Aleksis Kiven nimi palautetaan takaisin Alexis Srenvalliksi
Alexis Srenvallin nimi on kirjoitettu suomeksi pitkään väärin kun nimeä on jossain vaiheessa alettukin suomentamaan Aleksis Kiveksi joka ei ole ollut kirjailijan oikea nimi. Nimeä ollaan nyt palauttamassa takaisin Alexis Srenvalliksi muun muassa Nummijärven kunnan ja kirjailija Stenvallin jälkeläisten pyynnöstä.
https://www.sss.fi/2026/01/aleksis-kiven-nimi-kirjoitetaan-suomessa-vaa…
Aikaisemmin vastaavasti on tehty kun Sakari Topeliuksen nimi palautettiin takaisin Zacharias "Zachris" Topeliukseksi.
Kommentit (13)
Srenvall?
En ole ikinä kuullut, että tuo oli Aleksis Kiven alkuperäinen sukunimi. Aina sitä uutta oppii.
Vierailija kirjoitti:
Srenvall?
En ole ikinä kuullut, että tuo oli Aleksis Kiven alkuperäinen sukunimi. Aina sitä uutta oppii.
En minäkään. Olen luullut että se on Stenvall ja siitä tulee se Kivi.
Ei se ikinä mikään tuommoinen ole ollutkaan...
Zacharias itse käytti nimeä Zachris tai pelkkää kirjainta Z, ehkä se on ollut vaikea ja siksi se aikoinaan on suomennettu Sakariksi. Mutta Kivi on itse suomentanut nimensä ja julkisuudessa tunnettu Aleksis Kivenä niin miksi se pitäisi muuttaa.
Mitä tuossa aloittajan linkkaamassa jutussa kerrotaan? Eikö Aleksis Kivi itse suomentanut ja muuttanut nimensä? Miten se siis jutun mukaan kirjoitetaan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa aloittajan linkkaamassa jutussa kerrotaan? Eikö Aleksis Kivi itse suomentanut ja muuttanut nimensä? Miten se siis jutun mukaan kirjoitetaan väärin?
Niin kuin moni muukin tuohon aikaan suomensi "siirtomaavallan" aikaisen orjanimensä.
Nurmijärven kunnalla ei ole mitään sanottavaa kirjalijan nimestä. Eikä hänen jälkeläisillään senkään vertaa: heitä ei ole! Kirjailijalta ei jäänyt jälkeläisiä..
Kun Stenvall päätti muuttaa nimensä Aleksis Kiveksi, päätös oli hänen omansa. Sitä olisi hyvä kunnioittaa.
Noin 153 vuotta sitten kuollut muinainen kirjailija ei ole enää relevantti ja tuore kirjailija 2026. Ja nuo kirjatkin ovat jo vanhoja ja myyntivolyymeiltään kaukana tämän päivän myydyimmistä ja suosituimmista bestsellereistä.
Vaikka asiaa ei suoraan sanota niin kyseessä on todennäköisesti Suomen dekolonialisointia jolla pyritään muun muassa kunnioittamaan Suomen ruotsinkielistä vähemmistöä ja purkamaan nationalismia kuten fennomaanien suomentamia nimiä.