Maksaahan Jari Saario itse pelastusoperaationsa?
Toivon todellakin, että hän selviää ehjin nahoin ja mielin.
Mutta toivon myös, että minkään maan veronmaksajat eivät joudu maksamaan äärimmäisen kallista (ja vaarallista) pelastusoperaatiota.
Miksi? No hän ei ole mitenkään vahingossa joutunut merihätään tyhmästi yksin keskellä valtamerta vaan hän on tietoisesti itse sinne itsensä järjestänyt. Hänen soutelunsa on jonninjoutavaa huomionhakua, omalla hengellä leikkimistä. Lapsikin ymmärtää, että riskit on valtavat. On itse kovalla vaivalla jörjestänyt itsensä paikalle, ei ole mitenkään joutunut vahingossa sinne.
Eri asia jos olisi vaikka tekemässä jotain huipputärkeää tutkimusta, olisi siis töissä eikä vain seikkailemassa. Pelastajat ovat nyt sidottuina tuollaiseen älyttömään sijaintiin ja poissa sieltä missä onnettomuuksia sattuu oikeassa elämässä, pelastajat joutuvat myös itse vaaraan.
Toivottavasti pelastustoiminnan kustannukset on sisällytetty alkuperäiseen rahoitussuunnitelmaan, jonkinlaiseen vakuutukseen.
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin mutta kustannukset sille, joka ne on aiheuttanut älyttömillä hankkeillaan.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähi Tapiola on yksi Jari Saarion sponsoreista, joten eiköhän Saarion pelastusoperaatiolla ole maksaja. Joka tapauksessa koko budjetti on puolen miljoonan luokkaa, joten eiköhän sieltäkin löydy rahaa vielä, kun urakan puolivälissä joutuu pelastettavaksi.
Ei kukaan ilmaiseksi lähde sen perään, vaan sinne menijä tietää jo maksajan, ennen kuin lähtee tunteja polttoainettaan ja miehistönsä palkkoja kuluttamaan.Kuka maksaa tuolle rahtilaivalle vaivannäöstä? Onko se sovittu hätäpuhelun aikana?
Nuo asiat on sovittu SOLAS ja SAR sopimuksissa. YK:n merioikeusyleissopimus (UNCLOS) ja SOLAS-sopimus velvoittavat laivoja menemään paikalle. Todellisuudessa varmasti kapteeni varmistuu samantien kuka vastaa aluksen SAR vakuutuksista ja kuinka kattavat ne on. Ne tiedot kapteeni saa ihan samantie
Käsittääkseni korvaukset koskevat esimerkiksi pelastettavien laivojen ja rahdin arvoa. Ihmishenkien pelastaminen kaiketi on laskettu lainsäädännössä ja sopimuksissa jokaisen velvollisuudeksi ilman pakollista korvausta. Jos näin on, tällainen tahallinen riskinotto on erityisen vastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jari on näitä tämän ajan supernarsisteja kuten Himalajalle kiipijät ja base hyppääjät . Näitä kahjoja sitten vielä pitäisi pelastaa. Näillä tyypeillä ei ole pienintäkään elämän kunnioitusta.
narsistit tarvitsevat ihmisiä ympärilleen ja ihmiskontakteja. extremeharrastajat usein viihtyvät yksinselviämishaasteidensa kanssa. nykyisin, kun maailmassa oleminen on kallista, hekin tosin joutuvat pakosta etsimään sponsoreita ja olemaan julkisuudessa, mutta harva varmaan sitä haluaisi, jos voisi rahoittaa harrastuksensa 100 % itse.
sanoisin, että nämä tyypit eivät ole narsisteja, vaan superitsenäisiä. entisaikaan tuollaisen persoonallisuustyypin ansiosta löytyi uusia alueita, parempia metsästys- ja keruumaita. heimo voi paremmin, kun heidän joukossaaan oli löytöretkeilijöitä.
se on sitten eri asia mitä nykypäivänä näiden ans
Tässä kerrankin asiasta asiaa ja asiallista puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisyys ja lähimmäisenrakkaus on sitä, että auttaa toista hengenhädässä, kyseenalaistamatta.
Kyllä joo. Mutta auttamisella on aina kulut, jotka on jonkun maksettava, pienet tai suuret. Matikka on matikkaa. Meillä Suomessa veroista maksetaan se ambulanssi, mutta se siis maksetaan, se ei kulje ilmaiseksi: tarvitaan polttoaine ja ensihoitajat. Maksamme ne veroina, mikä on minusta hyvä. Mutta kuluja on vaikkemme itse niitä näe.
Kun joku joutuu auto-onnettomuuteen, häntä pitää tietenkin viipymättä auttaa. Mutta jos hän on itse hypähtänyt keskelle moottoritietä ehdoin tahdoin, mielestäni saisi maksaa auttamisensa kulut.Eiköhän se pelastushenkilökunnan liksa juokse asemalla istuenkin.
Höpsistä, itsekeskeisyys ja julkisuudenhalu, toisten antama huomio ja ihailuntarve. Siinä eteenpäin ajavat halut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikkalaisen varustamon laiva kyseessä, liputettu Marshall-saarille. Reitti Argentiinasta Bangladeshiin. Köyhempien maiden ihmiset joutuu pelastelemaan, kun rikas länkkäri leikkii.
Moniko köyhemmän maan ihminen on joutunut auttamaan sinua pukeutumisessa? Vai ihan kotimaista vanhaa Marimekkoako puet? Tai oliko joku muu vielä suomalaisempi merkki?
pukeutuminen on pakollista, päinvastoin kuin joku typerä valtamerellä seilailu yksinään pienellä sillipurkilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo Irmeli 56v, jonka päivät kuluvat Netflixiä ja Tiktokkia tuijottaen ja samalla jäätelöään mässyttäen.
Epäolennaista, mutta tiedoksi:Kukaan 56-vuotias ei ole Irmeli. Sekoitat ikäluokat nyt rajusti.
56-vuotias suomalaisnainen on Tanja, Anne, Susanna, Jonna, Jenni, Mia, Katja, Hanna, Heini tai Katri.
Kyllä. Lisään vielä Kristiinan, Minnan, Heidin ja Johannan.
Parempi jättää tuollaiset lojumaan sinne mereen. Uikoon rantaan jos osaa. Penniäkään ei veronmaksajien rahoja tuollaisiin saa tuhlata.
Typerä ukko ja täynnä itseään. Jos jännitystä kaipaa niin miksi ei mene auttamaan vaikka Ukrainaan? Minun ystävä teki niin, ollut nyt kuukausia auttamassa sota-alueella. Häntä arvostan, tuota soutelijaa en.
Voit nukkua yösi rauhassa ei maksa kela eikä verottaja tätä rastia ap.
Ihan itse ottanut tietoisen riskin, joten itse on hoidettava myös selviytyminen. KELLÄÄN muulla ei ole mitään velvollisuutta häntä pelastaa. Ja jos pelastaisikin, niin kaikki kulut laskutettava tuolta hulttiolta.
Kun Jari saadaan lennätettyä takaisin, ei kannata enää päästää häntä kaukomaille. Ensi kesäksi voisi jo ruveta soutelemaan Turun ja Porin väliä, kävisi myös Raumalla. Olisi lyhyempi matka käydä pelastamassa, ja läheisetkin voisi vierailla jossain näistä kaupungeissa, jos haluaisivat nähdä ja jutella välillä. Kansa pääsisi näkemään sankarinsa ihan livenä, ja juhlia aina kääntöpaikoilla, kun Jari tekisi käännöksen vaikka esim. Aurajoessa Turun linnan edessä, jossa iltalehdet haastattelisivat sankarisoutajaa. Viikkarilla ja Siljalla menijät voisivat myös vilkutella soutajalle ja hurrata. Lähi-Tapiolakin olisi nimenmuksisesti tietysti sponsori, ja pääsisi halvemmalla mukaan projektiin. Jari voisi soudella heti keväästä, ja niin kauan kuin vesi olisi avoinna jäistä.
Siellä on pellehermanni taas vuoden sisään soutelemassa avomerellä ja parkumassa apua. Nämä pohjattoman narsistiset oman elämänsä supersankarit eivät opi koskaan. Seuraavalla kerralla ei tule kenenkään enää korvaansa lotkauttaa kun mikkihiiri aloittaa ulinansa.
Saario ei tietääkseni toteuta tätä seikkailua edes saadakseen huomiota = rahaa jollekin hyväntekeväisyyskohteelle, mikä tekee touhusta varsin turhan.
Mutta silti enemmän ärsyttää vuorikiipeilijät. Monihan tosiaan jää sille reissulle olosuhteisiin, joissa ruumis vai pakastuu ja korkeintaan joskus ilmaston täydellisesti lämmettyä maallinen tomumaja hajoaa. Silloinkin kropan ympärillä oleva pitkälti muovia tai muuta maatumatonta materiaalia oleva asu jää sadoiksi ellei tuhansiksi vuosiksi jäljelle. Siellä sitten seuraavat imbesillit kiipeilijät väistelevät ruumiita, nice!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo Irmeli 56v, jonka päivät kuluvat Netflixiä ja Tiktokkia tuijottaen ja samalla jäätelöään mässyttäen.
Epäolennaista, mutta tiedoksi:Kukaan 56-vuotias ei ole Irmeli. Sekoitat ikäluokat nyt rajusti.
56-vuotias suomalaisnainen on Tanja, Anne, Susanna, Jonna, Jenni, Mia, Katja, Hanna, Heini tai Katri.
Kyllä. Lisään vielä Kristiinan, Minnan, Heidin ja Johannan.V*ttu että ootte sekaisin. Olen 57v. Mun luokalla peruskoulussa oli tosiaan yksi Irmeli. Mutta suurin osa oli Sari-nimisiä. Saria ja Jaria riitti. Ei ollut yhtään Tanjaa, Annea, Susannaa, Jonnaa (nuoremmissa vasta), Jenniä, Miiaa, Katjaa, Hannaa, Heiniä tai Katria (vanhemmissa oli Katreja). Ei yhtään Kristiinaa, Minnaa, Heidiä tai Johannaa (pari vuotta nuoremmissa oli Johannaa).
Täällä on kyllä Suomen kerma keskustelemassa. No avaa ainakin jälleen silmiä sille, että taidan elää hieman toisenlaisten ihmisten ympäröimässä kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä Suomen kerma keskustelemassa. No avaa ainakin jälleen silmiä sille, että taidan elää hieman toisenlaisten ihmisten ympäröimässä kuplassa.
Sinäkin täällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaitoa suosittelen sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaitoa suosittelen sinullekin.
Nostat selvästi tasoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoisuus ja kärjistäminen on tietylle kansanosalle tyypillistä.
Kyllä joo. Mutta auttamisella on aina kulut, jotka on jonkun maksettava, pienet tai suuret. Matikka on matikkaa. Meillä Suomessa veroista maksetaan se ambulanssi, mutta se siis maksetaan, se ei kulje ilmaiseksi: tarvitaan polttoaine ja ensihoitajat. Maksamme ne veroina, mikä on minusta hyvä. Mutta kuluja on vaikkemme itse niitä näe.
Kun joku joutuu auto-onnettomuuteen, häntä pitää tietenkin viipymättä auttaa. Mutta jos hän on itse hypähtänyt keskelle moottoritietä ehdoin tahdoin, mielestäni saisi maksaa auttamisensa kulut.