Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun läheinen on vainoharhainen?

Vierailija
08.01.2026 |

Kyseessä lähisukulainen, joka on aina liioitellut juttujaan. Ei välttämättä valehdellut, mutta suurennellut ja muutellut totuutta. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut mahdotonta. Esittää syytöksiä, jotka eivät ole totta. Esimerkiksi minä olen sanonut, että hän ei saa tehdä jotain. En ole sanonut. Tässä sitten sana sanaa vastaan -tilanne. Hän rikkoo ihmissuhteita väittämällä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Lisäksi häntä on katsottu pahasti. Hän luo itse jopa kuvitelmia, mitä joku (sisaruksensa) on hänestä ajatellut ja levitellyt juttuja selän takana. Kun sanon, etten usko tuota lainkaan, läheiseni suuttuu. Nämä ovat selkeästi hänen omia kuvitelmiaan, eivät ole totta. Hänelle on myös kuulemma naurettu ivallisesti, minä olen ollut mukana nauramassa. Tuo tilanne oli täysin normaali keskustelu, jossa paikalla useita ihmisiä, eikä siinä naurettu ivallisesti kenellekään. 

Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, mutta en tiedä, miksei siitä seurannut mitään! Läheiseni ei tiedä, kuka oli tehnyt huoli-ilmoituksen ja syyttää siitä ihan väärää ihmistä. Joka tapauksessa hänelle oli soitettu kotiin sosiaalitoimesta, juteltu vähän aikaa ja läheiseni kertoman mukaan oli todettu, että hänhän on ihan terve ja kykenevä huolehtimaan itsestään, ei ole tulossa mitään jatkotoimia. Hän osaa esittää normaalia ja ystävällistä, eikä varmasti tuossa tilanteessa ala kertoa outoja juttujaan. 
Mitä voi tehdä? Apuahan hän tarvitsee.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on vähän sama, kai se on jtn alkavaa muistisairautta ja vanhuudenhöperöä. Hänen kanssaan ei voi jutella enää mistään normaalista, kaikki on ihan vainoharhaista syyllistämistä minua kohtaan tai sitten valittaa, että kaikki naapurit nauraa hänelle ym. Kaikki ja koko maailma on häntä vastaan. Lääkäriin ei suostu. 

Mälsää.. mutta en voi asiasta ottaa kauheasti stressiä. Se on hänen elämä, mulla on omani ja pienet lapset hoidettavana. Ja kun ei suostu lääkäriin niin mitä voin edes tehdä että hänen olisi parempi olla? Sitten kun alkaa mennä vaaralliseksi hänen elonsa, on kai tehtävä joku huoli-ilmoitus ja lopulta kiikutettava hänet jollekin Attendo kuolemanleirille, ellei kuukahda kotiinsa sitä ennen. 

Vierailija
22/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla alkanut muistisairaus? Toi kertomus, että joku luulee toisten nauravan hänelle ivallisesti, on ihan kuin tätini suusta. Minä olin silloin se, joka nauroi ivallisesti hänelle ja kuulemma kun lähdin kylästä, oli ivallinen nauru kaikunut rappukäytävästä. Siellä ei ollut ketään muita kuin minä kävelemässä, enkä nauranut yksinäni. Myös naapurit olivat tätini mielestä näitä ivallisesti hänelle nauravia. Hän ei ollut missään tekemisissä naapureidensa kanssa, mutta kuunteli seinän läpi. Kaikki muut ymmärsivät kyseessä olevan vakava häiriö, mutta ei tätini itse. Kuukausia myöhemmin hän totesi mulle ihan kesken tavallisen jutustelun, että hänellä on todettu alzheimer. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on vähän sama, kai se on jtn alkavaa muistisairautta ja vanhuudenhöperöä. Hänen kanssaan ei voi jutella enää mistään normaalista, kaikki on ihan vainoharhaista syyllistämistä minua kohtaan tai sitten valittaa, että kaikki naapurit nauraa hänelle ym. Kaikki ja koko maailma on häntä vastaan. Lääkäriin ei suostu. 

Mälsää.. mutta en voi asiasta ottaa kauheasti stressiä. Se on hänen elämä, mulla on omani ja pienet lapset hoidettavana. Ja kun ei suostu lääkäriin niin mitä voin edes tehdä että hänen olisi parempi olla? Sitten kun alkaa mennä vaaralliseksi hänen elonsa, on kai tehtävä joku huoli-ilmoitus ja lopulta kiikutettava hänet jollekin Attendo kuolemanleirille, ellei kuukahda kotiinsa sitä ennen. 

Siinä kohtaa kun oikeasti alkaa touhu olla enemmän erikoista, kannattaa se ilmoitus tehdä ja samalla ilmoittaa, ettei ole omia resursseja pitää hullusta huolta. Täten siirrät vastuun itseltäsi, ja vältyt heitteillejättösyytteltä. Äitisi kuulostaa täysin Alzheimerilta. 

Vierailija
24/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole Alzheimerin tauti. On myös myöhäisiän skitsofrenia, jota edeltää yleensä vainoharhaisuushöiriö. Se pahenee kun ihminen vanhenee. Todellisuudentaju hämärtyy ja alkaa epäillä kaikkia. En tiedä, miten hyvin siihen saa hoitoa ja tehoaako hoito.

Vierailija
25/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli just lehdessä juttu, kun 90-vuotias muistisairas jätettiin ilman apua lukuisista huoli-ilmoituksista huolimatta. Hyvinvointialueelle tuli huomautus, en tiedä, mitä korvauksia. Mutta just tuo, että huoli-ilmoituksiin ei reagoida ja kirjoitellaan vaan, että ei tarvita jatkotoimia. Vaikkei edes tavoitettu sitä vanhusta, vanhojen asiakirjojen avulla tekivät arvion, ettei tarvitse apua. Ihan kauheaa!

Luin saman jutun. Tuli mieleen ajatus, että taitaa olla turha edes yrittää huoli-ilmoituksen kautta saada apua. Läheiseni on hyvä puhumaan, eikä hän vieraille ihmisille niitä vainoharhaisia juttujaan ala kertoa, ei ennenkuin vasta selän takana, kun puhelu on ohi.

-ap

"Tuli mieleen ajatus"?

Oletko koskaan kyseenalaistanut tällaisia ajatuksia?

Vierailija
26/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole turhempaa kuin huili-ilmoitus, ja sen jälkeen sossut vastuuttavat läheisiä, koska itsemääräämisoikeus. Käytännössä varmaan 80 prosenttisesti noista  ei seuraa mitään, koska sossu on kädetön. Vtuttaa.

Pitäisi löytyä pakkohoitokriteerit, sitten yhteiskunta ottaisi hoteisiinsa.

Vierailija
27/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kerrot tässä koko totuutta omasta käytöksestäsi. Valehtelet itse ettei toinen muka puhu totta. Jokatapauksessa älä enää soita hänelle, hän alkaa voida paremmin ilman sinun kiusantekoasi.

Vierailija
28/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallin ja lämminhenkinen Esperi Hoivakoti Otso on osoite. Vetävät pyytämättä jojoon.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7c7f7aff-f117-4397-8fb7-72477d0f873e

Illan naurahdus tästä.

Vierailija
29/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla itsellä käynyt mielessä ettei läheinen halua olla tekemisissä kanssasi. Jätä hänet rauhaan puheluistasi. Hän voi paljon paremmin ilman sinua.

Vierailija
30/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä hänet rauhaan. Kokonaan. Anna hänen hoitaa elämänsä ja riitansa itse. Et voi mennä arvostelemaan ja huomauttaa, keskity omaan elämään. Anna muiden elää omansa ja havainnoida itse. Turha ilmoittelu voi tuoda toiselle kauhean ahdistuksen ja paniikin.

Kyseessä ei ole mikään turha ilmoittelu, vaan läheiselläni on vainoharhaisuutta, mahdollisesti diagnosoinaton skitsofrenia. Hän ei erota, mikä on totta ja mikä hänen omaa kuvitelmaabsa ja vainoharhaista suhtautumista. Se on huolestuttavinta, että hän uskoo itse omiin kertomuksiinsa. Hän voi yhtäkkiä väittää jonkun sanoneen jotain, mitä toinen ei ole sanonut. Tai pelkää jotain, mitä ei tapahdu. Terve mieli erottaa, mikä on totta ja mikä oman pään sisäistä, harhaista puhetta.

-ap

Vaan kun täällä saa sekoilla ihan rauhassa itsemäärä

Vankilaanko hänet pitäisi paiskata?

Vierailija
31/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hankkia manaaja joka ajaa kahelista persudemonin pois.

Vierailija
32/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä hänet rauhaan. Kokonaan. Anna hänen hoitaa elämänsä ja riitansa itse. Et voi mennä arvostelemaan ja huomauttaa, keskity omaan elämään. Anna muiden elää omansa ja havainnoida itse. Turha ilmoittelu voi tuoda toiselle kauhean ahdistuksen ja paniikin.

Kyseessä ei ole mikään turha ilmoittelu, vaan läheiselläni on vainoharhaisuutta, mahdollisesti diagnosoinaton skitsofrenia. Hän ei erota, mikä on totta ja mikä hänen omaa kuvitelmaabsa ja vainoharhaista suhtautumista. Se on huolestuttavinta, että hän uskoo itse omiin kertomuksiinsa. Hän voi yhtäkkiä väittää jonkun sanoneen jotain, mitä toinen ei ole sanonut. Tai pelkää jotain, mitä ei tapahdu. Terve mieli erottaa, mikä on totta ja mikä oman pään sisäistä, harhaista puhetta.

-ap

Et voi vaikuttaa asiaan, jos hän ei halua hoitoa, ei siihen voida pakottaa. 

Vierailija
33/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kerrot tässä koko totuutta omasta käytöksestäsi. Valehtelet itse ettei toinen muka puhu totta. Jokatapauksessa älä enää soita hänelle, hän alkaa voida paremmin ilman sinun kiusantekoasi.

Höpö höpö! Hän on vainoharhainen. Hän kuvittelee asioita, sanomisia ja tekemisiä. 
-ap

Vierailija
34/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla itsellä käynyt mielessä ettei läheinen halua olla tekemisissä kanssasi. Jätä hänet rauhaan puheluistasi. Hän voi paljon paremmin ilman sinua.

Ei niin voi tehdä, että hylkää ihmisen, joka alkaa voida huonosti. Vainoharhaisuus on sitä, ettei erota tosiasioita keksitystö, kuvittelee toisten ihmisten sanomisia ja tekemisiä. Vainoharhainen ihminen ei voi paremmin, jos häneen eivät läheiset pidä yhteyttä. Se on jo nähty, koska läheiseni on rikkonut jo ihmissuhteita. Kaikki eivät jaksa hänestä enää välittää. Hänestä tulee muiden silmissä vaikea ihminen. Sen kuoren taakse minä vielä näen, monet muut eivät. Ihminen on ihminen loppuun asti, eikä saa hylätä.

-ap

Vierailija
35/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät häneen yhteyttä että voit vielä tarpeen tullen hyötyä hänestä jotenkin?

Vierailija
36/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin voi tehdä, että hylkää ihmisen, joka alkaa voida huonosti. Vainoharhaisuus on sitä, ettei erota tosiasioita keksitystö, kuvittelee toisten ihmisten sanomisia ja tekemisiä. Vainoharhainen ihminen ei voi paremmin, jos häneen eivät läheiset pidä yhteyttä. Se on jo nähty, koska läheiseni on rikkonut jo ihmissuhteita. Kaikki eivät jaksa hänestä enää välittää. Hänestä tulee muiden silmissä vaikea ihminen. Sen kuoren taakse minä vielä näen, monet muut eivät. Ihminen on ihminen loppuun asti, eikä saa hylätä.

-ap

Aiemmassa kommentissasi sanoit tehneesi hänestä huoli-ilmoituksen, joka kuitattiin sostyöntekijän yhteydenotolla. Kerrot hänen tämän jälkeen olleen epäluuloinen sinun soittaessasi, kysyen kuka käski soittaa. Huomaatko korrelaation?

Vierailija
37/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys hyvinvointialueesi muistihoitajaan tai- koordinaattoriin.

Vierailija
38/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä kyseessä äiti, isä, sisko, veli vai ystävä kenestä olet huolissasi?

Vierailija
39/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Aiemmassa kommentissasi sanoit tehneesi hänestä huoli-ilmoituksen, joka kuitattiin sostyöntekijän yhteydenotolla. Ker

Voi kuule kun ei hänen korrekaatuonsa noudata mitään normaalia ajatuskulkua. Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, kyllä. Sitä ei olisi tarvinnut tehdä, mikäli hän ei kuvittelisi asioita, toisten sanomisia tai tekemisiä, jopa nauruja. Ymmärrän sen, että kaikkien ihmisten mielestä vainoharhaisena saa olla ja pysyä, mutta kun ihmisen todellisuus alkaa kadota ja hän selkeästi voi huonosti, on vihamielinen, yksinäinen ja harhainen, niin läheisille nousee väistämättäkin huoli. Hänestä tulee yhä eristäytyneempi, vainoharhaisempu ja vihaisenpi. Se ei ole hyväksi kenellekään. Saahan näistä asioista olla monta eri mieltä, mutta toistaiseksi minä erotan, mikä on totta ja mikä ei. Jos minun väitetään sanoneen tai tehneen jotain, mitä en ole tehnyt, tai jonkun toisen ihmisen, niin toistaiseksi on kykyä erottaa todellisuus ha harhaisuus.

-ap

Vierailija
40/45 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidät häneen yhteyttä että voit vielä tarpeen tullen hyötyä hänestä jotenkin?

Mitä tarkoitat? Todella ilkeää vihjailua. Minä en ole ikinä halunnut hyötyä kenestäkään, pois lukien tietysti lapsuusvuosista. Ihminen saa olla huolissaan läheisestä, joka ei erota todellisuutta harhakuvitelmasta. Tämä ei ole kiellettyä, eikä toista ihmistä saa hylätä, vaikka hän sairastuisi. Väitän, että sinun oma maailmasi on sitä, että yritetään hyötyä ihmisistä, jopa niistä lähimmästä. Onneksi suurin osa suomalaisista ei ole hyötyjiä, jotka ajattelevat, mitä vielä voi saada irti.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan