Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko katsoa Lover tv-sarjaa?

Vierailija
11.01.2026 |

Itse en katso mitään ihmissuhdedraamaa tai nordic noiria ym. skeidaa.

Kommentit (467)

Vierailija
341/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tylsä. Miespuolisella pääosan esittäjällä olisi pitänyt olla enemmän karismaa. Nyt perusyrmy, jonka pauloihin kukaan ei tosielämässa lankeaisi. Naisnäyttelijäkin vähän väärä rooliin. Vetää liian nynnyä. Uskottavuus kärsii.

Vierailija
342/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinhan alkoholisti-isän tytär ajautuu tällaisiin parisuhteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minullakin on kokemusta sivullisena tuollaisesta alistamissuhteesta. Vuosia minä ja pari muutakin ystävää yritimme auttaa ystävän pois suhteesta. Ei auttanut, ystävämme piti päänsä. Miehen suhteen oli tahdoton lapamato, mutta meille ystävilleen hyvinkin tiukka ja jämpti siitä, ettei heidän asioihinsa tarvitse puuttua. Minkäs teet, minä en jaksanut, vetäydyin takavasemmalle, en edes tiedä miten heillä menee nykyisin. Toivon parasta, pelkään pahinta."

- Joo, valitettavan tutulta kuulostaa. Ja juurikin tuo, että uhri saattaa olla niille omille läheisilleen, jotka yrittää auttaa,  jopa vihamielinen.  Että kyllä siinä läheisilläkin jaksaminen jossain vaiheessa yleensä loppuu ja omista rajoista täytyy pitää kiinni myös niiden auttajien. Toista ei voi pelastaa, jos hän ei halua tulla pelastetuksi. Niin se vaan on.

Vierailija
344/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lapsena tullut huonosti kohdelluksi, pitää sitä normaalina ja sallii sen aikuisenakin.

Vierailija
345/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on lapsena tullut huonosti kohdelluksi, pitää sitä normaalina ja sallii sen aikuisenakin.

Ei pidä normaalina. Jos joku ystävä tai lapsi kertoisi että häntä kohdellaan niin ei pitäisi hyväksyttävänä. 

Vierailija
346/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tylsä. Miespuolisella pääosan esittäjällä olisi pitänyt olla enemmän karismaa. Nyt perusyrmy, jonka pauloihin kukaan ei tosielämässa lankeaisi. Naisnäyttelijäkin vähän väärä rooliin. Vetää liian nynnyä. Uskottavuus kärsii.

Olen toista mieltä. Juuri tuonkaltainen hymyily oli ainakin minun ex-miehelleni tyypillistä. Jopa pelottavan tuttua sarjasta. Muuten oli perusilme, miltei ilmeetön, sitten joko just tuollainen hymyily tai vihainen/kylmä/pelottava, tilanteen mukaan. Hän pystyi vetämään hymyn automaattisesti, kuten juuri Volanenkin roolissaan. Ei ollut aitoa, hyvin harvoin nauroi tai hymyili aidosti. 

Vierailija
347/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas. Täällä on näköjään sama ilmiö kuin aina kaikissa keskusteluissa narsistin kanssa suhteessa olemisesta. Ei kestä kauaa kun tulee puolen tusinaa itsekeskeistä entistä uhrin kaveria selittämään, miten per seestä uhri oikeastaan on ja välit katkaisin kun ei ollut enää kivaa ja minä en halua ystäviä jotka tekevät huonoja valintoja. Miten omahyväinen voi olla?

Huh huh. En ihmettele, että naiset päätyvät narsistin uhreiksi, kun ovat viettäneet sitä ennen vuosikausia tällaisten naisten vaikutuspiirissä. 

Vierailija
348/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku selittää tarkemmin miksi juuri alkoholisti-isien tyttäret ajautuvat tällaisiin parisuhteisiin?

Vierailija
349/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku selittää tarkemmin miksi juuri alkoholisti-isien tyttäret ajautuvat tällaisiin parisuhteisiin?

Ei tarvitse olla alkoholisti, riittää että on narsisti.

Vierailija
350/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aunakaan ole tullut suosituksena missään vastaan, joten ei varmaan ole sellainen mitä nornaalisti katson.

Mutta en tiedä, kun en tiedä mullainen sarja on. Kuulostaa ninen perusteella joltain parisuhdedraamalta, mistä en välitä.

Hyvin realistinen kuvaus siitä millaista on kun kiltti ihminen ja narsisti kohtaavat

Vierailija
351/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muunkinlaisilla taustoilla voi löytää itsensä myrkyllistä suhteesta

Vierailija
352/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä katso mitään nykyajan aivopesusarjoja.  Aiheeseen perehtymättä osaan sanoa että kyseinen sarja on täynnä intersektionaalista propagandaa ja naisten voimaantumista.

Vierailija
353/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas. Täällä on näköjään sama ilmiö kuin aina kaikissa keskusteluissa narsistin kanssa suhteessa olemisesta. Ei kestä kauaa kun tulee puolen tusinaa itsekeskeistä entistä uhrin kaveria selittämään, miten per seestä uhri oikeastaan on ja välit katkaisin kun ei ollut enää kivaa ja minä en halua ystäviä jotka tekevät huonoja valintoja. Miten omahyväinen voi olla?

Huh huh. En ihmettele, että naiset päätyvät narsistin uhreiksi, kun ovat viettäneet sitä ennen vuosikausia tällaisten naisten vaikutuspiirissä. 

Uhri ei ole perseestä. Mutta jos vuosia yrität auttaa ilman minkäänlaista tulosta, ei vaan enää jaksa. Omakin elämä tarjoaa haastetta ihan riittävästi, mulla ei vaan enää riittänyt voimia loputtomaan suohon. Ja sattui tosi paljon kun näki, miten ystävä vajoaa suohon, eikä ota apua vastaan. 

Vierailija
354/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halu tulla huomatuksi ja rakastetuksi. Narsku löytää uhrinsa  kun uhrin elämäntilanne on narskun tarpeisiin sopiva ja elämäntilanne herkässä vaiheessa. Uhrin taustalla voi olla kokemuksia ulkopuolisuudesta tai siitä ettei ole saanut hyväksyntää omana itsenään. Narsku antaa huomiota, valheellista mukarakkautta, kunnes alkaa sekoittaa uhrin mieltä erittäin erikoisella käytöksellä 

Vierailija
355/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän onkin eräs ongelma, että narsistin uhri jää usein yksin. Silloin on narsistisen kumppanin helppo vaikuttaa ja hämmentää vielä enemmän.  

Ystävät ensin eristetään parhaimman mukaan narsistin toimesta, sitten he häippäisevät ihan itse. Samoin sukulaiset jne. 

Mietin olisiko kohtelu ystävillä samaa, jos kyseessä olisi sairaus tai muu kriisi. Onko hyvinkin tavanomaista "ystävyyttä" jättää ystävä kun ei ole enää helppoa ja iloista seuraa. Minusta ystävyys on, että tuetaan miten pystyy kaikissa tilanteissa. Niissä hankalissakin. Sanonta on jotenkin "rakasta minua silloin eniten kun sitä vähiten ansaitsen". 

Ystävyyttä ei ole tosiaan "hanki itsellesi selkäranka" tyyliset neuvot. Ei tarvitse hyssytellä, mutta kun tuostakaan ei ole mitään apua. Sanansa voi valita ja yrittää tajuta. Toisaalta jos ei ole hajuakaan narsistin oveluudesta ei voi tajuta. Muttei silloin voi tuomitakaan. 

Vierailija
356/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin eräs ongelma, että narsistin uhri jää usein yksin. Silloin on narsistisen kumppanin helppo vaikuttaa ja hämmentää vielä enemmän.  

Ystävät ensin eristetään parhaimman mukaan narsistin toimesta, sitten he häippäisevät ihan itse. Samoin sukulaiset jne. 

Mietin olisiko kohtelu ystävillä samaa, jos kyseessä olisi sairaus tai muu kriisi. Onko hyvinkin tavanomaista "ystävyyttä" jättää ystävä kun ei ole enää helppoa ja iloista seuraa. Minusta ystävyys on, että tuetaan miten pystyy kaikissa tilanteissa. Niissä hankalissakin. Sanonta on jotenkin "rakasta minua silloin eniten kun sitä vähiten ansaitsen". 

Ystävyyttä ei ole tosiaan "hanki itsellesi selkäranka" tyyliset neuvot. Ei tarvitse hyssytellä, mutta kun tuostakaan ei ole mitään apua. Sanansa voi valita ja yrittää tajuta. Toisaalta jos ei ole hajuakaan narsistin oveluudesta ei voi tajuta. Muttei silloin voi tuomitakaan. 

Hyvin sanottu! 

Vierailija
357/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä narsistin uhrejakin erilaisia. Jos jättää ystävän, joka anelee apua alistettuna suhteessa pahimmillaan kiristettynä ja uhkailtuna vailla taloudellisia mahdollisuuksia päästä pois, on tilanne varmasti eri, kun silloin kun ystävä kohtelee huonosti, kettuilee ja vaatii huomiota draamoilleen vaikka olisi taloudellisesti ja muuten mahdollisuus myös ihan hyvin lopettaa suhde.

Vierailija
358/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut katsomaan kauan sitten vierestä hyvin myrkyllistä suhdetta, jossa elämäniloinen nainen menetti sekä mielenterveytensä että elämänhalunsa. Hän alkoi lopulta käyttäytyä itsekin hyvin tasapainottomasti ja epäterveesti, jolloin silloinen miesystävänsä pääsi esittelemään muille "todisteita" häntä vastaan ja sai siten itsensä näyttämään syyttömältä. Nainen ei ollut tuon suhteen jälkeen enää koskaan se sama ihana ihminen, jonka olin tuntenut aiemmin, ja tätä psyyken rikkoutumista ja persoonallisuuden muuttumista oli todella vaikea katsoa vierestä. En ole vielä katsonut L/Over-sarjaa, mutta kiinnostaisi kuulla, näkyykö Kososen esittämän Roosan käytöksessä vastaavia psyyken hajoamisen ja epätasapainoisen käytöksen merkkejä? Saa kertoa spoilereita, kun vain muistaa ensin varoittaa heitä, jotka eivät halua niitä kuulla.

Vierailija
359/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut esimerkiksi syöpää sairastaneita läheisiä, olen kroonisesti sairas itsekin. He eivät kuitenkaan ole haukkuneet minua kun yritän auttaa, käskeneet olla puuttumatta asioihin ja taas olleet apua vailla kun onkin tarve. En myöskään ole heidän kanssaan hengenvaarassa  kuten narsistisen ihmisen lähellä. Elämä jatkuvan draaman, tunteisen vuoristoradan ja hälytystilassa olemisen kanssa on vuosikausia jatkuessaan raskasta. Narsisitin uhrit eivät tätä tietenkään näe kun heille se on normaalia. Niin, mitäs se meidän läheisten elämään vaikuttaa. Niinpä. Ei voi valita vaan rusinoita pullasta, että ystävät on lähellä vain silloin kun itse tarvitsee, mutta eivät puutu mihinkään vaikka näkisivätkin epäkohtia.  Toki tosiaan narsisti on etäännyttänyt uhrinsa jo tässä kohtaa usein niin, että ystävää/läheistä näkee muutenkin enää todella harvoin. 

Se, että täällä kehotan kasvattamaan selkärangan, on kehotus, ihan kaikkien parhaaksi. Täällä vedettiin aika lailla mutkat suoraksi, miten minä ystävälleni kommunikoin. Totta kai valitsen sanani, mutta olen myös ollut todella jämpit ja suora. Haukkunut en ole koskaan kertaakaan, hän on kyllä minua. Se on yksi, mihin kyllästyin. 

Kuten sanoin, tällaiseen suhteeseen jäävät ovat todennäköisesti läheisriippuvaisua itsekin ja he ovat omalla tavallaan sairaita myös. Yhtä lailla esimerkiksi huumeriippuvaisen läheiset joutuvat usein etäännyttää itsensä tai katkaista välit kokonaan vaikka kyseessä olisi oma lapsi. Joskus välit palautuu kun sairastunut saa itsensä kuntoon. 

Vierailija
360/467 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhrin ystävät toimivat näissä tilanteessa kukin omien voimavarojensa mukaan. On tottakai kurjaa uhrin kannalta, jos jollakulla ei ole riittävästi voimavaroja jatkaa ystävyyttä, mutta eipä sille asialle oikein mitään voi, koska voimavaroja on vain sen verran kuin niitä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi