Mikä on ratkaisusi, jos palelet alle 22C huonelämpötilassa
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleskelen peiton alla ja odotan, että ilmat lämpenee. Villavaatteet auttaa pahimpaan viluun mutta ei poista palelemista. Talvikuukaudet on ikäviä kun ei oikein voi tehdä mitään kun on koko ajan kylmä. Ja vilu vaan pahenee kun vanhenee.
Ulos ja lenkille. Reipas kävelyvauhti riittää. Kyllä on lämmin, kun veri kiertää normaalinopeudella.
Ei kiitos. Sisälle tultua palelee kahta kauheammin.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista miten ulkona 20 astetta on t-paitakeli, mutta sisällä pitää kääriytyä viltteihin. Käytättekö kesällä toppatakkia ulkona?
Sen ymmärrän, että veto aiheuttaa kylmyyden tunnetta, mutta käykö teillä kaikilla kauhea puhuri kämpässä?
Käy. Meillä todellakin käy kauhea puhuri. Joudun pitämään välillä ihan pipoakin.
Alle 22 asteen lämmössä minulla on sisällä päällä pitkät kalsarit, verkkarit, t-paita ja neule. Froteesukat ja villasukat. En siis nosta lämpötilaa, enkä palele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ole kuullut villapaidoista tai villasukista, vilteistä sun muista-
Kyllä. Nytkin lämmitetty kauratyyny, paksu viltti, villasukat ja kuumaa mehua. Ei auta. Se sisäinen vilu on ja pysyy, lamauttaa. Pari vuotta asuin tilapäisesti kerrostalossa, jossa oli 24c lämmintä, se oli ihanaa
Ap
Olisko kilpirauhasen vajaatoiminta? Tupakoitko? Huono verenkierto. Liian vähäinen liikunta.
Meillä käännetään lämmitystä isommalle. Taitaa olla 24 astetta nytkin. Meillä on vesi-ilmalämpöpumppu, niin lämmittäminen on edullista.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista miten ulkona 20 astetta on t-paitakeli, mutta sisällä pitää kääriytyä viltteihin. Käytättekö kesällä toppatakkia ulkona?
Sen ymmärrän, että veto aiheuttaa kylmyyden tunnetta, mutta käykö teillä kaikilla kauhea puhuri kämpässä?
..meillä kyllä vetää ikkunoista. Talo on tehty 1917, huonekorkeus 4m , seinästä ikkunaa on 3m5m. Joka huoneessa( 2+k saman kokoinen vanha ruutuikkuna. Asun vanhassa tehtaassa, johon on remontoitu asunnoiksi. Isoista ikkunoista vetää, lämpö asunnossa on 19-21 astetta, lisäksi veemäinen veto ikkunoista. Kesällä vastaavasti ongelmana kuumuus. Tunnelmallinen asunto on kiva lähinnä syksyllä ja keväällä.
Mulla on ferritiini 5. Siihen sisäiseen paleluun ei auta oikein mikään. Monesti olen kotona kahdet villasukat päällekkäin. Illalla laitan lämpöpussin peiton alle, että saan varpaat lämpimäksi ja palelun pois ennen nukkumista. Juuri ostin uuden lämpimämmän peitonkin...
Teen kotihommia, jolloin on lämmin, mutta sohvalla villasukat, Ainot, villatakki ja torkkupeitto.
Villapaita, villasukat, villapeitto jos oikeasti on kylmä. Töissä on 22 astetta mutta ilmastointi hönkii jääkylmää ilmaa juuri minun työpisteeni yläpuolelta suoraan niskaani. Töissä pidän kahta huivia hartioiden ja niskan päällä. Kotona pidän peruslämmön 16 asteessa ja täällä pärjään samoissa vaatteissa mutta ilman huivia.
Olen asunut Briteissä ja Italiassa. Molemmissa normaali talven sisä lämpötila noin 10 astetta. Jotenkin ihmiset vaan pärjää. Vähemmän kitinää ja voivottelua ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ole kuullut villapaidoista tai villasukista, vilteistä sun muista-
Kyllä. Nytkin lämmitetty kauratyyny, paksu viltti, villasukat ja kuumaa mehua. Ei auta. Se sisäinen vilu on ja pysyy, lamauttaa. Pari vuotta asuin tilapäisesti kerrostalossa, jossa oli 24c lämmintä, se oli ihanaa
Ap
Olisko kilpirauhasen vajaatoiminta? Tupakoitko? Huono verenkierto. Liian vähäinen liikunta.
Miksi ajattelet että aina paleleva ei olisi tehnyt asialle nitään tai selvittänyt näitä?
Minä esimerkiksi en tupakoi, en ehdi liikkua enempää, vajaatoiminta on ja lääkitys. Kun ulkoilen talvella , mitä teen päivittäin,volen luita myöten jäässä. Ja kokoajan palelee muutenkin.
Yllättäen raskaana ollessa palelu talvisin loppuu, mikä tietysti on ihanaa.
Oikeasti monikaan ei vian voi asialle mitään, ratkaisua ei ole
Varaisin ajan perusteelliseen terveystarkastukseen. Ainakin kilpirauhasarvot pitäisi tarkistaa.
Korkeampi lämpötila, alle +23 ei mene meillä varmaan koskaan. Ruoanlaitto, astianpesukone, halogeenivalaistus ja muu elektroniikka lämmittää usein 24-26 tasolle, silloin ei kovin helposti enää palele. Kylppärissä lattialämmitys niin vieläkin lämpimämpää.
Makkari on taas +18 (päivällä) kun on oikeasti paksu untuvapeitto. Kun makkarissa nukutaan niin sekin kyllä lämpenee pari astetta vähintään.
Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään kylmässä. Muuten meillä olisi karvapeite. On ihan normaalia, että 22 asteessa ja alemmassa jotkut palelee. Ei kesälläkään 22 astetta niin hirmuisen lämmin ole, varsinkaan jos tuulee. Pitää olla kunnolla vaatteita päällä.
Yleensä tarkenee. N. 20 vakiolämpötila. Nyt kuitenkin, kun 30 pakkasta hipoi, niin laitoin talvitakin päälle. Sillä ennenkin selvinnyt. Pärjäähän sillä pihallakin. Villasukat on aina talvella jalassa. Ei nukkuessa kumminkaan.
Nostan lämpötilaa. En kerrassaan kykene mihinkään järkevään, kun palelen. Eikä siihen mikään villatakki auta, kun pitäisi olla toppavaatteet, hiihtomyssy ja tumput. Ja vaatteita pitää kuitenkin vaihtaakin välillä. Olen sattunut syntymään ihan väärään ilmastoon, mutta enpä halua muuallekaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Briteissä ja Italiassa. Molemmissa normaali talven sisä lämpötila noin 10 astetta. Jotenkin ihmiset vaan pärjää. Vähemmän kitinää ja voivottelua ehkä?
Niiden talvi on puolet lyhyempi.
Hyvät oikeasti lämpimät sukat ja paksu villapaita ainakin auttaa parhaiten itselleni. Jos on yhä kylmä, niin kokeile laittaa kahdet sukat.
Ja on ihan hyvä välillä olla kylmässä, oppii keho sietämään.
Minä olen viluinen myös. Muut perheenjäsenet on sisällä t-paidassa, minä villapaidassa. Ei tälle mitään voi. Laitan puita uuniin ja puen lämpimästi päälle ja koetaan touhuta jotain, että pysyn lämpimänä