Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen laturaivoa. Eikö aikuiset ihmiset osaa suksillansa kiertää esim hitaan tai kaatuneen lapsen asiallisesti?

Vierailija
10.01.2026 |

Ei kuitenkaan ole kilpatilanne kyseessä. Itse olen viimeksi hiihtänyt kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ihmetyttää mikä oikeasti vaivaa 40-50 vuotiaita miehiä, joka paikassa raivotaan missä liikutaan .  Onko mieskunto lopahtanut ja ottaa päähän....

Niillä on vaihdevuodet. Oikeasti. Naisia pilkataan vaihdevuosista mutta tulee ne miehillekin.

Vierailija
162/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä hiihtäjät unohtaa että hiihtäminen on vain yksi tapa liikkua muiden joukossa.

Niin ja että lapsillakin on oikeus opetella hiihtämään. Missä sen paremmin oppisi kuin ihan oikeilla hiihtoladuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivohiihtoa tuntuvat harrastavan takakireät tärkeilijät, jotka hiihtävät ulkoisten asioiden vuoksi, ei liikkumisen ilosta. Säälittäviä ihmisyyden alisuoriutujia, jotka luulevat, että heidä  hiihtämisellään on joku merkitys. 

Missä te tällaisia oikein näette??

Minä hiihdän sen 500-1000km vuodessa, enkä ole nähnyt vielä ainoatakaan. Vai tekeekö se toisesta takakireän, jos hän hiihtää kovempaa kuin sinä?

Minä hiihdän omaa tahtia, ohitan silloin kun tarvitsee, eikä haittaa yhtään jos joku pyyhkäisee ohi. Kuuluu lajiin, eikä kaikki ole samanlaisia. Missä ongelma?

Vierailija
164/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt ihan ymmärrettävää että vakavissaan harrastavat ärsyyntyy. Ei jääkiekkokaukaloonkaan mene amatöörit ja lapset pyörimään silloin kun amattilaiset pelaa siellä jääkiekkoa?

Naapurin itsekruunaama hiihtosankari Pera ei kyllä ole ammattilainen muuta kuin omissa harhoissaan.

Jatka sinä suunsoittoa niin minä jakan hiihtämistä. Silloin kumpikin meistä saa tehdä sitä minkä parhaiten osaamme.

Kyllä. Täällä ei ole kuin suunsoittajia. Kukaan ei halua edes ymmärtää meitä vakavissaan harrastavia. Sitä hiihtämistä voi opetella muuallakin kuin oikeiden harrastajien laduilla.

Minä katson vielä TVstä miesten kympin ja lähden sitten itse kiertämään kymmenen kilometrin latua. Hyvä kun on kova pakkanen niin siellä ei ole kukaan tukkimassa uraa.

Vierailija
165/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat niitä minä minä tyyppejä, joille kaiken pitää tulla heti helposti.

Vierailija
166/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt ihan ymmärrettävää että vakavissaan harrastavat ärsyyntyy. Ei jääkiekkokaukaloonkaan mene amatöörit ja lapset pyörimään silloin kun amattilaiset pelaa siellä jääkiekkoa?

Naapurin itsekruunaama hiihtosankari Pera ei kyllä ole ammattilainen muuta kuin omissa harhoissaan.

Jatka sinä suunsoittoa niin minä jakan hiihtämistä. Silloin kumpikin meistä saa tehdä sitä minkä parhaiten osaamme.

Kyllä. Täällä ei ole kuin suunsoittajia. Kukaan ei halua edes ymmärtää meitä vakavissaan harrastavia. Sitä hiihtämistä voi opetella muuallakin kuin oikeiden harrastajien laduilla.

Minä katson vielä TVstä miesten kympin ja lähden sitten itse kiertämään kymmenen kilometrin latua. Hyvä kun on kova pakkanen niin siellä ei

Kerropa mitkä ladut on määritelty oikeille harrastajille, ketkä ovat oikeita harrastajia ja missä tällainen määrittely on tehty. Oma ahteri ei nyt(kään) riitä vastaukseksi.

Vierailija
167/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin en ole onneksi törmännyt laturaivoon. Mutta näihin ladun tuhoojiin kyllä; kävellään latu pilalle, annetaan koirien tehdä tarpeet ladulle. 

Vierailija
168/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö kuin rattiraivo tai pyöräilijöille karjuvat oman elämänsä liikennepoliisit. Poikkeuksetta 55+ vuotiaita miehiä. Terapian tarpeessa koko porukka!

Me autoilijat osaamme käyttäytyä mutta kävelijät eivät. 
-Pepe

Vierailija
169/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on varmaan niitä samoja "tietäjäsetiä" jotka esim. rengaspainemittarilla "tietävät" autosi rengaspaineet ja kuulustelevat paljonko laitoit ja vastasitpa mitä tahansa niin se on väärin. No enhän minä mitään vielä tiedä, mullahan on ollut tämä auto vasta kymmenen vuotta... perkele.

Vierailija
170/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä. 

Pitää muistaa tilannenopeus.

Tilannenopeus on se, minkä mäki vie alaspäin. Auraajat voivat oikeasti olla turvallisuusriski paikassa, jossa ei näe ja 99% hiihtäjistä menee suunnilleen samaa nopeutta.

Vierailija
171/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traficom valvoo hiihtolatuja.

Vierailija
172/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrokselle on tietty aikatavoite, ja jos se menee pilalle, kaikki on mennyttä!

Kuka pakottaa siihen tavoitteeseen?

Vierailija
173/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
174/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti täällä pääkaupunkiseudulla lämpötilat nousisivat oikein reilusti plussan puolelle ja alkaisi sataa vettä. Ne harvat ladut, mitkä on saatu tehtyä olisivat hetkessä pelkkää jäätä tai sohjoa.

Vierailija
175/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisimman maan aikuiset kohtelevat lapsiaan näin.  Välimeren maissa lapset ovat arvokkainta mitä on. Myös muut kuin omat. Pikkuisia ihastellaan ja hellitään , jopa ventovieraat. Suomessa hiihdetään 5 vuotiaan päälle kun on väylä " tukossa"

Närkästyitkö vain siksi, kun luit tämän vauvapalstalta vai oletko oikeasti nähnyt jotain tällaista? Missä oikein hiihdät?

Minä en ole, vaikka hiihdän pääkaupunkiseudulla satoja kilometrejä kaudessa ja olen opettanut samoilla laduilla lapsenikin hiihtämään.

Ihme homma, kun näitä valittajia ha avautuvia riittää ongelmasta, jota en ole koskaan nähnyt!

Vierailija
176/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisimman maan aikuiset kohtelevat lapsiaan näin.  Välimeren maissa lapset ovat arvokkainta mitä on. Myös muut kuin omat. Pikkuisia ihastellaan ja hellitään , jopa ventovieraat. Suomessa hiihdetään 5 vuotiaan päälle kun on väylä " tukossa"

Närkästyitkö vain siksi, kun luit tämän vauvapalstalta vai oletko oikeasti nähnyt jotain tällaista? Missä oikein hiihdät?

Minä en ole, vaikka hiihdän pääkaupunkiseudulla satoja kilometrejä kaudessa ja olen opettanut samoilla laduilla lapsenikin hiihtämään.

Ihme homma, kun näitä valittajia ha avautuvia riittää ongelmasta, jota en ole koskaan nähnyt!

Eli mitään mitä sinä et omilla silmilläsi näe ei ole tapahtunut tai olemassa? Mielenkiintoinen maailmankatsomus.

Vierailija
177/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistouggelsit vissiin oikeasti luulee, että kunta ylläpitää latuja nimenomaan niiden optimaalisia sykkeitä varten.

Vierailija
178/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrokselle on tietty aikatavoite, ja jos se menee pilalle, kaikki on mennyttä!

Ai jaa, mä olen miettinyt miksi niin vihaisia. Mutta aion hiihdellä silti. Toivottavasti en jää alle.

Vierailija
179/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luulisi olevan niin vaikeaa ennen laskuun lähtöä tarkistaa, että alamäki on tyhjä. 

Aika harvoin in suoraa laskua, jonka näkisi koko matkalta. Aina siinä on kumpua tai mutkaa ihan jo vauhdin tappamiseksi ja kaikkea ei silti voi ennakoida. Ns. normaalin mäen kaikki laskevat normaalisti ja sitten kun siellä on se yksi kävelijä, auraaja tms. joukossa, niin ongelmia tai riskejä tulee.

Vierailija
180/278 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laturaivo on tässä kohtaa vähän väärä termi. Kyse on ennen kaikkea kaikkien turvallisuudesta. Jos kokeneempi hiihtäjä laskee alamäkeen kovaa vauhtia ja siellä on mäen puolessa välissä joku äksänä keskellä baanaa, niin voi tulla pahaa jälkeä. 

Pitää muistaa tilannenopeus.

Tilannenopeus on se, minkä mäki vie alaspäin. Auraajat voivat oikeasti olla turvallisuusriski paikassa, jossa ei näe ja 99% hiihtäjistä menee suunnilleen samaa nopeutta.

Oikea tilannenopeus on sellainen millä hiihtäjä selviytyy laskusta turvallisesti ja pystyssä. Monesti sanotaan että nopeampi ohittaa. Mutta oikeasti hitaammallakin on velvollisuus tehdä omalta osaltaan ohituksesta mahdollinen. Eli alamäessä mennään toista reunaa niin että nopeampi pääsee ohittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme