Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti ja anteeksipyyntö

Vierailija
14.01.2026 |

Miksi se on niin vaikeaa? 

Helpoin tapa tunnistaa narsisti on siitä, ettei tämä pyydä anteeksi, koskaan. 

Toisentyyppinen narsisti pyytää joskus anteeksi, mutta kääntää sitten keskustelun itseensä ja kuinka epäonnistunut, huono ja kamala hän on ja kuinka pahalta hänestä tuntuu. Sen sijaan, että ottaisi vastuun tekemästään ja sanomastaan. Anteeksipyynnön kohde tuntee lopulta syyllisyyttä ja lohduttaa narsistia.

Kommentit (216)

Vierailija
161/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät olenko mies vai nainen ja olenko jätetty vai en ja kenestä itseasiassa puhun kun keskustelen narsisteista. Olen kyllä akka, kiitos tästä kauniista ilmaisusta, mutten keskustellessa mieti exääni, vaan lähisukulaista ja ystävääni. Saanko nyt sinulta luvan keskustella?

Mistä päättelit, että viestini oli sulle tarkoitettu!

Oletko maailman keskipiste?

Lainasit viestiäni, vastasit kysymykseeni.

Vierailija
162/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei voi ymmärtää mikä siinä epärehellisyydessä taas on niin kamalaa, koska hän itse valehtelee jatkuvasti. Pitää sitä ihan tavallisena. Hän ajattelee hyvinkin, että kyse on nimenomaan tarpeesta omistaa toinen ihminen. Hän siis projisoi, koska siihen hän itse pyrkii, omistamaan kontrolloimalla ja manipuloimalla.

Hän ei välttämättä halua omistaa toista ihmistä, vaan pitää hänet hyödykkeenä. Tuo on totta, että narsisti kuvittelee kaikkien muidenkin olevan yhtä ympärikyrpiä kuin itsekin on: esitellään pettämistilastoja, kerrotaan että luottamuksen pettäminen ja maksullisissa heiluminen on ihan normaalia. Loputon virta normalisoitua scheissea, joka yleistetään koskemaan kaikkia. Epärehellisyys on narsistin normaali; se on sitä mustaa ydintä josta hän koostuu. 

Kaikkihan me nyt vähän petetään ja ainakin halutaan kokea Aasiassa pikkutyttöjä - vai ei

Se, että narsisti kuvittelee muitten olevan yhtä paskoja mitä hän itsekin on näkyy hyvin siinä, kun 

joku laskee narsistista hyväntahtoista huumoria. Tällöin narsisti menee aivan hölmöksi ja vaikuttaa 

siltä, ettei hän oikein ole tilanteen tasalla. 

Koska narsku itse vattuilee mielellään huumorin kautta muille, niin se alkaa heti miettimään, että

missä kohtaa se piikki tässä hänelle sanotussa nyt oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just se kärsivällisen ihmisen ongelma että voit LUULLA auttavasi narsistista ihmistä omalla ymmärrykselläsi mutta eräänä päivänä saat taas jääkylmää vettä niskaan, tutut syytökset ja syyllistykset mm itsekkyydestä, kiittämättömyydestä, velttoudesta, ahneudesta tai tuhlailusta, ja jokerina vielä pilkkaa säälittävästä vanhenemisestasi. Tyypiltä joka on vuosikymmeniä sinua vanhempi ja tietää miten sinun kuuluisi olla, elää, miltä näyttää ja niin edelleen. Itse kun et käsitä mistään mitään.

Jokin päivä tulee vaan se viimeinen pisara tälläisten kanssa.

Vierailija
164/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät olenko mies vai nainen ja olenko jätetty vai en ja kenestä itseasiassa puhun kun keskustelen narsisteista. Olen kyllä akka, kiitos tästä kauniista ilmaisusta, mutten keskustellessa mieti exääni, vaan lähisukulaista ja ystävääni. Saanko nyt sinulta luvan keskustella?

Otit avoimen vastauksen henkilökohtaisesti!

Olen nähnyt kuinka narsisti aiheutti vuosikausien kiusaamisella ihmisen kuoleman. Aortta sitten repesi eskaloituneen ajojahdin päätteeksi. Olin muuten paikalla viimeiset vuodet ja päivät.

Jä täällä naiset itkee naistenlehtien muotisanana narskua. tajuamatta edes mikä se oikeasti on.

Vierailija
165/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa narsisteista pyytää laskelmoivasti anteeksi. Jos he hyötyvät siitä jotenkin, he pyytävät anteeksi, sitä kuitenkaan tarkoittamatta tai käytöstään muuttamatta. Sanahelinää jos anteeksi koskaan pyytää.

Vierailija
166/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt kuinka narsisti aiheutti vuosikausien kiusaamisella ihmisen kuoleman. Aortta sitten repesi eskaloituneen ajojahdin päätteeksi. Olin muuten paikalla viimeiset vuodet ja päivät.

Jä täällä naiset itkee naistenlehtien muotisanana narskua. tajuamat

Mistä voit tietää meidän muiden kokemuksista mitään? Mistä tiedät, että muut ovat täällä naisia? Luulisi, että jos olet nähnyt noin karun kokemuksen ja ymmärrät, miten vaarallinen narsisti voi olla, et vähättelisi tässä keskustelussa muiden kokemuksia vaan osoittaisit myötätuntoa heitä kohtaan. 

Vierailija
167/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa narsisteista pyytää laskelmoivasti anteeksi. Jos he hyötyvät siitä jotenkin, he pyytävät anteeksi, sitä kuitenkaan tarkoittamatta tai käytöstään muuttamatta. Sanahelinää jos anteeksi koskaan pyytää.

Kun meno menee kovaksi, narsku päästää marttyyriulinan.

Tämän jälkeen kaikilla on taas päät pyörällä.

Vierailija
168/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voit tietää meidän muiden kokemuksista mitään? Mistä tiedät, että muut ovat täällä naisia? Luulisi, että jos olet nähnyt noin karun kokemuksen ja ymmärrät, miten vaarallinen narsisti voi olla, et vähättelisi tässä keskustelussa muiden kokemuksia vaan osoittaisit myötätuntoa heitä kohtaan. 

Oikean narskun kanssa seurustelleen tunnistaa helpoiten kysymällä, että kauanko olit osastolla ja pelottaako yksin kotona.

Vierailija
169/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntö voi olla myös jokin ympärinpyöreä latteus joka antaa vaikutelman syvällisestä viisaudesta.

Vierailija
170/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean narskun kanssa seurustelleen tunnistaa helpoiten kysymällä, että kauanko olit osastolla ja pelottaako yksin kotona.

Olen narsistin lapsi. Ei pelota kotona enkä ole ollut koskaan osastolla. Vaikuttaa siltä, että tulit tähän keskusteluun kiusaamaan, et keskustelemaan.

Vierailija
171/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on vapaata, ihanaa ja onnellista kun on päässyt narskusta eroon! Suunnaton Onni! 🥳

Vierailija
172/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on ihminen joka on oikeasti kauhean pieni sisältä. Hakee validiointia ympäristöstä väärillä keinoin, alentamalla muita nostaakseen itseään pienestä isommaksi. Vihaa pienuuttaan ja sisintä minuuttaan, ja lopulta hylkää sen kokonaan ja omaa täydellisen valheellisen kuori-minän jonka on itselleen rakentanut.

Vierailija
173/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jä täällä naiset itkee naistenlehtien muotisanana narskua. tajuamat

Moni on omakohtaisesti kokenut näitä asioita ja tehnyt ehkä pitkänkin työn ymmärtääkseen höykytystään.

Ilmiöt ovat kirjavia mutta tietynlaiset käytöspiirteet mm uhrin syyllistäminen on kaikista helposti tunnistettavissa.

Sitten toki vielä nämä jotka esittävät katumusta. Kuten sanottua, kaikki raskasta terveemmälle osapuolelle jonka on usein vaikea katkaista tälläistä suhdetta. Jos ei ole itsellä kokemusta niin tätä voi olla vaikea käsittää.

Vierailija
174/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaas joku esimerkiksi oikeaoppinen vastuunottava anteeksipyyntö vaikkapa ex missin tilanteessa, millainen olisi ollut aito anteeksipyyntö?

Vierailija
175/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on vapaata, ihanaa ja onnellista kun on päässyt narskusta eroon! Suunnaton Onni! 🥳

Yes! Juhlat pystyyn!

Vierailija
176/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun tunnistaa päätyneensä narsistin vaikutuspiiriin yksityiselämässään, paras ja järkevin keino on no contact. Sukulaisen kohdalla asia voi olla vaikea.

No contactista voi sukulaisen kohdalla (tai työpaikalla) edetä grey wall- tekniikkaan  eli olet kuin harmaa seinä, et anna itsestäsi mitään tärkeää, pidät kommunikoinnin mahdollisimman vähäisenä ja asiallisena.

Tärkeää on toipua ja oppia itsestään, ei jäädä uhriajatuksiin.

Vierailija
177/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kiistä etteikö n olisi itse voinut kokea vaikka mitä kauheaa mutta on silti kestämätöntä oikeuttaa toisen pahoinpitely puolustelulla "tiedätkö mitä minä jouduin kokemaan". 

Vanhempana jokainen karuista taustoista tuleva on jo yhdenlainen sankari siinä että ymmärtää lapsensa ansaitsevan parempaa, ei likasangon siirtämistä eteenpäin. Jo tuo pelkkä ymmärrys nostaa ihmisen moraalisesti arvokkaalle tasolle. Vastaavasti julmimmat lastensa pahoinpitelijät ovat totaalisen sokeita omien kokemustensa vääryydelle eli oppineet toisen usein monipuolisen alistamisen olevan tehokas tapa käyttää valtaa ja hallita tilanteita. Sieltä mistä rakkaus puuttuu vallitsee vahvemman tai härskimmän valta.

Vierailija
178/216 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä narsisti sanoo, kaikki valetta. Narsisti paskoo kaiken.

Vierailija
179/216 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on omakohtaisesti kokenut näitä asioita ja tehnyt ehkä pitkänkin työn ymmärtääkseen höykytystään.

Ilmiöt ovat kirjavia mutta tietynlaiset käytöspiirteet mm uhrin syyllistäminen on kaikista helposti tunnistettavissa.

Sitten toki vielä nämä jotka esittävät katumusta. Kuten sanottua, kaikki raskasta terveemmälle osapuolelle jonka on usein vaikea katkaista tälläistä suhdetta. Jos ei ole itsellä kokemusta niin tätä voi olla vaikea käsittää.

Kunnes lääkärin papereissa lukee F60.8, syyllistäminen on siellä narskua jankkaavan exän polella eikös niin?

Vierailija
180/216 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen narsistin lapsi. Ei pelota kotona enkä ole ollut koskaan osastolla. Vaikuttaa siltä, että tulit tähän keskusteluun kiusaamaan, et keskustelemaan.

Oman kultaisen lapsensa kanssa seurustelua voisi kyllä narskulta odottaakkin.