Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ida-Kaisa 29, maksaa 26 neliön yksiöstään vuokraa 700 euroa kuussa Tampereen keskustan tuntumassa.

Vierailija
14.01.2026 |

On kyllä hirveän iso vuokra koska asunto ei ole keskustassa.

Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara Helsingin yliopistosta kertoo, että Tampere ei ole ainoa virheitä tehnyt suomalaiskaupunki. Moniin kasvukaupunkeihin on rakennettu varsin pieniä yksiöitä, joita Vaattovaara kutsuu mikroasunnoiksi ja hotellihuoneiksi.

Pienet yksiöt alittavat esimerkiksi valoisuuden kansainväliset standardit. Ne ovat pitkiä, kapeita ja huonosti kalustettavia.

Vaattovaara huomauttaa, että asuntojen kokokin on kutistunut.

Reilussa kymmenessä vuodessa yksiöstä on lähtenyt yhden huoneen verran tilaa pois.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka. Halvempiakin löytyy

Kyseessä ei välttämättä ole oma moka. Vuokrat vain nousevat jokainen kuukausi joten monet perheetkin asuvat tiiviimmin. Sitä on otettava asuntoja jotka ovat tarjolla.

Vierailija
22/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa, mitä välii?

Kela ottaa huomioon ajankohtaiset kaupunkikohtaiset kohtuulliset asumismenot joten ei kannata työttömän ainakaan muuttaa ihan mihin sattuu jos haluaa vielä ruokaakin ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyytyväinen oli videossa eikä moittunut vuokraa.

Vierailija
24/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa nyt väärän kuvan, että Ida-Kaisan mielestä vuokra on liian kallis. Ap:n mielestä vuokra on liian kallis.

Vierailija
25/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa, mitä välii?

Ei maksa. Tampereella maksimivuokra yksinasuvalle on 589€.

Vierailija
26/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on puuttunut koviin vuokriin, mutta kestää hetken että päätökset alkavat vaikuttamaan. Yksityisten vuokrapyynnöt ovat jo pudonneet ja viimeistään vuoden päästä hinnat putoavat myös institutionaalisilla sijoittajilla, koska asumista ei tueta enää samalla tapaa julkisista varoista kuin ennen ja osin yhä.

Vierailija
27/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa, mitä välii?

Ei maksa. Tampereella maksimivuokra yksinasuvalle on 589€.

Seuraavassa yleistuen muutoksessa Tampereella voi saada asumistukea maksimissaan 312.9€, eikä siihen saa enää lisää toimeentulotukena.

Vierailija
28/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko asua keskustassa. Minulla on 34 neliön asunto ja vuokra 350 euroa ja asun 4 km keskustasta. Fillarilla pääsee keskustaan joka päivä hyvin ja rahaa säästyy. Olen säästänyt 10 vuoden aikana noin 40000 euroa. Asuin tätä ennen tuossa 500 metrin päässä ja vuokra oli suunnilleen myös 350 euroa.

Vierailija
29/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko vapaana ja sopivalla sijainnilla? 

Vierailija
30/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset valittaa ettei rahat riitä ja vuokra liian iso. Täällä missä asun on ainakin 15 vapaata asuntoa alle 400 euron vuokralla.

Vierailija
31/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kuule ihan helvetisti.

Vierailija
32/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali hinta Tampereella. Mun molemmat lapset asuu yksiöissä täällä ja heidän kaverit myös, joten tiedän hintatason. Toisen  lapseni asuu 4 km päässä keskustasta ja hänen vuokra on 600. Esikoisella on keskustassa halvempi TOAS-asunto, mutta se ei ole opiskelijoille tehtynä ihan vertailukelpoinen.

Tyypillinen vuokra Kalevasta on 700 yksiöstä, tiedän kalliimpiakin vuokria. Artikkelin nainen oli ihan tyytyväinen asuntoonsa. 

Vierailija
33/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin muuttaa Iida-Kaisan kämppikseksi niin jaettaisiin vuokra...ainakin.

Pertti 56v

Aika tiukkaa tekisi tilan puolesta. Mutta sopu sijaa antaa. 

https://yle.fi/a/74-20203329

Ah, Ranta-Tampellassa. Ilmankos on tuollainen vuokra. Ja siis voisin kuvitella, että on jopa tuolle alueelle edullinen.

Vierailija
34/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali hinta Tampereella. Mun molemmat lapset asuu yksiöissä täällä ja heidän kaverit myös, joten tiedän hintatason. Toisen  lapseni asuu 4 km päässä keskustasta ja hänen vuokra on 600. Esikoisella on keskustassa halvempi TOAS-asunto, mutta se ei ole opiskelijoille tehtynä ihan vertailukelpoinen.

Tyypillinen vuokra Kalevasta on 700 yksiöstä, tiedän kalliimpiakin vuokria. Artikkelin nainen oli ihan tyytyväinen asuntoonsa. 

Kun mennään Kalevan uudempiin taloyhtiöihin, yksiön vuokra on helposti jopa yli 800 €. 

Vierailija
35/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko asua keskustassa. Minulla on 34 neliön asunto ja vuokra 350 euroa ja asun 4 km keskustasta. Fillarilla pääsee keskustaan joka päivä hyvin ja rahaa säästyy. Olen säästänyt 10 vuoden aikana noin 40000 euroa. Asuin tätä ennen tuossa 500 metrin päässä ja vuokra oli suunnilleen myös 350 euroa.

Rinnakkaistodellisuudessa vai missä on näin halpaa? Asuintilaksi hyväksymättömässä varastossa/autotallissa? Jaatko kylppärin muiden kanssa?

Vierailija
36/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rinnakkaistodellisuudessa vai missä on näin halpaa? Asuintilaksi hyväksymättömässä varastossa/autotallissa? Jaatko kylppärin muiden kanssa?

Raumalla.

Vierailija
37/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko jutun pointti oli, että Tampereelle on rakennettu liikaa yksiöitä ja on pulaa perheasunnoissa. 

Ida-Kaisa viihtyy oikein hyvin yksiössään eikä valittanut vuokrasta.

Vierailija
38/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ihme maa, vaaditaan luksusasuntoja, vihataan avokeittiöitä ja vähäisiä neliöitä, pitäisi olla sitä sun tätä ja kaikkeen ollaan tyytymättömiä ja haukutaan, mutta mistään ei sitten olla valmis maksamaan, vaan pidetään kalliina. 

Muissa Eu-maissa helposti vastaava asunto maksaisi 1200-1800€/kk. 

Vierailija
39/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raumalla.

Just tosi validi pointti kun keskustellaan Tampereen asuntotilanteesta ja yksiöiden vuokrista Tampereella.

Vierailija
40/60 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole edes mikään pieni yksiö, vaan tyypillinen, mitä rakennettiin vielä 80-luvulle saakka. 

Ja vaikka neliöitä olisi 300 m2, niin ei ihminen käytä todellisuudessa kovinkaan monta neliötä  aktiivisesti vaan suurin osa neliöistä menee tavaroiden säilyttämiseen, joita ei edes käytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi