Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yö vanhustenhoivaosastolla on karmeaa: joku huutaa, toinen kävelee kakkavaipoisaan, yksi kyselee, miten pääsen Tampereelle

Vierailija
10.01.2026 |

Yhtä helvettiä. Miksei ihmiset pysy kotonaan?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan tavallista, että yöllä on vain 1 hoitaja osastolla. Yöllä on myös hetkiä, että ei ole sitäkään, koska osa potilaista on kahden kuivitettavia, ja yökot lähtevät naapuriosaston avuksi, jotta voivat tehdä kuivituskierroksen yhdessä. Mutta miten muuten tuon voisi tehdä, mistä muualta saat keskellä yötä työparin kuivittamiseen kuin naapuriosastolta?

Miksi joku tarvitsee 2 vaipanvaihtoon?

(Kyselee omaishoitaja.)

Jos potilas on jo liikuntakyvytön eikä enää itse käänny niin toinen hoitaja kääntää ja pitää paikallaan kyljellään potilaan kasvojen puolella, toinen pyyhkii alapään ja vaihtaa vaipan takapuolella. Käytäntö on potilaalle turvallisempi ja suojaa myös hoitajia, ettei tule niin paljon selän kulumia huonoista työasennoista.

Kiitos vastauksesta. Mulle näytettiin housuvaipan pukeminen selällään ja siitä nostettiin jalat vatsan päälle koukkuun, jotta saatiin takaakin ylös. 

Vierailija
62/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni joutui muistisairaana hoivakotiin ja se oli kyllä järkyttävää. Huonekin oli kuin vankilassa vain sänky ja pieni pöytä, mitään omia tavaroita ei ollut ja vaatteet lukitussa kaapissa, eikä tv:tä. Hänen tuttava kuka oli käynyt häntä katsomassa oli sanonut että jos itse sairastuisi ja joutuisi laitokseen niin mielummin päättäisi itse päivänsä kuin menisi hoivakotiin.

Miksi et itse hoitanut isääsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni joutui muistisairaana hoivakotiin ja se oli kyllä järkyttävää. Huonekin oli kuin vankilassa vain sänky ja pieni pöytä, mitään omia tavaroita ei ollut ja vaatteet lukitussa kaapissa, eikä tv:tä. Hänen tuttava kuka oli käynyt häntä katsomassa oli sanonut että jos itse sairastuisi ja joutuisi laitokseen niin mielummin päättäisi itse päivänsä kuin menisi hoivakotiin.

Miksi et itse hoitanut isääsi?

Jospa sillä oli työ? Pienet lapset?

Vierailija
64/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus jostain lehdestä luin että jollain vanhusten hoivaosastolla oli vain 1 hoitaja yöllä. Itse en pystyisi sellaiseen työhön.

Kaikilla on, en tiedä yhtäkään paikkaa missä olisi useampi. Esim meillä on talossa neljä osastoa, yhteensä 62 vanhusta ja yöllä jokaista osastoa valvoo yksi hoitaja.

Meillä oli 60 vanhusta viidellä osastolla, yökköjä vain kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi