lukossa.
Tälläistä kuolemanloukkua myydään Suomessa autona. Tätä markkinoidaan edullisena sähköautona, mutta tälläkään kertaa halvalla ei saa hyvää.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/275e4d4e-e272-4557-b61d-994e31e0…
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hyvä esimerkki turhasta ulinasta teslan ovista. Jos rungossa taipuu jokin, tässä tapauksessa mm kynnyskotelo, niin ovet eivät enää aukea. Taipunut runko pitää ovet lukossa, toimi lukot millä tahansa.
Eihän se lukkoon vaikuta, jos kynnyskotelo taipuu, jos lukot toimivat oikein. Silloinhan ovi vaan pysyy kiinni kiilautuessaan, eikä siksi että on lukossa. Jos ne sähkölukot ei aukea onnettomuustilanteessa, niin onko auto edes ymmärtänyt tulkita sitä törmäykseksi? Toimiiko siinä mikään muukaan kuten valmistaja on tarkoittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hyvä esimerkki turhasta ulinasta teslan ovista. Jos rungossa taipuu jokin, tässä tapauksessa mm kynnyskotelo, niin ovet eivät enää aukea. Taipunut runko pitää ovet lukossa, toimi lukot millä tahansa.
Eihän se lukkoon vaikuta, jos kynnyskotelo taipuu, jos lukot toimivat oikein. Silloinhan ovi vaan pysyy kiinni kiilautuessaan, eikä siksi että on lukossa. Jos ne sähkölukot ei aukea onnettomuustilanteessa, niin onko auto edes ymmärtänyt tulkita sitä törmäykseksi? Toimiiko siinä mikään muukaan kuten valmistaja on tarkoittanut?
Ovi ei aukea vaikka sähkölukot aukeaa. Lukot pysyy lukossa koska taipunut lukko/runko ei liiku. Ainuttakaan onnettomuusraporttia ei ole näkynyt missä teslan ovet olisi jääneet lukkoon pelkästään siksi ettei auto olisi avannut lukkoja. Kaikissa tapauksissa auto oli ajettu päin pilaria tai puuta kovalla nopeudella runko solmuun.
Ihmisille on syntynyt jokin omituinen käsitys että autojen ovet aukeilisivat minkä tahansa onnettomuuden jälkeen tuosta noin vaan, vaikka eivät olisi lukittuina mitenkään. Eivät aukea, siksi palomiesten kalustoon kuuluvat voimasakset ja leikkurit että jos ovi ei toimi niin leikataan auto auki kuin säilyketölkki.
Ei mulla oo mitään omituisia käsityksiä. Olen itse vääntänyt auton oven auki, kun toinen autoilija peruutti autoni kylkeen. Kuskin ovi meni sisään. Lukko oli auki, ovi ei meinannut aueta. Mutta aukesi se sitten lopulta sen verran, että mahduin sisään ja sain vähän sitä rotteloa siirrettyä. Lukkojen aukeamisesta puhutaan vain siksi, että ne automaattisesti ajoon lähtiessä lukittuvat lukot TÄYTYY autea onnettomuustilanteessa. Onnettomuustilanne ei aina ole pilariin törmäys, joka vääntää runkoa, vaan se voi olla joku muu rytke jonka päätteeksi auto voi päätyä esim. veteen. Jos auto pitää ovet LUKOSSA ja auto alkaa upota veteen, olisi aika olennaista päästä sieltä ulos. Tai jos saat sairauskohtauksen, ajaudut lumipenkkaan, ensiavun antaja on auton ulkopuolella, mutta ei saa ovea auki, että saisi annettua sulle ensiapua. Tai jos auto syttyy palamaan. Lähinnä tälläisiä tilanteita ajattelen, kun puhun lukkojen aukeamisesta. En niinkään sitä, että ajetaan sellainen mälli että koko auto on yhtä rusinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla oo mitään omituisia käsityksiä. Olen itse vääntänyt auton oven auki, kun toinen autoilija peruutti autoni kylkeen. Kuskin ovi meni sisään. Lukko oli auki, ovi ei meinannut aueta. Mutta aukesi se sitten lopulta sen verran, että mahduin sisään ja sain vähän sitä rotteloa siirrettyä. Lukkojen aukeamisesta puhutaan vain siksi, että ne automaattisesti ajoon lähtiessä lukittuvat lukot TÄYTYY autea onnettomuustilanteessa. Onnettomuustilanne ei aina ole pilariin törmäys, joka vääntää runkoa, vaan se voi olla joku muu rytke jonka päätteeksi auto voi päätyä esim. veteen. Jos auto pitää ovet LUKOSSA ja auto alkaa upota veteen, olisi aika olennaista päästä sieltä ulos. Tai jos saat sairauskohtauksen, ajaudut lumipenkkaan, ensiavun antaja on auton ulkopuolella, mutta ei saa ovea auki, että saisi annettua sulle ensiapua. Tai jos auto syttyy palamaan. Lähinnä tälläisiä tilanteita ajattelen, kun puhun lukkojen aukeamisesta. En niinkään sitä, et
Se että sait oven auki kun joku peruutti kylkeesi liity mitenkään siihen miten runko on todennäköisesti niin solmussa ettei minkään auton ovet aukea suosiolla kun ajetaan täysillä päin pilaria tai puuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla oo mitään omituisia käsityksiä. Olen itse vääntänyt auton oven auki, kun toinen autoilija peruutti autoni kylkeen. Kuskin ovi meni sisään. Lukko oli auki, ovi ei meinannut aueta. Mutta aukesi se sitten lopulta sen verran, että mahduin sisään ja sain vähän sitä rotteloa siirrettyä. Lukkojen aukeamisesta puhutaan vain siksi, että ne automaattisesti ajoon lähtiessä lukittuvat lukot TÄYTYY autea onnettomuustilanteessa. Onnettomuustilanne ei aina ole pilariin törmäys, joka vääntää runkoa, vaan se voi olla joku muu rytke jonka päätteeksi auto voi päätyä esim. veteen. Jos auto pitää ovet LUKOSSA ja auto alkaa upota veteen, olisi aika olennaista päästä sieltä ulos. Tai jos saat sairauskohtauksen, ajaudut lumipenkkaan, ensiavun antaja on auton ulkopuolella, mutta ei saa ovea auki, että saisi annettua sulle ensiapua. Tai jos auto syttyy palamaan. Lähinnä tälläisiä tilanteita ajattelen, kun puhun lukkojen aukeamisesta. En niinkään sitä, et
Ja yhdestäkään tapauksesta ei ole näyttöä että teslan ovien lukot eivät olisi auenneet tällaisissa "pehmeissä" onnettomuuksissa.
"Se että sait oven auki kun joku peruutti kylkeesi liity mitenkään siihen miten runko on todennäköisesti niin solmussa ettei minkään auton ovet aukea suosiolla kun ajetaan täysillä päin pilaria tai puuta."
No eikö?!
Ymmärrätkö sä, että mä puhun aidasta ja sä puhut aidan seipäistä?
Onko tässä ketjussa aiheena Teslan lukot? Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sairaskohtauksen ja autosi pysähtyy penkalle ilman että törmää kovaa mihinkään, mistä auto tietää että kyseessä on onnettomuus ja avaisi ovet?
Takaisnvetoa odotellessa. Kyllä kai viranomaiset kieltää tuollaiset autot? Eihän tuo ole tieliikennekäytössä turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
"Se että sait oven auki kun joku peruutti kylkeesi liity mitenkään siihen miten runko on todennäköisesti niin solmussa ettei minkään auton ovet aukea suosiolla kun ajetaan täysillä päin pilaria tai puuta."
No eikö?!
No vittuako alat mölistä aidoista kun puhe oli seipäistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa aiheena Teslan lukot? Ei ole.
Namiboxin törmäystesti liittyy teslan lukkoihin. Halpiskoirankopinkaan ovet eivät aukea, jos runko vääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö?!
Sinähän se tulit tänne mölisemään jostain teslan lukoista, vaikka tesla ei liity aiheeseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö?!
Sinähän se tulit tänne mölisemään jostain teslan lukoista, vaikka tesla ei liity aiheeseen mitenkään.
Olet ilmeisesti pienenä juuttunut katiskaan liian pitkäksi aikaa, ja elänyt patterin välissä viimeiset vuodet jos et näe miten kolaritestissa korin muotoutumisen takia kiinni juuttuvat ovet liittyvät viimeaikaiseen mölinään teslan ovista.
Painu nyt v*ttuun sen teslasi kanssa. Se mölinä kuuluu sun korvien välissä.
"Namiboxin törmäystesti liittyy teslan lukkoihin. Halpiskoirankopinkaan ovet eivät aukea, jos runko vääntyy."
Nykyautojen kolariturvallisuus perustuu juuri siihen että runko hallitusti vääntyy. Liian jäykkä auto on myös turvaton koska siinä matkustajiin kohdistuu liian suuria hidastuvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Namiboxin törmäystesti liittyy teslan lukkoihin. Halpiskoirankopinkaan ovet eivät aukea, jos runko vääntyy."
Nykyautojen kolariturvallisuus perustuu juuri siihen että runko hallitusti vääntyy. Liian jäykkä auto on myös turvaton koska siinä matkustajiin kohdistuu liian suuria hidastuvuuksia.
Hallittu vääntö liittyy törmäysenergian absorbointiin. Sivuseurauksena ovet pitää avata sahaamalla, mutta parempi se kuin että ihmiset kuolee auton sisällä törmäysvoimiin.
Oven salpautuminen ja oven lukkiintuminen ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se törmätty kippo joustaa. Peruutin 30 vuotiaalla autollani sähköauton (MG) etukulmaan joka meni lunastukseen. Vahinkotarkastaja tutki molemmat autot eikä meinannut uskoa että olin peruuttanut päälle kun autostani ei löytynyt mitään jälkiä.
Mahtaa tuollaisen ostaneita harmittaa. Olisko tuommonen testitulos riittävä syy kaupan purkuun? Autohan ei ole sitä, millaisena se on myyty.