Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras sähkösopimus omakotitaloon, jossa suora sähkölämmitys

Vierailija
15.01.2026 |

Mikä olisi paras sopimus pääkaupunkiseudulla. Mun mies kuoli enkä tajua yhtään mitään näistä enkä osaa verrata. Fortum ilmoitti, että nyt päättyy joku 2-2-vuotinen DUAL tai Duo sooimus. Siinä ei olekaan yösähköä niikuin lujlin. Minusta hurjan kallis. Talo on sata nelìöinen.

Auttakaa kiltit.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kiinteä 24kk sopimus missä ei hinta heittele eikä tarvitse yöllä pyykkiä pestä. Nyt saa noin 7 sentin hintaan tehtyä sopimuksen

Vierailija
2/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskennallisista pörssisähkö on ollut edullisin.

Pörssihinta voi heilahdella rajusti ja joku kuukausi tulla tosi iso sähkölasku. Kokonaisuudessaan kuitenkin toteutunut hinta on historiallisesti jäänyt alhaisemmaksi kuin kiinteähintaisissa sopimuksissa. Eli jos pystyt sietämään hinnan vaihtelua niin pörssisähkö, jos haluat tasaisen kohtuullisen suuruisen sähkölaskun niin kilpailuta edullisin kiiteähintainen sopimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköpösilöiltä unohtuu se, että aina kun on kylmä ja sähköä tarvitaan, on sen hinta korkea. Keskihinnalla ei ole merkitystä, pitää laskea kulutukseen perustuva hinta.  

Vierailija
4/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, oma seuranta on pörssisähkön osalta että tammikuussa tulee isompi lasku, muut pysyy maltillisena

Vierailija
5/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkälaisen sähkötarjouksen vauva.fi sulle antaa? Mikähän on päivän tarjous? Kuka tietää? Itse googlaisin netistä. Löytyisi varmaan parempi?

Vierailija
6/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköä ei kannata ottaa ellei ole valmis prostituutioon laskuista selviytymiseksi kylminä pakkastalvina

Vierailija
7/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköpösilöiltä unohtuu se, että aina kun on kylmä ja sähköä tarvitaan, on sen hinta korkea. Keskihinnalla ei ole merkitystä, pitää laskea kulutukseen perustuva hinta.  

Voi se hinta olla korkea myös lämpimällä, siihen ei mene enää kauaa. Myös kombolla lämmintä ja tuulee, koska silloin pamahtaa hintaohjattua kuormaa päälle. Pitkällä tähtäimellä markkina oppii tämänkin ja näin ei hinta enää laske oletetusti lämpötilan ja/tai tuulen/valoisuuden mukaan. 

Vierailija
8/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan todellisiin sähkölaskuihin perustuvissa vertailuissa pörssisähkö on edullisin. Mikä on myös täysin loogista, koska kiinteähintaisen sopimuksen tekeminen on tietyllä tapaa vakuutuksen ostamista. Sähköyhtiö lupaa myydä kiinteällä hinnalla ja siitä lupauksesta täytyy maksaa lisähintaa.

Vierailija
9/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan todellisiin sähkölaskuihin perustuvissa vertailuissa pörssisähkö on edullisin. Mikä on myös täysin loogista, koska kiinteähintaisen sopimuksen tekeminen on tietyllä tapaa vakuutuksen ostamista. Sähköyhtiö lupaa myydä kiinteällä hinnalla ja siitä lupauksesta täytyy maksaa lisähintaa.

Mulla on sähkölämmitys ja 2023 kulutustiedoilla tein laskelmat: pörssi ei olisi tullut halvemmaksi vaan 30€ kallimmaksi. Mutta ennenkaikkea mä saatoin tehdä ruokaa, pestä pyykkiä, lämmittää takkaa ja saunoa silloin kun se mulle sopi eikä vahdata tuntihintoja. Ainoastaan lämminvesivaraaja on ajastettu yölle. 

Ja nyt pitäisi vahdata varttihintoja.... mulla on muutkin tekemistä. Ehkä jos olisi päivät kotona eikä töissä, niin voisi lämmittää puulla ennen kalliimpaa aikaa ja pestä pyykit halvoilla tunneilla tms. Mutta mä olen kotona hereillä arkisin 6-7 ja 16-22 ellei ole muita menoja, sähköä käytän silloin.

Vierailija
10/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elää kädestä suuhun rahoituksella, niin kiinteä hinta on turvallisempi. 

Moni ei kykene henkisesti säästämään talvikuukausia varten, vaikka olisi isokin palkka. 

Vierailija
11/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se hinta olla korkea myös lämpimällä, siihen ei mene enää kauaa. Myös kombolla lämmintä ja tuulee, koska silloin pamahtaa hintaohjattua kuormaa päälle. Pitkällä tähtäimellä markkina oppii tämänkin ja näin ei hinta enää laske oletetusti lämpötilan ja/tai tuulen/valoisuuden mukaan. 

Lämpimällä ei lämmitetä taloa.

Vierailija
12/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköä ei kannata ottaa ellei ole valmis prostituutioon laskuista selviytymiseksi kylminä pakkastalvina

Pössisähkö edellyttää sen, ettei ole kädestä suuhun elävä persaukinen. Haluaako joka kuukausi maksaa tasaisena pysyvän laskun vai kiinnostaako enemmän koko vuoden kokonaiskustannus? Jos on maksukykyä niin tottakai kannattaa optimoida mahdollisimman alhaista kokonaiskustannusta piittaamatta siitä miten se jakautuu eri kuukausille.

Vierailija
13/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elää kädestä suuhun rahoituksella, niin kiinteä hinta on turvallisempi. 

Moni ei kykene henkisesti säästämään talvikuukausia varten, vaikka olisi isokin palkka. 

Sähkölämmityksellä ne talvikuukaudet on joka tapauksessa kalliimpia ja useimpien on niihin varuduttava säästämällä.

Vierailija
14/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon sähköstä 70-80% kuluu talvella. Kiinteällä hinnallakin kesän laskut ovat parikymppiä kuussa. Ainakin meidän kulutusprofiililla talvenkin kulutus on 2/3 päivällä ja 1/3 yöllä, joten niitä kalliita tunteja tulee väkisinkin enemmän. Nyt kun saa 7 sentin, jopa alle, soppareita niin en paljon miettisi. Ilmalämpöpumppu säästää paljon, jos sitä ei ole vielä.

Vierailija
15/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon sähköstä 70-80% kuluu talvella. Kiinteällä hinnallakin kesän laskut ovat parikymppiä kuussa. Ainakin meidän kulutusprofiililla talvenkin kulutus on 2/3 päivällä ja 1/3 yöllä, joten niitä kalliita tunteja tulee väkisinkin enemmän. Nyt kun saa 7 sentin, jopa alle, soppareita niin en paljon miettisi. Ilmalämpöpumppu säästää paljon, jos sitä ei ole vielä.

Lämpötila laskee yöllä joten lämmitystarve painottuu yön tunneille. Kaikista paras olisi vielä jos pystyy säätämään lämmitystä aamuyölle suuremmaksi ja lämminvesivaraajaan. Silloin pörssiähköstä saa suurimman hyödyn.

Samoin jos on sähköautoja niin niitä ladataan yöllä. Sekin kulkee käsi kädessä pörssisähkön hinnoittelun kanssa. 

Mutta käyttäjiä on monenlaisia. Ei voi suoralta kädeltä sanoa mikä kenenkin taloudessa on paras vaihtoehto. Moni maksaa mielellään pari kymppiä kuukaudessa ylimääräistä siitäkin, ettei sähkölaskun hinnassa ikinä ole suuria piikkejä.

Vierailija
16/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele pörssiä. Olin itse pörssin asiakas, ja ne jatkuvat hintaheilahdukset vaan ahdisti ja piti joka päivä katsoa saiko tänään käyttää paljon sähköä vai ei.

Ota pelkästään kiinteähintainen alhimpaan hintaan mistä saa. Jos saa 7 sentillä, niin suosittelen ottamaan sen, koska se on jo hyvä hinta eikä liian kallis.

Maksan noin pari sataa vuodessa enemmän, kun olen kiinteähintaisen asiakas, mutta mielelläni sen maksan ihan vaan siitä mielenrauhasta, että voin käyttää sähköä juuri silloin kun haluan.

Vierailija
17/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköllä nuukailevat asuvat hometaloissa.

Vierailija
18/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sähkönkilpailutus.fi sinne syötät kulutusmäärät ja valitset esim kiinteä 2 v niin saat vaihtoehtoja. Itse olin pörssissä vajaan vuoden ja kyllästyin säätämään kulutusta, nyt kiinteällä 2 vuoden sopimuksella ilman kulutusvaikutusta ja olen tyytyväinen. Tuo kulutusvaikutus on aivan höpöjuttu, samoin jotkut hinnantarkistukset, niistä maksaa turhaan. Sähköyhtiön voi vaihtaa myös, ei ole pakko tehdä entisen kanssa sopimusta. 

Vierailija
19/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pörssisähkön nimeen vannovana voin allekirjoittaa sen mitä ylempänä neuvotaan: jos tosiaan saat 7cnt kiinteän sopimuksen (ja siis ilman näitä kulutusvaikutus- ja muita höpöjuttuja), ottaisin sen. Siitä ei enää kovin merkittävästi säästä vaikka olisi kuinka nuuka sähkönkäyttäjä pörssisähköllä.

En tosin usko että tuohon hintaan ihan saa, mutta siis JOS.

Vierailija
20/23 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni maksaa mielellään pari kymppiä kuukaudessa ylimääräistä siitäkin, ettei sähkölaskun hinnassa ikinä ole suuria piikkejä."

Ymmärrän sen mutta käytännössä pörssisähkössä ei ole enää aikoihin ollut valtavia piikkejä siinä määrin että ne näkyisivät radikaalisti sähkölaskussa. Ja jos pörssisähkön hinta nousee reilusti yhtään pidemmällä aikavälillä, kiinteät sopimukset kyllä reagoivat sitten niihin ja seuraava sopimus niissäkin on sitten kalliimpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan