Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Titaanikehykset silmälaseissa, nikkeliä ei siis ole kehyksissä

Vierailija
10.08.2026 |

Nyt nämä jo vanhat ja on alkanut epäilyttää että jotakin ärsyttävää niistä on ihokontaktissa. Toisen silmän alle posken rajalle tullut punaista läikkää joka ei rauhotu.

Hydrocortison pahentaa. Epitheliale ei auta sekään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titaanissa on nikkeliä.

Vierailija
2/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titaanissa on nikkeliä.

Ei voi olla, koska niitä laitetaan ihmisen elimistön sisään loppuelämäksi. Minulla on titaania selässä ( 15cm)  polvissa, ranteessa ja varpaissa. Olen nikkelille allerginen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titaanikehyksissä nimenomaan ei ole nikkeliä. Ootko pessyt ne kehyksesi milloin viimeksi?

Vierailija
4/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titaanissa on nikkeliä.

Ja, näitä myydään just ei-allergisoivina.

Eli sun mukaan näissä olis sitte käynyt kuten edellisten, S-saversin, kehysten metallikehysten kanssa eli pinnoite kulunut ja nikkeli pääsee ihoa polttamaan?

Valitettavasti mikään lukeminen ei ilman laseja onnistu, joten ei voi kokeilla auttaako ilman laseja oleminen.

Marketin lasit kokeeksi vai... ja muovikehykset.

Vierailija
5/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titaanikehyksissä nimenomaan ei ole nikkeliä. Ootko pessyt ne kehyksesi milloin viimeksi?

Olen toki pitänyt puhtaana.

Vierailija
6/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plastic is fantastic ; kokeile muovia! 

Vierailija
7/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile teipata tms. Tai väritöntä kynsilakkaa.. näet onko kehyksistä.

Vierailija
8/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihotautien erikoislääkärillä, niin tarkistaa mitä se on.

Vierailija
9/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla moni asia.. Itselläni oli ikäänkuin kuivaa ihoa silmänalla.. ostin kaiken maailman voiteita.. vaihdon ripsaria.... se oli se, vaikka olin käyttänyt ko merkkiä ties kuinka kauan.

Titaanin pitäisi olla nikkelitön.. mutta kuinka vanhat.. muistatko oikein jne..

Vierailija
10/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titaanissa on nikkeliä.

Puhtaina titaani ja nikkeli ovat molemmat alkuaineita, eikä mitään metalliseoksia. Joten määritelmän mukaan puhtaassa titaanissa ei ole nikkeliä. Tuotantokäytössä titaaniin sekoitetaan muita metalleja, mutta nikkeli ei kuulu niin. Wikipediasta:

"Titaanin tiheys on suhteellisen pieni, mutta sillä on hyvät mekaaniset ominaisuudet. Alumiinin tai tinan kanssa yhdistetyn lejeeringin voimakkuus-massa-suhde on hyvin korkea. Muita yleisiä lejeerinkimetalleja ovat rauta, vanadiini, kupari, koboltti ja mangaani."

Vierailija
11/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla moni asia.. Itselläni oli ikäänkuin kuivaa ihoa silmänalla.. ostin kaiken maailman voiteita.. vaihdon ripsaria.... se oli se, vaikka olin käyttänyt ko merkkiä ties kuinka kauan.

Titaanin pitäisi olla nikkelitön.. mutta kuinka vanhat.. muistatko oikein jne..

Muistan oikein, titaanikehykset ovat. 

Vierailija
12/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Titaanissa on nikkeliä.

Ei taatusti ole. 

Kyseessä voi olla muutakin kuin allergia esim. atopia, ruusufinni (kortsisoni pahentaa), seborrea tms

Vierailija
13/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Titaanissa on nikkeliä.

Ei voi olla, koska niitä laitetaan ihmisen elimistön sisään loppuelämäksi. Minulla on titaania selässä ( 15cm)  polvissa, ranteessa ja varpaissa. Olen nikkelille allerginen.

Minulla on titaania silmälasikehykset sekä Nanny Stillin 70-luvun korussa.

Vierailija
14/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma sekä kehysten että sormuksien ja korvakorujen kanssa. Titaanisormus aiheutti selkeän allergiareaktion, samoin korvikset ja silmälasikehykset. En ole allerginen titaanille, mutta nikkeliallergia on. Olen käyttänyt jo vuosia muovikehyksiä ja pronssi-, hopea- tai kultasormuksia. Korviksien koukut olen lakannut, lakkaus vain pitää uusia todella usein. Raivostuttavaa sinänsä koko juttu... eli jossakin sitä nikkeliä kuitenkin on!

Vierailija
15/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä!

Vierailija
16/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama ongelma sekä kehysten että sormuksien ja korvakorujen kanssa. Titaanisormus aiheutti selkeän allergiareaktion, samoin korvikset ja silmälasikehykset. En ole allerginen titaanille, mutta nikkeliallergia on. Olen käyttänyt jo vuosia muovikehyksiä ja pronssi-, hopea- tai kultasormuksia. Korviksien koukut olen lakannut, lakkaus vain pitää uusia todella usein. Raivostuttavaa sinänsä koko juttu... eli jossakin sitä nikkeliä kuitenkin on!

Kinalaiset "titaani" tuotteet ovat oikeasti harvoin titaania.

Vierailija
17/17 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin..

Kyllä, titaanikehyksissä voi joskus olla nikkeliä. Puhdas titaani on nikkelitöntä, mutta monet silmälasikehykset valmistetaan titaaniseoksista tai niissä on nikkelivapauttavia osia.

🔍 Miten nikkeliä voi päätyä titaanikehyksiin?Beetatitaani (Beta-Titanium): Kehykset ovat usein seosmateriaalia. Joustavuuden parantamiseksi titaaniin voidaan sekoittaa muita metalleja, joskus myös nikkeliä.Muut osat: Vaikka itse kehysosa olisi puhdasta titaania, sen ruuvit, saranat tai nenätallojen varret voivat sisältää nikkeliä.Pinnoitteet ja juotokset: Kehysten valmistuksessa käytettävät juotosaineet tai värilliset pinnoitteet voivat sisältää nikkeliä. Pinnoitteen kuluminen voi tuoda nikkelin esiin.Muistititaani (Flex-titanium): Nämä erittäin joustavat kehykset ovat usein titaanin ja nikkelin seosta (nitinoli), josta voi vapautua nikkeliä iholle.

Lainsäädäntö ja turvallisuusEU-alueella nikkelidirektiivi säätelee tarkasti sitä, kuinka paljon nikkeliä iholle saa esineistä vapautua. Arvokilvillä ja optikoilla myytävät titaanikehykset ovat yleensä erittäin turvallisia, mutta halvoissa tai EU:n ulkopuolelta tilatuissa kehyksissä riski on suurempi. Jos olet erittäin herkkä nikkelille, kannattaa valita kehys, jossa on merkintä "Pure Titanium" (puhdas titaani) ja varmistaa, että myös saranat ovat nikkelittömät

Näin teet nikkelitestin kotona Osta apteekista: Pyydä apteekista valmis nikkelitesti (usein nimellä Chemo Nickel Test).Pakkaus sisältää: Testipakkaus sisältää yleensä testiliuoksen (dimetyyliglioksiimi) ja pumpulipuikkoja.Kostuta puikko: Annostele muutama tippa testiliuosta pumpulipuikon päähän.Hankaa kehystä: Hankaa puikolla kehyksen metallipintaa, erityisesti ihoa vasten tulevia osia, noin 30 sekuntia.Tarkista väri: Jos pumpulipuikko muuttuu punaiseksi tai vaaleanpunaiseksi, kehyksestä vapautuu nikkeliä.Puhdista kehys: Pyyhi testattu kohta huolellisesti kostealla liinalla testin jälkeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi