Ihmettelen laturaivoa. Eikö aikuiset ihmiset osaa suksillansa kiertää esim hitaan tai kaatuneen lapsen asiallisesti?
Ei kuitenkaan ole kilpatilanne kyseessä. Itse olen viimeksi hiihtänyt kolmisenkymmentä vuotta sitten.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähistöllä on vain yksi latu (Espoon keskuspuiston ladut). Sinne ei lasta uskalla ollenkaan viedä hiihtämään. Toisaalta ei ole mitään muitakaan latuja täällä. Joten lapsi ei sitten voi opetella missään. Puistossa ilman latua yritettiin, mutta ei ilman latua hangessa opi.
Tiesitkö, että voit tehdä ladun myös itse? Ei toki sellaista kovaa ja tampattua kuin koneella tehty, mutta kuitenkin hiihtoharjoitteluun riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisimman maan aikuiset kohtelevat lapsiaan näin. Välimeren maissa lapset ovat arvokkainta mitä on. Myös muut kuin omat. Pikkuisia ihastellaan ja hellitään , jopa ventovieraat. Suomessa hiihdetään 5 vuotiaan päälle kun on väylä " tukossa"
Purskahti kahvit näytölle. 😂 Se ei ole koko totuus, kun sun lasta ihastellaan tippien toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime talvelta on jäänyt mieleen vanha pappa, joka pysähtyi katsomaan ladulla tyttäreni hiihdonopettelua. Hymyillen, kannustavasti, kehuen. Tyttöni oli todella mielissään ja hiihtomotivaatio kasvoi silmissä. Kiitos ihanille ihmisille, jotka huomioitte lapsetkin!
Teen saman aina kun se on edes jotenkin luontevaa. En pysähdy tarkoituksella, mutta jos olen pysähtyneenä niin aivan varmasti kehun. Suurimmalla osalla lapsista vielä löytyy hiihtotekniikassa joku asia mitä ihan aidosti voi kehua. Ja kyllä siitä vanhemmatkin on yleensä mielissään, ei pelkästään lapset.
Kiitos, nämä ovat etenkin lapsille tosi tärkeitä juttuja.
Miten nämä oman elämänsä sankarit, kulmakunnan mestarihiihtäjät, pärjäisivät kilpaladuilla, jossa on kymmenittäin tai sadoittain hiihtäjiä? Kisoissa vasta onkin tukosta ja sattuu ja tapahtuu. No eivät pärjää, siksi huutelevat satunnaishiihtäjille. Raivoavat kuivaharjoittelijat.
Vierailija kirjoitti:
Ei 40 vuotta sitten pikkulapsia ollut missään kilpaladuilla. Ipanoitten kanssa oltiin jossain tasamaalla urheilukentän vieressä tai puistossa, lapset lykki sitä 30 metrin latua edestakaisin kunnes osaaminen riitti siihen, että mentiin isommille laduille. Nyt pikkulapset tuodaan kuntohiihtäjien keskelle ja ihmetellään, että miksi meille ollaan ilkeitä, kun lapsi nyt vasta harjoittelee.
Jos latua on olemassa se yksi tykkilumilenkki, niin siellä hiihtävät sitten ihan kaikki. Myös kovavauhtisten kuntohiihtäjien pitää huomioida se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisimman maan aikuiset kohtelevat lapsiaan näin. Välimeren maissa lapset ovat arvokkainta mitä on. Myös muut kuin omat. Pikkuisia ihastellaan ja hellitään , jopa ventovieraat. Suomessa hiihdetään 5 vuotiaan päälle kun on väylä " tukossa"
Purskahti kahvit näytölle. 😂 Se ei ole koko totuus, kun sun lasta ihastellaan tippien toivossa.
Ulkomailla asuessa esim. junassa joku saattoi lukea kirjaa lapsilleni tai ottaa heidät syliinsä, tarjota syötävää. Tippejä ei ollut luvassa. Suomi on aika tunnekylmä ympäristö lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se huuto ja meteli on ihan hirvittävä noissa maissa kun perseileville lapsille huudetaan ja vedetään ympäri korvia. Suomessa ei lapsia alisteta jatkuvalla huudolla. Sinne vaan naiset tekemään näiden miesten kanssa lapsia.
Ei luulisi olevan niin vaikeaa ennen laskuun lähtöä tarkistaa, että alamäki on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä.
Pitää muistaa tilannenopeus.
Joku treeniä tekevä ei voi mennä siihen laskuun etanavauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuessa esim. junassa joku saattoi lukea kirjaa lapsilleni tai ottaa heidät syliinsä, tarjota syötävää. Tippejä ei ollut luvassa. Suomi on aika tunnekylmä ympäristö lapsille.
Voi tyttökulta, kun olet naiivi.
Rikosilmoitus vaan joksisesta laturaivoajasta, joka tökkii tai huitoo muita ihmisiä sauvallaan tms. Eivät nämä oman elämänsä hiihtosankarit muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä.
Ihan hyvin voi. Sen kun hidastaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se huuto ja meteli on ihan hirvittävä noissa maissa kun perseileville lapsille huudetaan ja vedetään ympäri korvia. Suomessa ei lapsia alisteta jatkuvalla huudolla. Sinne vaan naiset tekemään näiden miesten kanssa lapsia.
Suomessa lapsikeskeisyys meni yli.#sanoittaminen
Ja sitten ihmetellään kun lapsia ei siedetä.
Laturaivosta puhutaan huomattavasti enemmän kuin sitä todellisuudessa on. Tosielämässä se on todella marginaalinen ilmiö. Menkää itse hiihtämään niin huomaatte sen kyllä. Aina on tietysti olemassa häiriintyneitä yksilöitä jotka raivoavat muille, ja jos he hiihtävät, he tekevät sitä myös ladulla. Mutta ei sen takia kannata leimata kaikkia hiihtäjiä yhtään sen enempää kuin pyöräraivoajan takia kaikkia pyöräilijöitä tai rattiraivoajan takia kaikkia autoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö kuin rattiraivo tai pyöräilijöille karjuvat oman elämänsä liikennepoliisit. Poikkeuksetta 55+ vuotiaita miehiä. Terapian tarpeessa koko porukka!
No ei poikkeuksetta ladulla eläkeläiset, mummot ja papat raivoaa myös ja keksii omia sääntöjään. Samoin uimahalleissa. Sinällään jännää, että myös kaikkein mukavimmat ja lapsirakkaimmat kanssahiihtäjät löytyvät samasta ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Laturaivosta puhutaan huomattavasti enemmän kuin sitä todellisuudessa on. Tosielämässä se on todella marginaalinen ilmiö. Menkää itse hiihtämään niin huomaatte sen kyllä. Aina on tietysti olemassa häiriintyneitä yksilöitä jotka raivoavat muille, ja jos he hiihtävät, he tekevät sitä myös ladulla. Mutta ei sen takia kannata leimata kaikkia hiihtäjiä yhtään sen enempää kuin pyöräraivoajan takia kaikkia pyöräilijöitä tai rattiraivoajan takia kaikkia autoilijoita.
Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan. Itse ilahdun joka kerta kun näen jonkun edes tuoneen sen lapsen ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan. Itse ilahdun joka kerta kun näen jonkun edes tuoneen sen lapsen ulos.
Näinhän se pitäisi nähdä. Jokainen lapsi ladulla on ilon aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten treenaa muualla. Treeni ei oikeuta vaaralliseen hiihtämiseen. Perusteiden opettelu "oikeuttaa", koska taidot ei riitä muuhun vielä.
Olipa kerran, kun ajelin talviaamuna fillarilla töihin.
Pyöräteillä on risteyksiä ja ne ovat pääsääntöisesti tasa-arvoisia.
Tulin risteykseen ja katsoin vasemmalle ja oikealle. Vasemmalta, omasta mielestä riittävän kaukana tuli polkupyörä, mutta päätin jatkaa matkaa, koska oletin hänen huomaavan minut ja tekevän tarvittavat toimet yhteentörmäyksen välttämiseksi.
Kuinka ollakaan vasemmalta tulevat pyöräilijän vauhti oli oletettua suurempi ja onneksi yhteentörmäystä ei tullut vaan tämä vauhtipyöräilijä ajautui pyörätien sivuun, koska hanki hänet haukkasi.
Sinne se pientareelle kaatui. Menin kysymään, että vieläkö henki kulkee ja kaikki raajat liikkuu?
Hangesta nousi miesoletettu, jolla oli viimeisen päälle pyöräilyvarusteet päällä ja pyöräkin oli todella hyvin varustettu, kalliin näköinen sähkömaasturi. Oli kunnon nastarengasta, tankopussukkaa ja valoja. Joten siis todellinen pyöräilijä.
Kohtaaminen jatkui sillä, että minun päälle hyökättiin hyvin voimakkaasti ja verbaalisesti. Olin kuulemma yrittänyt tappaa hänet tulemalla häneen eteen, vaikka näin hänen tulevat sellaisella nopeudella, missä ei voi näin lyhyellä matkalla väistää. Kuka korvaa hänen varuste- ja polkupyörävauriot.
Minun perustelut muista pyörätien käyttäjistä, risteyksestä, väistämisvelvollisuudesta, ennakoinnista ja turvallisesta tilannenopeudesta meni kuuroille korville.
Koska olen aika isokokoinen ja melko ruman näköinen mies, niin aikani kuuntelin sitä räyhäämistä ja totesin, että jos ette lopeta tuota ja hyväksy sitä, että ajoitte ihan liian kovaa, jätitte huomioimatta risteyksen ja siitä tulevan väistämisvelvollisuuden ja muutenkin teistä vahvasti huokuvan tyhmyyden, niin minä teen tuosta teidän polkupyörästä avaimenperän.
Lähestyin mamilia ja kysyin, että muistetaanko jatkossa hyvä liikennekäyttäytyminen ja liikennesääntöjen noudattaminen.
Kerroin vielä lopuksi, että oli se onni, ettette ajaneen minun päälle, koska silloin minäkin olisin saattanut olla vihainen. Nyt olen ainoastaan huvittunut ja vähän hämmentynyt siitä, miten tyhmä te olette.
Pelolla ei opi hiihtämään.