Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin tulisijasta voi laittaa ns. pellin kiinni?

Vierailija
11.10.2011 |

Eli millainen hiillos siellä saa olla, että mahdollisimman paljon jäisi lämpöä sisään, mutta ei olisi vaara häkämyrkytyksestä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suljen usein vasta monta tuntia sen jälkeen varmuuden vuoksi. En halua kuolla häkään.

Ei se lämpö mihinkään karkaa niin äkkiä ja mieluummin se kuitenkin kuin häkäkuolema.

Vierailija
22/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneille sukupolville itsestään selvistä asioista ei ole hajuakaan ja ilman häkävaroitinta taitaisi moni av-palstalainen saada häkämyrkytyksen. Paras jättää tulisija sytyttämättä, jos sen käyttö on avaruustiedettä.

kun sekin oli menneille sukupolville itsestään selvää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sininen liekki on juuri sitä häkää eli yhtään sinistä ei saa näkyä, parempi antaa hiilloksen mustua lähes kokonaan kuin sulkea pelti liian aikaisin. Jos myöhään illalla lämmitämme leivinuunia niin varulta en sulje savupeltiä aivan kokonaan vaan vasta aamulla.

Jos illalla lämmitetään. Varmuus on parempi kuin typerä hätäily ja häkäkuolema.

Vierailija
24/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneille sukupolville itsestään selvistä asioista ei ole hajuakaan ja ilman häkävaroitinta taitaisi moni av-palstalainen saada häkämyrkytyksen. Paras jättää tulisija sytyttämättä, jos sen käyttö on avaruustiedettä.

tosin lypsämistä joutuisi varmaan vähän harjoiottelemaan ennen kuin onnistuisi mutta periaate on kyllä tiedossa.

Vierailija
25/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

wettä ennen talot olivat täynnä ilmarakoja eli sen takia pellit saattoi laittaa kiinni punahehkuisen kekälekasan kanssa ja kaikki hyvin. Uudet talot ovat niin tiiviitä, siksi palolaitos nykyään suosittelee pellin sulkemista vasta mustilla hiilillä. Mikäli haluaa varmistua että lämmöt ei mene harakoille ja haluaa ehdoin tahdoin laittaa pellin kiinni aikaisemmin niin kantsiin pletiin tehdä ns. häkäkolo eli viistää yhdestä kulmasta pala pois.

Vierailija
26/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä peltiä ole pakko ihan kiinni asti työntää. Sitten, kun hiilet ovat lopettaneet hehkumasta, painan pellin kiinni, ja sitten vedän pari senttiä takaisin ulos. Varmasti menee häkä ulos. Meillä on häkähälytin, ja kerran yksin yötä ollessani se alkoi huutamaan yöllä. Luulin siihen tulleen jonkin vian, ja unenpöpperössä painoin sen sammuksiin. Nukahdin heti uudelleen ja heräsin taas sen huutoon .En olisi millään jaksanut nousta, mutta sitten nousin kuitenkin. Tajusin, että sisällä oli häkää ihan kunnolla, koska olin aivan tajunnan rajamailla. Menin ulko-ovelle seisomaan ja hengittämään ja avasin ikkunat. Piristyin siitä, mutta aamulla oli järkyttävä päänsärky. eli häkää oli ollut ja ilman hälytintä olisin kuollut todennäköisesti. Olen ollut aina varovainen tulisijan kanssa, koska lapsuudessani häkäkuolemia sattui enemmänkin. Tuolla kertaa olin jostain syystä pannut pellit liian aikaisin kiinni, vaikka olen mielestäni tarkka.

Vierailija
27/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ilman postikuluja (eikä mee tullia kun alle 43ekee).

http://www.dealextreme.com/p/1-3-lcd-security-carbon-monoxide-alarm-85d…

1.3" LCD Security Carbon Monoxide Alarm (85db/3*AA)

Price: $17.50 EUR 14.14 (checkout by credit card)

Reilut pariviikkoo posti kuskaa tota, siihen tulee seurantakoodi josta voi katsella missä paketti makaa (jos tilaat jouluksi/uudenvuoden ruuhkiin:)

Vierailija
28/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin lypsämistä joutuisi varmaan vähän harjoiottelemaan ennen kuin onnistuisi mutta periaate on kyllä tiedossa.

lypsämisessä voisi tosin olla alkukankeutta vuosien tauon jälkeen. Mutta itse asuin 1990-luvun alussa asunnossa, jossa oli sekä kakluuni että puuhella. Molempia käytin ja ilman netistä saatavia ohjeita. Ihmetyttää nykyään se, että mitä enemmän tietoa ihmiset netistä(kin) saa, sitä vähemmän tunnutaan mistään tietävän.

nro 21

Vierailija
29/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostimme mökin, kävimme rautakaupasta ostamassa ensi töiksi häkävaroittimen. Appiukko, ikänsä uuneilla lämmittänyt, nauroi turhaa ja kallista (50 €) ostosta ja neuvoi, että pellin saa laittaa sitten kiinni, kun on pari kertaa kohentanut ja sinistä liekkiä ei enää ole. Jasso. Luotimme sanaan ja toimimme näin.

Yöllä heräsimme siihen, että häkävaroitin huutaa. Raahasimme 2 veen ja 4 veen pihalle happea vetämään.

Tämän jälkeen olen hiilloksen ollessa vielä punainen pienentänyt peltiä ja ennen sulkemista varmistanut aina, että hiillos on varmasti sammunut. Suljen vaikka aamulla, jos se sitä vaatii. Appiukko ilkkui ja syytti hössötyksestä ja harakoille lämmittämisestä.

Menipä vuosi, niin appiukkoa vietiin ambulanssilla sairaalaan häkämyrkytyksen takia. Oli onneksi naisystävä herännyt yöllä pissille ja huonoon oloonsa. Jostain syystä appiukko tuli hiljaisena poikana sairaalasta kotiin rautakaupan kautta ja häkävaroitin ilmestyi taloon?

Häkävaroitin on halpa henkivakuutus ja varovaisuus on viisautta!

Vierailija
30/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen häkävaroitin?

Ei kai ihan samoin kuin palovaroitin.

Vierailija
31/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

evoluutio karsii uusavuttomat.

Vierailija
32/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen häkävaroitin?

Ei kai ihan samoin kuin palovaroitin.

samassa huoneessa kuin takka

ihan on erillinen varoitin ja hyvä ostos mielestäni vaikkei ole kertaakaan hälyttänyt onneksi.

Minusta sellainen kannattaa hankkia jos kotona on takka, varmuuden vuoksi.

Vierailija
33/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 metrin etäisyydelle takasta,

johonkin silmien korkeudelle.

Halpa ja hyvä henkivakuutus. Säilyy henki.

Vierailija
34/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin aikoinaan vanhassa mummonmökissä ja lämmitettiin leivinuunia. Mies sulki pellit kun hiillos oli punaislla hiilillä (ja niitä oli paljon). Minä motkotin asiasta että et sulje, mutta minkäs teet kun toinen raivona sanoo et karkaa harakoille lämpö. Ei siinä, mentiin kuitenkin nukkumaan (minä peläten häkämyrkytystä).

Yöllä heräsin vessaan (olin raskaana tuolloin) ja heti noustuani huimas tosi paljon ja meinasin siihen paikkaan pyörtyä. Päätäkin särki. Pääsin vessaan tarpeilleni, mutta sieltä lähtiessä olin pyörtynyt. Mies heräsi kolinaan ja tuli katsoon. Virottuani sanoin heti et täällä on häkää! Mies siihen että eikä oo, että sulla verensokerit heittää.

Huh huh, mä nousin ylös ja auoin kaikki ikkunat ja ovet ja sillä välin mieskin pyörtyy pitäen kiinni sängynlaidasta, seisaalleen menetti tajun hetkeksi. Silloin otin luurin käteen ja soitin päivystykseen et mitä tehdä. He sanoivat siellä et soittaa ambulanssi, koska olimme kummatkin pyörtyneet. Piti mennä ulos oottaan ambulanssia. Mies ois lähtenyt ajaan omalla autolla sairaalaan,mutta ambulanssimiehet kielsi. Saatiin jo maskit naamalle ambulanssissa.

Sairaalaan päästyä jouduimme teholle hengittään happea, koska muilla osastoilla ei ollut mahdollisuutta niihin laitteisiin tai jotain. Vuorokauden siel oltiin ja verestä selvis et miehellä oli häkää paljon enemmän kuin mulla. Miehellä oli siis hilkulla saada se häkämyrkytys ja sairaalahoito olis ollut pitempi ja mahdollisuus selvitä huonompi!

Mutta onneksi mulla ees hälytyskellot soi ja ollaan hengissä. Nykyään mieskin uskoo että koko hiillos täytyy olla sammunut, jotta pellin voi sulkea. Siellä vanhassa talossa ei kyllä ollut mitään reikiä eikä häkäpeltejä. Nykyisessä uudessa talossa on reiät pelleissä, mut silti otetaan varman päälle! Häkävaroitin hommattiin heti tapahtuman jälkeen.

Niin salakavala tuo häkä että ei ole sen kanssa leikkimistä!

Vierailija
35/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilet kasataan keoksi, alaluukkua isommalle. Tulee valkoiset kuumat lieskat.

Vierailija
36/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUKESin ohjeita:

käyttöikä yleensä noin 5 vuotta, tämän jälkeen edes paristonvaihto ei saa varoitinta toimimaan

Uusikaa niitä vanhentuneita häkävaroittimia

Vierailija
37/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti laittoi jo sammuneeseen ja puhtaaseen uuniin valmiiksi klapeja lämpenemään seuraavaa päivää varten talvipakkasella. Me lapset pyörryimme lattialla leikkiessämme. Häkä on ilmaa raskaampaa, eli se oli kaikki lattianrajassa. Puut alkoivatkin kyteä kuumassa uunissa, vaikka mitään liekkiä ei näkynyt.

Sisko oli aika kauan sairaalassa, sai lievän aivovaurion. Me muut selvittiin päänsäryllä. Tapahtui 70-luvulla.

Vierailija
38/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. häkäkaasu (CO) on hieman ilmaa kevyempää (0,97 / ilma = 1). Ilmavirtaukset huomioiden on työsuojelusovellutuksissa asennuskorkeus hengitystasolla."

Lämmin ilma taasen nousee ylöspäin nopeammin.

Vierailija
39/46 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellin voi laittaa kiinni, kun ei enää näy sinisiä liekkejä eli punainen hiillos saa olla, mutta ei missään tapauksessa sinistä liekkiä. Pöyhi hiillosta ensin ja seuraa hetki, näkyykö sinistä liekkiä, jos ei näy, on ok sulkea pelti.

Kannattaa huolehtia usein pesän tyhjentämisestä tuhkasta, silloin on helpompi seurata hiillosta eikä jää ylimääräisiä pesäkkeitä huomaamatta kytemään.

sinistä liekkiä ei saa olla, kun on ensin kohennellut kunnolla. Sitten meillä laitetaan pelti lähes kokonaan kiinni, pikku rako jätetään että mahdollinen häkä pääsee ulos. Siitä noin 15 min päästä pelti kokonaan kiinni.

Ja tämän opin mieheltäni viime talvena omaan taloon muuttaessamme. Ikää 34 vuotta ja maalta kotoisin mutta aiemmin ei ole tarvinnut tällaisia huolettaa.

Vierailija
40/46 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän yleensä leivinuunin noin puolen päivän tienoilla, pari pesällistä. Sitten kun hiillos on punainen, laitan peltiä ihan vähän (pari senttiä) pienemmälle. Siitä parin tunnin päästä taas pari senttiä pienemmälle. Lopuksi yleensä jätän ihan pienen raon vielä yön ajaksi tai niin, että aamuyöllä jos herään niin käyn sulkemassa. Harakat on mukavia otuksia eikä haittaa yhtään jos vähän lämpöä heillekin heruu. Vaikka tosiasiassahan uuni kyllä pitää lämmön niin hyvin, että ihan huoletta voi pitää peltiä koko yön vähän auki. Häkävaroitin tietysti myös toimintakuntoisena.