Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia ei voi sitoa syöttötuoleihin kiinni päiväkodeissa, vanhuksia voi

Vierailija
11.01.2026 |

sitoa tuoleihin kiinni hoitolaitoksissa. Tämä on vielä laillista. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi kuolla tuolilta putoamiseen.

Vierailija
2/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia sidotaan edelleen, koska hoitajille helpompaa. Varhaiskasvatus ei tuonut päiväkoteihin mitään muuta muutosta kuin osan porukasta pois lapsiryhmästä suunnittelemaan suljettujen ovien taakse. Ennen meitä oli lasten kanssa aamussa 3 aikuista, nyt enää 2, koska "pedagoginen suunnittelu on tärkeää". Minä luulin, että lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten se olisi negatiivinen asia, että lapsi tai vanhus on lyhyempiä aikoja valjailla kiinni syöttötuolissa tai pyörätuolissa. Vaihtoehtohan sille on joko se, että vieressä istuu koko ajan hoitaja joka painaa lapsen tai vanhuksen takaisin tuoliin jos hän yrittää siitä nousta (mihin ei ole resursseja), tai sitten se, että annetaan lapsen tai vanhuksen loukata itsensä tai aiheuttaa häiriötä.

Kuinka moni toivoo, että heidän lapsensa tippuu pää edellä syöttötuolista alas tai menee ruokapöydälle konttailemaan, koska hoitaja ei ehtinyt olla hänen vieressään juuri sillä sekunnilla?

Vierailija
4/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä laillista ole. Sitä pidetään rajoittavana toimena ja ihan siihen että saa käyttää pyöratuolissa turvavyötä tai nostaa vanhuksen sängyssä laidat ylös pitää olla lääkäriltä lupa että tälläinen rajoittaminen on asiakkaan turvallisuuden takia sallittua.

Vierailija
5/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä laillista ole. Sitä pidetään rajoittavana toimena ja ihan siihen että saa käyttää pyöratuolissa turvavyötä tai nostaa vanhuksen sängyssä laidat ylös pitää olla lääkäriltä lupa että tälläinen rajoittaminen on asiakkaan turvallisuuden takia sallittua.

Totta kai se on laillista vanhainkodissa, kunhan lääkärin lupa kysytään. Ei ole vaikea kysyä sitä lupaa.

Vierailija
6/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joissain päiväkodeissa riehuville lapsille laitetaan sellainen pakkopaita että ei voi riehua.

Vierailija
7/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia sidotaan edelleen, koska hoitajille helpompaa. Varhaiskasvatus ei tuonut päiväkoteihin mitään muuta muutosta kuin osan porukasta pois lapsiryhmästä suunnittelemaan suljettujen ovien taakse. Ennen meitä oli lasten kanssa aamussa 3 aikuista, nyt enää 2, koska "pedagoginen suunnittelu on tärkeää". Minä luulin, että lapset.

Lapsia "sidotaan" myös mm. turvaistuimiin. Pitäisikö sekin lopettaa?

Vierailija
8/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, mutta onko päiväkodeissa sitten erilaiset syöttötuolit kuin mitä kotioloissa käytetään. 

Mun muistini mukaan - niin,,,, viimeksi olen syöttötuolien äärellä ollut vuoskymmeniä sitten - niissä syöttötuoleissa on jokinlaiset hihnat, joilla vauvan saa pysymään oikeassa asennossa tai ainakin turvataan ettei putoa kun potkiskelee ja huitoo käsillään ja vaikka vähän vääntelehtiikin.

Sitten on niitä korkeita puisia tuoleja, joissa voidaan istuttaa vähän vanhempiakin kuin muutaman kuukauden ikäisiä, niissähän on lapsen edessä on se pöytämäinen osa....

Tavallaan estämistä siis näissäkin!

Vierailija
9/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anteeksi, mutta onko päiväkodeissa sitten erilaiset syöttötuolit kuin mitä kotioloissa käytetään. 

Mun muistini mukaan - niin,,,, viimeksi olen syöttötuolien äärellä ollut vuoskymmeniä sitten - niissä syöttötuoleissa on jokinlaiset hihnat, joilla vauvan saa pysymään oikeassa asennossa tai ainakin turvataan ettei putoa kun potkiskelee ja huitoo käsillään ja vaikka vähän vääntelehtiikin.

Sitten on niitä korkeita puisia tuoleja, joissa voidaan istuttaa vähän vanhempiakin kuin muutaman kuukauden ikäisiä, niissähän on lapsen edessä on se pöytämäinen osa....

Tavallaan estämistä siis näissäkin!

Joissain syöttötuoleissa on valmiina joku vyötärövyö tai muu minkä tarkoitus on estää tuolista pois kiipeäminen.

Vierailija
10/10 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus toi mukanaan kurinpidosta lipsumisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi