Mikä on ratkaisusi, jos palelet alle 22C huonelämpötilassa
Kommentit (71)
Laitan villapaidan päälle ja käperryn viltin alle.
Pidän jalkojani lämpöpussissa ja villatakki päällä sekä kuumaa juomaa.
Lämmintä vaatetta, kuumaa keittoa tai teetä.
Meillä on ok-talossa tavallisesti 22 astetta. Jos tuntuu liian kylmältä, en nosta lämpötilaa vaan puen lisää vaatetta.
Puen päälle pitkähihaisen paidan. Housut on jalassa kotona aina niin pitkähihainen paita riittää kun sen laittaa
Vierailija kirjoitti:
Muutto.
Sama. Toinen talvi menossa ja toista asuntoa etsimässä. Taloyhtiö säästää lämmityskuluissa, (vuosittainen astetta alemmas-kampanja) mutta vuokra senkun nousee. Olisi pitänyt uskoa edellistä vuokralaista, joka kertoi asunnon olevan talvisin kylmä, kun kävin tätä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleskelen peiton alla ja odotan, että ilmat lämpenee. Villavaatteet auttaa pahimpaan viluun mutta ei poista palelemista. Talvikuukaudet on ikäviä kun ei oikein voi tehdä mitään kun on koko ajan kylmä. Ja vilu vaan pahenee kun vanhenee.
Olen 50 v. ja hormonit on aiheuttaneet mulle sen, että en kerta kaikkiaan siedä lämpöä. 18-20 astetta on mulle hyvä. Nuorena olin joustavampi.
Mulla on sitten varmaan päin vastoin. Kylmänsietokykyni on alentunut ihan kamalasti. Alkaa jopa jäsenet särkemään ja kangistumaan kylmässä. Jopa siis sisällä 22 astetta on liuan vähän.
Jos sisälämpötila on omassa rintamamies tönössä 20C, palelen. Ikkunoista vetää. Mulla on paksu päiväpeitto ja makuupussi käytössä sohvalla, tarkenee kivasti katsoa telkkaria. Joskus yöksi otan myös makuupussin sänkyyn untuvapeiton päälle.
Olen tottunut lämpimään asuntoon, joten nyt alle 22 tuntuu viileälle. Jalat tärkeimmät, villasukat auttaa. Ja muuten jos vaatetus ei riitä niin viltin alle, mutta jos nuokaan ei riitä niin ihmettelen. Omalla kohdalla tarkoittaisi kuumeen nousua.
Riittävä syöminen voi auttaa. Aiemmin söin vuosien ajan liian vähän. Paino oli juuri normaalin puolella, joskin alarajalla, ja syöminen ihan liian vähäistä aktiiviseen elämäntyyliin nähden. Silloin ison osan vuodesta palelin, ja kylmyys tuntui tulevan osittain "sisältä" kropasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ole kuullut villapaidoista tai villasukista, vilteistä sun muista-
Kyllä. Nytkin lämmitetty kauratyyny, paksu viltti, villasukat ja kuumaa mehua. Ei auta. Se sisäinen vilu on ja pysyy, lamauttaa. Pari vuotta asuin tilapäisesti kerrostalossa, jossa oli 24c lämmintä, se oli ihanaa
Ap
Osta lämpöpeitto, tyyny, patja, vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Oleskelen peiton alla ja odotan, että ilmat lämpenee. Villavaatteet auttaa pahimpaan viluun mutta ei poista palelemista. Talvikuukaudet on ikäviä kun ei oikein voi tehdä mitään kun on koko ajan kylmä. Ja vilu vaan pahenee kun vanhenee.
Itsellä kävi ihan toisinpäin, nuorempana olin ihan vilukissa, nyt kämpässä 20c ja kuljen sortseissa ja t-paidassa. Osta lämpöpeitto, se auttaa.
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tuon "sisäisen syväjään"
Vierailija kirjoitti:
Ulos ja lenkille. Reipas kävelyvauhti riittää. Kyllä on lämmin, kun veri kiertää normaalinopeudella.
Kaksikymmentä ja palelen.
Olen aina ollut villikissa, mutta nykyään vielä enemmän. Tuntuu, että vaikka noi ikkunat työntää kovalla teholla kylmää ilmaa, ettei lämpöpatteri vaan jaksa lämmittää. Ja on talvisäädöt...
Tommosta kuumuutta mulla ole kuin pitkissä hellejaksoissa.
Vaihtoehto nr 3: alan harrastaa liikuntaa, saan nopean aineenvaihdunnan ja hyvän verenkierron enkä palele enää. Jos tupakoi niin se tietysti pitää lopettaa ensimmäisenä
Erikoista miten ulkona 20 astetta on t-paitakeli, mutta sisällä pitää kääriytyä viltteihin. Käytättekö kesällä toppatakkia ulkona?
Sen ymmärrän, että veto aiheuttaa kylmyyden tunnetta, mutta käykö teillä kaikilla kauhea puhuri kämpässä?
Nukuttaa paremmin viileämmässä. Alle 20 lämpötila ja kunnon untuvapeite on just hyvä. Joskus yöllä havahtuminen siihen, että kissa on kömpinyt viereen lämmittämään niskaa vielä siihen, niin yöunet on parasta kaikista. Villasukat olen riisunut johonkin aikaan unissani.
Vänisen miehelle heti jos sisälämpötila laskee alle 23 jotta laittaisi lämmitystä isommalle. Itse en toki osallistu millään lailla talon ylläpitokuluihin