Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistisairaus, lonkkamurtuma ja rollaattoirin kanssa kotiin, jossa rollaattorin kanssa ei pääse vessaan

Vierailija
11.01.2026 |

Siis voidaanko tosiaan laittaa kotiin? Vanhus asuu yksin, eikä mitään tukitoimia, kotihoitoa tms ennen murtumaa ollut. 

Vessa on pieni, ovi 60cm, jonka leveydestä pesukone vie vielä pari senttiä.

Onko tämä peruste jonkun hoivakotipaikan saantiin vai pitääkö vain hommata sopivampi asunto?

Sairaalasta olisivat laittaneet äitini kotiin, mutta sain ylipuhuttua pääsyn arviointi/kuntoutuspaikkaan

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito toteutetaan niin monta kertaa päivässä kuin on tarpeen ja portatiivi eli käsinojallinen ja kannellinen wc-istuin sängyn viereen. Fysioterapeutti käy kuntouttamassa ja sitten, jos itse kuntouttaa itsensä ja pääsee taas vessaan, niin voi portatiivista luopua. Jos ei dementikko ymmärrä kuntouttaa itseään, niin sitten mahdottomassa tilanteessa pääsee lopulta ryhmäkotiin.

Vierailija
42/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti liikkunut dementoitunut äitini pääsi ensi alkuun rollaattorin kanssa vessan ovelle ja tukikahvan avulla siitä eteenpäin. Kunnon heiketessä kotiin tuotiin sellainen korkea aikuisten potta, joka osoittautui kiikkeräksi ja siksi käyttökelvottomaksi. Tenat toki olivat koko ajan käytössä, mutta vahinkoja tapahtui jatkuvasti, kun virtsanpidätyskyky oli olematon.

Noin 9 kk ennen kuolemaansa hänelle laitettiin kestokatetrointi. Seurauksena olivat jatkuvat virtsatietulehdukset ja hän taisi repiäkin välillä sitä letkua irti, jolloin sänky lainehti. Hoitajat kävivät kotona loppuvaiheessa kuusi kertaa vuorokaudessa huolehtimassa lääkityksestä ja tarkkailemassa vointia. 

Viimeiseen elinvuoteen sisältyi jatkuvaa kuljettelua väliä sairaala, terveyskeskuksen vuodeosasto, koti. Keuhkokuume viimein armahti.

Herranjumala. Ihan kamalaa. Olen todella

Nykyään on kotisairaala/liikkuva sairaalan nimellä kulkevia palveluita. Toteuttavat nimenomaan sairaalatason hoitoa kotiin, myös niitä loppuvaiheen hoitoja. 
Kotisairaala ei ole sama kuin kotihoito. Kotihoidossa olen työskennellyt ja muistan, että oli pari sellaista paikkaa missä piti käydä kahdestaan toisen hoitajan kanssa, koska asiakas hoidettiin sänkyyn. Sairaalasänky oli kotona. 
Ja tätä kotiin annettavia palveluita halutaan vain lisätä tähän yhteiskuntaan. Toki jotkut toivovat, että saisivat olla kotona loppuun asti. Se on taas asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti liikkunut dementoitunut äitini pääsi ensi alkuun rollaattorin kanssa vessan ovelle ja tukikahvan avulla siitä eteenpäin. Kunnon heiketessä kotiin tuotiin sellainen korkea aikuisten potta, joka osoittautui kiikkeräksi ja siksi käyttökelvottomaksi. Tenat toki olivat koko ajan käytössä, mutta vahinkoja tapahtui jatkuvasti, kun virtsanpidätyskyky oli olematon.

Noin 9 kk ennen kuolemaansa hänelle laitettiin kestokatetrointi. Seurauksena olivat jatkuvat virtsatietulehdukset ja hän taisi repiäkin välillä sitä letkua irti, jolloin sänky lainehti. Hoitajat kävivät kotona loppuvaiheessa kuusi kertaa vuorokaudessa huolehtimassa lääkityksestä ja tarkkailemassa vointia. 

Viimeiseen elinvuoteen sisältyi jatkuvaa kuljettelua väliä sairaala, terveyskeskuksen vuodeosasto, koti. Keuhkokuume viimein armahti.

Tällaista se on jos ei ole varakas. Jaxuhalit kaikille, jotka ovat tässä hullunmyllyssä.

Vierailija
44/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito toteutetaan niin monta kertaa päivässä kuin on tarpeen ja portatiivi eli käsinojallinen ja kannellinen wc-istuin sängyn viereen. Fysioterapeutti käy kuntouttamassa ja sitten, jos itse kuntouttaa itsensä ja pääsee taas vessaan, niin voi portatiivista luopua. Jos ei dementikko ymmärrä kuntouttaa itseään, niin sitten mahdottomassa tilanteessa pääsee lopulta ryhmäkotiin.

Minä en ainakaan ole koskaan kuullut että fysioterapeuttia kotiin tulisi! Ihan itse ne vanhukset siellä yrittävät selvitä. Oon sitä ihmetellyt, kun kuntoutusta ei tarjota.

Vierailija
45/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessaongelma tuttu. Ensihätään voi pyytää hyvinvointialueen kautta lainaksi ( apuvälinevarasto) irtovessaa, muovinen pytty telineessä, voi asettaa makuuhuoneeseen. Housuvaipat saa myös maksutta, pyytäkää apua oman alueen vanhustenhoidosta vastaavalta. 

Vierailija
46/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät neuvoni näin osastolla työskentelevänä fysioterapeuttina teille omaisille:

- osaston lääkäri vastaa aina kotiuttamispäätöksestä. Olkaa heti yhteydessä hoitavaan lääkäriin läheisenne siirryttyä osastolle ja kyselkää häneltä tilanteesta. Jos osastonlääkäri huomaa että olette aktiivisia omaisia (= vähän "vaikeita"), he suhtautuvat potilaan tilanteeseen aivan toisella tavalla kuin potilaaseen jolla ei ole omaisia

- jos kotiuttaminen vaikuttaa varhaiselta, pyytäkää arvioiva kotikäynti. Osallistukaa sille itse. Kotikäynnin tekee yhdessä potilaan kanssa fysio-tai toimintaterapeutti. Jos he toteavat kotikäynnillä että Potilas ei voi kotiutua tämänhetkisessä kunnossa ja olette itse läsnä, potilas siirtyy tod.näk jonottamaan ns. Arviointi-ja kuntoutusyksikköön.

- kotikäyntiin liittyen: toki voidaan lainata apuvälineitä kuten kyynärsauvaa tai kävelykeppiä wc-tiloihin mutta joskus kotiympäristö ei vaan sovellu enää iäkkäälle. Esim kapeat ovet tai wc:n ovella korkea kynnys tms. voivat estää turvallisesti kotona asumisen kotihoidon tuellakin

- mihinkään palvelutaloon hyvinvointialueen tuella ei pääse ennen kuin kotihoitoa on ollut maksimimäärät eli 3-4 kertaa vuorokaudessa. Palvelutaloon voi toki mennä omakustanteisesti jolloin kustannukset voivat olla vaikka 3500e kk sisältäen kotihoidon, vuokran, ruuat ja avut.

Se että vanhus pääsee hoivakotiin, tarkoittaa yleensä sitä että on esim löytynyt harhailemasta alushoususillaan ulkoa tai polttanut liedellä ruuat pohjaan moneen kertaan.

- neuvoni: vaikka vanhempanne olisivat miten skarppeja, siirtäkää heidät asumaan 75-vuotiaina esteettömiin moderneihin hissillisiin kerrostaloihin joissa pääsee pyörätuolillakin vessaan. Parantaa mahdollisuuksia asua kotona mahd.pitkään.

Vierailija
47/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessassa liikkuminen ilman rollaa saattaa onnistua, jos sinne hommataan seiniin tukikahvat. 

Hyvin vaikuttaa epävarmalta. 

Vierailija
48/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelutarpeenarvio onkin paikallaan että saisi kotipalvelun apua jos laittavat kotiin. 

Mitä kotipalvelu auttaa, jos ei pääse vessaan?

Jos ei pääse vessaan niin on mahdollista saada vaikka vuoteen viereen potta tai vastaava systeemi. Toinen vaihtoehto on lisätä kaiteita tai muuta josta voi ottaa tukea vessakäynnillä. 

Vähän kummastuttaa miten se rollaattorin tarve tuli nyt kun aikaisemmin on pärjännyt ilman. Lonkkamurtuma kun on leikattu niin mitään esteitä ei liikkumiselle ole jos vain pysyy pystyssä. 

Kotiutumisvaiheessa pärjääminen on selvitettävä mutta on vaikea uskoa että hoivapaikkaa saisi sen takia että ei pääse vessaan. Hoivapaikoista on huutava pula ja pitää todella olla siinä kunnossa että kotona ei pärjää jotta sellaiseen pääsee.

Vierailija
49/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla on kävelytuki.  Pyörät etuosassa, kävelypuolella vain putket.  Niitä on montaa mallia, pyörillä tai ilman, kolmi/nelijalkaisia.  Eikö kenenkään vanhuksella sellaista?

Vierailija
50/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sairaalajakson jälkeen voi myös saada kotikuntoutusta eli fyssari tulee kotiin jatkamaan harjoittelua, mutta tosiasia on se että noita käyntejä tehdään yleensä 1 x viikossa ja muutaman kerran. Se ei kuitenkaan ratkaise kaikkea. 

-arviointi-ja kuntoutusyksikössä käytetään omia vaatteita (= ei pyykkihuoltoa), lisäksi pitää tuoda kotoa omat lääkkeet ja omat vaipat. Kustantaa jotain 60-80e / päivä riippuen hyvinvointialueesta.

Fyssarit siellä joutuu tekemään myös hoitotyötä joten käyttävät välillä potilaita salilla ja ohjaavat tuolijumppaa mutta kun ruokakärry tulee osastolle fyssari meneekin ruuanjakoon...

Vierailija
51/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan ole koskaan kuullut että fysioterapeuttia kotiin tulisi! Ihan itse ne vanhukset siellä yrittävät selvitä. Oon sitä ihmetellyt, kun kuntoutusta ei tarjota.

No sit sä et oikein tiedä mitään! Kotihoidon fysioterapeutti ja kotikuntoutus ovat tätä päivää ! 

Vierailija
52/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sairaalalla ei ole enää hoidollista perustetta pitää ihmistä osastolla, hänet kotiutetaan. Eri asia on sitten miten pärjää siellä kotona. Ihan turhaa uhoa puhua heitteillejätöstä ja rikosilmoituksista. Oma oikeustaju ei ole sama kuin laki. Kenen tahansa normaalin ihmisen mielestä kyseinen toiminta on väärin ja tuomittavaa.

Se pitää kuitenkin muistaa, ettei kukaan ole tuosta kotiutettavasta siellä kotonakaan vastuussa. Eli ihan lain mukaankin se on kotiuttavan puolen heitteillejättö jos siellä ei yksin pärjää.

Vierailija
53/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ikää yli 75-v ja lonkka mrtuu kaatumisen seurauksena, on erittäin todennäköistä että kuolema tulee 2 vuoden sisään. 

Lonkkamurtumasta erittäin harva kuntoutuu samaan kuntoon kuin ennen murtumaa.

Vierailija
54/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu loukkasi itsensä liukurappusissa.  Kyllä hänellä kävi kotona fysioterapeutti ja joku hierojakin kannettava pöytä mukana, siis ihan terveyskeskuksen palveluna.  Kai siitä joku maksu meni.  Pienempi kunta.  Täällä missä asun naapuri kyyditsi vaimoaan terveyskeskukseen fysioterapeutille hoitosarjan. Vastaavaa vaivaa, kumpikin liikuntakykyinen.

Vierailija
55/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutuspaikka voi olla ihan hyvä.  Kaikissa ei tosin edes kuntouteta,  vaikka nimi muuta sanookin.  Hoidetaan sängynpohjalle. 

Lonkkamurtuma kun on leikattu niin olisi tärkeä saada potilas liikkeelle turvallisesti mahdollisimman pian. Jos on muita sairauksia ja jäädään pariksi viikoksi sängyn pohjalle niin voi olla että iäkkäämpi potilas ei kävele enää koskaan. 

Lonkan ja polven tekonivelleikkauksia tehdään paljon elektiivisesti ja osastoilla on kokemusta kuntoutuksesta. Keskimäärin potilaat taitavat olla noin 70 vuotiaita. Sitä paremmin ja nopeammin kuntoutuu mitä paremmassa kunnossa on ollut ennen leikkausta.

Vierailija
56/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittakaa yksikin kotiutustilanne, missä kotiuttava yksikkö on tuomittu heitteillejätöstä. Ette löydä, pelkkää turhaa jorinaa. 

Vierailija
57/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala laittaa kotiin tai kuntoutukseen, ei ole mikään säilytyspaikka, esim jos joutuu opettelemaan halvaatumisen takia kävelyn jne uudestaan menevät kuntoutuksen kautta kotiin. 

Vierailija
58/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittakaa yksikin kotiutustilanne, missä kotiuttava yksikkö on tuomittu heitteillejätöstä. Ette löydä, pelkkää turhaa jorinaa. 

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015032119398777

Vierailija
59/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se vakio: niin kauan kun ihminen pystyy olemaan kotona kaatuilematta, niin hoitokotipaikkaa ei saa.

Vaikka kotihoidossa; jos siellä jatkuvasti joudutaan soittamaan lanssi/palokunta, niin silloin se (oma) koti ei ole enää oikea paikka. Surullistahan se on, muttei se aina ole se "maailmanloppu".

Noin meni minun (mummun) äidin äidin, äidin ja isän kohdalla. 

.....

Hoitaja soitti hoitokodista äidin ja isän kuoleman jälkeen: ..... hoitaja itki sitä kertoessaan, mitään "tekoitkua" se ei ollut. Soittelivat sitten mulle, et miten itse olen pärjännyt, olenko syönyt ja nukkunut? .... Vastasin, et olen pystynyt syömään, nukkuminen on vähän "niin-ja-näin" (nukuin paljon, mutta se uni ei virkistänyt yhtään - yhtä väsynyt olin aamulla kuin nukkumaan käydessä. .... Unia ei näyttänyt, ne tuli vasta sitten myöhemmin, ja vieläkin, vaikka aikaa siitä jo 5,5 ja 2,5 vuotta....).

Vierailija
60/95 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20146658