Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ihmisiä joille Subwayssa asiointi tuottaa vaikeuksia

Vierailija
08.01.2026 |

Pitääkö se leipä pureskellakin näille valmiiksi? Mikä siinä on niin vaikeaa valita yksinkertaiset täytteet, kai nyt aikuinen ihminen tietää haluaako maissia vai kurkkua? En käsitä.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa puhua ja vastailla nopeisiin kysymyksiin.

Joo onhan se ahdistavaa kun kysytään että haluatko juustoa vai et. Monimutkainen kysymys joka vaatii tuntikausien pohdintaa.

Yksinkertaiselle kaikki on yksinkertaista. Ajatukseltaan avara taas käsittää, että eri vaihtoehtoja yhdistelmille on miljoonia, ja sellaisesta joukosta on vaikea valita optimaalista ylipäänsä saati nopeasti, varsinkin kun iso osa valinnoista on tuntemattomia.

Iso osa valinnoista tuntemattomia :D Miten pihalla jengi on ja mitä nää ostaa itse kaupasta? Onpa vaikea valinta, täysjyäväleipä vai juusto-oregano, maustinen juusto vai ei, täyte kanaa vai salamia, vihanneksetkin vissiin näille ihmisille ihan vieraita, kun ei tiedetä miltä paprika tai suolakurkku maistuu. Se ei ole niin helkutin vaikeaa!

Vierailija
42/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

average subwayn asiakas 

👹

/( .               . )\

(|       )(          |)

/               \

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten Krakovassa tilasin vanhan kaupungin ravintolaterassilla kanasändwitchin. Ei jatkokysymyksiä. Sain eteeni herkullisen ja täyttävän leivän ja poistuin kylläisenä. Tämä oli hyvä kokemus. 15 vuotta sitten Oulussa eksyin Subwayhin. Pyysin kanasändwitchin. Sain kasan jatkokysymyksiä ja käsiini vaatimattoman  sekä omituisen käntyn. Poistun pahoilla mielin ja nälkäisenä.

Niinpä en ole sen koommin Subwayssa vapaaehtoisesti käynyt.

Vierailija
44/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subway sopii erityisen nirsoille ja autisteille. Normaalien ihmisten yleisen elämänkokemuksen pohjalta se on erittäin outo ja jopa tympeä kokemus, jollaiseen ei olla totuttu. Kuvaavaa on että kyseessä on ainut pikaruokaketju ja ylipäänsä ravintola, jonka on pitänyt laatia nettisivuilleen(!) erilliset käyttöohjeet.

Siis eikö nimenomaan autisteille ole vaikeaa kokeilla jotain mihin ei ole tottunut?  Neurotyypillinen osaa hieman miettiä asioita ja kokeilla jotain uutta nirsoilematta. Jumankekka miten pajon mä inhoan asiakkaana näitä pähkäilijöitä ja pohtijoita. 

Vierailija
45/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun kotipaikkakunnallani tulivat tilausautomaatit käyttöön viime syksynä. Se sopinee teille, jotka valitatte muiden hitaudesta, saa itsepalveluna näpytellä tilauksensa. Minä taas haluaisin palvelua tiskiltä ja oma hommansa oli automaatin käytön opettelussa. Minusta tiskiltä sai nopeammin tilauksensa kuin automaatin kautta tilattuna.

Vierailija
46/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan se ahdistavaa kun kysytään että haluatko juustoa vai et. Monimutkainen kysymys joka vaatii tuntikausien pohdintaa.

Sama asia kuin tankatessasi autoasi sinulta alettaisiin polttoaineen valinnan jälkeen tentata haluatko biokomponenttia entä etanolia ja laitetaanko vielä divetyoksidia sekaan, entä mitenkäs tuo korroosiosuoja tai karstaliuotin? Tuleeko jäänestoainetta ja montako prosenttia, entäs parafiininliuotinta, ja tässä olis sitte neljää merkkiä tätä fluorisuojatehoainetta, mitä sais olla, ja mitäs lisäaineita vielä saisi olla, no mikä kestää, siinähän ne kaikki on näkyvillä, valintoja nyt kun takana on jo jonoakin

Ei todellakaan ole sama asia. Harva ihminen ymmärtää noista asioista yhtään mitään, mutta pienetkin lapset tietävät jo mitä tykkäävät syödä. 

Ps. Myyjälle voi myös esim. sanoa, että tee sellainen minkä itse söisit, en halu nyt tehdä valintoja

Vierailija
47/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten Krakovassa tilasin vanhan kaupungin ravintolaterassilla kanasändwitchin. Ei jatkokysymyksiä. Sain eteeni herkullisen ja täyttävän leivän ja poistuin kylläisenä. Tämä oli hyvä kokemus. 15 vuotta sitten Oulussa eksyin Subwayhin. Pyysin kanasändwitchin. Sain kasan jatkokysymyksiä ja käsiini vaatimattoman  sekä omituisen käntyn. Poistun pahoilla mielin ja nälkäisenä.

Oletko koskaan käynyt testaamassa ÄO:sta? Vois olla ihan tarpeellsita. Hyvin yksinketaisia kysymyksiä kysyvät. Eivät ne mitään täytteitä sinne laita jos et älyä itse vastata mitä haluat leipäsi sisään.

Vierailija
48/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun kotipaikkakunnallani tulivat tilausautomaatit käyttöön viime syksynä. Se sopinee teille, jotka valitatte muiden hitaudesta, saa itsepalveluna näpytellä tilauksensa. Minä taas haluaisin palvelua tiskiltä ja oma hommansa oli automaatin käytön opettelussa. Minusta tiskiltä sai nopeammin tilauksensa kuin automaatin kautta tilattuna.

Automaatti on hitaampi kuin minä tiskillä. Yhtä pähkäilijää kiitin siitä että älysi päästää jonon ohi. Se oli yhä pähkäilemässä kun mä olin jo syömässä.

Vierailija
49/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sämpylä?

Ja samantien ongelmatapauksella leikkaa kiinni :D

Vierailija
50/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astetta tyhmempi saa olla jos ei subissa osaa asioida :D

Täytyy olla jotain maalaisia. Yksikin alkoi kysellä, mitkä täytteet ovat kotimaisia. Ei jessus.

Vierailija
51/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesta fobiasta kärsiville ahdistavaa...

Vierailija
52/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EN mä tiedä, saan kai mä miettiä! Olen käynyt VAIN kerran, en voi olla supernopea!

Se ei ole mikään elämän ja kuoleman kysymys, jota pitää loputtomiin vatvoa ja miettiä, että onko tämä nyt varmasti oikea valinta. Ota vaan joku, ei se niin pieleen voi mennä. 

Tällaisten ihmisten kanssa esim. lautapelien pelaaminen on yhtä tuskaa, kun joka hiton siirtoa pitää harkita perinpohjin minuuttikaupalla.

On ihan hyvä taito pystyä tekemään nopeita päätöksiä asioissa, jotka eivät ole elintärkeitä. Ja sitä voi jokainen opetella!

Vierailija
53/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiselle kaikki on yksinkertaista. Ajatukseltaan avara taas käsittää, että eri vaihtoehtoja yhdistelmille on miljoonia, ja sellaisesta joukosta on vaikea valita optimaalista ylipäänsä saati nopeasti, varsinkin kun iso osa valinnoista on tuntemattomia.

Iso osa valinnoista tuntemattomia :D Miten pihalla jengi on ja mitä nää ostaa itse kaupasta? Onpa vaikea valinta, täysjyäväleipä vai juusto-oregano, maustinen juusto vai ei, täyte kanaa vai salamia, vihanneksetkin vissiin näille ihmisille ihan vieraita, kun ei tiedetä miltä paprika tai suolakurkku maistuu.

Leipiä on maailmassa tuhansia erilaisia. Kos ei ole ennen maistanut, ei ole mahdollista tietää, miltä maistuu Subwayn täysjyvä tai mikä helvetto on juusto-oregano (kumpikaan ei tuntemani leipälaatu vaan maitotuote ja mausteyrtti). Sitä paitsi ravitsemuksellisesti nuo ei oo leipiä vaan pullaa.

Juustolaatuja maailmassa on satoja ja merkkejä tuhansia. Maustettuja juustojakin varmasti puolensataa erilaista päätyyppiä. Miten tietää miltä Subin maustettu juusto maistuu: mikä on juuston tyyppi ja mitkä mausteet saati hienommat laatunyanssit? 

Kanoja on yksi laji mutta siitä useita rotuja ja useit eri ruhonosia yhdessä kanassa. Miten se on maustettu? Miten kypsennetty? Ei voi tietää maistamatta tai kuvauksetts.

Salalilaatuja on monia, mistä tässä nyt puhutaan? Koostumuksessa ja maussa on huomattavia eroja. Ei voi maistamatta tietää.

Paprika on helppo mutta ei voi tietää miten se sopii em. Tuntemattomien makujen kanssa yhteen. Toki niissäkin on monia lajikkeita ja aromeja, mutta usein sen näkee päältä ja kyseessä on se perus.

Suolakurkku on oikeasti maustekurkku ja ei voi tietää miten maustettu. Niitäkin on kymmeniä erilaisia. Äitini tekee erilaista kuin Felix ja silläkin on viisi eri pääkategoriaa, jopa supermarketissa purkissa lukee asteikkoina kurkun makuominaisuudet kuten makeus ja mausteisuus.

Vierailija
54/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesta fobiasta kärsiville ahdistavaa...

No mene sitten automaatille tai tilaa woltilla.

Vierailija
55/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt testaamassa ÄO:sta? Vois olla ihan tarpeellsita. Hyvin yksinketaisia kysymyksiä kysyvät. Eivät ne mitään täytteitä sinne laita jos et älyä itse vastata mitä haluat leipäsi sisään.

Olen ollut Mensan hallituksessakin.

Vierailija
56/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikeuksia tuota, mutta ärsyttää kyseleminen. Tekisi mieli sanoa, että tee nyt se leipä vaan nopeasti ja lopeta se kysely.

Vierailija
57/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottaahan se vaikeuksia, kun menet ravintolaan ja aloitat tilauksen patongin valinnalla. "ei ole" Ok, otan sitten hunajapaahdon. "ei ole" Selvä, no täysjyvä? "ei ole". Ok, jospa nyt vaan sanoisit mitä teillä on, niin mä otan sen...? "eikun valitse vaan patonki!". Tällä konseptilla sitten edetään useamman patongin kohdalla, kun usein hain teineille ja kavereilleen. Vaikka patonkeja olisi tarpeeksi kaikkea, niin sitten on vähintään joku kastike loppu tai grllistä mennyt sulakkeet.

Jonoa alkaa tulla ja jengi rupee kärttysäksi, että mitä kestää! Tuommoista "palvelua" kun sain joka kerta, kun siellä kävi, niin jätin sitten lopulta väliin.

Nyt on iisimpää, kun saa woltissa itse valittua. Toivottavasti Subwayhin on tullut näytöt kuten Hesessä yms. paikoissa.

Vierailija
58/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siellä voi olla valmiita vaihtoehtoja montaa eri sortimenttia? En minä halua olla revolverihaastattelussa? Jono kertyy taakse ja nopeasti pitäisi tietää mitä haluaa. Vähemmästäkin happi loppuu ja pierettää! 

Vierailija
59/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subway sopii erityisen nirsoille ja autisteille. Normaalien ihmisten yleisen elämänkokemuksen pohjalta se on erittäin outo ja jopa tympeä kokemus, jollaiseen ei olla totuttu. Kuvaavaa on että kyseessä on ainut pikaruokaketju ja ylipäänsä ravintola, jonka on pitänyt laatia nettisivuilleen(!) erilliset käyttöohjeet.

Siis eikö nimenomaan autisteille ole vaikeaa kokeilla jotain mihin ei ole tottunut? . 

Aivan. Heiltä tulee automaattisesti ja mekaanisesti lista asioista joita he voivat syödä eikä kokeiluille ole tarvetta tai motia. 

Vierailija
60/145 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö nimenomaan autisteille ole vaikeaa kokeilla jotain mihin ei ole tottunut?  Neurotyypillinen osaa hieman miettiä asioita ja kokeilla jotain uutta nirsoilematta. Jumankekka miten pajon mä inhoan asiakkaana näitä pähkäilijöitä ja pohtijoita. 

No just tuon takia mulla tulee ihan täysi black out enkä osaa päättää mitään, kun ajattelen koko ajan että: " Päätä nyt äkkiä jotain, joku varmaan inhoaa mua jos pohdin nyt tässä jotain! " Sitten samaan aikaan pää alkaa arpomaan että otanko sittenkin tuota vai tuota. Ihan hirveä paineistettu tilanne. 

En ikinä käy Subwayssä koska en halua olla kenellekään vaivaksi. Oon siis kynnysmatto toisin sanoen. Paniikki tulee muiden odotuttamisen ajattelemisestakin. 

T: ADHD autisti ahdistuneisuushäröilijä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä