Kuukautiset pidentyneet, onko syynä esivaihdevuodet vai syöpä?
Kerään rahaa että pääsen yksityiselle gynelle toivottavasti parin viikon sisällä mutta huolettaa ihan tosissani. Oon 42 ja tuossa syksyn aikana kuukautisten vuotopäivät alkoivat vähitellen pidentyä. Ennen ne kestivät ehkä 6 päivää, nykyään tiputtelee vielä muutaman päivän tuon jälkeenkin. Onkohan normaalia vai onko kyse sairaudesta? Mulla on kaksi pientä lasta, joista toista hoidan vielä kotona ja hirvittää, että onko jotain nyt pahasti vialla vai esivaihdevuosioireko vain. Muilla samaa?
Kommentit (44)
Neljännen lapsen ja sterilisaation jälkeen minullakin oli kuukautiset huomattavasti runsaammat, kuin pillerien aikaan. Voit mennä tk-lääkärille, joka lähettää sinut tarvittaessa gynen polille. Kohdunpoistoja tehdään nykyisin huomattavasti vähemmän, kuin aikaisemmin.
Mulla on 1 lapsi ja 5 keskenmenoa. Yhden keskenmenon kaavinnan jälkeen oli tiputtelua loppujen lopuksi koko kierron ajan. Sitä kesti vuoden tai kaksi.
Mulla alkoi myös myooma vissiin pidentää ja suurentaa kuukautisia.
Iän myötä tuli hormonihäiriöitä ja kuukautisia ei tullut pariin kuukauteen ja sitten tulikin sellaiset kuukautiset, että vuoto oli valtavaa eikä loppunut. Side ei pitänyt edes kahta tuntia, kun menin gynekologille. Hän sanoi iän tuomaksi hormonihäiriöksi ja loppui jollain (munasolun kypsyytämistä auttavalla?) Pillereillä.
En usko, että sinulla on mitään vaarallista. Hyvä silti, että menet tutkimuksiin.
Mene nyt heti omalle Terveysasemalle kerro siellä huolesi. Siellä lääkäri on velvollinen tutkimaan ja hän voi tarvittaessa laittaa sen lähetteen jonnekin Jorviin tai naistentautien polille teidän paikkakunnalle. Siellä llabrat ja ultraäänin ei maksa erikseen. Ei ole pakko mennä yksityiselle.