Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?
Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin.
Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota.
Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.
Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.
Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen.
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.
Kommentit (995)
Kapkaupunkiin oltiin menossa ja siellä pian ollaan. Eli ollaan ihan oikeassa paikassa, joten varmasti sieltä pois päästään itse. Mutta mitä veneelle oli tarkoitus tehdä? Sehän oli nyt vaurioitunut. Olisi ollut varmaan hyvin kallista raahata se Suomeen? Kuinka paljon se olisikaan maksanut? Lisäksi vielä korjaus.
Vierailija kirjoitti:
EI maksa itse ja se on ihan oikein: suomessa ollaan tasa-arvoisia ja mitä tulee pelastaustoimiin, niin jokainen pelastetaan, joka vain voidaan pelastaa. Ne kännäävät kirsikankukkajuntit ojassa maatessaan kuin sitten joku valtamerisoutaja. Siinä ei katsella eikä mietitä, että menikö itse sinne ojaan tai mereen tietäen ettei kannata, vaan pelastetaan, jos se on suinkin mahdollista.
Varmaan palomies.
Vierailija kirjoitti:
Kapkaupunkiin oltiin menossa ja siellä pian ollaan. Eli ollaan ihan oikeassa paikassa, joten varmasti sieltä pois päästään itse. Mutta mitä veneelle oli tarkoitus tehdä? Sehän oli nyt vaurioitunut. Olisi ollut varmaan hyvin kallista raahata se Suomeen? Kuinka paljon se olisikaan maksanut? Lisäksi vielä korjaus.
Saarion vene olisi pakattu konttiin ja kontti olisi tullut konttilaivan kyydissä esimerkiksi Rotterdamiin, jossa se olisi pienempään konttilaivaan, joka olisi tuonut sen Suomeen. Huolintaliike olisi hoitanut koko homnan. Toisaalta veneen pelastamisesta olisi pitänyt maksaa Saarion pelastaneelle laivallekin.
Kumpi maksaa vähemmän, Claytonin hylkääminen mereen, vai kuljettaminen rikkinäisenä Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse matka ollut omakustanteinen. Ihmisiä pelastetaan milloin mistäkin kiipelistä hintaa kysymättä. Huono tuuri oli, sekunneista kiinni ettei olisikaan tarvinnut mitään pelastustoimia.
Ei ollut omakustanteinen siinä mielessä, että oli sponsoreita. Mm. Kesko. Menee sitten siivu Pirkan katteesta keski-ikäisen miesten egopullisteluun.
Saariolle kannattaisi maksaa terapiaa ennemmin: jos kaksi kertaa Atlantin yli ei riittänyt, niin miksi uudestaan Kap Hornin kautta Kapkaupunkiin? Jokseenkin itsemurhameininkiä.
Tässä on virallinen vastaus siitä, ETTÄ SUOMI JA YKSIKÄÄN SUOMALAINEN VERONMAKSAJA EI MAKSA YHTIKÄS MITÄÄN Saarion soudusta. Joten voitte jokainen tätä kritisoinut rauhoittua!
SOUTAJA Jari Saarion pelastamiseen liittyvät kustannukset ovat herättäneet pohdintoja miehen yksinsoutua seuranneissa.
Saario joutui merihätään perjantai-iltana Suomen aikaa matkallaan Etelä-Amerikan eteläkärjestä Kap Hornista Afrikan eteläkärkeen Kapkaupunkiin.
Merenkulun lehtori ja merikapteeni Sampsa Sihvolavahvistaa, että hengenpelastuksesta ei lähtökohtaisesti makseta korvausta. Missään tapauksessa pelastettava ei joudu maksumieheksi. Myöskään Suomelle ei pelastusoperaatiosta kuluja tule.
Merilaki velvoittaa pelastamaan ihmishengen. Eli aluksen päällikkö on vaarantamatta omaa alusta tai omassa aluksessa olevia velvoitettu pelastamaan ihmishengen vastaanottaessaan hätäsanoman, Sihvola toteaa.
Jos vastaanottaa hätäsanoman eikä ala pelastustoimiin, siitä tulee rangaista.
Kaikilla laivayhtiöillä on kuitenkin P&I (Protection & Indemnity) -vastuuvakuutus, jonka on tarkoitus korvata esimerkiksi pelastustehtävien aiheuttamat ylimääräiset kustannukset.
P&I-vakuutusjärjestelmä on varustamoiden ylläpitämä. Saarion tapauksen kannalta olennaista on, että vakuutuksen ansiosta Cymona Eaglen kapteenin ei tarvinnut puntaroida pelastamisen mahdollisia kustannuksia.
Systeemi on tehty sellaiseksi, että jos hätäkutsu tulee, niin siihen reagoidaan, Sihvola tiivistää.
Niin mutta, nyt seikkailijasta kirjoitetaankin uusi kirja. Kaikki ostamaan, pääsee sitten uudelleen seikkailemaan. Tie vaikka olisi kuvia laivasta, jossa nyt on. Ostakaa. Ostakaa. Ostakaa. Tässä ei kuulkaan ollenkaan rahasta välitetä. Annetaan vain ohjeita, miten löydät oman polkusi. Ole sinäkin soutaja. Opi sinäkin ottamaan kuvia itsestäsi ja kertomaan itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi maksaa vähemmän, Claytonin hylkääminen mereen, vai kuljettaminen rikkinäisenä Suomeen?
On kiinni siitä, mitä arvoa veneellä olisi. Onko sillä sinänsä vain muistoarvoa vai kannattaako se korjata ja pystytäänkö siihen tekemään joitakin parannuksia seuraavaa reissua varten? Annettiinko Saariolle edes sitä vaihtoehtoa, että venekin olisi nostettu ylös? Veneen pelastamisesta olisi Saarion tai sponsoreiden pitänyt maksaa. Mikään pakkohan sitä ei olisi ollur pelastaakaan. Vain Saario oli pelastettava. Vene olisi ollut pakattava Kapkaupungissa konttikuljetuskuntoon. Huolintaliike olisi hoitanut sen Suomeen. Siinä olisi voinut mennä jokunen kuukausikin ennen kuin se olisi ollut Saarion osoittamassa paikassa Suomessa. Kuljetus olisi veneen arvoon nähden kannattanut. Rahtilentokoneellakin vene olisi saatu kuljetettua. Olisi veneen painon ja mittojen takia maksanut huomattavasti enemmän kuin laivalla.
Kun Saario jossakin vaiheessa saapuu Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle, on media täyslukuisena monine kameraryhmineen vastaanottamassa häntä.
Toriin oli ilmestynyt paatin myynti-imoitus:
Myydään avomerikelpoinen etu- ja takakajuutallinen yli 7m pitkä soutuvene, muuten kunnossa ja toimii, mutta airot hukattu ja pelastuslautta heitetty menemään. Sijaitsee ulkomailla, mutta kuljetus järjestettävissä. Vain käteismaksu. Ostaja sitoutuu irrottamaan veneessä olevat teipit ennen käyttöä. Myydään soutuinnostuksen lopahdettua. Eniten tarjoavalle.
Ota yhteyttä ilmoittajaan: Jartsa, Torin käyttäjä jo vuodesta 2022.
Saarion tilanne ilman venettä on kuin hevosettoman miehen takavuosina.
Vierailija kirjoitti:
Kun Saario jossakin vaiheessa saapuu Suomeen Helsinki-Vantaan lentokentälle, on media täyslukuisena monine kameraryhmineen vastaanottamassa häntä.
Koko Suomi hurraa sankarin saapuessa. Hurraa, hurraa ja pian ilmestyy uusi kirja.
Ehdotuksia kirjan nimeksi. Pelastajasta pelastetuksi.
Minkälainenkohan operaatio veneen nostaminen laivan kannelle olisi ollut? Onko veneessä mitään tukevia lenkkuja, joihin köyden päässä olevat koukut olisi saatu kiinni? Tuo Saarion nostaminen oli varmasti jo ennestään osattua hommaa. Jos laivalta putoaa joku mereen, hänet voidaan nostaa samalla tavalla. Sen on tapahduttava nopeasti, koska vesi on kylmää tuolla.
Rannoch Adventure Britanniasta vene oli.
Toivon että ap on hukkumassa ja kukaan ei hälytä apua ennen kun ap on maksanut avun.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainenkohan operaatio veneen nostaminen laivan kannelle olisi ollut? Onko veneessä mitään tukevia lenkkuja, joihin köyden päässä olevat koukut olisi saatu kiinni? Tuo Saarion nostaminen oli varmasti jo ennestään osattua hommaa. Jos laivalta putoaa joku mereen, hänet voidaan nostaa samalla tavalla. Sen on tapahduttava nopeasti, koska vesi on kylmää tuolla.
jos tommoisesta kauppalaivasta putoaa kylmään mereen niin yleensä ei ole mitään tehtävissä
Tässä on elokuvan ainekset kasassa. Ja toivottavasti uusi esitelmäkierros.
Laivojen vakuutusyhtiö maksaa - Suomi ei maksa mitään. Systeemi on luotu sellaiseksi.
Itse olin lähinnä pyöristynyt, kun joku näistä showpainijoista kävi törmäyksen jälkeen kuvauttamassa päänsä ottelun jälkeen Meilahden päivystyksessä. Luulis järjestäjällä olevan valmiudet hoitaa nämä asiat ihan yksityisellä puolella, kun on tuollainen korkean riskin tapahtuma.