Rahat ei riitä vuokraan. Halvempaa ei löydy.
Ja joo olen työtön korkeakoulutettu! Nainen, elämänhallinta kunnossa. En oo koskaan juonut tai tupakoinut.
Ei vain ole enää varaa ja jatkuva kituuttaminen vie järjen.
Saan työmarkkinatuen, verojen jälkeen jää 500e ja asumistuki on 300e.
Eli 800 euroa kuussa saan valtiolta. Siitä lähtee vuokraan+ sähkö vesi 630e.
170 euroa jää tukien jälkeen millä elän. Olen tosi eristyksissä enkä voi muuta tehdä kun olla täysin lamaantunut. Ruokaa on myös niukasti.
Kommentit (300)
Varasta. Tai mene syömään ruokaa sovituskoppiin. Myy seksiä. Käy ruokajonossa/diakoniassa. Myy huumeita. Myy omaisuuttasi. Vaihtoehtoja on. Minä olen tuohon seksinmyyntiin turvautunut js sitä ennen ruoka-apuun ja diakoniaan.
Olisit kiitollinen, että sinulle maksetaan asuminen ja jäät vielä plussan puolelle! Uskomatonta, että kehtaat valittaa.
Huvittaa aina nää kommentit, missä työttömiä kehotetaan muuttamaan jonneki korpeen halvan vuokran perässä. Siinä nyt ainakin ryssii mahdollisuudet työllistymiseen. Niillä pikkupaikkakunnilla ei ole työpaikkoja, ne työpaikat on kasvukeskuksissa. Pienillä paikkakunnilla ei yleensä ole toimivaa julkista liikennettä, joten jos haluaa työllistyä, se vaatii auton. Se taas maksaa ja kulkeminen maksaa. Mistä saa sen alkuinvestoinnin siihen? Muutenkin muuttaminen maksaa paljon, sekin vaatii alkuinvestoinnin. Siis missä todellisuudessa porukka elää täällä?
Kun olin itse työttömänä vuoden 2011-2012, olisin päässyt työhaastatteluun toiseen kaupunkiin, jonne meni kyllä bussi. Mutta mulla ei oikeesti ollut varaa siihen bussiin, ei vaan kertakaikkiaan ollut tilillä niin paljoa rahaa, että oisin voinut sinne matkustaa (ei ollut kyse mistään 3€ sisäisestä liikenteestä) Omassa kunnassa ei ollut työpaikkaa minulle silloin. Ja arvatkaa, olin siihen kuntaan jo aiemmin muuttanut nimenomaan työn perässä 200km, josta ei sitten vakituista tullutkaan. Eli pitäisikö työttömän muutella puolen vuoden määräaikaisten perässä jatkuvasti? Työn vakituisuudesta ei ole mitään takeita.
No, nykyään olen jo vakituisissa hyväpalkkaisissa töissä, mutta pystyn kyllä näkemään sen toisenkin puolen tässä.
"Mutta kun mun identiteetti on olla akateeminen nuori nainen joka asuu Punavuoressa ja hengailee trendikkäissä kahviloissa. En mä voi alkaa ostamaan vaatteita mistään Tokmannilta vaikka olenkin ollut 4 vuotta työttömänä."
"olisin päässyt työhaastatteluun toiseen kaupunkiin, jonne meni kyllä bussi. Mutta mulla ei oikeesti ollut varaa siihen bussiin, ei vaan kertakaikkiaan ollut tilillä niin paljoa rahaa, että oisin voinut sinne matkustaa"
Jos olisi ollu 200 € kuukaudessa halvempi vuokra niin sulla olisi ollut varaa mennä vaikka taksilla sinne työhaastatteluun!
Siksi edullinen asunto on tosi tärkeä asia. Koska asunto on isoin rahareikä vähävaraisen taloudessa.
Ekan kerran kun luin ap:n viestin, niin tunsin todella paljon myötätuntoa ja akattelin, että miten häntä voisi auttaa tai voisiko mitenkään tilannettaan helpottaa.
Sitten kun hänelle kerrottiin että on oikeus saada lisätukea tttuesta, niin vastasi , ettei sitä saa.
Niin kysymys kuuluu, että miksi ei saa?? Noilla summilla mitä kertoi? Mitä jää kertomatta, mikä on todellinen tilanne?
Menkää kesällä pohjoiseen. Kirparilta kirves, saha, tynnyreistä voi rakentaa kamiinankin, mutta ihan kivillä ja savella saa tehtyä uunin. Tiiliä voi kantaa pitkiäkin matkoja kesällä jos ei ole töitä tai mitään.
Erotkaa yhteiskunnasta kuten minä tein. Talvella voi käydä vanhemmilla. Mä kokeilin kymmenen vuotta käydä töissä ahkerasti ja tein ylitöitä ja näin poispäin.
Mitään ei jäänyt palkoista käyteen oikein. En kokenut kannattavaksi elää yhteiskunnassa ja tukien hakeminen työttömänä ol mun mielestä tosi vaivallosta. Sitten tuntuu yleisesti että ihmiset syyllistää myös jos joutuu työttömäksi ja hakee tukia, niin erosin myös reservistä kokonaan. En osallistu sotiin tai muuhunkaan.
Mun mielestä yhteiskunta on huono peli ja leikki. En halua olla mukana.
Talvellakin pärjää pohjoisessakin ilmastossa. Pitää vain tehdä rikos ja kaataa puu että saa lämmitettyä majaa. Netissä on erilaisia rakennusvideoita niille jotka ei enää halua asua ahtaissa vuokra-asunnoissa, jotka muistuttaa lähinnä vankiloita. Työnteolla pitäisi saada muutakin vastinetta, kuin vankeutta johon kaikki rahat menee. Ei tarvitse elää niin. On muitakin vaihtoehtoja ja tukiakaan ei tarvi hakea välttämättä, jos kokee ne vaikeiksi hakea. Nettiä et tarvi tai osoitetta. Kalastaa voi ympäri vuoden ja asutuskeskusten lähellä voi keräillä tölkkeä ja pulloja jos kokee että haluaa jotain roskaa syödä tai ei pärjää muka ilman vessapaperia.
E tarvi alistua työelämän huonoudelle ja matalille palkoille jotka tarjoaa tosiaan sen avovankeuden. Jos olette nuoria ja terveitä, niin tää on mahdollisuus myös. Jättää kaikki pois ja erota huonosta diilistä, joka ei tarjoa työntekijälle mitään etuja. Yhteiskunta ei enää ole edennyt ja tarjoa ihmisille sitä mitä se teollistumisen aikana tarjosi. NE käy töissä joita se kannattaa. Se on heille ihan ok.
Mikset puhu asioista niiden oikeilla nimillä? Eihän sinun ongelmani ole kallis asuminen vaan liian pieni määrä ilmaista rahaa jotka voisit asua haluamallasi keskiluokkaisella alueella.
Ap,otan osaa. Minä olen elänyt 12 v lapsen kanssa tuilla jo vuosia ja muuttanut vuoden välein halvempaan asuntoon. Nyt kun edellisestä muutosta on 6 kk tuntuu että on voimat loppu. Lapsi oireilee psyykkisesti myös. Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa joten kottikärryillä ja bussilla olen muuttanut, Kelan avustus on 130e. Melkein kaikki huonekalut hävitetty ,lapsi nukkuu patjalla lattialla,,minä ilmapatjalla.
T.tuki on 595 netto ja sulla on omaisuutta kos et saa toimeentulotukea. Ap et ole rehellinen.
Jos ei haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle josta löytyy halpa asunto niin sitten ei kannata valittaa ettei rahat riitä. Mulla on halpa asunto, töitä täältä ei ehkä saa mutta olen keksinyt keinon tienata kalastamalla ja myymällä kalaa. Asun meren vieressä joten kalaa saa helposti. Olen tienannut joskus jopa 1500 euroa kk puhtaana käteen. Nykyään kalaa on vähemmän koska on merimetsoja paljon täällä länsirannikolla ja tienaa 500 euroa kk.
Mutta on halpa alle 400 euron vuokra joten työttömyystuesta jää rahaa jopa säästöön.
Porissa on halpoja kämppiä. Sinänsä iso kaupunki (80.000 asukasta) ja erilaisia työmahdollisuuksia ainakin teoriassa.
Ap:n kannattaisi aluksi piristää itseään esim. muuttamalla joksikin aikaa Suomea kepeämpään, lämpimään, halvan elämisen maahan. Irtisanot kämppäsi, jolloin saat vuokravakuuden takaisin ja kuukauden vuokra säästyy. Niillä pystyt rahoittamaan irtiottosi.
En tiedä, kauanko työvoimaviranomainen sallii poissolon. Hyödynnät kumminkin sen ajan, minkä voit.
Sitten alat katsella asuinpaikkaa ja hakea työpaikkoja uusin voimin.
Vilpittömät tsempit ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Mikset puhu asioista niiden oikeilla nimillä? Eihän sinun ongelmani ole kallis asuminen vaan liian pieni määrä ilmaista rahaa jotka voisit asua haluamallasi keskiluokkaisella alueella.
Tai pikemminkin miksi ei vaan mene vankilaan, kun saa saman ja enemmänkin.
Tekee vaan rikoksen ja paasee vankilaan. Saa ihan saman ja enemmänkin. Palvelut ja lähes saman vapauden.
Elämä modenissa yhteiskunnassa ei välttämättä oikein ole hyvä diili tavalliselle kansalaiselle tai köyhälle. Ylös ei nousta työtä tekemällä. Samaa vankeutta päivästä toiseen ja ankeutta.
Luulisi että teknologian kehityttyä olisi ollut tarjolla jotan parempaakin ihmiselle. Mut ei.
Juokseva vesi, vessa, sähkö. Siinä kaikki. Ja raadat ihan perkeleesti töitä saadaksesi noi mitättömyydet.
Et kerkeä lukea kirjoja, et kerkeä työpäivän jälkeen tekemään mitään...
Mikä järki? Että saisi nukkua neliössä ja paskoa veteen ja vetää paskan ympäristöön. Hoh hoijaa.
Miksei AP tule vastailemaan saamiinsa moniin hyviin kommentteihin?
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne oli itsellä. Yritin vuosikausia löytää halvempaa asuntoa ja sitten lopulta kävi niin että meni asunto alta kun ei ollut varaa vuokraan. Olimme monta kuukautta ilman asuntoa ja siltikään ei löytynyt kuin yhdeltä taholta. En ymmärrä miksi tässä maassa pitää kaikkien mennä aina pohjan kautta. Itsellä meni terveys tuon kaiken seurauksena. Nyt yritän päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Kun lapset lentää pesästä aion muuttaa maalle tai ulkomaille.
Energiaa vaikuttaa riittävän ulkomaille muutteluun, mutta työkyvyttömyyseläkkeelle pitäis päästä. Lapsiperheen on mahdotonta joutua asunnottomaksi, joten täyttä tuubaa tämä sepustus.
Ap kirjoittaa olevansa korkeakoulutettu, ikään kuin sen takia pitäisi saada enemmän. Ei se niin mene. Koulutettu on saanut yhteiskunnalta enemmän kuin kouluttamaton, joten koulutetulta pitää voida myös vaatia enemmän. Edes että osaisi hoitaa oman elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä oppisopimuskoulutuksia kokoajan. Pitää vain itse etsiä se paikka. Esim. Bussikuskeista on pulaa. Töitä on ympäri Suomen, useilla paikkakunnilla.
Liikuttavan usein näissä "ratkaisuissa" unohdetaan se, että jokainen ei välttämättä voi ajaa autoa. Ainakin epilepsia estää täysin ammattiajokortin saamisen, ikinä. Myös ihan normikortin saamiseen/pitämiseen epi aiheuttaa rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle josta löytyy halpa asunto niin sitten ei kannata valittaa ettei rahat riitä. Mulla on halpa asunto, töitä täältä ei ehkä saa mutta olen keksinyt keinon tienata kalastamalla ja myymällä kalaa. Asun meren vieressä joten kalaa saa helposti. Olen tienannut joskus jopa 1500 euroa kk puhtaana käteen. Nykyään kalaa on vähemmän koska on merimetsoja paljon täällä länsirannikolla ja tienaa 500 euroa kk.
Mutta on halpa alle 400 euron vuokra joten työttömyystuesta jää rahaa jopa säästöön.
Kalan myyminenkin tuossa mittakaavassa on yritystoimintaa ja salakalastus myyntitarkoituksiin myös rikos. Sinällään kyllä kunnioitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettiny että jostain muusta kaupungista vois löytyä töitä ja ehkä edullisempi vuokrakin
Olen 3 vuotta ettinyt. Jos on niin todella huonokuntoisia ja hyvin kaukana kaikesta. Autottomana en voi asua sellaisessa paikassa.
Edullisempia vuokria ei nykyään edes ole kun muutama.
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?
Huoh, siihen on syynsä miksi nuo paikat ovat muuttotappiokuntia ja vuokrat halpoja - niistä ei löydy töitä!
Eikä ole mahdollista muuttaa kun löytyy niitä töitä toiselta paikkakunnalta?
Hitto musta tuntuu välill
Eikö sulla ole perhettä?
Eikä ole mahdollista muuttaa kun löytyy niitä töitä toiselta paikkakunnalta?
Hitto musta tuntuu välillä, että olen aivan eri maailmasta kuin suurinosa ihmisistä. Mulla ei valitettavasti ole koskaan ollut vaihtoehtona olla kranttu töiden suhteen niin sitä on tullut muutettua viisi kertaa töiden perässä toiselle paikkakunnalle ja ulkomaille, on tullut vuokrattua toinen asunto työpaikkakunnalta, olen ajellut päivässä melkein 400 km neljä vuotta, on ollut julkisten kanssa temppuilua yli 5 tuntia päivässä, on tullut tehtyä vuoroa, päivää, viikonloppuja, pyhiä ja päivystyksiä. Mulla ei tosin ole kuin tekniikan maisteritutkinto (vastaa Suomessa DI-tutkintoa) taustalla, joten ei ole vaihtoehtoa kuin liikkua työn perässä.