Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista
Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.
Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.
Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.
Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäs näette! Lasten saaminen lisää terveyttä ja elinikää.
Kunhan ei hanki liian monta, eikä poikia.
Poikien äidit pysyy kuulemma kauniimpina kuin tyttöjen äidit. Siitäkin on joku tutkimus.
Varminta hankkia kumpaakin sukupuolta jos vaan onnistaa.
Kuulemma? Eli hyvin luotettava tietolähde.
Luin jo vuosikymmeniä sitten tällaisen jutun jostain.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni joskus, että nunnat elävät keskimäärin pidempään
Samoin munkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni joskus, että nunnat elävät keskimäärin pidempään
Samoin munkit.
Se johtuu paastoamisesta ja päihteiden käyttämisen kiellosta. Energiavaje pidentää elämää.
Olen tyytyväinen, että en ole tehnyt lapsia. Elämäni ei ole mennyt heihin vaan olen saanut elää itselleni. Mielummin lyhyempi ja ihana elämä kuin jatkuvan huolen ja vastuun kanssa eläminen.
Nainen, 54 v.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksia on ollut puolesta ja vastaan, milloin nuorentaa, milloin vanhentaa. Johtuu siitä, että elämäntapoja on erilaisia.
Niinpä. Ja tuossa Verkkouutisten (ei ole luotettava media muutenkaan) tiivistelmässä tästä tutkimuksesta kerrottiin, että biologinen ikä mitattiin vain tuhannelta osallistujalta.
Se on ihan häviävän pieni otanta. En vetäisi tuosta kovinkaan pitkälle mitään johtopäätöksiä.
Tutkimuksen kerrottiin pätevän väestötasolla. Varmaan jo nuorena heikosta terveydestä tai huono-osaisuudesta kärsivät jäävät lapsettomiksi ja kuolevat nuorina. Lapsettomuuden todellinen vaikutus nähdään varmaan vuosikymmenten kuluttua kun vapaaehtoisesti lapsettomat vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paras tilanne, kaksi lasta n. 30-vuotiaana ja vieläpä tyttöjä kumpikin (tytöt pidentää äidin ikää, pojat lyhentää).
Nyt kaikki heittämään poikavauvansa jokeen, pojat ja miehet on saatanasta
Siinä vaiheessa on liian myöhäistä, sillä nimenomaan se poikasikiöraskauden rankkuus on se, mikä vanhentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa päivässä pysyy tietty rytmi. Sitten myös lisääntynyt liikunta kun lasten kanssa käydään ulkona yms. Toisin sanoen elämä ottaa terveelliset uomat ilman sen suurempia ponnisteluita. Ei tietysti päde niihin vanhempiin joilla pullo ja muut aineet on tärkeämpiä kuin lapset.
Päinvastoin. Lasten kanssa kuljetaan autolla joka paikkaan ja kuskataan ne kouluun ja harrastuksiin, ja muuten nyhjätään niiden kanssa kotona meluamassa, riehumassa ja kolistelemassa.
T. Naapurisi
Niin, mikä olisi naapurille mieluinen vaihtoehto, kun kotona ei saa kolistella eikä pois kotoa lähteä?-eri.
Se, että muutatte muualle. t. Eri
P.S. Älkää kuitenkaan ainakaan minun naapuriini muuttako!
Eihän tämä nyt mikään uusi tutkimustulos ollut. Onhan tuosta puhuttu jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, varmaan monella muullakin lapsettomalla sinkulla kuin mulla on jatkuneet opiskeluvuosien elämäntavat vuosikymmeniä, esim. tulee käytyä juhlimassa aika paljon, eikä terveellistä ruokaa viitsi laittaa pelkästään yhdelle, joten kyllähän ne elämäntavat ikäännyttää verrattuna säännölliseen lapsiperhe-elämään.
Tämä tuli mullekin mieleen, vaikka en mikään ikisinkku ole ollutkaan. Epäsäännöllistä ja epäterveellistä elämää vietetty aika paljon.
Olen kyllä ihan eri mieltä tästä. Olen itse neljäkymppinen lapseton sinkku ja en oikein tiedä miten voisi vielä elää terveellisemmin. Voin keskittyä vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiini, urheilla, syödä terveellisesti, elää säännöllistä elämää, nukkua hyvin ja levätä. Ei se, että on lapseton ja/tai sinkku, tarkoita, että jäisi elämään jotain ikuista nuoruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen, että en ole tehnyt lapsia. Elämäni ei ole mennyt heihin vaan olen saanut elää itselleni. Mielummin lyhyempi ja ihana elämä kuin jatkuvan huolen ja vastuun kanssa eläminen.
Nainen, 54 v.
Toki huolta ja vastuutakin, mutta sen vastapainona valtava määrä rakkautta ja välittämistä, josta sinä olet jäänyt paitsi. Surullistahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, varmaan monella muullakin lapsettomalla sinkulla kuin mulla on jatkuneet opiskeluvuosien elämäntavat vuosikymmeniä, esim. tulee käytyä juhlimassa aika paljon, eikä terveellistä ruokaa viitsi laittaa pelkästään yhdelle, joten kyllähän ne elämäntavat ikäännyttää verrattuna säännölliseen lapsiperhe-elämään.
Tämä tuli mullekin mieleen, vaikka en mikään ikisinkku ole ollutkaan. Epäsäännöllistä ja epäterveellistä elämää vietetty aika paljon.
Olen kyllä ihan eri mieltä tästä. Olen itse neljäkymppinen lapseton sinkku ja en oikein tiedä miten voisi vielä elää terveellisemmin. Voin keskittyä vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiini, urheilla, syödä terveellisesti, elää säännöllistä elämää, nukkua hyvin ja levätä. Ei se, että on lapseton ja/tai sinkku, tarko
Kuulostaa jotenkin kovin itsekeskeiseltä elämältä, katse koko ajan omassa navassa. Ihmisellä on yleensä voimakas tarve myös hoivata ja rakastaa muistakin kuin itseään. Siksi kai vanhat piiat ottavat koiran tai kissan hoivattavaksi, pahimmassa tapauksessa pukevat sen mekkoon ja rimpsuihin kun eivät ole saaneet koskaan lasta pukea.
lasten vanhemmilla pitäisi siis olla korkeampi eläkeikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paras tilanne, kaksi lasta n. 30-vuotiaana ja vieläpä tyttöjä kumpikin (tytöt pidentää äidin ikää, pojat lyhentää).
Nyt kaikki heittämään poikavauvansa jokeen, pojat ja miehet on saatanasta
t: feministi
Mutta miksi niin? Mikä sitä selittää?
Olen kyllä ihan eri mieltä tästä. Olen itse neljäkymppinen lapseton sinkku ja en oikein tiedä miten voisi vielä elää terveellisemmin. Voin keskittyä vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiini, urheilla, syödä terveellisesti, elää säännöllistä elämää, nukkua hyvin ja levätä. Ei se, että on lapseton ja/tai sinkku, tarkoita, että jäisi elämään jotain ikuista nuoruuttaan.
Tällä kaikella on tietysti koko hyvin paljon merkitystä, mutta itse korostan kyllä myös henkistä elämää, jonka perhe antaa, sillä yleensä lasten mukana tulee sukulaisten kanssa enemmän tekemistä, lasten ystävien vanhempia, jne.
Itsellenikin on omat ystävät tärkeitä, työpaikan harrastuspiirit, erilainen ihmisten kanssa tekeminen. Ei minulle mitenkään riittäisi vain omaan hyvinvointiin keskittyminen.
T: toinen vela, mutta parisuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yllättyivät? Eihän tuo ensimmäinen tuon suuntainen tutkimustulos ole.
Pikainen googletus kertoo, että on päinvastaisia tutkimuksia, joiden mukaan synnytys vanhentaa naista enemmän, kuin tupakointi, synnyttäneiden naisten telomeerit lyhenevät nopeasti, eli ihminen vanhenee.
Minä olen puolta nuoremman näköinen kolmen lapsen äitinä kuin langanlaiha tuttavani, jonka naama on päälle nelikymppisenä kuin pergamentti. Ja en ole läskiyteni takia rypytön, ihan normipainoinen.
Lemmikki korvaa moninkertaisesti eikä se ole työtön alkkis aikuisena.
😊
Tutkimuksia on ollut puolesta ja vastaan, milloin nuorentaa, milloin vanhentaa. Johtuu siitä, että elämäntapoja on erilaisia.