Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?

Vierailija
10.01.2026 |

Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin. 

Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota. 

Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.

Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.

Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen. 

Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.

Kommentit (765)

Vierailija
721/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei joku jo maininnut niin mediassa oli tieto, ettei maksa itse.

Huom! Se on ollut koko ajan selvää, että Saariolla on vakuutus josta varmastikin nämä kulut tarvittaessa maksetaan (kuten tiedottajakin tuossa toteaa, nämä ovat varustamon ja vakuutuksen yms välisiä asioita määrittää), mutta Jari ei maksa niitä omasta pussistaan, kuten ei maksa moni muukaan suomessa esim itse aiheutetuista pelastustöistä; menny heikoille jäille, rakettien aiheuttamista silmävammoista, kännissä ajosta esim skuutilla, ylipainon/tupakoinnin/huumeiden vaatimista hoidoista yms. ja heillä ei ole edes vakuutuksia ja millaiset kustannukset näistä tulee vuositasolla. Koko ketjun verran ihmiset ovat yrittäneet selittää tätä näille ihme öyhöttäjille

Vierailija
722/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä, että hänet pelastettiin. Mutta maksakoon laskunsa. Mitä jos mä halyan toteuttaa itseäni sijoittamalla omaisuuteni pörssiin. Kai viranomaiset sit pelastaa ja maksaa mut kuiville sieltä, jos jotakin käy? Kai mulla on oikeus tällaiseen rohkeuteen, kun kerran Jarillakin on? Mä haluun hei elää sillai."

Henki ja raha on ehkä vähän eri asia, koska jokainen on itse vastuussa omista rahoistaan. Mutta voit toki kiivetä radiomastoon, ja soittaa sieltä apua, jos et pääse itse alas. Sen takia pelastushenkilökunta on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ei jaksanut enää, pää petti, luovutti. 

Elämä on valintoja, airot poikki ja rikkimennyt apumoottori irti ja pohjaan. 

Gepsistä näky sopivan lähellä laiva, ehti siinä odotellessa valmistaa vielä lounaan, ettei nälkä heti yllättäisi laivassa. 

Päräytti apumoottorillä vähän vastaan, airot poikki, motti ja löpö pohjaan. 

Vierailija
724/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä, että hänet pelastettiin. Mutta maksakoon laskunsa. Mitä jos mä halyan toteuttaa itseäni sijoittamalla omaisuuteni pörssiin. Kai viranomaiset sit pelastaa ja maksaa mut kuiville sieltä, jos jotakin käy? Kai mulla on oikeus tällaiseen rohkeuteen, kun kerran Jarillakin on? Mä haluun hei elää sillai."

Alkuperäiseen viestiin ei tuohon kommenttiin voi vastata. Joten kirjoitetaan sitten näin.

Mä luulen että suurimmat kuluerät syntyivät sille rahtialukselle, joka otti hätäviestin hoitaakseen, eli lähti pelastamaan. Oli lähin tuolla valtameren aavalla alueella. 

Meriliikenteestä on olemassa kansainväliset sopimukset. International Maritime Organisation, on aika merkittävä näiden sopimusten tekemisessä. Ja jos on olemassa itse liikenteestä, liikenteen turvallisuudesta, niin kaipa on olemassa sopimukset ja säädökset myös pelastamistoimista hätään joutuneiden kyseessä ollen. Varmaankin näihin säädöksiin sisältyy sitten pointit siitä, mistä pelastustoimiin osallistunut voi hakea korvauksia mahdollisista kuluista. 

Näin mä luulen.

Vierailija
725/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tuli kyynikkona mieleen, että jos huomasi kesken matkan ettei tule onnistumaan, niin voisi jopa tahallaan katkoa aironsa, koska helpompi luovuttaa ns pakottavista syistä kuin vain luovuttaa. En siis todellakaan väitä tietäväni että näin oli, kunhan spekuloin. Se lienee vielä sallittua? Hyvä että pelastui, oli miten oli.

Sama tuli mieleen. Kyllästyi koko hommaan ja rikkoi itse veneensä. Ja taas on sankari.

Voi Jeesus mitä paskaa 🤣

Vierailija
726/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavastuun. Todennäköisesti 150 €. Ponsori maksaa varmaan.

Vierailija
727/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa itse.

Vierailija
728/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän hänellä ole jonkun sponsorin maksama kallis vakuutus tähän tarkoitukseen? Kukaan palstan kirjoittajista ei varmasti joudu maksuhenkilöksi. Tärkeintähän tosin on, että mies on pelastettu ja hengissä. 

Vierailija
729/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan validi pointti et hei kai mullekin kustannetaan joku suicidaalinen riskinotto, kun kerran Jari-sedällekin? Kyl mäkin voin New Yorkin pörssistä somettaa samanlaisen itsesäälin vallassa parta tutisten, kun vedän vessanpöntöstä sen puolimilliä.

Vierailija
730/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on ihan validi pointti et hei kai mullekin kustannetaan joku suicidaalinen riskinotto, kun kerran Jari-sedällekin? Kyl mäkin voin New Yorkin pörssistä somettaa samanlaisen itsesäälin vallassa parta tutisten, kun vedän vessanpöntöstä sen puolimilliä.

Mistä tää pörssikiima johtuu? Rahat ovat kaikkien omalla vastuulla, mutta kiipeä vaikka hyppyrimäkeen, niin sut tullaan pelastamaan.

Vierailija
731/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan evätään ihmisiltä hoitoja, koska ne on liian kalliita. Nyt uutisoitiin, että on velvollisuus pelastaa yksi ihminen, maksoi mitä maksoi. Toisaalta osa sairauksistakin on itseaiheutettuja.

Toiset harrastaa virkkausta, toiset basehyppyjä. Mihin raja vedetään riskinotossa? Ketä autetaan ja ketä ei? Joka tapauksessa tämän tyypin olis kannattanu pysyä palomiehen hommissa.

Vierailija
732/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva se on soudella, ei tarvitse elää  tylsästi, kuten ihan vaan tavikset.

Vierailija
733/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku pitäis olla kaikkien ihannoima, suuri seikkailija, jota kaikki ymmärtäisi ihailla ja korottaa muiden ylitse. Kaikkien tuntema guru. Mutku ei oo mitään. 

Vierailija
734/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Saarion matkan keskeytykseen olla vaikuttanut se seikka, että hän vietti liikaa aikaa instagramissa (päivityksiä + tykäten nuorista naisista) soutuun keskittymisen sijaan?

Vierailija
735/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan evätään ihmisiltä hoitoja, koska ne on liian kalliita. Nyt uutisoitiin, että on velvollisuus pelastaa yksi ihminen, maksoi mitä maksoi. Toisaalta osa sairauksistakin on itseaiheutettuja.

Toiset harrastaa virkkausta, toiset basehyppyjä. Mihin raja vedetään riskinotossa? Ketä autetaan ja ketä ei? Joka tapauksessa tämän tyypin olis kannattanu pysyä palomiehen hommissa.

Jospa nyt vain rehellisesti tehtäisiin niin, että kaikkia autetaan keitä voidaan taustasta riippumatta.

Vierailija
736/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa nyt vain rehellisesti tehtäisiin niin, että kaikkia autetaan keitä voidaan taustasta riippumatta.

Mitä tarkoittaa taustasta riippumatta? Vaikka vaan soutaisi, silti autetaan.

Vierailija
737/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akut syttyivät palamaan, pelastuslautta laukaistiin, kuivat vaatteet menetettiin kassissa. Peräsin oli rikki.

Vierailija
738/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen paatti jäi sinne mereen. Toivottavasti nyt tajuaa jättää soutelun hetkeksi. Ei ole normaalia tuollainen riskinotto. Ellei lopeta niin joku kerta tulee se kerta, kun kukaan ei pelasta eikä hoida.

Vierailija
739/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akut syttyivät palamaan, pelastuslautta laukaistiin, kuivat vaatteet menetettiin kassissa. Peräsin oli rikki.

Vähän kuolema kolkutteli

Vierailija
740/765 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi luullut, että vilkkuvalot eivät olisi enää palaneet. Mihin se laukaistu pelastuslautta meni? Mitä minä hyödyn karamellipussin mainostamisesta? Sisu on karamelli, jota 30-luvulla mainostettiin erityisesti tupakoitsijoille. Partiolaiset sanoisin, eivät pidä, että mereen hylätään tuhat kiloa roskaa.