Onko teillä ehdotuksia mitä tehdä lohesta?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
KVG!
Katsoin jo kultaseni.
Kokonainen? Uuniin. Maustaen dukah-mausteella. Juureksia mukaan uuniin.
Salaatti, uunilohi, pannulohi, pasta, leipiä... riippuu aika vahvasti määrästä, laadusta, syöjien määrästä jne.
Itse olen just tekemässä thaimaalaista kalakeittoa. Ohjeita löytyy googlesta. Käytän vihreää currya.
Lohimedaljongit on nopea paistaa pannulla. Mausteeksi ei välttämättä tarvita muuta kuin suolaa.
Jos se on kokonainen niin savustaisin sen.
Mutta pitäisi nähdä sinun keittiövälineet ja mausteet ja vielä se lohi, niin voisin oikeasti antaa vinkkejä.
Käytän lohia mattojen tamppaukseen
Lohikeittoa. Näin kylmällä ilmalla, lämmin keitto hemmottelee mieltä ja vatsaa. Nam! 😋
Olen juuri itse laittamassa lopeta... löysin hakusanalla 36 000 ohjetta .. jatkan selaamista . 🤭🤭🤭🤭😂😂
Laita 1kg file uunikalaksi. Pese, suolaa myllystä, sitruunapippuria. Paista 200C, 30min.
Ostin joskus marketista, lohifileen -30%, kotona käydessäni (vanhempiani kävin katsomassa). Pistin sen heti pakkaseen. Kysyin sitten vanhemmalta mieheltä, et ei kait se mene pilalle, jos kiikutan sen (myöhemmin) tullessa bussissa se tänne? (tuppukylästä maakuntakeskukseen) - Ei, ei se edes ennätä sulaa siinä ajassa (n. 2 tuntia).
Tein siitä uunilohen, söin keittopottujen kanssa. Lopusta keitin lohisopan. Möyhyksihän se tietysti meni ....
Oli siinä lohessa sellanen "mudanmaku" (niinkuin joskus hauessakin on); eipä tullut kumminkaan psktautia :)
Lohi-kasvispasta: tricolori-fusillipastaa, kirsikkatomaatteja, parsakaalia, sipuli, 2 valkosipulin kynttä, lohta, kermaa, suolaa, mustapippuria. Olen joskus käyttänyt kuohukermaa, joskus sitruuna-pippuri ruokakermaa, molemmat sopivat. Päälle voi saksia tuoretta yrttiä, esim. tilliä.
Niin joo, äidillä osteoporoosi ja selkänikamia murtunut. Pitäis syödä rasvaista kalaa; lohi on yksi niistä. Tein/valmistin sen lohen uunissa, karkeaa merisuolaa päälle. Jännitti se, et onnistuuko suolaus. Pottumuussia jauheesta, siihen voita ja sipulia.
Äiti tuumasi: miten sinä osaatkin tehdä näin hyvää ruokaa :) - Vastasin siihen, et Sinä opetit! :)
(suolalohta tekis kyllä mieli, äiti ja isä, ja isän lankomies osasivat sen - siihen mulla ei ole vielä "kyvyt" riittäneet :)))
Miksi siitä pitää tehdä jotain? Lohi on kalojen kuningas, ei tarvitse muuta kuin hyvän paistamisen, ja lisukkeet lautesalle mukaan.
Meidän kissat tykkää syödä lohifileetä.
Punainen lohikeitto.
Lohiseljanka.
Välimeren kalakeitto (onnistuu lohestakin, mikä vain kala käy).
Kypsennettyä lohta voi syödä myös sellaisenaan, tai vaikka leivän päällä tai salaatin kanssa. Tai sekoittaa joukkoon jotain majoneesia tm., vihreää sipulia, tilliä ja mausteita ja laittaa täytettä uuniperunalle , tai sen leivän päälle.
KVG!