Jo kahdessa työpaikassa on esimies kertonut muille toisen työntekijän terveydentilasta?
Miten tämä voi edes olla nykypäivänä mahdollista? Eikö nuo asiat kuulu salassa pidettäviin juttuihin?
Sitten ihmetellään kun esimiehelle ei avauduta mistään? Ja pitää urpona kun ei kerro yksityisasioita hänelle?
Kommentit (33)
Minä olen antanut esimiehelleni luvan kertoa. Oli sellainen farssi Pihlalinnan toiminta, että oli pakko jakaa muillekin. :D Vaati viisi lääkärikäyntiä ennnen kuin sain edes lähetteen psykiatrille, yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Ylemmälle taholle valitusta, ei ole esimiehen asia kertoa muiden terveystietoja.
Ei auta koska isoa pomoa ei työntekijät kiinnosta. Ja tämä esimies on sellainen Vilperi että puhuu muistankin valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmälle taholle valitusta, ei ole esimiehen asia kertoa muiden terveystietoja.
Ei auta koska isoa pomoa ei työntekijät kiinnosta. Ja tämä esimies on sellainen Vilperi että puhuu muistankin valkoiseksi.
Ja teillä ei mitään luottamusmiestä ole? Jos ei muu auta niin liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liitto tekee mitä?
Mun esihenkilö kertoi myös koko työyhteisölle mun sairaudesta. Oli vähän outoa mennä saikun jälkeen takaisin töihin ja kertoa työkaverille sairaudesta, kun vastaus oli "joo, mä tiedän jo. Pirjo kertoi"
Sen henkilön on jonka tietoja on levitetty on vietävä asiaan eteenpäin, ei sijaisloukkaantujien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teillä työtyytyväisyyskysely vuosittain? Sinne maininta että pomo juoruaa yksityisasioita. Varaudu sitten siihen että se mielenvikainen leimaa sinut 100% valheilla kostoksi.
Miehet pomona on aikamoisia juoruämmiä. Jos ei tykkää sinusta, taatusti juoruaa ja pilkkanauraa työkavereiden kanssa. Yksi keino savustaa työntekijä ulos. Tämähän ei ole suuri rikos eikä edes väärin työnantajien mielestä, siksi sitä käytetään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liitto tekee mitä?
Ja luottamusmies tekee mitä?
Tuo on henkilökohtainen loukkaus ja se pitää vielä tietosuojavaltuutetulle, jos esimiehen esimieheltä tai hr stä ei saa asiaa edistettyä.
Miksei tämä juoruilua muiden terveydentilasta aiheuta mitään toimia esimiehelle?
Nyt esimiehet voivat saada omaaetua kun kertovat alaisen terveyden tilasta muille. Voi olla esim että esimies kokee jonkun alaisen uhkaksi omalle asemalleen.
Minä olen pyytänyt esimiestä kertomaan. Pääsee itse vähemmällä selittelyillä ja työyhteisö juoruaa vähemmän, kun tietävät, miten asiat oikeasti ovat.
Kai he kertovat sitten omastaankin? Ei kun kysymään.
moinen rikkoo tietosuojaa. mm terveystiedot voimakkaasti suojattuja. hänellä on vaitiolovelvollisuus täysin absolut, ei kahta sanaa. onko esimihesi heikosti koulutettu. jopa raksalla tämä tiedetään, milloin kitalaki on kiinni ja pysyy, pomot osaa asiansa.
tee kantelu.
kysy kohdehenkilöltä- onko hän antanut luvan moiseen. miten kokee nyt asian- rikosilmoitus, kantelu ylemmälle taholle ja oletus heidän ryhtyvän toimenpiteisiin.
vaikka asianomista olisi tuiki välinpitämätön, silti hän ei saa toimia vastaavasti ja täytyy pitää kurinpalautus.
kysyit itsestäänselvää asiaa , vai oliko retorinen.
alimmissa duunaripiireissä ei aina tiedetä näitä seikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun esihenkilö kertoi myös koko työyhteisölle mun sairaudesta. Oli vähän outoa mennä saikun jälkeen takaisin töihin ja kertoa työkaverille sairaudesta, kun vastaus oli "joo, mä tiedän jo. Pirjo kertoi"
ja sä tallukka jätit asia sikseen, voi pyhä sylvi
Näissä asioissa tosiaan kannattaa ennen suuttumista olla varma, että on tapahtunut joku vääryys.
Itsekin olen monesti erikseen sanonut, että ei tarvitse salailla ja saa kertoa. Ei kaikille ihmisille ole mikään ongelma, vaikka toisen saikun syy saattaa juuri sinusta ollakin jotenkin erittäin nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sä tallukka jätit asia sikseen, voi pyhä sylvi
Jätin, koska en tiennyt mihin olisin asian vienyt.
Turhaan mietit. Ensinnäkin yleensä juorut tajuaa juoruilsi ja valheet valheiksi, jos on älykäs.
Jos ei ole tarpeeksi älykäs tajuamaan niitä, ei tarvitse välittää niistä, jotka ei tsjua niitä.
Vaikka ihmiset juoruilee, toivottavasti sentään suurin osa ei suhtaudu huolettomasti rikoksiin terveydenhuollossa?
Juoruilu toisten terveysasioista kertoo myös jotain henkilön älykkyydestä, moradlista, sivistyneisyydestä tai sen puutteesta, mutta juoruilu on melko normaalia idareitten puuhaa.
Sen sijasn rikokset ja niiden salaaminen (niiden puolesta jotka tietää tai on tekijöitä, lukuunottamatta uhria, joka ei niitä edes tiedä ta voi todistaa) terveydenhuollossa on jotain mikä ei ihan normi meininkiä.
Mitä terveystietoja sulle siis kerrottiin? Tiina on nyt viikon sairaslomalla vai Tiinan mri-kuvauksessa näkyi metastasoitunut pienisoluinen keuhkosyöpä? Molemmat ovat terveystietoja, ensimmäisen kertominen on yleensä ok, toisen ei.