Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen laturaivoa. Eikö aikuiset ihmiset osaa suksillansa kiertää esim hitaan tai kaatuneen lapsen asiallisesti?

Vierailija
10.01.2026 |

Ei kuitenkaan ole kilpatilanne kyseessä. Itse olen viimeksi hiihtänyt kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Kommentit (278)

Vierailija
201/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät kuulu aikuisten tielle. Ne pitää laittaa lasten alueille, ja heillä on koko loppuikä aikaa sitten viettää siellä aikuisten puolella kun ovat aikuistuneet (ilman kersojen pyörimistä jaloissa, joten win-win!!). 

Sinä voit määrätä näin kun teet oman ladun omille maillesi. Kunnan ladut on tarkoitettu kaikenikäisille ja kaikille taitotasoille. Niin se vain on, pikkumies.

Vierailija
202/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät kuulu aikuisten tielle. Ne pitää laittaa lasten alueille, ja heillä on koko loppuikä aikaa sitten viettää siellä aikuisten puolella kun ovat aikuistuneet (ilman kersojen pyörimistä jaloissa, joten win-win!!). 

Ei ole mitään aikuisten latuja.

Pitäisi olla. Lapset ei kuulu aikuisten tielle, aikuisilla on etuoikeus koska aikuisuus on pidempi ajanjakso. Tämä olisi kaikkien, myös niiden nykyisten lasten etu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit määrätä näin kun teet oman ladun omille maillesi. Kunnan ladut on tarkoitettu kaikenikäisille ja kaikille taitotasoille. Niin se vain on, pikkumies.

Pitäisi olla vain aikuisille. Jos/kun ei ole, oman käden oikeus kannustaa kersoja pois tieltä. Enkä ole mies, vaan nainen. Pidä ne lapsesi pois minun tieltä tai saattavat hups vahingossa jäädä alle. Niihin se sattuu enemmän. Minä en lapsia väistä missään. 

Vierailija
204/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisiä ei viedä yleisille laduille, opetellaan se hiihtäminen muualla. En ymmärrä kuinka itsekkäitä nykyiset vanhemmat on, joka paikkaan pitää saada lapset vietyä, opetteleeko nämä samat lapset kaukalossa luistelemaankin ? Kun vanhemmat lapset pelaa jääkiekkoa samalla ? Ai niin sehän on kaikille tarkoitettu 

Itse opettelin luistelemaan kunnan ylläpitämällä luostinkentällä, joka on tarkoitettu kaikenikäisille ja kaikille taitotasoille, kuten kunnan ylläpitämät ladutkin. Missä muualla luistelemaan pitäisi opetella?

Vierailija
205/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla. Lapset ei kuulu aikuisten tielle, aikuisilla on etuoikeus koska aikuisuus on pidempi ajanjakso. Tämä olisi kaikkien, myös niiden nykyisten lasten etu. 

No herra on sitten hyvä ja tekee ja kustantaa ne ladut jos noin tärkeää on. Kunnan varoista ei ainakaan meillä enempiä latuja aleta raivaamaan vain että herra spandex pääsisi sinne leikkimään urheilijaa.

Vierailija
206/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisiä ei viedä yleisille laduille, opetellaan se hiihtäminen muualla. En ymmärrä kuinka itsekkäitä nykyiset vanhemmat on, joka paikkaan pitää saada lapset vietyä, opetteleeko nämä samat lapset kaukalossa luistelemaankin ? Kun vanhemmat lapset pelaa jääkiekkoa samalla ? Ai niin sehän on kaikille tarkoitettu 

Kuntien jäillä on yleensä pelaajille ja luistelijoille omat alueet, ja joissakin paikoissa on pelaaminen jopa kokonaan kielletty.

Lapset opettelevat hiihtämään ja luistelemaan siellä missä myös jo osaavat hiihtävät ja luistelevat. Ihan jo positiivisen kokemuksen saamiseksi tietenkin on syytä valita sellainen paikka mikä sopii opetteluun jos se vain suinkin on mahdollista. Juuri hiihdossa ei aina ole mahdollista valita helppoa latua kun sitä ei varsinkaan alkutalvesta yksinkertaisesti ole olemassa tai se on pieni pätkä tasaista ennen kuin tulee tarpeeksi luonnonlunta.

Vierailija
207/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hiihtäminen ja liikkuminen on tietysti aina paljon tärkeämpää kuin kenenkään aikuisen.

Laduilla ja muilla urheilupaikoilla prioriteetti pitäisi aina antaa lapsille ja nuorille.

Päinvastoin!! Ihminen on lapsi sen reilu 15v. Sen aikaa voi olla pois muiden jaloista, niin saa loppuikänsä nauttia liikunnasta jota muiden kersat ei sotke. Lapsille on omat liikuntapaikat, niiden pitää pysyä siellä pois ihmisten tieltä. Ei ole mitään järkeä priorisoida 15 vuoden ajanjaksoa ja pilata seuraavat 60+.

Kyse ei ole nautinnosta, vaan terveiden ihmisten kasvatuksesta. Noin aggressiivisten ja itsekkäiden aikuisten tulisi tehdä ja kustantaa omat latunsa. Ostakaa omaa maata ja tehkää sinne omat ladut raivoliikuntaan.

Vierailija
208/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teen venäläisille ladulla koirien kanssa kulkevalle? Sitä ei voi ohittaa, eikä se ymmärrä suomea, ei väistä ja eikä tiedä toimivansa laittomasti (tai tietävät, mutta eivät välitä). Vähempikin ärsyttää. 

Pikkulapset opettelemassa hiihtoa, hitaat hiihtäjät tai muut sellaiset eivät ole ongelma, koska jotenkin osaavat ja ymmärtävät hiihtolatujen säännöt. 

Ikävä sanoa, mutta kyllä ne r yssät tietävät tekevänsä väärin. Kävelevät, koska minä-voin tai silkkaa piruuttaan. Sääli sitä Fifi-Felineä, joka saattaa kuristua flexiinsä, kun kävelijä toisella puolella, koira toisella puolella ja latu välissä. Idiootit.

Vierailija
209/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herra on sitten hyvä ja tekee ja kustantaa ne ladut jos noin tärkeää on. Kunnan varoista ei ainakaan meillä enempiä latuja aleta raivaamaan vain että herra spandex pääsisi sinne leikkimään urheilijaa.

Pidähän vouhka turpasi kiinni.

Vierailija
210/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla vain aikuisille. Jos/kun ei ole, oman käden oikeus kannustaa kersoja pois tieltä. Enkä ole mies, vaan nainen. Pidä ne lapsesi pois minun tieltä tai saattavat hups vahingossa jäädä alle. Niihin se sattuu enemmän. Minä en lapsia väistä missään. 

Alat olla jo vähän säälittävä, pikkuinen.

Vierailija
211/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidähän vouhka turpasi kiinni.

Tai mitä? Tukehdut voimattomaan kiukkuusi? :D Meissä kahdessa on kuules sellainen ero että minä olen oikea mies ja sinä känisevä mikkihiiri. Vtuttaako? :D

Vierailija
212/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse pelkistä lapsista, laturaivohullut iskevät aikuistenkin päälle, onhan juuri ollut lehdissä juttuja kahdesta eri tapauksesta joissa laturaivohullu löi porkalla naista jalkaan. 

Vierailija
213/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistomiestä harmittaa kun maailmassa on muita ihmisiä häiritsemässä sen kikkelinvenyttelyä. Kovaa on.

Kylläpä oli taas asiallinen kommentti. Luulet ihan oikeasti, että raja hyvään käytökseen menee oikeiston ja vasemmiston välillä? Right

Vierailija
214/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiedät laturaivosta jos et ole hiihtänyt kolmeenkymmeneen vuoteen? 
Olen hiihtänyt päivittäin. Laduilla on ollut melko täyttä. On ollut kaikentasoisia ja -ikäisiä hiihtäjiä sulassa sovussa. 
En ole nähnyt yhtäkään laturaivotapausta, en yhtäkään jalankulkijaa tallomassa latuja koska hänellä on oikeus, enkä yhtäkään koiranomistajaa paskottamassa koiraansa ladulla.

Vierailija
215/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse pelkistä lapsista, laturaivohullut iskevät aikuistenkin päälle, onhan juuri ollut lehdissä juttuja kahdesta eri tapauksesta joissa laturaivohullu löi porkalla naista jalkaan. 

Isoa miestä eivät uskalla kuitenkaan huitoa. Saattaisi käydä äkkiä niin että spandex spede kulkee loppumatkan jalan katkenneet sukset kainalossaan.

Vierailija
216/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hiihtäminen ja liikkuminen on tietysti aina paljon tärkeämpää kuin kenenkään aikuisen.

Laduilla ja muilla urheilupaikoilla prioriteetti pitäisi aina antaa lapsille ja nuorille.

Päinvastoin!! Ihminen on lapsi sen reilu 15v. Sen aikaa voi olla pois muiden jaloista, niin saa loppuikänsä nauttia liikunnasta jota muiden kersat ei sotke. Lapsille on omat liikuntapaikat, niiden pitää pysyä siellä pois ihmisten tieltä. Ei ole mitään järkeä priorisoida 15 vuoden ajanjaksoa ja pilata seuraavat 60+.

Jaa. Herran itsetunto ei kestä kun hopeasompaikäiset pyyhkäisevät kauniilla tekniikallaan heiluvan ja huojuvan hikiäijän ohitse.

Vierailija
217/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne samat ladulla törppöilevät mulkvisti kävelee päälle yrittämättäkään väistää, jos et ole itse valmis västämään.

Vierailija
218/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tiedät laturaivosta jos et ole hiihtänyt kolmeenkymmeneen vuoteen? 
Olen hiihtänyt päivittäin. Laduilla on ollut melko täyttä. On ollut kaikentasoisia ja -ikäisiä hiihtäjiä sulassa sovussa. 
En ole nähnyt yhtäkään laturaivotapausta, en yhtäkään jalankulkijaa tallomassa latuja koska hänellä on oikeus, enkä yhtäkään koiranomistajaa paskottamassa koiraansa ladulla.

Ja tietenkin sinun kokemuksesi kyseenalaistaa kaikkien muiden kokemukset. Tietenkin!

Vierailija
219/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiersin tällaisen hiihtoa opettelevan lapsen ja hänen äitinsä. Äiti puhkesi vuolaisiin anteeksipyyntöihin, että ovat niin hitaita. Sanoin, että ei mitään, hienoa että tulee uusia hiihtäjiä. 

Kaikki sukselliset mahtuvat kyllä ladulle.

Vierailija
220/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tästä tulikin mukava lapsuusmuisto heti mieleen, kun olin kaatunut mäessä pahasti ja yksi paikallinen yrittäjä (kauppias) raivosi vaan että pois tieltä. Raahauduin sitten jonkun puun alle istumaan, koska en pystynyt nousemaan seisomaan ja äijä vaan jatkoi matkaa. Mulla lähti ystävä sitten hakemaan apua ja jäin ihan yksin sinne. Lopulta ambulanssi haki minut pois. 

Olin siis alakouluikäinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän