Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?

Vierailija
10.01.2026 |

Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin. 

Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota. 

Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.

Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.

Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen. 

Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.

Kommentit (1090)

Vierailija
1001/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sponsoreista suomalainen Lääkärikeskus joka potki henkilökuntaa ulos muutosneuvotteluin jotta pystyy myös tuota rahoittamaan ja Saarion tiedottaja työskentelee kyseisessä lääkärikeskuksessa... 

Yksi sponsoroista on Partioaitta? Sankari työntää tuhat kiloa roskaa mereen.

Vierailija
1002/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAKSOIVATKO  ITSE  ESTOONIASTA  PELASTUUEET  KULUNSA.... MITÄS LÄHTIVÄT  JUHLIMAAN JA MATKUSTAMAAN KUN. LAIVA  VOI UPOTA...MIKSI MENEIVÄT LAIVAAN MISSÄ  HEIKKO VISIIRI.   NIIN JOTTA MAKSOIVATKO ITSE  PELASTUKSEN  ??????👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Tämä on hyvä esimekki keskustelun tasosta, ja asian ymmärtämisestä.

Fanikuntaa. Naiset, ylipainoiset, vanhukset, marjastajat, köyhät, synnyttäneet ja kirjastot lytätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun minun (ja niin monen muun) muistisairas äiti saa tarvitsemaansa hoitoa ja mun lapseni (ja kovin monen muun lapsen) tarvitsema leikkausaika tosiaan tulis sieltä leikksusjonosta, niin mulle on ihan se ja sama vaikka Saario ja muut hengellään leikkijät sais vaikka kaiken ilmaseks ja kultalusikan kaupan päälle.

Enkä kaipaa viisastelua keneltäkään, joka ei samaan aikaan kamppaile toisella paikkakunnalla olevan äidin ja oman lapsen sairauden kanssa. Sivuhuomautuksena: katson olevani paljon kovempi jätkä kuin yksikään extreme-julkkis, sillä hoidan nää leiviskät, mikä ei oo edes logistisesti kauheen yksinkertaista.

Ja joo, en synnytä enkä ole työtön. Veroja maksan enemmän kuin palomiehet. Läskiäkään ei oo. Sori siitä.

Huh kuulostaa raskaalta sun elämäntilanne ja toivottavasti asia järjestyvät pian hyvin ja molemmat saavat tarvitsemaansa hoitoa, mutta tiedäthän ettei asioille ole mitään tekemistä keskenään? 

Jarin veneretki on täysin yksityisten ihmisten ja toimijoiden rahoittama, eikä sillä ole mitään tekemistä suomen valtion, suomen viranomaisten tai suomalaisten veronmaksajien kanssa.

Se on aivan sama kuin naapurin pertsa ostaisi itselleen ferrarin, se on pertsan omia rahoja ja jos pertsa myy ferraristaan mainospaikkoja firmojen teipeille rahoittaakseen ferrarinsa hankkimista ei se ole keneltäkään suomalaiselta veronmaksajalta tai viranomaiselta pois, enemmänkin pertsa voi esim tukea suomalaista valtiota kaikilla tuotteilla mitä ferrariinsa hankkii.

Jari otti reissulleen itse pankkilainan, käytti omia säästöjään ja sponsorit rahoittivat loput, joista jokainen oli yksityinen toimija. Pelastuksen myös hänenkin tapauksessa, kuten esim. Suomalaisen huvipurjehtija Lehtisenkin vuonna -22 tapauksessa hoiti meripelastuslain alaisten lakien mukaisesti lähin laiva ja siitä mahdollisesti tulevat kulut (ihmishengen pelastus on aina jokaiselle ihmiselle sen alaisuudessa ilmaista) maksaa lakisääteisesti jokaisessa merillä tehtävässä pelastuksessa miljardi varustamojen keskenään yhdessä luoma varustamovakuutus, johon kaikki merenkulun pelastukset kuuluvat. Joten sekään ei kuulu mitenkään suomalaisille veronmaksajille, suomen viranomaisille tai suomen valtiolle.

Vierailija
1004/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirja kannattaisi aloittaa kirjan kirjoittajan ja Jarin kohtaamisesta. Tarina on ihana. Alaikäinen tyttö on menossa bileisiin ja palomies Jari noukkii hänet paloautoon. Tyttö ei ole loukkaantunut, eikä haavoittunut, mutta nousee auton kyytiin ja palomiehet vievät alaikäisen bileisiin. Ihana tarina. Kasvutarina. Nyt samainen nuori nainen kirjoittaa hänestä kirjan. Ihanaa ja viedään tyttö bileisiin, ei siis kotiin, paloautolla. Tämä kohtaaminen kannattaisi kertoa kaikille kirjassa.

Kertoivat heillä olevan kauheasti ikäeroa, mutta ei kai se millään tavalla kirjoittamista haittaa?

Vierailija
1005/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä "sankari" on luvannut maksaa viulut?

Uskon, että Sankari, joka soutaa englantilaisella veneellä ja ottaa tatuoinnin Virossa, suomalaiset ei vaan osaa. Ohjaa kaikki kirjasta saatavat tulonsa tottakai pelastajilleen.

Luulisi, että Sankari olisi tilannut veneensä vaikka Raumalta, mutta eivät varmaan osaa.

Vierailija
1006/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että Sankari, joka soutaa englantilaisella veneellä ja ottaa tatuoinnin Virossa, suomalaiset ei vaan osaa. Ohjaa kaikki kirjasta saatavat tulonsa tottakai pelastajilleen.

Luulisi, että Sankari olisi tilannut veneensä vaikka Raumalta, mutta eivät varmaan osaa.

Joo suomalaisilla ei hirveesti oo osaamista tässäkään kategoriassa ja kaikki tuotanto sekä firmojen veroeurot kierrettäisiin kuitenkin ulkomaille.

Vierailija
1007/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi epäselväksi, mikä siinä Pertsan Ferrarissa on suomalaista? Mikä siinä mereen hylätyssä veneessä oli suomalaista? Siitä voi tehdä sukelluskohteen, voidaan sitten lukea Sankaria sponsoroineet.

Vierailija
1008/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari on soutaja, ei pelimanni.

Vierailija
1009/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi epäselväksi, mikä siinä Pertsan Ferrarissa on suomalaista? Mikä siinä mereen hylätyssä veneessä oli suomalaista? Siitä voi tehdä sukelluskohteen, voidaan sitten lukea Sankaria sponsoroineet.

Se koko pointti oli siinä ettei se ole nimenomaan mitenkään suomeen vaikuttava asia millään tavoin, jos pertsa ostaa itselleen ferrarin italiasta ja haluaa käyttää siihen itse hankkimansa rahat, eikä sillä ole mitään vaikutusta suomen talouteen, suomalaisille veronmaksajille tai suomalaisille viranomaisille mihin pertsa haluaa rahansa käyttää ja hänellä on siihen täysi oikeus, kun omia rahojaan käyttää. 

Vierailija
1010/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun minun (ja niin monen muun) muistisairas äiti saa tarvitsemaansa hoitoa ja mun lapseni (ja kovin monen muun lapsen) tarvitsema leikkausaika tosiaan tulis sieltä leikksusjonosta, niin mulle on ihan se ja sama vaikka Saario ja muut hengellään leikkijät sais vaikka kaiken ilmaseks ja kultalusikan kaupan päälle.

Enkä kaipaa viisastelua keneltäkään, joka ei samaan aikaan kamppaile toisella paikkakunnalla olevan äidin ja oman lapsen sairauden kanssa. Sivuhuomautuksena: katson olevani paljon kovempi jätkä kuin yksikään extreme-julkkis, sillä hoidan nää leiviskät, mikä ei oo edes logistisesti kauheen yksinkertaista.

Ja joo, en synnytä enkä ole työtön. Veroja maksan enemmän kuin palomiehet. Läskiäkään ei oo. Sori siitä.

Ikävä tilanne, mutta miten se liittyy aiheeseen?

Vierailija
1011/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koko pointti oli siinä ettei se ole nimenomaan mitenkään suomeen vaikuttava asia millään tavoin, jos pertsa ostaa itselleen ferrarin italiasta ja haluaa käyttää siihen itse hankkimansa rahat, eikä sillä ole mitään vaikutusta suomen talouteen, suomalaisille veronmaksajille tai suomalaisille viranomaisille mihin pertsa haluaa rahansa käyttää ja hänellä on siihen täysi oikeus, kun omia rahojaan käyttää. 

Mutta onko Pertsakin siis Sankari? Työnnetäänkö Ferrarikin lopuksi mereen?

Vierailija
1012/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jari on soutaja, ei pelimanni.

Kyllä ja aina pelimanneille on maksettu huvista.

Vierailija
1013/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne, mutta miten se liittyy aiheeseen?

samaa mietin itsekin.

Vierailija
1014/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko Pertsakin siis Sankari? Työnnetäänkö Ferrarikin lopuksi mereen?

Riippuu varmaan mitä pertsa ferrarillaan tekee😂 Jos tekee jotain sellaista, mitä kukaan maailmassa ei ole ennen tehnyt, niin ehkä?

se oli vain esimerkki siitä, että jarin souturetkellä on yhtä vähän tekemistä suomalaisen terveyden hoidon yms kanssa, kun pertsan ferrarilla. 

Vierailija
1015/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta, nyt seikkailijasta kirjoitetaankin uusi kirja. Kaikki ostamaan, pääsee sitten uudelleen seikkailemaan. Tie vaikka olisi kuvia laivasta, jossa nyt on. Ostakaa. Ostakaa. Ostakaa. Tässä ei kuulkaan ollenkaan rahasta välitetä. Annetaan vain ohjeita, miten löydät oman polkusi. Ole sinäkin soutaja. Opi sinäkin ottamaan kuvia itsestäsi ja kertomaan itsestäsi.

Voisin vaikka ostaa. Olen aina ollut kiinostuut ihmistyypistä, joka kykenee olemaan pitkiäkin aikoja yksin ilman, että pää hajoaa.  

Ei nykyään voi puhua yksin olemisesta, kun ollaan jatkuvasti yhteydessä muihin teknologian avulla. Nytkin Saario sai välittömästi tiedon eteenpäin kun hänelle tuli ongelmia. Päivitetään jopa sosiaalista mediaa noista purkeista, koko ajan voi jakaa ajatuksia jonkun kanssa. Ihmiset eivät edes muista mitä tarkoittaa olla yksin. 

Vierailija
1016/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta, nyt seikkailijasta kirjoitetaankin uusi kirja. Kaikki ostamaan, pääsee sitten uudelleen seikkailemaan. Tie vaikka olisi kuvia laivasta, jossa nyt on. Ostakaa. Ostakaa. Ostakaa. Tässä ei kuulkaan ollenkaan rahasta välitetä. Annetaan vain ohjeita, miten löydät oman polkusi. Ole sinäkin soutaja. Opi sinäkin ottamaan kuvia itsestäsi ja kertomaan itsestäsi.

Voisin vaikka ostaa. Olen aina ollut kiinostuut ihmistyypistä, joka kykenee olemaan pitkiäkin aikoja yksin ilman, että pää hajoaa.  

Ei nykyään voi puhua yksin olemisesta, kun ollaan jatkuvasti yhteydessä muihin teknologian avulla. Nytkin Saario sai välittömästi tiedon eteenpäin kun hänelle tuli ongelmia. Päivitetään jopa sosiaalista mediaa noista purkeista, koko ajan voi jakaa ajatuksia jonkun kanssa. Ihmiset eivät edes muista mitä tarkoi

Tää on kyllä niin totta. Tekisi hyvää ihan jokaiselle. Mietin kanssa sitä olikohan harkimon poika lapissa ilman puhelinta yms kun olo harjoittelemassa itsekseen olo omaa yksinpurjehdustaan varten?

Vierailija
1017/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku seurannut Jarin matkaa? Itse kuulin asiasta vasta hänen jouduttua vaaraan. Samoin edellisestä reissusta kuulin vasta jälkikäteen, kun hän oli puoliseitsemän ohjelmassa 

Vierailija
1018/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku seurannut Jarin matkaa? Itse kuulin asiasta vasta hänen jouduttua vaaraan. Samoin edellisestä reissusta kuulin vasta jälkikäteen, kun hän oli puoliseitsemän ohjelmassa 

Itse aloin seuraamaan atlantin ylityksen aikoihin ja luin sen jälkeen hänen kirjat yms

Vierailija
1019/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löysin matkareitin ja budjetin- omg- ihan pähkähullu reitti, jossa merituulet ja virtaukset ja ristiaallokot vie koko ajan väärään suuntaan, lähimaillakaan ei ole ollut laivaliikennettä, saaria- vain merta ja jäävuoria. Vene on maksanut n 150 000 ja koko matkan budjetti n 450 000, josta omaa rahaa 150 000. Eli rutkasti sponsoreita ollut. Näkyy veneen mainoksista. Sanotaanko nyt näin, että täysin uhkarohkea ja pähkähullu projekti, jossa henki oli lähellä mennä. Rahaa paloi puoli miljoonaa. Well done!

Vierailija
1020/1090 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarion vanhemmat ovat kuolleet, haukkuu kuolleita vanhempiaan juopoiksi ja oli huonot kotiolot. Saario oli lyönyt isäänsä vasaralla päähän.  Nolo kertoa kun toiset on kuolleet, ei ole aikuisen miehen käytöstä.