Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun läheinen on vainoharhainen?

Vierailija
08.01.2026 |

Kyseessä lähisukulainen, joka on aina liioitellut juttujaan. Ei välttämättä valehdellut, mutta suurennellut ja muutellut totuutta. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut mahdotonta. Esittää syytöksiä, jotka eivät ole totta. Esimerkiksi minä olen sanonut, että hän ei saa tehdä jotain. En ole sanonut. Tässä sitten sana sanaa vastaan -tilanne. Hän rikkoo ihmissuhteita väittämällä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Lisäksi häntä on katsottu pahasti. Hän luo itse jopa kuvitelmia, mitä joku (sisaruksensa) on hänestä ajatellut ja levitellyt juttuja selän takana. Kun sanon, etten usko tuota lainkaan, läheiseni suuttuu. Nämä ovat selkeästi hänen omia kuvitelmiaan, eivät ole totta. Hänelle on myös kuulemma naurettu ivallisesti, minä olen ollut mukana nauramassa. Tuo tilanne oli täysin normaali keskustelu, jossa paikalla useita ihmisiä, eikä siinä naurettu ivallisesti kenellekään. 

Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, mutta en tiedä, miksei siitä seurannut mitään! Läheiseni ei tiedä, kuka oli tehnyt huoli-ilmoituksen ja syyttää siitä ihan väärää ihmistä. Joka tapauksessa hänelle oli soitettu kotiin sosiaalitoimesta, juteltu vähän aikaa ja läheiseni kertoman mukaan oli todettu, että hänhän on ihan terve ja kykenevä huolehtimaan itsestään, ei ole tulossa mitään jatkotoimia. Hän osaa esittää normaalia ja ystävällistä, eikä varmasti tuossa tilanteessa ala kertoa outoja juttujaan. 
Mitä voi tehdä? Apuahan hän tarvitsee.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä maassa on vikana kun kenenkään asioita ei saisi hoitaa. Totesin sen jo oman mummin kohdalla, joka tarvitsi apua kotiin, muttei halunnut. Omaisena voi vain yrittää puhua järkeä vanhuspalveluihin, että tulisivat uudestaan arvioimaan palveluntarvetta. Ihminen, joka ei itse ymmärrä tarvitsevansa apua, saa rauhassa vaikka kuolla kotiinsa. 

Vierailija
2/4 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittakaa yhdessä Paranoid.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa sanotaan, että vie omainen lääkäriin. Tätä olen aina ihmetellyt, että miten vie? Miten sinne saa varattua ajan ja miten hänet saa sinne houkuteltua, jos ei itse ymmärrä olevansa sairas. Mielen sairauksissa on ihan yleistä sairaudemtunnottomuus.

Vierailija
4/4 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisestäni tehtiin huoli-ilmoitus, ei ottanut vastaan. Löytyi viime hetkellä ja saatiin toviksi elävien kirjoihin. Väkisin ei voi auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi