Jo kahdessa työpaikassa on esimies kertonut muille toisen työntekijän terveydentilasta?
Miten tämä voi edes olla nykypäivänä mahdollista? Eikö nuo asiat kuulu salassa pidettäviin juttuihin?
Sitten ihmetellään kun esimiehelle ei avauduta mistään? Ja pitää urpona kun ei kerro yksityisasioita hänelle?
Kommentit (33)
Meillä pomo ei kerro ja koska emme tiedä, miksi Teija ei ole töissä, niin kukaan ei tee töitään tai kysele, palaako Teija mahdollisesti joskus takaisin. Asiakkaat soittelee ja kyselee, me kerromme vain sen, että valitettavasti on pientä hidastetta, mutta kyllä tämä tästä. Jos pomo käskee tekemään Teijan työt, alkaa keskustelu siitä, että mitkä työt siirretään, mitä siitä maksetaan jne. , koska kukaan ei halua ilmaiseksi tehdä tuplatyömäärää.
Olisi niin paljon helpompaa, jos pomo voisi sanoa, että Teija on sairaana ja pois 6 vko.
Vierailija kirjoitti:
Ylemmälle taholle valitusta, ei ole esimiehen asia kertoa muiden terveystietoja.
Älä sitten ihmettele, että sut ens viikolla irtisanotaan alisuoriutumisen johdosta, kun esimiestä vähän harmittaa kun tulee sanomista ylemmiltä, näinhän se pee valuu aina alaspäin, kuten jokainen töissä käyvä tietää.
Kyllä omilla työpaikoilla on juoruttu kaikki. Esim. raskauteen liittyvät asiat kerrottu kaikille olettaen, että ne on kuuluttanut kaikille työkavereille. No ei ole, itse olen raskaudesta kertonut aina vasta kun ihan kunnolla näkyy eli puolivälistä eteenpäin. Kiva sitten katsella kahvihuoneessa, kun porukka luo pitkiä katseita vatsanseutuun. Siitä heti tietää, että juoruttu on, vaikka olisi miten löysä paita päällä.
Yhdessä entisessä työpaikassa eräs kollega närkästyi, kun oli kertonut luottamuksellista terveystietoaan esihenkilölle. Kuulin ruokalassa, kun muut juorusivat tästä kollegasta ja aiheesta (kollega ei ollut paikalla). Mainitsin hänelle, että kuulin sinusta juoruttavan valitettavasti ja kannattaa varmaan huomauttaa asiasta esihenkilölle, että ovat yksityisasioita.
No mitä tekee esihenkilö? Kirjoittaa pitkän sähköpostin vielä laajemmalle joukolle jakoon, jossa vaatii niitä henkilöitä ilmoittautumaan, jotka ovat juorunneet kollegan asioista. Alla jaettuna tämän kollegan esihenkilölle lähettämä viesti, jossa toivoo, että hänen luottamuksella kertomaansa terveysasiaa x ei saa juoruta eteenpäin... Eli esihenkilö itse juoruili ja sen jälkeen vielä pahensi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän yleistä vieläkin!
Nooo ei se nääs oo nii tarkkaa meillä Suomessa jos kavereille vähän kertoilee että Pertti jäi saikulle kun se on hullu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut esimiehelleni luvan kertoa. Oli sellainen farssi Pihlalinnan toiminta, että oli pakko jakaa muillekin. :D Vaati viisi lääkärikäyntiä ennnen kuin sain edes lähetteen psykiatrille, yksityisellä.
Ihan sama vaikka työntekijä olisi antanut luvan. Ei ole esimiehen tehtävä levitellä terveystietoja.
ei ole normaalia kertominen.lähetä lääkärintodistuksesta vain päivämäärät älä mitään lisäsivuja.ei kuulu kopioida lisätietoja työpaikalla.pelkkä todistus päivämäärä sairasloma.suojele itseäsi.
yhdellä työpaikalla kanssa ,kuulin toisen terveystietoja ei ole ok. älä kerro itsekkään esimiehelle yksityisasioita tai sairastietoja. sano vaan sairasloma ei mitään peräpukamaleikaus jne tietoja.
Jo kahdessa työpaikassa ei ole esimiehen edes pitänyt kertoa että työkaveri ei kävele, kas kun ovat pyörätuolilla töitä tehneet, siitä arvasin ihan itse
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omilla työpaikoilla on juoruttu kaikki. Esim. raskauteen liittyvät asiat kerrottu kaikille olettaen, että ne on kuuluttanut kaikille työkavereille. No ei ole, itse olen raskaudesta kertonut aina vasta kun ihan kunnolla näkyy eli puolivälistä eteenpäin. Kiva sitten katsella kahvihuoneessa, kun porukka luo pitkiä katseita vatsanseutuun. Siitä heti tietää, että juoruttu on, vaikka olisi miten löysä paita päällä.
Yhdessä entisessä työpaikassa eräs kollega närkästyi, kun oli kertonut luottamuksellista terveystietoaan esihenkilölle. Kuulin ruokalassa, kun muut juorusivat tästä kollegasta ja aiheesta (kollega ei ollut paikalla). Mainitsin hänelle, että kuulin sinusta juoruttavan valitettavasti ja kannattaa varmaan huomauttaa asiasta esihenkilölle, että ovat yksityisasioita.
No mitä tekee esihenkilö? Kirjoittaa pitkän sähköpostin vielä laajemmalle joukolle jakoon, jossa vaatii niitä henkilöitä ilmoitt
Tuttua toimintaa. Näkee millä tasolla johtaminen on Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveystietoja sulle siis kerrottiin? Tiina on nyt viikon sairaslomalla vai Tiinan mri-kuvauksessa näkyi metastasoitunut pienisoluinen keuhkosyöpä? Molemmat ovat terveystietoja, ensimmäisen kertominen on yleensä ok, toisen ei.
Ei ole ok kertoa edes, että Tiina on saikulla.
Todella monet esimiehet eivät tiedä, mikä on laillista ja mikä ei!
Järkytyin kerran kun esimies ilmoitti että yhdellä työntekijällä on syöpä ja se jäi sairaslomalle.
Ap. Miksi tämä on niin yleistä?