Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun läheinen on vainoharhainen?

Vierailija
08.01.2026 |

Kyseessä lähisukulainen, joka on aina liioitellut juttujaan. Ei välttämättä valehdellut, mutta suurennellut ja muutellut totuutta. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut mahdotonta. Esittää syytöksiä, jotka eivät ole totta. Esimerkiksi minä olen sanonut, että hän ei saa tehdä jotain. En ole sanonut. Tässä sitten sana sanaa vastaan -tilanne. Hän rikkoo ihmissuhteita väittämällä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Lisäksi häntä on katsottu pahasti. Hän luo itse jopa kuvitelmia, mitä joku (sisaruksensa) on hänestä ajatellut ja levitellyt juttuja selän takana. Kun sanon, etten usko tuota lainkaan, läheiseni suuttuu. Nämä ovat selkeästi hänen omia kuvitelmiaan, eivät ole totta. Hänelle on myös kuulemma naurettu ivallisesti, minä olen ollut mukana nauramassa. Tuo tilanne oli täysin normaali keskustelu, jossa paikalla useita ihmisiä, eikä siinä naurettu ivallisesti kenellekään. 

Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, mutta en tiedä, miksei siitä seurannut mitään! Läheiseni ei tiedä, kuka oli tehnyt huoli-ilmoituksen ja syyttää siitä ihan väärää ihmistä. Joka tapauksessa hänelle oli soitettu kotiin sosiaalitoimesta, juteltu vähän aikaa ja läheiseni kertoman mukaan oli todettu, että hänhän on ihan terve ja kykenevä huolehtimaan itsestään, ei ole tulossa mitään jatkotoimia. Hän osaa esittää normaalia ja ystävällistä, eikä varmasti tuossa tilanteessa ala kertoa outoja juttujaan. 
Mitä voi tehdä? Apuahan hän tarvitsee.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä alkavalta muistisairaudelta. Omalla vanhemmalla syytökset ja tarinat olivat todella lennokkaita. Huoli-ilmoitukset ja soitot olivat täysin turhia. Tilanne lähti etenemään vasta kun peloissaan ja harhoissaan pakeni asunnostaan ja löydettiin ulkoa harhailemasta. Onneksi oli kesäaika. Muistipolilin testien ja diagnoosin jälkeen tuli myös kotihoito kuvioihin. 

Vierailija
42/45 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät häneen yhteyttä että voit vielä tarpeen tullen hyötyä hänestä jotenkin?

Mitä tarkoitat? Todella ilkeää vihjailua. Minä en ole ikinä halunnut hyötyä kenestäkään, pois lukien tietysti lapsuusvuosista. Ihminen saa olla huolissaan läheisestä, joka ei erota todellisuutta harhakuvitelmasta. Tämä ei ole kiellettyä, eikä toista ihmistä saa hylätä, vaikka hän sairastuisi. Väitän, että sinun oma maailmasi on sitä, että yritetään hyötyä ihmisistä, jopa niistä lähimmästä. Onneksi suurin osa suomalaisista ei ole hyötyjiä, jotka ajattelevat, mitä vielä voi saada irti.

-ap

Anteeksi. Kysyin koska itseeni on yhteydessä henkilö kuka haluaa sitten hyötyä minusta. On myös kieltänyt minun kokemuksiani mitä hän on tehnyt. Välittämäsi että hyväksikäyttäisin ihmisiä, meni väärin. Pikemmin suojelen itseäni ja olen eristäytynyt ihmisistä. huonojen kokemusten takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavalta muistisairaudelta kuulostaa, oma äitini oireili Alzheimerin keskivaiheilla noilla harhoilla, onneksi lääkitys auttoi. Pitäisi saada hänet muistitesteihin.

Vierailija
44/45 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkavalta muistisairaudelta kuulostaa, oma äitini oireili Alzheimerin keskivaiheilla noilla harhoilla, onneksi lääkitys auttoi. Pitäisi saada hänet muistitesteihin.

Muistitestit paljastavat huonosti alkaneen muistisairauden. Lähinnä niillä pystytään seuraamaan keskivaikean muistisairauden etenemisen vaiheita. Aivojen kuvauksessa näkyy muutokset aivoissa, ja tämä vaatii Suomessa päästä neurologille. Vastoin tahtoa kuvauksia ei tehdä. Esimerkiksi Alzheimerin taudin muutokset aivoissa näkyvät selkeästi kuvissa. 

Meillä meni pitkään, että saatiin äiti suostumaan neurologisiin tutkimuksiin. Hän intti, että ei tarvitse sairaalaa, koska ei ole sairas. Hän oli hajamielinen, ajattelu ja puhe poukkoilivat, epäili ihmisiä. Hän saattoi pestä puhtaat pyykit uudestaan, koska ei uskonut, että ne olivat juuri tulleet pesusta. Hän kävi kaupassa jopa 2 kertaa päivässä ja. osti yleensä samat ostokset. Jos minä tai joku muu sanottiin, että ei tarvitse mennä kauppaan, koska sinä kävit jo, hän suuttui ja syytti valehtelijoiksi. 

Vierailija
45/45 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa sukulaisen vainoaminen ja huolikiusaaminen sekä hyväksyä se, että kun puu kaatuu luonnostaan, se ei ole koskaan kaunista ja siistiä. Vanhat ihmiset äärimmäisen harvoin menevät hautoihinsa täysjärkisinä ja mukavina. Ongelmakäytös alkaa omien havaintojeni mukaan n. 60v iässä ja sen jälkeen mennään lujaa kohti päin seinää tai huokailemalla hitaasti hautaan. Tätä täytyy vaan sietää ja suhtautua siihen empaattisesti, kuin vauvaam

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä