Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen laturaivoa. Eikö aikuiset ihmiset osaa suksillansa kiertää esim hitaan tai kaatuneen lapsen asiallisesti?

Vierailija
10.01.2026 |

Ei kuitenkaan ole kilpatilanne kyseessä. Itse olen viimeksi hiihtänyt kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Kommentit (278)

Vierailija
101/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktahan on se että laturaivo on 99% somessa, äärimmäisen harvinaista se tuolla laduilla oikeasti on.

Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan. Sitä voi voi vain ilmoittaa somessa , että hänestä tuntuu pahalta jonkun mulkaisu. Tästä alkaa sellainenmutavyöry, että lopulta jokainen hiihtäjä joutuu pyytämään anteeksi.

Ja ketkä näitä kohuja aiheuttaa?

Vaikka valveutuneet toimittajat voivat tuomita trollauksen, median ansaintamalli halaa sitä: pöyristystä aiheuttavat twiitit muuttuvat repäiseviksi otsikoiksi, jotka houkuttelevat mainostajien toivomia silmäpareja ja klikkauksia.

Vierailija
102/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän, miksi sillä keski-iän ylittäneellä pikkukikkelisellä miehellä menee hermot herkästi. Nuo tilanteet ovat ainoita missä he pääsevät niskan päälle. Muussa elämässä he ovat alinta pohjasakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teen venäläisille ladulla koirien kanssa kulkevalle? Sitä ei voi ohittaa, eikä se ymmärrä suomea, ei väistä ja eikä tiedä toimivansa laittomasti (tai tietävät, mutta eivät välitä). Vähempikin ärsyttää. 

Pikkulapset opettelemassa hiihtoa, hitaat hiihtäjät tai muut sellaiset eivät ole ongelma, koska jotenkin osaavat ja ymmärtävät hiihtolatujen säännöt. 

Vierailija
104/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hääviä oikeistolaisten elämä. Aina pitää öykkäröidä ja raivota joka tilanteessa, vaikka lähtisi vain rentoutumaan hiihtoladulla, niin raivoamiseksi se menee.

Vierailija
105/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teen venäläisille ladulla koirien kanssa kulkevalle? Sitä ei voi ohittaa, eikä se ymmärrä suomea, ei väistä ja eikä tiedä toimivansa laittomasti (tai tietävät, mutta eivät välitä). Vähempikin ärsyttää. 

Pikkulapset opettelemassa hiihtoa, hitaat hiihtäjät tai muut sellaiset eivät ole ongelma, koska jotenkin osaavat ja ymmärtävät hiihtolatujen säännöt. 

Kuulostat aikuiselta ihmiseltä. Luulenpa, että olet selviytynyt haastavammistakin tilanteista elämässäsi. Varmasti keksit tuohonkin keinon, vaikka kuulostaakin kinkkiseltä. Uskon sinuun! Harva tilanne on sellainen, etteikö sitä voisi ohittaa, ylittää tai alittaa. Tsemit.

Vierailija
106/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hääviä oikeistolaisten elämä. Aina pitää öykkäröidä ja raivota joka tilanteessa, vaikka lähtisi vain rentoutumaan hiihtoladulla, niin raivoamiseksi se menee.

Kaiken keskiössä oma suorittaminen. Muu ja muut ovat vain häiriötekijöitä kun tosimies hiihtää.

Vierailija
107/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenasin yhden talven puolitavoitteellisesti massahiihtoa varten. Olin kerran suunnitellut ylämäkivetoja yhteen tiettyyn mäkeen. Se meni pieleen kun samassa mäessä olikin jo parinkymmenen lapsen hiihtokouluryhmä. Mutta tiedättekö mitä? Ei haitannut ollenkaan. Muutin suunnitelmaa, siirsin treenin seuraavalle päivälle, hiihtelin rauhallisemmin ja naureskelin vähän itsekseni sille miten tohkeissaan ja totisina lapset harjoittelivat. Ja luonnollisesti odotin ohjaajan kanssa vuoroani mäen alla että kaikki lapset pääsivät ensin ylös ja menin itse vasta sitten.

Vierailija
108/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne lapset ja hitaat voisi suksia jossain muualla? Voin myöntää että palaa hermo kun joku hiihtaa vastaan tai on rähmällään jonkun mutkan takana. Kun lähden hiihtämään niin pääsen sellaiseen tilaan jossa en siedä häiriöitä. Haluan vaan parantaa entistä aikaani. Olen myös aikoinaan ollut suunnittelemassa kotikuntani hiihtolatua.

Miksi kaikkien muiden pitää väistyä sinun tieltäsi? Eikö helpompaa ole, että sinä teet omat latusi, jonne ei eksy häiriötekijöitä?

Minä harrastan hiihtoa lähes päivittäin ja ne lapset on ja muut hiihtotaidottomat tekee sitä ehkä pari kertaa talvessa. Lisäksi he hiihtää perinteisellä tyylillä kuten joten eivät tarvitse leveää latua vaan voivat mennä hiihtämään vaikka jonnekkin pellolle tai jäälle. Minä hiihdän aina luistelu tekniikalla ja siksi tarvitsen hyvän ja leveän ladun. Maksan ihan hyvin veroja kuntaani ja kunnan latu kulkee myös osin maitteni kautta.

Vierailija
109/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenasin yhden talven puolitavoitteellisesti massahiihtoa varten. Olin kerran suunnitellut ylämäkivetoja yhteen tiettyyn mäkeen. Se meni pieleen kun samassa mäessä olikin jo parinkymmenen lapsen hiihtokouluryhmä. Mutta tiedättekö mitä? Ei haitannut ollenkaan. Muutin suunnitelmaa, siirsin treenin seuraavalle päivälle, hiihtelin rauhallisemmin ja naureskelin vähän itsekseni sille miten tohkeissaan ja totisina lapset harjoittelivat. Ja luonnollisesti odotin ohjaajan kanssa vuoroani mäen alla että kaikki lapset pääsivät ensin ylös ja menin itse vasta sitten.

Sydänemoji tähän!

Vierailija
110/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne lapset ja hitaat voisi suksia jossain muualla? Voin myöntää että palaa hermo kun joku hiihtaa vastaan tai on rähmällään jonkun mutkan takana. Kun lähden hiihtämään niin pääsen sellaiseen tilaan jossa en siedä häiriöitä. Haluan vaan parantaa entistä aikaani. Olen myös aikoinaan ollut suunnittelemassa kotikuntani hiihtolatua.

Miksi kaikkien muiden pitää väistyä sinun tieltäsi? Eikö helpompaa ole, että sinä teet omat latusi, jonne ei eksy häiriötekijöitä?

Minä harrastan hiihtoa lähes päivittäin ja ne lapset on ja muut hiihtotaidottomat tekee sitä ehkä pari kertaa talvessa. Lisäksi he hiihtää perinteisellä tyylillä kuten joten eivät tarvitse leveää latua vaan voivat mennä hiihtämään vaikka jonnekkin pellolle tai jäälle. Minä hiihdän aina luistelu tekniikalla ja siksi tarvi

Sinne ladulle ei kysellä kenenkään hiihtoharrastuksen intensiteetin perään vaan sinne saa mennä ihan kuka tahansa. Elä nyt vaan sen asian kanssa, mulqero.

Vierailija
111/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole olemassa sitä muualla paikkaa. Esim meilläpäin on kaikki ladut himohiihtäjien valtaamia. Miksi laturaivoajat ei jätä yhtään latua meille hitaille ja lapsille vaan valtaavat kaikki ladut? T. Espoolainen

Vierailija
112/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä harrastan hiihtoa lähes päivittäin ja ne lapset on ja muut hiihtotaidottomat tekee sitä ehkä pari kertaa talvessa. Lisäksi he hiihtää perinteisellä tyylillä kuten joten eivät tarvitse leveää latua vaan voivat mennä hiihtämään vaikka jonnekkin pellolle tai jäälle. Minä hiihdän aina luistelu tekniikalla ja siksi tarvi

Sellaisilla laduilla missä pääsee luistelemaan on yleensä aina perinteisen latu vieressä, eli mahdutte sinne kyllä kaikki. Ja jos sinua häiritsee että sinun maillasi hiihtää myös muita, niin sen kun kiellät ladun vetämisen.

Vierailija
113/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee rytmi ja sykkeet perseeleen. Kierrosaika kärsii. Niin harvoin etelässäkään hiihtokelejä, että silloin kun on mahdollisuus niin kaiken pitää mennä nappiin ja mielellään sitä muutenkin kellottaa hyviä aikoja. Hiihto on painin jälkeen paras laji ja siihen suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella! Siirryin viime talvena luistelusta perinteiseen. Kiva taas hiihtään pertsalla kun tuli pelkästään luisteltua toista kymmentä vuotta. Kuntojuoman vaihdoin Hart Sportista Dexaliin. Saa nähdä miten elektrolyytit imeytyy kun keho ehti vuosien aikana tottua vihreään taikajuomaan :D

kyllä nyt on tarkkaa.

Vierailija
114/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistomiestä harmittaa kun maailmassa on muita ihmisiä häiritsemässä sen kikkelinvenyttelyä. Kovaa on.

Vierailija
115/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä. 

Ja siksi sukkahousumies raivoaa ylämäessä lapsille ja naisille, jotka eivät hiihdä hänen mielestään tarpeeksi kovaa vauhtia? Ahaa.

Eri vastaa, mutta miksi ei voi odottaa ja katsoa, että lapsi pääsee laskemaan mäen turvallisesti? Kokenut hiihtäjä on varmaan nähnyt tapauksia, ymmärtää varautua, osaa väistää tai mennä ohi.

Vierailija
116/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se mahtaa johtua että maajoukkuetason kilpahiihtäjät mahtuvat ongelmitta samalle ladulle kaikkien muiden kanssa, mutta huomattavasti heikkotasoisemmat kelloa vastaan hiihtävät eivät?

Vierailija
117/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisimman maan aikuiset kohtelevat lapsiaan näin.  Välimeren maissa lapset ovat arvokkainta mitä on. Myös muut kuin omat. Pikkuisia ihastellaan ja hellitään , jopa ventovieraat. Suomessa hiihdetään 5 vuotiaan päälle kun on väylä " tukossa"

Purskahti kahvit näytölle. 😂 Se ei ole koko totuus, kun sun lasta ihastellaan tippien toivossa. 

Ulkomailla asuessa esim. junassa joku saattoi lukea kirjaa lapsilleni tai ottaa heidät syliinsä, tarjota syötävää. Tippejä ei ollut luvassa. Suomi on aika tunnekylmä ympäristö lapsille.

Mulla ei ole kokemusta ulkomaista lasten kanssa, mutta täällä kotimaassa ulkomaalaiset on tosi kivoja lapsille. Mulle kävi useasti niin, että jos oltiin bussissa vaunujen kanssa ja joku ulkomaalaisen vanhempi oli vieressä omansa kanssa, tarjosi hän jotain välipalaa omalle lapsellenikin, että matka menisi iloisemmissa tunnelmissa. Yhdistävänä tekijänä oli aina se, että se toinen vanhempi oli ulkomaalainen. Kertaakaan niin ei käynyt selkeästi suomalaisen vanhemman kanssa, vaikka heidänkin kanssaan voitiin kaikenlaista jutella.

Vierailija
118/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä. 

Ja siksi sukkahousumies raivoaa ylämäessä lapsille ja naisille, jotka eivät hiihdä hänen mielestään tarpeeksi kovaa vauhtia? Ahaa.

Eri vastaa, mutta miksi ei voi odottaa ja katsoa, että lapsi pääsee laskemaan mäen turvallisesti? Kokenut hiihtäjä on varmaan nähnyt tapauksia, ymmärtää varautua, osaa väistää tai mennä ohi.

Putkiaivolle vain omat sykkeet merkkaa jotain.

Vierailija
119/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syynä on vain sinun itsekkyytesi ja kuvittelet olevasi jotenkin etuoikeutettu. Säälittävää aikuiselta mieheltä. Minäminäminäminä..

Vierailija
120/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on samasta ilmiöstä kuin mistä Keltikangas-Järvinen puhui tällä viikolla.

Narsistinen itsekkyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi