Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?
Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin.
Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota.
Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.
Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.
Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen.
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.
Kommentit (765)
Haluanko kertoa, mitä itse teen säästääkseni maailmaa? No haluan.
A) en lennä
B) en autoile
C) omalle mökkisaarelleni tosiaan soudetaan ja rantaani pääsee bussilla
D)mökissä aurinkopaneelit, ei muuta sähköä, ei lämmitetä talvella
E) aina ollut ekosähkö, jota käytän vähän
F) ostan uusina vain alusvaatteet, sukat ja jotkut jalkineet, samoin lapselleni. Korjaanja kierrätän
G) syön lihaa vain vähän, lehmänmaitoa en käytä
H) saareni on luonnontilassa ihanana metsänä
I) asun myös kaupungissa, mutta suht pienissä neliöissä jakäytön julkisia kulkuneuvoja
J) suosin suomalaista ruokaa eli ei rahteja toiselta puolelta maapalloa
K) viljelen omat vihannekseni, en käytä myrkkyjä
L) en hartasta shoppailua enkä todellakaan valtamerisoutuja
M) kierrätän jätteeni huolellisesti kaupungin ohjeiden mukaan. Sekajötettä tuotamme kolmen hengen perheenä noin yhden alepa-kassin verran per kuukausi ja siitäkin suunta on alaspäin kun lapsi tarvitsee vaippoja enää yöllä ja kohta ei sitäkään, ne kun kuuluu laittaa sekajätteeseen (vaippana kotimainen Muumi, kaikkein ekologisin vaippa)
N) omat menkat hoituu kupilla tai kotimaisilla ekologisilla Vuokkoset-tamponeilla
O) En juuuri meikkaa enkä värjää hiuksiani
Entäpä sinä?
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä rahantuhlausta koko hiton reissu.
Tekisi mielummin hyväntekeväisyyttä ihmisten ja vähäosasisten hyväksi!
Mitä sille veneelle tehtiin? Miksi pelastusvideo on poistettu?
Ilmankos K-ketju ylihinnoittelee ruokansa, kun rahaa kaadetaan tällaisiin turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos K-ketju ylihinnoittelee ruokansa, kun rahaa kaadetaan tällaisiin turhuuksiin.
Boikottiin K-kalliskauppa.
Vierailija kirjoitti:
Videossa nostettiin sieltä väsynyt ukkeli ilman edes mitään laukkua tai ainakaan ei niin suurta nyyttiä että sen olis selvästi nähnyt.
Video oli lyhyt, mutta jos siinä oli kaikki, niin botski kaikkine kamoineen jäi sinne lainehille liplattaan. Kai se ois asennettu hinaukseen (voiko niin ees tehdä noin pitkille matkoille) ennen ku äijä poistuu sieltä, jos jotai hinausta voi tehdä.
En kyl tiedä ja mun arviotkin on sivistymättömiä. Mutta mikään siinä videossa ei siis viitannut minkään muun pelastamiseen kuin sen Saarion ukkelin.
Yleensä moisiin tempaukset ryhtyvät ihmiset ovat hankkineet räätälöidyt vakuutukset. Ei kenenkään kotivakuutus maksa pelastusoperaatiota Everestin huipulta tai keskeltä valtamerta, eikä valtiokaan lähetä pelastusryhmää hakemaan seikkailijaa pois keskeltä Amazonin viidakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että tätä hätätilannetta ei ollenkaan olisi, ellei Saario olisi itse omasta vakaasta halustaan järjestänyt itseään tuonne Jumalan selän taakse. Toivottavasti kriisin rahoitus on etukäteen huomioitu, huolellisestihan tuossa kaikkeen on varauduttu. Älytön hanke kaiken kaikkiaan.
Ja sinä taas toimit aina ja joka tilanteessa rationaalisesti? Paljonko mahtoi maksaa Atte Kalevan pelastamisoperaatio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten ihmisten pelastusoperaatioita ei pitäisi ikinä maksaa veronmaksajien pusseista.
Ei tässä varmaan valtio tai kunnat maksa mitään. Sponsoreiden asiakkaina on veronmaksajia, jotka välillisesti kohonneina maksuina sponsoriyhtiöille maksavat tämänkin huvin.
Ei maksa.
Valitettavasti merenkulun lainsäädännön vuoksi tämän maksaa pelastavan laivan varustamo tai sen vakuutusyhtiö, mikä on täysin kohtuutonta, että aluksien välinen velvoite koskee myös tällaisia itsemurhakandidaatteja.
Aluksen kulut saattavat helposti nousta kuusinumeroiseen lukuun, jonka ensimmäinen numero ei välttämättä ole yksi.
Siellä voi olla vähän kireä tunnelma ja ehkä haluaisivat nakata koko tyypin takaisin mereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videossa nostettiin sieltä väsynyt ukkeli ilman edes mitään laukkua tai ainakaan ei niin suurta nyyttiä että sen olis selvästi nähnyt.
Video oli lyhyt, mutta jos siinä oli kaikki, niin botski kaikkine kamoineen jäi sinne lainehille liplattaan. Kai se ois asennettu hinaukseen (voiko niin ees tehdä noin pitkille matkoille) ennen ku äijä poistuu sieltä, jos jotai hinausta voi tehdä.
En kyl tiedä ja mun arviotkin on sivistymättömiä. Mutta mikään siinä videossa ei siis viitannut minkään muun pelastamiseen kuin sen Saarion ukkelin.
Samaa mietin. Ehkä joku gubbe meni alas samalla metodilla hoitaan sen veneen jotenkin. Luulis et Saario olis ollu sellaisiin säätöihin paras, kun tuntee vempeleensä. Ehkä oli kylmissään eikä jaksanut mitään.
Mut joo, jos video näytti koko operaation, paatti on siellä maailman loppuun saakka.
Ihmettelen useimpien ihmisten katkeruutta ja näsäviisastelua tämän soutajan pelastamisen suhteen. Toivon, että kun he itse joutuvat hätään tai onnettomuuteen syystä tai toisesta, että he muistavat ettei heitä ainakaan autettaisi, koska se voi maksaa jollekin taholle jotain ja olla jostain muusta pois.
Samalla logiikalla voitaisiin jättää kaikki pelastamatta tai auttamatta niin säästäisimme pitkän pennin. Hittoako ajoi päin puuta tai sai sairaskohtauksen. Ei minun rahoilla ainakaan! Voi hyvänen aika sentään.
Ei tarvitse maksaa. Pelastustoimi on ilmaista avun tarvitsijalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä, kun tässä keskustelussa kaikki ovat nyt Atlantin ja Eteläisen valtameren asiantuntijoita🤣🤣
Ja huolissaan Saarnion rahoista.
*Saario
Vielä ei olla kommunismissa, niin jokainen saa laittaa rahansa mihin haluaa, niin yksityinen kuin yrityskin. Siellä on mammaporukka nokka auki, että minä minä minä tarvitsen rahaa myös yksityisiltä ihmisiltä.
Onneksi sen laivan matka on muutenkin noin pitkä. Jos on useamman kuukauden merimatka noilla leveyksillä, niin aikataulussa on luultavasti huomioitu jo valmiiksi se, että sääolosuhteiden ym vuoksi matka voi helposti viivästyä, jolloin tällä päivän koukkauksella tuskin on merkittävää vaikutusta lastinkaan kannalta. Siis ei mikään sellainen tilanne, että olisi katastrofi, jos ei saavu tunnilleen aikataulussa, koska tuolla tapahtuu varmasti jatkuvasti viivästymisiä muutenkin.
Todennäköisesti maksaa vähemmän kuin eduskunnan joululahjarahat jotka ovat aivan varmasti veronmaksajilta peräisin.
M59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä Suomen kerma keskustelemassa. No avaa ainakin jälleen silmiä sille, että taidan elää hieman toisenlaisten ihmisten ympäröimässä kuplassa.
Sinäkin täällä :D
Mustavalkoisuus ja kärjistäminen on tietylle kansanosalle tyypillistä.
Joskus vain asiat täytyy kärjistää ja kääntää ylösalaisin, ei mennä "kerman" pillin mukaan. Olemme jalat maassa olevia, realisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä taas toimit aina ja joka tilanteessa rationaalisesti? Paljonko mahtoi maksaa Atte Kalevan pelastamisoperaatio?
Mä olen perheellinen ihminen. En ole mikään miljoonaperijä, joten todellakin toimin rationaalisesi tai tää mun ja puolison ohjaama paatti uppoaa. Meillä on lapsille turvallinen koti, harrastukset ja mukava tunnelma. Kumpikaan ei ota riskejä oman terveyden tai talouden kanssa, koska meidän lasten (ja tietenkin omakin) elämän mukavuus riippuu suoraan meistä. Itse on haluttu perhe perustaa. Silloin fokus siirtyy omasta huvittelusta yhteiseen hyvään. Hyvin menee ja hauskaa on ilman että tarvitsee hengellä leikkiä ja ympäristöä tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen useimpien ihmisten katkeruutta ja näsäviisastelua tämän soutajan pelastamisen suhteen. Toivon, että kun he itse joutuvat hätään tai onnettomuuteen syystä tai toisesta, että he muistavat ettei heitä ainakaan autettaisi, koska se voi maksaa jollekin taholle jotain ja olla jostain muusta pois.
Samalla logiikalla voitaisiin jättää kaikki pelastamatta tai auttamatta niin säästäisimme pitkän pennin. Hittoako ajoi päin puuta tai sai sairaskohtauksen. Ei minun rahoilla ainakaan! Voi hyvänen aika sentään.
No jos lähdet vapaasta tahdosta souturetkelle, jota kokenut yksinpurjehtijakin kuvaa itsem*rhahommaksi, niin et ole samalla viivalla kuin mitään normaalia aktiviteettia harrastava. Voisi korkeintaan verrata tilanteeseen, jossa lähtee kokeilunhalusta ajamaan autoa silmät peitettynä.
Ei tässä varmaan valtio tai kunnat maksa mitään. Sponsoreiden asiakkaina on veronmaksajia, jotka välillisesti kohonneina maksuina sponsoriyhtiöille maksavat tämänkin huvin.