Suostuin 11v poikani kiireelliseen sijoituksee kun en enää pärjännyt tämän kanssa kotona. Kävi ilmi ettei sijoituspaikassakaan ole työkaluja
Joilla pojan käytöstä voisi helpottaa. Päin vastoin, keskusteluissa MINÄ saan kuulla valitusta siitä miten lapsi ei anna pyydettäessä puhelinta,ei suostu tulemaan ruokapöytään istumaan, heittelee tavaroita ym. Ja olin siis siinä uskossa,että siellä olisi tiukemmat säännöt ym! On siis ollut sijoituksessa marraskuusta asti eikä edistystä ole tapahtunut.
Pojalla siis adhd ja uhmakkuushäiriö. On kiusannut pikkusisarta ja lemmikkejä todella julmasti,varastanut jne ja aloin oikeasti pelätä muun perheen puolesta. Luulin sijoituksen olevan hyvä juttu. Mutta ei,edelleen MINULTA odotetaan RATKAISUA siihen miksi poika haistattaa maailmalle pas""t. Mikä järki tässä nyt sitten on? No,ainakin tiedän etten ole huono äiti jos ns. ammattilaisetkaan eivät pärjää..
Kommentit (261)
En oikein ymmärrä tätä keissiä. Jos yh-äiti, tajuaisin kyllä että pelkää vaikka 16v pojan kanssa kotona, mutta 11v... Ja sijoituksessa..jos lapsi ei anna puhelinta, otat sen siltä. Jos ei tule pyydettäessä syömään, on ilman ruokaa. Eikö niillä ole siellä henkilökuntaa, vai onko ne kaikki jotain 75v mummoja?
Ihan normilapsetkin yrittää silloin tällöin hyppiä nenille, ja aikuisten tehtävä on tuossa kohtaa ottaa luulot pois ja asettaa rajat ja antaa rakkautta. Muuten on oikeasti kusessa teinin kanssa myöhemmin.
Isänä olen huomannut, että joskus lapsi pitää oikeasti käskeä pihalle rauhoittumaan tai jopa rajoittaa fyysisesti, jos alkaa riehua. Ei se siitä rikki mene.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä keissiä. Jos yh-äiti, tajuaisin kyllä että pelkää vaikka 16v pojan kanssa kotona, mutta 11v... Ja sijoituksessa..jos lapsi ei anna puhelinta, otat sen siltä. Jos ei tule pyydettäessä syömään, on ilman ruokaa. Eikö niillä ole siellä henkilökuntaa, vai onko ne kaikki jotain 75v mummoja?
Ihan normilapsetkin yrittää silloin tällöin hyppiä nenille, ja aikuisten tehtävä on tuossa kohtaa ottaa luulot pois ja asettaa rajat ja antaa rakkautta. Muuten on oikeasti kusessa teinin kanssa myöhemmin.
Isänä olen huomannut, että joskus lapsi pitää oikeasti käskeä pihalle rauhoittumaan tai jopa rajoittaa fyysisesti, jos alkaa riehua. Ei se siitä rikki mene.
Se 11vuotias on järjestänyt äidilleen mustelmia,siskon ensiapuun ja perheen lemmikkieläimen eläinlääkäriin,
Olisiko äidin pitänyt jäädä odottamaan,että kohta on viemärinavaajaa ruuassa tms?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on lyönyt äidin mustelmille ja siskonsa sairaalaan asti.
Eikö tuossa saisi pelätä.
Vierailija kirjoitti:
No tiedoks että ne ei lastensuojelulaitoksessa voi edes vaatia lasta antamaan puhelinta, ellei ole sossun tekemää ypr-päätöstä voimassa. Nykyaika. Toisin oli v.2010, jolloin joka paikassa käskettiin luovuttaa puhelimet viim klo 20 iltaisin pois, siihen aikaan kaikilla oli salapuhelimet öitä varten.
Saanko arvata, että kyseessä on avioeroperheen tai uusperheen "tulevaisuuden toivo"? Tai ns. vapaan kasvatuksen tulos.
"Ihan normilapsetkin yrittää silloin tällöin hyppiä nenille, ja aikuisten tehtävä on tuossa kohtaa ottaa luulot pois ja asettaa rajat ja antaa rakkautta. Muuten on oikeasti kusessa teinin kanssa myöhemmin.
Isänä olen huomannut, että joskus lapsi pitää oikeasti käskeä pihalle rauhoittumaan tai jopa rajoittaa fyysisesti, jos alkaa riehua. Ei se siitä rikki mene."
Mun mielestä olet epäonnistunut vanhempana ja kasvattajana, jos sun pitää kajota lapseesi fyysisesti, koska hän "hyppii nenille". Mulla on suunnilleen Ap:n lapsen ikäinen poika ja mun antamaa esimerkkiä seuraamalla hänestä on kasvanut reipas, kohtelias ja ahkera lapsi, joka tietää, että tapahtuipa mitä tahansa, me olemme tiimi:) En ole koskaan komentanut häntä millään tavalla, vaan kaikki mun antama kasvatus on perustunut meidän väliseen keskusteluun oikeasta ja väärästä, tyhmästä ja järkevästä, jne.
N29
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään käsitystä, että psykopaatti on psykopaatti ihan alusta asti, syntyy sellaiseksi. Ei yhtään poissuljettua tässä tapauksessa.
Eikä niitä kevyempiäkään häiriöitä tuosta vain käsitellä. Ap sanoo selvästi, ettei asetu sijoitettunakaan.
En lukenut ketjua, mutta todennäköistä, että on periytynyt isältä. Siinä on ap:lla tekemätön paikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos on perhesijoituksessa eivät LAIN MUKAAN saa ottaa puhelinta pois, pakottaa syömään tai rajoittaa. Pitää vaan yrittää keskustella. Laitoksessa on rajoitustoimenpiteet, mutta niillekin pitää olla peruste. Laittakaa K.juusolle viestiä, jos tahdotte muutosta!
Ei lapsilta tai nuorilta saa enää ottaa väkisin puhelinta pois. Ei äiti,isä,opettaja tai sijaisperheen vanhempi.
Edes sitä vapea ei saa ottaa alaikäiseltä koska kyse on hänen omaisuudestaan ja oikeuksistaan.
Nuoren tavaroita ei saa tutkia.
Ns. itsemääräämisoikeus painaa enemmän kuin se,mikä on nuorelle hyväksi.
Kaikki pitäisi käydä läpi puhumalla,eikä aikuista nyrkkeilysäkkinä käyttävää teiniä saa ottaa kiinni käsistä.
11 v ei anna puhelinta pois, minkälainen vätys olet ihmisenä ? Kyllä antaa kun kerrot vaihtoehdot
Vierailija kirjoitti:
11 v ei anna puhelinta pois, minkälainen vätys olet ihmisenä ? Kyllä antaa kun kerrot vaihtoehdot
Ei anna koska tietää,ettei nykylain valossa vanhempi saa sitä väkisin ottaa. Lapset ovat kuule hyvin perillä koskemattomuudestaan. Jos revit puhelimen nuoren kädestä, tämä menee itkemään koulukuraattorille miten sai tapauksesta mustelmia ja kohta istuu sosiaalitoimi keittiössä.
En ole koskaan ymmärtänyt äitejä jotka sanoo että nuori " valitsi 15 v huumeet ", miten nuori saa valita jos vanhemmat ovat siinä mukana päättämässä, neuvomassa ja auttamassa? Ei käy järkeen että nuori saa päättää itse kaikesta, tuo ei ole toimiva kasvatustapa
Vierailija kirjoitti:
"Ihan normilapsetkin yrittää silloin tällöin hyppiä nenille, ja aikuisten tehtävä on tuossa kohtaa ottaa luulot pois ja asettaa rajat ja antaa rakkautta. Muuten on oikeasti kusessa teinin kanssa myöhemmin.
Isänä olen huomannut, että joskus lapsi pitää oikeasti käskeä pihalle rauhoittumaan tai jopa rajoittaa fyysisesti, jos alkaa riehua. Ei se siitä rikki mene."
Mun mielestä olet epäonnistunut vanhempana ja kasvattajana, jos sun pitää kajota lapseesi fyysisesti, koska hän "hyppii nenille". Mulla on suunnilleen Ap:n lapsen ikäinen poika ja mun antamaa esimerkkiä seuraamalla hänestä on kasvanut reipas, kohtelias ja ahkera lapsi, joka tietää, että tapahtuipa mitä tahansa, me olemme tiimi:) En ole koskaan komentanut häntä millään tavalla, vaan kaikki mun antama kasvatus on perustunut meidän väliseen keskusteluun oikeasta ja väärästä, tyhmästä ja järkevästä, jne.
N29
Kaikki eivät ole samanlaisia. En kyllä ole törmännyt vanhempiin, joilla ei jotain konfliktia olisi ollut lapsen kanssa. Voi olla, että murrosikä viimeistään opettaa, että äipän pikku kultapoju onkin jotain muuta.
No, veljeni oli juuri tuollainen pikkuneiti vailla omaa tahtoa, alkoi sitten 20v kiukutella kun on vähän epänormaali.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen liittymän maksaa? Eihän se tee kännykällä mitään kun laitat verkon pois päältä.
Tämä äiti on joku provo tai sitten ihan kädetön tapaus. Itse saan reaaliajassa seurattua lapsen kännykkää että missä menee, ja tarvittaessa pois päältä.
No, voi sitten pelätä tosissaan jonkin ajan päästä kun 25v narkkipoika murtautuu peukkupäissään hakemaan telkkarin. Kannattaa kasvattaa ne pennut ajoissa, tuollainen lässynlää yhyy kiva koulu en saa puhelinta pois 11-vuotiaalta on täyttä pelleilyä.
"ADHD ei selitä todellakaan kaikkea. Useimmiten syy on kasvatuksessa ja kotioloissa. Rajat ja selkeät systeemit puuttuneet koko ajan ja lopulta ollaan sitten tuossa
Elåmme jälkikristillisessä maailmassa jossa vahvat talloo heikompia, vaikka kotiolot olisivat hyvät ja olisi sääntöjä ja rajoituksia, myös rakkautta ja vapauksia silti jotlut syntyy pahantahtoisina ja pahoina, eikä se ole vanhempien vika."
Siksi sitä kuria on pakko pitää tuollaiselle lapselle. Joskus jopa fyysistä, niin että oppii olemaan. Lässytys on täysin turha tuollaiselle kakaralle, joka on sadistinen syntyessä.
Vierailija kirjoitti:
N29
Minulla on AP:n pojan tapainen 11-vuotias poika. Huonona päivänä, jos käsken luovuttaa puhelimen poika hakkaa minut maahan. Isältä käskytys onnistuu, koska poika pitää tätä vahvempana. Tekee aktiivista tilannearviota voimasuhteista.
Ainut apu toistaiseksi on ollut, että poika on isällään tai sitten olemme koko eroperhe yhdessä,. Jos lapsi on minun ja sisaruksen kanssa niin suoraan sanottuna pelottaa. Lapsi on tavallista kylmempi, mutta ei psykopaatti.
Ensinnäkään 11-vuotiaalle ei osteta omaa puhelinta. Vanhempi ostaa itselleen puhelimen, jonka lapsi saa lainaan. Tällöin vanhemmalla on oikeus päättää, milloin puhelin on lainassa, ja ottaa halutessaan oma puhelimensa takaisin.
Sijoituspaikkaa voidaan vaihtaa jos ei nykyisessä pärjää, pyydä siirtoa sellaiseen missä on nepsy osaamista, vaikka olisi eri paikkakunnalla.
Tuolla pojalla on kyllä todella huono ennuste. Olen ap pahoillani, mutta olet hyvä äiti kun olet tajunnut suojella toista lastasi ja teitä vanhempia ja perheen lemmikkejä. En uskaltaisi sinuna päästää poikaa enää edes kotioloihin. On selvästi vaarallinen.
Kristillisyys nimenomaan saa aikaan lasten ja aikuisten pahaa oloa ja tuo esiin ihmisten pimeimmät puolet.