Ihmettelen laturaivoa. Eikö aikuiset ihmiset osaa suksillansa kiertää esim hitaan tai kaatuneen lapsen asiallisesti?
Ei kuitenkaan ole kilpatilanne kyseessä. Itse olen viimeksi hiihtänyt kolmisenkymmentä vuotta sitten.
Kommentit (278)
Suurin osa laturaivosta kohdistuu hiihtäjiin. Hiihtäjissäkin on mätiä omenoita, mutta todella todella harvassa.
237/261:
Tervetuloa. Mielestäni hieman erikoinen ajankohta lapselle ja eläkeläiselle hiihtää, mutta mikäpä minä olen tuomitsemaan. Tilaa on ja mukaan mahtuu, varsinkin jos asenne oikea. Ja pyllähdykset kuuluvat lajiin, sitä sattuu kaikille. T. Hiihtoniilo
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmetyttää mikä oikeasti vaivaa 40-50 vuotiaita miehiä, joka paikassa raivotaan missä liikutaan . Onko mieskunto lopahtanut ja ottaa päähän....
No kyllä!
Hiihtäminen on aggressiivisten ihmisten laji tai se kehittää sellaseksi että tulee kova uho ja halu huudella ja haastaa. Ongelmana on etteivät pärjää esimerkiksi painijoille, jotka on tosi rentoa porukkaa. Lentävät kuin leppäkeihäät hankeen päät edellä.
Nyrkkeilijät on leppoista väkeä.
Niin hiihtäjien kannattaisi pitää suuta soukemmalla ja yrittää pohtia, että mistä tulee se kova uho ja luulo kovemmuudesta?
Kun ei sitä kovuutta kuitenkaan tappelemiseen ole. Sehän on raukkuutta lähteä lapsia ja naisia tönimään ja tökkimään sauvoilla.
Yrittäkää miestä vastaan tulla suksi-itkuinenne. Samat sanon nyt raivopyöräilijöile.
Kehään kattomaan ja rauhoittumaan. Jättäkää muut rauhaan.
Onks tää tält erää selvä?
lahti, kerava, riksu-akseli
Vierailija kirjoitti:
237/261:
Tervetuloa. Mielestäni hieman erikoinen ajankohta lapselle ja eläkeläiselle hiihtää, mutta mikäpä minä olen tuomitsemaan. Tilaa on ja mukaan mahtuu, varsinkin jos asenne oikea. Ja pyllähdykset kuuluvat lajiin, sitä sattuu kaikille. T. Hiihtoniilo
Olen illan ja aamun virkku. Tässä iässä unen tarve vähenee. Moikkaillaan sillä hyvällä asenteella puolin ja toisin, kun ladulla törmäillään, toivottavasti ei kirjaimellisesti. Ja enhän minä(kään) sinun lupaasi hiihtämiselle oikeasti tarvitse. On tässä veroeuroilla latuverkostoa sen verran rahoitettu, jos se nyt siitä kiinni on. Erityisesti lasten liikuntaan olen mielelläni nähnyt veroeurojeni menevǎn.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla että on sen verran vauhtia että a) ärsyttää kun vauhti hidastuu b) ei ehdi reagoida ja saattaa vaarantaa vaikka alamäessä itsensä c) aiheuttaa ylimääräistä vaivaa tms.
Takaa tuleva väistää AINA. Se on ihan yksi ja sama kuka ja mitä siellä ladulla on, on vain ja ainoastaan takaa tulevan vastuulla katsoa ihan itse että onko ketään tiellä. Jos on niin pysähtyy tai hidastaa ja odottaa tai hallitusti ja turvalllsesti ohittaa. Mitään muuta tässä ei tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät kuulu aikuisten tielle. Ne pitää laittaa lasten alueille, ja heillä on koko loppuikä aikaa sitten viettää siellä aikuisten puolella kun ovat aikuistuneet (ilman kersojen pyörimistä jaloissa, joten win-win!!).
Sinä voit määrätä näin kun teet oman ladun omille maillesi. Kunnan ladut on tarkoitettu kaikenikäisille ja kaikille taitotasoille. Niin se vain on, pikkumies.
Pitäisi olla vain aikuisille. Jos/kun ei ole, oman käden oikeus kannustaa kersoja pois tieltä. Enkä ole mies, vaan nainen. Pidä ne lapsesi pois minun tieltä tai saattavat hups vahingossa jäädä alle. Niihin se sattuu enemmän. Minä en lapsia väistä missään.
Etkö kadullakaan? Pyöräillessä tai autoa ajaessa? Uimahall
En. On vanhempien asia pitää kersat pois muiden edestä, ei minun velvollisuus väistää niitä. Noudatan sääntöjä ja tietysti esim suojateitä, mutta jos lapsi pinkoaa eteen jostain muualta, niin se on voi voi. Kun olin lapsi niin aikuiset meni ensin, nyt olen aikuinen ja minä menen ensin. Ei se niin mene että minä olen koko ikäni se joka väistää.
Ja millä helvetti siinä on että luulette että kaikki naiset rakastaa niitä teidän idarikersoja? Olen nainen, eikä mulla ole mitään velvollisuutta huolehtia teidän ehkäisyepännistumisista.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sen äpä... lapsen hiihtämiseen opettamiseen jotain muuta paikkaa kuin kuntolatu? Vaikkapa se oma piha tai vastaava?
Hiihtämistä tietysti harjoitellaan parivuotiaana kotipihalla ja lähipuistossa. Seuraavaksi sitten siellä kuntoladulla. Hiihditkö siis itse nelikymppiseksi kotipihalla? Ja miten se jos on avioton lapsi vaikuttaa hiihtoon sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla että on sen verran vauhtia että a) ärsyttää kun vauhti hidastuu b) ei ehdi reagoida ja saattaa vaarantaa vaikka alamäessä itsensä c) aiheuttaa ylimääräistä vaivaa tms.
Takaa tuleva väistää AINA. Se on ihan yksi ja sama kuka ja mitä siellä ladulla on, on vain ja ainoastaan takaa tulevan vastuulla katsoa ihan itse että onko ketään tiellä. Jos on niin pysähtyy tai hidastaa ja odottaa tai hallitusti ja turvalllsesti ohittaa. Mitään muuta tässä ei tarvitse tietää.
Takaa tuleva väistää AINA, mutta myös ohitettavalla on velvollisuus antaa rauha ohitukselle. Eli ei esimerkiksi hypätä tarkoituksella jonkun eteen tai vaihdeta muuten yllättäen ajolinjaa, vaan jatketaan sitä omaa tekemistä. Jos vaikka ylämäessä pitää vaihtaa haarakäynnille, niin silloin vilkaistaan taakse ettei sieltä ole tulossa ketään ja vaihdetaan kaistaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaa tuleva väistää AINA. Se on ihan yksi ja sama kuka ja mitä siellä ladulla on, on vain ja ainoastaan takaa tulevan vastuulla katsoa ihan itse että onko ketään tiellä. Jos on niin pysähtyy tai hidastaa ja odottaa tai hallitusti ja turvalllsesti ohittaa. Mitään muuta tässä ei tarvitse tietää.Takaa tuleva väistää AINA, mutta myös ohitettavalla on velvollisuus antaa rauha ohitukselle. Eli ei esimerkiksi hypätä tarkoituksella jonkun eteen tai vaihdeta muuten yllättäen ajolinjaa, vaan jatketaan sitä omaa tekemistä. Jos vaikka ylämäessä pitää vaihtaa haarakäynnille, niin silloin vilkaistaan taakse ettei si
En ole koskaan kuullut mistään tarkoituksella eteen hyppäämisistä. Meilläpäin ei ainakaan ole niin kapeat ladut ettekö haarakäyntiä menevän ohi pääse ihan normaalisti. Jos edessä on pieni lapsi niin jokainen normaalijärkinen aikuinen ymmärtää kyllä että hiihtäjä voi vaikka kaatua tai pysähdellä. Meillä täällä hiihtää myös ulkomaalaisia, vaihto-oppilaita, jotka todella kaatuilee ja räpistelee ladulla pahemmin kuin lapset konsanaan. Pitäisi varmaan vähän heillekin raivota?
Lasten ja nuorten liikkumattomuus on iso ongelma tässä maassa. Hauaako keski-ikäiset sukkahousuhiihtäjät siis että heihin se myös tyssää? Minä ainakin olen todella iloinen kun näen lapsia ladulla. Propsit vanhemmille todellakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sen äpä... lapsen hiihtämiseen opettamiseen jotain muuta paikkaa kuin kuntolatu? Vaikkapa se oma piha tai vastaava?
Sinä olet se ongelma,.joka ei sopeudu enemmistön käytäntöön. Joten sinun pitää mennä hiihtämään muualle. Ongelma olet sinä.
Sori, mutta en hiihdä. Hiihto on jopa luistelua typerämpi ajanhaaskuuharrastus. Jotkut id arit vetävät räkä poskella jotain kus ista lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet se ongelma,.joka ei sopeudu enemmistön käytäntöön. Joten sinun pitää mennä hiihtämään muualle. Ongelma olet sinä.
Sori, mutta en hiihdä. Hiihto on jopa luistelua typerämpi ajanhaaskuuharrastus. Jotkut id arit vetävät räkä poskella jotain kus ista lenkkiä.
Ja halusit silti tulla kommentoimaan tänne? Kertoo kaiken itsestäsi. Älä ihmettele, jos kohtaat alituiseen ongelmia elämäsi varrella.
En ole koskaan kuullut mistään tarkoituksella eteen hyppäämisistä. Meilläpäin ei ainakaan ole niin kapeat ladut ettekö haarakäyntiä menevän ohi pääse ihan normaalisti. Jos edessä on pieni lapsi niin jokainen normaalijärkinen aikuinen ymmärtää kyllä että hiihtäjä voi vaikka kaatua tai pysähdellä. Meillä täällä hiihtää myös ulkomaalaisia, vaihto-oppilaita, jotka todella kaatuilee ja räpistelee ladulla pahemmin kuin lapset konsanaan. Pitäisi varmaan vähän heillekin raivota?
Lasten ja nuorten liikkumattomuus on iso ongelma tässä maassa. Hauaako keski-ikäiset sukkahousuhiihtäjät siis että heihin se myös tyssää? Minä ainakin olen todella iloinen kun näen lapsia ladulla. Propsit vanhemmille todellakin!
Kaikki ovat ehdottomasti tervetulleita hiihtämään, eikä kenellekään pidä raivota. Kun edellä menee pienempiä lapsia tai ensimmäisiä kertoja suksilla olevia aikuisia, tulee ilman muuta huomioida että he voivat kaatua tai käyttäytyä muuten arvaamattomasti.
Nopeampi ohittaa aina eikä vaadi hitaampaa väistämään. Silti hitaammankin on katsottava kaistaa vaihtaessa ettei sieltä tule kukaan nopeampi. Se että nopeampi ohittaa ei anna hitaammalle oikeutta mennä ihan miten sattuu ja muita huomioimatta.
Täälläkin ladut ovat niin leveät että haarakäynnillä menevän pystyy ohittamaan, mutta luistelubaanalla saattaa jo olla kaksi rinnakkain ja heidän eteensä hyppääminen aiheuttaa vaaratilanteen, oli se sitten tahatonta tai tahallista.
No ei, kun tulee hiihtorytmiin häiriö.
Tiukat trikoot puristavat niin kovaa ikävistä paikoista että vihastuttaa kokoajan ladulla ja tekee mieli hakata lapsia sauvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten, sekä nuorten että vanhempien käyttäytymistaidot.on tippuneet vajaaälyisten tasolle muuallakin kuin hiihtoladulla.
Eivät kaikki ole tuollaisia riehujia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat ehdottomasti tervetulleita hiihtämään, eikä kenellekään pidä raivota. Kun edellä menee pienempiä lapsia tai ensimmäisiä kertoja suksilla olevia aikuisia, tulee ilman m
Edelleenkään en koskaan ole nähnyt mitään hyppäämisiä ladulla. Pieni lapsi hiihtää vanhemman kanssa, eikä hypi mihinkään, paarustaa menemään. Isompi lapsi taas haluaa näyttää taitonsa ja hiihtää varmasti takitilleen oikein ja kovaa. Nuoria ei sitten ladulla enää näykään. En tiedä ketä nämä hyppelijät siis ovat? Aivan outo ilmiö vaikka ihan säännöllisesti hiihdänkin.
Kyseenalaistaa se ainakin sellaisen ihmisen kokemuksen joka ei ole hiihtänyt kolmeenkymmeneen vuoteen.