Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen iloisempi ja oma itseni enemmän,kun jättäydyin uskonnnollisesta yhteisöstä, johon

Vierailija
26.04.2007 |

kuuluin yli 30 vuotta . Johtuuko tästä jättäytymisestä vai kuuluuko ikään? Ja kuitenkin tuntuu, etten saisi tuntea tällaista onnea, kun on koko elämän kuullut ettei voi olla onnellinen ilman tätä yhteisöä? Mitä sanotte, voinko nauttia olostani vai tuleeko minulle joku rangaistus, kun en enää kuulu tähän yhteisöön(kun uskovaiset olettavat, että jotain pahaa voi tapahtua,että ymmärtää tulla takaisin)?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheetön. iloista kesän alkua sinulle....

Vierailija
2/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itseäni ahdistaisi ehkä eniten se, että joutuisi alistumaan toisten määräysvaltaan, joku pappi tms. sanelisi pukeutumiset, syömiset, juomiset, lasten kasvatukset ynnä muut. Ja ankara yhteisön painostus jos niistä poikkeaisi. En voi ymmärtää miten joku sellaiseen vapaaehtoisesti alistuu!

En myöskään käsitä, mihin jumalaa ylipäänsä tarvitaan. Kannattaisiko kasvaa aikuiseksi!?

Olet varmasti oikealla tiellä, luota itseesi ap!

Mua ei helluntaiseurakunnassa kukaan ole moittinut vaatteista tai syömisistä. Itse asiassa aika trendikästä porukkaa löytyy irokeeseineen ja niitä " kilttejä tyttöjä" myös. Pappini on lämmin ihminen, joka ei koskaan ole tuominnut ketään. Seurakunnassa on hyviä ystäviä ja sen ulkopuolella myös. Jos seurakunnassa on friikkejä niin niitähän on sen ulkopuolellakin! Me ollaan kaikki ihmisiä.

Jeesus halusi lakkauttaa seurakunnan, jossa ei ollut rakkautta toisiaan kohtaan( Johanneksen ilmestys). Ihmiset pilaa Seurakunnan, mutta se ei ole Jeesuksen vika.

AP:na olisin myös lähtenyt vikkelään tuollaisesta lakiseurakunnasta, siinä on Jeesuksen pelastussanoma kaukana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En kyllä tiedä, miksi nimenomaan seurakuntia syytetään tästä ilmiöstä. Sama ilmiöhän toistuu ihan missä tahansa ryhmässä tai yhteisössä - ystäväpiirissä, työpaikalla, tietyn maan kulttuurissa jne! Toisissa yhteisöissä kontrolli on löyhempää ja toisissa tiukempaa, samoin kontrolli voi olla tervettä tai sairasta, mutta sitä faktaa ei mikään muuta, että ryhmäkontrollia on joka puolella. :)

23

Luulen, että tämä johtuu siitä, koska seurakunnissa on niin tärkeästä asiasta kysymys, kun ihmisen sielun pelastumisesta. Tämä on niin tunteita nostattava aihe etenkin herkille ihmisille. Työpaikalla tai muussa yhteisössä ei ole pelissä ollenkaan niin isot asiat. Todellisuudessahan ei seurakuntienkaan toimintakulttuurissa ole niin isot asiat kyseessä, mutta näin voidaan joissakin seurakunnissa jopa antaa ymmärtää. Siksi en ihmettele, että juuri seurakuntien kontrollointiin kohdistuu niin suuri kritiikki.

Sellaisiakin seurakuntia on, joissa sanellaan kaikki pukeutumisesta lähtien - vieläpä varsin suuria seurakuntia. Ihmettelen todella, miten niinkin suuret ihmismassat voivat lähteä sellaiseen mukaan.

Vierailija
4/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pikemminkin niihin muodostuu yhteisiä tapoja, kirjoitettua tai kirjoittamatonta toimintakulttuuria. Se on kyllä totta, että monessa paikassa kulttuurista poikkeaminen voi olla hankalaa. Välttämättä kukaan ei konkreettisesti painosta eri lailla ajattelijaa, mutta pelkästään hiljainen ryhmäkontrolli ja kuulumisen tarve voi estää ihmistä toimimasta toisin kuin muut.

23

Ja tällainen ryhmäkontrolli ahdistaisi minua myös muissa kuin uskonnollisissa yhteisoissä. En ymmärrä, miten joku voi alistua sellaiseen. Kuulisin mielelläni perusteluja! Miksi luovutte itsemääräämisoikeudestanne?

29

Vierailija
5/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Pikemminkin niihin muodostuu yhteisiä tapoja, kirjoitettua tai kirjoittamatonta toimintakulttuuria. Se on kyllä totta, että monessa paikassa kulttuurista poikkeaminen voi olla hankalaa. Välttämättä kukaan ei konkreettisesti painosta eri lailla ajattelijaa, mutta pelkästään hiljainen ryhmäkontrolli ja kuulumisen tarve voi estää ihmistä toimimasta toisin kuin muut.

23

Ja tällainen ryhmäkontrolli ahdistaisi minua myös muissa kuin uskonnollisissa yhteisoissä. En ymmärrä, miten joku voi alistua sellaiseen. Kuulisin mielelläni perusteluja! Miksi luovutte itsemääräämisoikeudestanne?

29

Vierailija
6/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, se porukka on auttanu mua NIIIIIIN paljon samassa tilanteessa.

Vierailija
7/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku yrittää saada perusteluja niiden uskontofraasien takaa, tuntuvat sanat loppuvan!

Kulje rohkeasti omaa tietäsi ap, enää sinun ei tarvitse välittää toisten mielipiteistä. Uskot tai olet uskomatta, oma ratkaisusi. Hatunnosto sinulle!

29

Vierailija
8/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole täysin itsenäinen yksilö, joka ajattelee ainoastaan omilla aivoillaan välittämättä millään tavalla siitä, mitä muut ajattelevat.

Eikä sen tarvitsekaan olla näin. Laumaeläinhän ihminen on eikä mikään erakko. Yhteisöllisyys on hyvä asia silloin, kun siitä saa tervettä tukea, toisten läheisyyttä ja voimaa. Ikävä kyllä näin ei aina ole. Ja useimmitenhan asiassa on sekä hyvät että pahat puolensa. Sama yhteisö voi sekä tukea myönteisesti että rajoittaa kielteisesti.

23

Vierailija
9/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tunnet syyllisyyttä kun toimit toisin kun sinulle on juntattu 30 vuotta.

Prosessi on vaikea tiedän kokemuksesta.

Vierailija
10/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
11/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
12/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toki tunnet syyllisyyttä kun toimit toisin kun sinulle on juntattu 30 vuotta.

Prosessi on vaikea tiedän kokemuksesta.

Vierailija
13/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja tottakai tapahtuu, elämä on sellaista! - ei se johdu siitä että erosit tuosta yhteisöstä. Oli jumala minkälainen tahansa, mikään pieni yhteisö Suomen perukoilla ei voi omia Jumalaa itselleen ja väittää että koko maailmassa ja kaikkina aikoina Jumala on antanut pelastumisen mahdollisuuden vain kouralliselle ihmisiä jotka tekee just heidän poppoonsä määrittämien sääntöjen mukaan. Voithan uskoa ihan omalla tavallasi, omantuntosi mukaan, ja se riittää ihan varmasti.

Vierailija
14/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ahdistuin seurakunnassa käymisestä, en jaksa sellaisia sosiaalisia tilanteita. haluan myös kuunnella ei-hengellistä musiikkia, tuntea kaikkia tunteita jne. Olen edelleenkin savuton, absolutisti, enkä käy baareissa, ei tee mieli. En kestänyt sitä, että seurakunta olettaa käytettävän vapaa-aikaa niihin, perhe on minulle kaikkien tärkein! Siihen kuuluu monta asiaa

Vierailija
15/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- ja tottakai tapahtuu, elämä on sellaista! - ei se johdu siitä että erosit tuosta yhteisöstä. Oli jumala minkälainen tahansa, mikään pieni yhteisö Suomen perukoilla ei voi omia Jumalaa itselleen ja väittää että koko maailmassa ja kaikkina aikoina Jumala on antanut pelastumisen mahdollisuuden vain kouralliselle ihmisiä jotka tekee just heidän poppoonsä määrittämien sääntöjen mukaan. Voithan uskoa ihan omalla tavallasi, omantuntosi mukaan, ja se riittää ihan varmasti.

Vierailija
16/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

voi johtua siitä, ettei luota/usko Jumalaan. jne Olen äärimmäisen herkkä, kiltti, joten otin aina kaiken itseeni. Koin (ja koen edelleenkin) että minussa on vika , jos koen vaikka pettymystä,kiukkua...eihän uskovainen saa olla kiukkuinen! Pienenä lapsena jo pelkäsin, että olen tenhyt jotain syntejä ja joudun helvettiin kidutettavaksi.

Vierailija
17/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäytön väline, myös!

Vierailija:

voi johtua siitä, ettei luota/usko Jumalaan. jne Olen äärimmäisen herkkä, kiltti, joten otin aina kaiken itseeni. Koin (ja koen edelleenkin) että minussa on vika , jos koen vaikka pettymystä,kiukkua...eihän uskovainen saa olla kiukkuinen! Pienenä lapsena jo pelkäsin, että olen tenhyt jotain syntejä ja joudun helvettiin kidutettavaksi.

Vierailija
18/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tarkoitan elämän iloja ja hyviä asioita = taivas sekä vastoinkäymisiä ja ikävyyksi = helvetti.

Voin vakuuttaa että kaikki saa näistä osansa jossain vaiheessa elämäänsä.

Vierailija
19/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin karismaattiseen seurakuntaan kuuluvana ihmettelen suuresti kokemaasi. Oletko keskustellut asiasta esim. pastorisi tai jonkun vanhemmistoon kuuluvan kanssa? Mikäli negatiiviset tunteet, masennus ja alakuloisuuskin ovat " kiellettyjä" , teit hyvän päätöksen erotessasi yhteisöstä. Seurakuntahan on paikka jossa tulee kantaa toisten taakkoja, itkeä itkevien kanssa ja toki iloitakin iloitsevien kanssa. Voihan toki olla, että herkkänä ihmisenä luet riven välistä olemattomia ja koet asiat tavallista voimakkaammin.

Vierailija
20/32 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista nyt varmasti ap, että se on sun syy että koit noin, ja sitten kun tulee kamala rangaistus, olet kusessa.