Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yö vanhustenhoivaosastolla on karmeaa: joku huutaa, toinen kävelee kakkavaipoisaan, yksi kyselee, miten pääsen Tampereelle

Vierailija
10.01.2026 |

Yhtä helvettiä. Miksei ihmiset pysy kotonaan?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin telkkari tuo lähinnä hälyä ympäristöön kun itse ohjelmista tajuta enään yhtään mitään.

Todella surullista. Ei ihmisarvoista elämää.

Vierailija
22/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni joutui muistisairaana hoivakotiin ja se oli kyllä järkyttävää. Huonekin oli kuin vankilassa vain sänky ja pieni pöytä, mitään omia tavaroita ei ollut ja vaatteet lukitussa kaapissa, eikä tv:tä. Hänen tuttava kuka oli käynyt häntä katsomassa oli sanonut että jos itse sairastuisi ja joutuisi laitokseen niin mielummin päättäisi itse päivänsä kuin menisi hoivakotiin.

----->> Vähän eri asia terveenä kuin dementikkona. Muistisairaalle voi riittää yksikin tuttu esine ( kuten kahvipannu), joka rauhoittaa. 

- Voi sen ympäristön silti luoda viihtyisäksi ja kodikkaaksi! Dementikoillakin on selkeyden hetkiä! Pelkkä kahvipannu asukkaan pöydällä on tosi säälittävää ja sitten selitetään että hei se on dementikko ei sille tarvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen pelottaa.

Vierailija
24/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus jostain lehdestä luin että jollain vanhusten hoivaosastolla oli vain 1 hoitaja yöllä. Itse en pystyisi sellaiseen työhön.

Kaikilla on, en tiedä yhtäkään paikkaa missä olisi useampi. Esim meillä on talossa neljä osastoa, yhteensä 62 vanhusta ja yöllä jokaista osastoa valvoo yksi hoitaja.

Vierailija
25/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni joutui muistisairaana hoivakotiin ja se oli kyllä järkyttävää. Huonekin oli kuin vankilassa vain sänky ja pieni pöytä, mitään omia tavaroita ei ollut ja vaatteet lukitussa kaapissa, eikä tv:tä. Hänen tuttava kuka oli käynyt häntä katsomassa oli sanonut että jos itse sairastuisi ja joutuisi laitokseen niin mielummin päättäisi itse päivänsä kuin menisi hoivakotiin.

Moniin paikkoihin saa tuoda lisäksi vanhuksen omia tuttuja huonekaluja, tauluja, verhot jne.

Vierailija
26/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhusten hoitopaikkoja missä on hienoja tyyppejä hoitajina ja ympäristö laitettu viihtyisäksi. Viimeiseen saakka vanhuksista välitetään ja jo rekry vaiheessa katsotaan tarkkaan ketä päästetään vanhusten lähelle! 

Sitten on näitä missä vanhus kuristuu (voi jukulauta!) kuoliaaksi ja virkavalta joutuu tutkimaan asiaa. Ihan hirveää kaikille osapuolille.

Vierailija
27/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin äiti hoivakotiin vuosi sitten. Sitä ennen oltiin alati lisääntyneen kotihoitsjien varassa. Tyrmistys tuli siinä vaiheessa kun selvisi, että meiltä omaisilta jotka asutaan parinsadan km päässä nimitettiin todellinen tilanne pitkään. Meille ei kerrottu esim. Että äiti karkaili öisin kotoaan kylälle.

Vierailija
28/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoitto niille jotka on aina ollu heittäytymäss muiden varaan ja uusavuttomille persoonille.  Onhan se erilaista olla laitoksessa, kun kotomaan mutta ei ainakaan pelkää ellei sitten laitoksessakin pelkää. 

Vierailija
29/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövuorot hoitokodeissa ja sairaaloissa on aina vähän kuin kauhukammioon menisi. Hoitajamitoitus on laskettu oletukseen, että paljon mitään ei tapahdu. Ja sitten kun tapahtuu ja usein näin käykin niin meno on aikamoista. 

Vieläkin näen painajaisia näistä yövuoroista, vaikka olen ollut eläkkeellä viisi vuotta. 

Vierailija
30/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein muistamaton pyrkii wc:hen sitten kun on jo vaipassa tai juuri kuvitettu. Tai sitten käyvät wc:ssä istumassa pari sekuntia kuten lapset opetellessaan potalle ja tekevät vaippaan kun ei muista onko äsken käynyt ja jos niin tuliko mitään

Vierailija
31/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan tavallista, että yöllä on vain 1 hoitaja osastolla. Yöllä on myös hetkiä, että ei ole sitäkään, koska osa potilaista on kahden kuivitettavia, ja yökot lähtevät naapuriosaston avuksi, jotta voivat tehdä kuivituskierroksen yhdessä. Mutta miten muuten tuon voisi tehdä, mistä muualta saat keskellä yötä työparin kuivittamiseen kuin naapuriosastolta?

Miksi joku tarvitsee 2 vaipanvaihtoon?

(Kyselee omaishoitaja.)

Luuletko että hoidettavat ovat just kun se sun hoidettava kotona? Samankokosia ja painosia?

Eivät vikuroi eikä laita hanttiin?

Vierailija
32/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä haluaisi hiippailla paskat housuissa kylillä.

Vierailija
33/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkälle edennyt muistisairaus vaatii 24/7 hoitoa. Kukaan omainen ei pysty sitoutumaan vanhuksen ympärivuorokautiseen hoitoon,kun pitäisi töissäkin käydä ja laskut maksaa. Hoitovastuu on henkisesti erittäin raskasta ja ennemmin tai myöhemmin tulee hetki, kun hoito pitää siirtää laitokseen. 

Ennen hoito oli lain mukaan lasten vastuulla. Ei tullut hetkeä, jolloin siirtää vanhus laitokseen. 

Isoäidilläni oli dementia. Kuoli kotonaan. 

Vierailija
34/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se eutanasia ei oliskaan hullumpi juttu.

Joo, tarttis keskustella.

Vierailija
35/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen hoitsu tietäisi miten toimia. Miksi potilaat ovat sellaisessa paikassa joka ahdistaa. 

Vierailija
36/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus jostain lehdestä luin että jollain vanhusten hoivaosastolla oli vain 1 hoitaja yöllä. Itse en pystyisi sellaiseen työhön.

Miksi oletetaan että kaikki nukkuvat yöllä. On eri rytmejä ja lääkityksiä.

Vierailija
37/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se eutanasia ei oliskaan hullumpi juttu.

Joo, tarttis keskustella.

Lupa annettava vielä, kun järjissään.

Vierailija
38/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo asukkaat tuntevat varmasti myös pelkoa, kun eivät ymmärrä mistään mitään. Ei tunnista ketään, eikä ymmärrä miksi ovat siellä. Mieluummin olisin itse kuollut.

Tuntevat pelkoa myös omassa kodissaan, eivätkä ymmärrä missä ovat. "Koti" voi olla heille se lapsuuden 30-luvun kotitalo, jota ei enää ole. 

Nykyään hoitokotiin päästään, ei jouduta.

Vierailija
39/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että ihmiset luulevat että hoitopaikan kivannäköisellä sisustuksella ja hoitajien lisäämisellä muistisairauskin paranee ja vanhus muuttuu hyväntuuliseksi, eksentriseksi vanhukseksi. Laitoksen vika että tilanne on ahdistava. Mutta ehkä se on oman omaisen kohdalla helpompi käsitellä tilanne niin.

Vierailija
40/64 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa kun on se tilanne että pääsee sinne hoivakotiin niin pää on jo niin sekasin, ettei tajua missä on.

Tai sitten pää toimii mutta kroppa ei.

Monet luulevat vieläkin että sinne pääsee paremmassakin kunnossa olevat. Ei pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi