Periytyy äidiltä ei isältä
Nyky tutkimusten mukaan jos olet poikeuksellisen älykäs, saat kiitää siitä äitiäsi koska suurin älykkyys periytyy naiselta eli äidiltäsi. ei isältä. Naisen x-kromosomi välittää aivojen älykkyys geeniä puolet enemmän kun, miehen xy-kromosonit joten älykkyytesi on käsikädessä äitisi älykkyyden kanssa joten kiitos äiti. Mitäs mieteitä muilla tästä??
Kommentit (30)
Mun äo on 154 ja olen nainen. Äitini oli kurssinsa ainut nainen Hgin yliopiston matemaatikoissa.
Se, että naiset hakeutuvat vähemmän johtajiksi, ei liity älykkyyteen. Johtajat nimittäin harvoin ovat älykkäitä (kts. Orpo, Trump, Häkämies jne).
Eipä tuossa iso ero ole. Lähinnä miesten keskihajonta on suurempi, eli laatu epätasainen. Syntymävammaisia poikiakin syntyy enemmän kuin tyttöjä. Samoin perinnölliset sairaudet on miehillä yleisempiä koska XY-kromosomit eivät kompensoi toistensa virheitä.
Mä olen tyhmä äiti mutta 6v tyttäreni tosi fiksu. Mulla oli koulussa aina englanti alhaisin mahdollinen luku ja tämä mun 6v tyttäreni puhuu sujuvasti englantia ja opettaa sitä muille lapsille eskarissa,a😀
Tässa se ap:n virhe näkyy selvästi: "Naisen x-kromosomi välittää aivojen älykkyys geeniä puolet enemmän kun, miehen xy-kromosonit joten älykkyytesi on käsikädessä äitisi älykkyyden kanssa joten kiitos äiti."
Ap. ei tunne perinnöllisyyslakeja. Puolet pirinnöllisyystekijöistä (DNA) jää käyttämättä munasolua muodostettaessa. Ap. näyttää kuvittelevan, että äidin kahden X-kromosomin liki yhtälainen sisältö jollakin kimmallisella tavalla kuitenkin vaikuttaisi lapsen älykkyyttä nostavasti. Ei vaukuta.
Tieteelliset tutkimukset osoittavat että vakavat mt-ongelmat kuten skitsofrenia, psykoosiherkkyys sekä erilaiset persoonallisuushäiriöt periytyvät herkemmin äideiltä poikalapsiin.
Enkä ihmettele kun somea edes vilkaisee vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.
Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.
Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.
Tutkimus:
Ulster Institute for Social Research:
https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…
Tulos:
Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ
Lausuma:
Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:
"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Julkaiset yhden tutkimuksen ja pidät sitä totuutena. Et ole käynyt yliopistoa. Se on varmaa.
En nyt ihan osta suoriltaan tätä. Älykkyysgeeni? Onko tunnistettu joku yksi geeni joka vaikuttaa kokonaisuudessaan ihmisen älykkyyteen? Sen uskon että aivojen muokkautuvuus ja esimerkiksi taipumus oppia uusia asioita/ omaksua tietoa voivat periytyä enemmän äidin puolelta. Mutta ihan noin yksinkertaisella selityksellä en lähtisi suoraan sanomaan että älykkyys periytyy enemmän äidiltä. Olen valmis muuttamaan mielipidettä kun saan tarkemman selityksen.
Kaiken kaikkiaan ei ole kuitenkaan kehumista periytyy nyt kummalta vain. Poikkeus vahvistaa säännön. "Poikkeuksellisen älykäs".