Rahat ei riitä vuokraan. Halvempaa ei löydy.
Ja joo olen työtön korkeakoulutettu! Nainen, elämänhallinta kunnossa. En oo koskaan juonut tai tupakoinut.
Ei vain ole enää varaa ja jatkuva kituuttaminen vie järjen.
Saan työmarkkinatuen, verojen jälkeen jää 500e ja asumistuki on 300e.
Eli 800 euroa kuussa saan valtiolta. Siitä lähtee vuokraan+ sähkö vesi 630e.
170 euroa jää tukien jälkeen millä elän. Olen tosi eristyksissä enkä voi muuta tehdä kun olla täysin lamaantunut. Ruokaa on myös niukasti.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Menkää kesällä pohjoiseen. Kirparilta kirves, saha, tynnyreistä voi rakentaa kamiinankin, mutta ihan kivillä ja savella saa tehtyä uunin. Tiiliä voi kantaa pitkiäkin matkoja kesällä jos ei ole töitä tai mitään.
Erotkaa yhteiskunnasta kuten minä tein. Talvella voi käydä vanhemmilla. Mä kokeilin kymmenen vuotta käydä töissä ahkerasti ja tein ylitöitä ja näin poispäin.
Mitään ei jäänyt palkoista käyteen oikein. En kokenut kannattavaksi elää yhteiskunnassa ja tukien hakeminen työttömänä ol mun mielestä tosi vaivallosta. Sitten tuntuu yleisesti että ihmiset syyllistää myös jos joutuu työttömäksi ja hakee tukia, niin erosin myös reservistä kokonaan. En osallistu sotiin tai muuhunkaan.
Mun mielestä yhteiskunta on huono peli ja leikki. En halua olla mukana.
Talvellakin pärjää pohjoisessakin ilmastossa. Pitää vain tehdä rikos ja kaataa puu että saa lämmitettyä majaa. Netiss
Että semmoinen fantasia. Toivottavasti tiedät, että tuore puu ei kummoisesti pala, ei siinä ole lämpöarvoa. Pohjoisessa on nyt pakkasta 30 - 40 astetta, paikkakunnasta riippuen. Siinä kelpaa majassa asustella.
Siellä kyllä olisi töitä, ihan kausitöitä talvisin. Kaltaisesi latvalahot ei toki työllisty mihinkään. Mutta jatkahan fantasiointiasi
Vierailija kirjoitti:
Ap,otan osaa. Minä olen elänyt 12 v lapsen kanssa tuilla jo vuosia ja muuttanut vuoden välein halvempaan asuntoon. Nyt kun edellisestä muutosta on 6 kk tuntuu että on voimat loppu. Lapsi oireilee psyykkisesti myös. Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa joten kottikärryillä ja bussilla olen muuttanut, Kelan avustus on 130e. Melkein kaikki huonekalut hävitetty ,lapsi nukkuu patjalla lattialla,,minä ilmapatjalla.
Toivottavasti lastensuojelu hakee lapsen pois. Sinusta ei ole vanhemmaksi. Tosi tämä olikin ihan sontaa koko juttu, sossusta kyllä saa huonekaluja. Ja kun hoitaa asiansa hyvin ja asuu tarpeeksi edullisessa asunnossa, ei muuttaa tarvitse alvariinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettiny että jostain muusta kaupungista vois löytyä töitä ja ehkä edullisempi vuokrakin
Olen 3 vuotta ettinyt. Jos on niin todella huonokuntoisia ja hyvin kaukana kaikesta. Autottomana en voi asua sellaisessa paikassa.
Edullisempia vuokria ei nykyään edes ole kun muutama.
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?
Huoh, siihen on syynsä miksi nuo paikat ovat muuttotappiokuntia ja vuokrat halpoja - niistä ei löydy töitä!
Eikä ole mahdollista muuttaa kun löytyy niitä töitä toiselta paikkakunnalta?
Hitto musta tuntuu välill
Toiset on niin etuoikeutettuja etteivät edes tajua sitä.
Jos on todella pienituloinen ei ole edes ajokorttia, eikä tietenkään autoa.
Eikä välttämättä ole rahaa muuttaa vähän väliä.
Saati lähteä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
"olisin päässyt työhaastatteluun toiseen kaupunkiin, jonne meni kyllä bussi. Mutta mulla ei oikeesti ollut varaa siihen bussiin, ei vaan kertakaikkiaan ollut tilillä niin paljoa rahaa, että oisin voinut sinne matkustaa"
Jos olisi ollu 200 € kuukaudessa halvempi vuokra niin sulla olisi ollut varaa mennä vaikka taksilla sinne työhaastatteluun!
Siksi edullinen asunto on tosi tärkeä asia. Koska asunto on isoin rahareikä vähävaraisen taloudessa.
Ongelma onkin siinä, että niitä edullisia asuntoja ei ole siellä missä töitä olisi.
Ratkaisepas se yhtälö, Albert.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä oppisopimuskoulutuksia kokoajan. Pitää vain itse etsiä se paikka. Esim. Bussikuskeista on pulaa. Töitä on ympäri Suomen, useilla paikkakunnilla.
Liikuttavan usein näissä "ratkaisuissa" unohdetaan se, että jokainen ei välttämättä voi ajaa autoa. Ainakin epilepsia estää täysin ammattiajokortin saamisen, ikinä. Myös ihan normikortin saamiseen/pitämiseen epi aiheuttaa rajoituksia.
Et ilmeisesti ole penaalin terävin kynä? Tämä ei ollut "ratkaisu AP.lle" vaan yleinen neuvo. Teille pummeille vain ei mikään kelpaa, eikä riitä.
Jos itse olisin työttömänä, mitä en ole, koska työskentelen työvoimapula alalla, olisin todella iloinen tämän tyylisistä vinkeistä. Joku ei ehkä ole tiennyt tai hoksannut asiaa, ja voi saada tämäntyyppisestö neuvosta ajatuksen hakeutua paremmin työllistävälle alalle, kun ei jää opiskeluaikana ilman rahaa. Sehän on usein se suurin este opiskella uusi ala.
Mutta sinun kaltaisillasi on vain valitusta. Jos et voi vedota epilepsiaan, vetoat siihen, että olet neliraajahalvaantunut ja siksi tämä ei sinulle käy nilliti nilliti.
Myöntäisit suoraan, ettet halua työllistyä, kuten ei halua AP.kaan. te haluatte vain lisää rahaa.
Yhteiskunnalta saa myös toimeentulotukea vai onko sinulla varallisuutta? Näihin itkutarinoihin kannattaa laittaa kaikki tiedot, kun muuten ovat ihan turhia kommentoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa olevansa korkeakoulutettu, ikään kuin sen takia pitäisi saada enemmän. Ei se niin mene. Koulutettu on saanut yhteiskunnalta enemmän kuin kouluttamaton, joten koulutetulta pitää voida myös vaatia enemmän. Edes että osaisi hoitaa oman elämänsä.
Ei riitä, että on saanut 100 000 € arvoisen koulutuksen maksuttomasti ja siihen päälle opintotukea monen vuoden ajan. Sen jälkeen ollaan vaatimassa vielä lisää rahaa.
Ei ihme, että tässä maassa on asiat päin peetä. Täysin kiittämätöntä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Ekan kerran kun luin ap:n viestin, niin tunsin todella paljon myötätuntoa ja akattelin, että miten häntä voisi auttaa tai voisiko mitenkään tilannettaan helpottaa.
Sitten kun hänelle kerrottiin että on oikeus saada lisätukea tttuesta, niin vastasi , ettei sitä saa.
Niin kysymys kuuluu, että miksi ei saa?? Noilla summilla mitä kertoi? Mitä jää kertomatta, mikä on todellinen tilanne?
Voi olla kuten mulla, että oli vapaaehtoinen eläkevakuutus, joka olisi pitänyt toimeentulotukea varten ensin nostaa pois ennen aikojaan (jos vakuutusyhtiön säännöt edes olisivat sallineet sen) ja käyttää, ennen kuin tt-tukea olisi edes voinut saada.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle josta löytyy halpa asunto niin sitten ei kannata valittaa ettei rahat riitä. Mulla on halpa asunto, töitä täältä ei ehkä saa mutta olen keksinyt keinon tienata kalastamalla ja myymällä kalaa. Asun meren vieressä joten kalaa saa helposti. Olen tienannut joskus jopa 1500 euroa kk puhtaana käteen. Nykyään kalaa on vähemmän koska on merimetsoja paljon täällä länsirannikolla ja tienaa 500 euroa kk.
Mutta on halpa alle 400 euron vuokra joten työttömyystuesta jää rahaa jopa säästöön.
Öööh, siis saatko vielä työttömyyskorvausta sen kalanmyynnin lisäksi? Eikös se katsota tuloksi, joka vaikuttaa tukiin?
Vai laittomastiko myyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu eli hae töitä Ruotsista/Norjasta etc.Uskoisin,että jotain löytyisi🙂.
Onko kieli hallussa myös?
Akateemisilla oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa olevansa korkeakoulutettu, ikään kuin sen takia pitäisi saada enemmän. Ei se niin mene. Koulutettu on saanut yhteiskunnalta enemmän kuin kouluttamaton, joten koulutetulta pitää voida myös vaatia enemmän. Edes että osaisi hoitaa oman elämänsä.
Ei riitä, että on saanut 100 000 € arvoisen koulutuksen maksuttomasti ja siihen päälle opintotukea monen vuoden ajan. Sen jälkeen ollaan vaatimassa vielä lisää rahaa.
Ei ihme, että tässä maassa on asiat päin peetä. Täysin kiittämätöntä touhua.
No jos yhteiskunta huolehtisi että on työpaikkoja (kuten perustuslaissa säädetään) niin eipä tarvitsisi tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä oppisopimuskoulutuksia kokoajan. Pitää vain itse etsiä se paikka. Esim. Bussikuskeista on pulaa. Töitä on ympäri Suomen, useilla paikkakunnilla.
Liikuttavan usein näissä "ratkaisuissa" unohdetaan se, että jokainen ei välttämättä voi ajaa autoa. Ainakin epilepsia estää täysin ammattiajokortin saamisen, ikinä. Myös ihan normikortin saamiseen/pitämiseen epi aiheuttaa rajoituksia.
Ammattiajokortin näkövaatimukset ovat sellaiset, että reippaasti likinäköisenä en saisi sitä. Tavalliseen henkilöautokorttiin riittää, että näkö saadaan laseilla korjattua kelvolliseksi. Onneksi on työpaikka toisella alalla.
Työpaikat on kadonnut Suomesta aikoja sitten kun kaikki on siirretty Kiinaan. Ei tarvitse olla nero ymmärtää että ei ole tarpeeksi työpaikkoja.
Ei edes töissäkäyvillö ole nykyään varaa ostaa omaa asuntoa ja elää huoletta kun täytyy joka vuosi pelätä YTt ja muutoksia.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nää, vuokraa semmonen 350 e kämpä, ihanku niitä olis tuosta vaan tarjolla tai et muuta jonnekkin korpeen.. sieltähän niitä töitä löytyykin.
Hae toimeentulotukea, oisko mahdollista oppisopimuskoulutus?
Niitä on ja paljon.
Helsingissä on myös kimppa-asuntoja. Mun tuttu muutti sellaiseen, jossa oli huone ollut tyhjä jo pari kk. Sanoi oli laittanut viestin hän voi hoitaa 5 pv viikossa keittiön siivouksen, mutta ei voi maksaa, kuin 350 e kk. Sai pienimmän huoneen sillä.
Maailmalla ihan työssäkäyvät sinkut asuvat kimppakämpissä. Tunnen yhdenkin miehen, joka on asunut kimpassa toisen miehen kanssa 10 vuotta, vuokraa siis yhtä huonetta ja keittiön ja kylppärin käyttöoikeutta siltä mieheltä (ja molemmat ihan heteroita, tosiaan alivuokralaissuhde). Tienaa ihan hyvin
mitä järkeä on koko elämässä jos jopa perusasiat on saavuttamattomissa kuten koti?
Tää on just tätä ollaan vain täällä muurahaisina lihottamassa kapitalisteja ja rahan perässä juoksevat.
Asunnoillakin tehdään vain bisnestä toisin kun ennen.
. mitä järkeä on koko elämässä jos jopa perusasiat on saavuttamattomissa kuten koti?
Tää on just tätä ollaan vain täällä muurahaisina lihottamassa kapitalisteja ja rahan perässä juoksevat.
Asunnoillakin tehdään vain bisnestä toisin kun ennen.
Eikö koti ole koti jos siinä ei asu yksin? Onko kerrostaloasunto koti kun samassa talossa kuitenkin asuu muita ihmisiä? Onko koti koti jos pankki omistaa siitä osan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiajokortin näkövaatimukset ovat sellaiset, että reippaasti likinäköisenä en saisi sitä. Tavalliseen henkilöautokorttiin riittää, että näkö saadaan laseilla korjattua kelvolliseksi. Onneksi on työpaikka toisella alalla.
Hän kertoi esimerkin oppisopimuspaikasta, ja työllistävästä alasta, koska joku sanoi ettei oppisopimupaikkoja ole.
Jos et ymmärtänyt sen olevan esimerkki, eikä äedes henkilökohtaisesti juuri sinulle, ei sinun ongelmasi ja työllistymisen este ole heikko näkö,vaan todella alhainen älykkyys.
Mutta tätä tämä on. Aina on selitys miksi jokin ei käy. Ei käy ei käy. Sitä te hoette kokoajan .sitten pitää vaan kituuttaa tuilla kun mikään ei käy ja mikään ehdotus ei kelpaa
Tällaisia ketjuja kun lukee, käy hyvin selväksi, että on paljon ihmisiä, jotka elävät tuilla ihan tietoisesti, eikä ole mitään halua työllistyä. Tässäkin ketjussa se ilmenee. Samoin suuri osa tuillaeläjistä ei vain halua muuttaa halvempaan asuntoon tai parantaa tilannettaan. Halutaan vain valittaa ja uhriutua ja lisää rahaa.
Joka haluaa, kyllä saa tilanteensa muutettua paremmaksi. Eikä valita siitä netissä,vaan tekee asioille jotain
Somessa törmäsin asuntosijoittajaan joka joutunut antamaan jo viidelle vuokralaiselle häädön, ihmisillä on rahat loppu.
6000€ miinuksella, takuuista saa reilu neljä tonnia, mutta silti miinukselle jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoi esimerkin oppisopimuspaikasta,  
Hän kertoi esimerkin oppisopimuspaikasta, ja työllistävästä alasta, koska joku sanoi ettei oppisopimupaikkoja ole.
Jos et ymmärtänyt sen olevan esimerkki, eikä äedes henkilökohtaisesti juuri sinulle, ei sinun ongelmasi ja työllistymisen este ole heikko näkö,vaan todella alhainen älykkyys.
Oletpa sinä kovin ärhäkkäällä päällä, tuliko sinulle nyt parempi mieli? Kerroin näköjutun sen vuoksi, että edellinen puhui epilepsiasta, joka on melko harvinainen verrattuna näköongelmiin. On paljon työpaikkoja joissa tarvitaan ammattiajokorttia ja niikin vähän elämää muuten rajoittava tekijä kuin likinäköisyys voi estää sen saamisen.
Sinä horiset ihan omituisia. Ei päätä eikä häntää sinun horinoisassi. Paltamo ei ole Lapissa, vaan Kainuussa. Turisteja ei Paltamossa ole, eikä oikein mitään muutakaan. Kaunista seutua se kyllä on, eikä Kajaaniin ole kovin pitkä matka. Varmasti bussilla pääsee, siitähän ne bussit ajaa Paltamon ohi Kajaaniin mennessään.