Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista
Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.
Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.
Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.
Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa kommenttiani läpi. Saako täällä kommentoida vain tiettyä mielipidettä?
Kokeile kiroilla ja haukkua vähemmän. Siis kirjoittaa asiallisemmin vastauksesi.
Vastaus oli ihan asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa kommenttiani läpi. Saako täällä kommentoida vain tiettyä mielipidettä?
Kokeile kiroilla ja haukkua vähemmän. Siis kirjoittaa asiallisemmin vastauksesi.
Vastaus oli ihan asiallinen.
Joku kielletty sana siinä täytyy olla, koska vain silloin menee sensuuriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä "tutkimuksessa" alkaa jo haiskahtaa epätoivo romahtaneiden syntyvyystilastojen äärellä. Mitähän vielä keksitään naisten narraamiseksi - että jokaisen paksuksi pamahtamisen myötä yksi hammas muuttuu kultahampaaksi?
Vauva sivusto on vissiin mukana synnytystalkoissa, kun ketju sai heti kruununkin jo parin sivun kohdalla.
Enimmäkseenhän täällä pesii incelit ja velat, mutta raskautta suunnittelevat ja juuri vanhemmiksi tulleet myös eksyvät katsomaan mikä tämä Vauva palsta oikein on.
Kaikki jotka on eksyneet joskus elämässä googlaamaan jotain on kyllä löytäneet tämän palstan. Eli siis noin 99% kirjoitustaitoisista suomalaisista.
Katsokaa hesarin eriarvoisuusjuttu. Lastensaanti liittyy myös aivan todella paljon suurempiin tuloihin.
Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
Kyllähän tämä suurin osatekijä on, mutta olettaisin, että eroa voi olla siinäkin, että lapsia tehneet voivat saada lapsenlapsia ja siten mielekkyys ja jaksaminen jatkuvat ikään kuin seuraavassa polvessa.
Ei mua tätä kirvele sanoa, vaikka itse vela olenkin. Olennaisin kuitenkin on yksilön oma genetiikka, tietenkin. Ja paljoon voi elintavoilla vaikuttaa, mutta ei kaikkeen kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa päivässä pysyy tietty rytmi. Sitten myös lisääntynyt liikunta kun lasten kanssa käydään ulkona yms. Toisin sanoen elämä ottaa terveelliset uomat ilman sen suurempia ponnisteluita. Ei tietysti päde niihin vanhempiin joilla pullo ja muut aineet on tärkeämpiä kuin lapset.
Myönnä pois, siellä ne sun "taaperot" nytkin vaan somettaa.... XD Vai että ulkona käydään.....
En ole tuo, kelle vastasit, mutta meillä on -30 pakkasta ollut jo useampia päiviä, joten ulkoilut on aika vähän ollut. Lyhyitä pätkiä on ulkoiltu, mutta kyllä se 20 - 30 min on aika maksimi, mitä tarkenee.
Ai niin, kaikki ei asu pk seudulla saati kerrostalossa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa päivässä pysyy tietty rytmi. Sitten myös lisääntynyt liikunta kun lasten kanssa käydään ulkona yms. Toisin sanoen elämä ottaa terveelliset uomat ilman sen suurempia ponnisteluita. Ei tietysti päde niihin vanhempiin joilla pullo ja muut aineet on tärkeämpiä kuin lapset.
Päinvastoin. Lasten kanssa kuljetaan autolla joka paikkaan ja kuskataan ne kouluun ja harrastuksiin, ja muuten nyhjätään niiden kanssa kotona meluamassa, riehumassa ja kolistelemassa.
T. Naapurisi
Niin, mikä olisi naapurille mieluinen vaihtoehto, kun kotona ei saa kolistella eikä pois kotoa lähteä?-eri.
Missä sanoin ettei pois saa lähteä? Aina parempi, jos lapsiperhe on poissa kotoa. Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama, minne menett
Et vaikuta kovin onnelliselta ihmiseltä. Olet kiukkuinen ja toksinen. Kyttäät ja vihaat naapureitasi, mutta toisaalta et ole elämässäsi päässyt sitä neukkukuutiotasi kauemmas.
Ankeaa.
En ihmettele yhtään jos etenkin vastentahtoisesti lapseton vanhenee ennenaikojaan. Itse olisin luultavasti kuollut suruun jos olisin jäänyt ilman ihanaa perhettäni.
Yksin asuva ei saa läheisen tukea, jos läheistä ei ole tai tukia helposti. Lapsi taas voi aikuisena tukea vanhempaa tai vanhempi lasta.
Pitääkin tästä alkaa hakea eläkepapereita.
m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäs näette! Lasten saaminen lisää terveyttä ja elinikää.
Kunhan ei hanki liian monta, eikä poikia.
Poikia ei kannata hankkia myöskään jos haluaa maksimoida lapsenlapsien saannin. Yli puolet miehistä jää jo nyt lapsettomiksi ja tulevaisuudessa varmaan noin 80%. Ja suurimmasta osasta tulee inceleitä joiden perään äiti joutuu katsomaan vielä aikuisenakin.
Lapset pitää kasvattaa niin, että vanhempi tekee itsensä tarpeettomaksi. Poikienkin pitää osata perusjutut ennen kotoa muuttamista. Vaatii työtä, mutta kannattaa.
Mulla on kolmeclasta, aikuisia tai aikuisuuden kynnyksellä jo. Kaksi poikaa, sekä tyttö.
En ole kokenut "perusjuttujen" opetusta mitenkään työtä vaativana. Ihan nuo on oppineet siivoamaan, pesemään pyykkiä, korjaamaan polkupyörää, leikkaamaan nurmikkoa ja käyttämään moottorisahaa. Pienet nikkaroinnit onnostuu, kuten myös autolla ajon olen opettanut. Sekin, joka on vielä alaikäinen saa kyllä tarvittaessa autoa vaikkapa omalla pihalla siirrettyä. Renkaat vaihdetaan, ja ruuankin saavat tehtyä ja leivottua. Toki on yksilöllisiä eroja, mikä ketäkin kiinnostaa, mutta pääsääntöisesti kaikki on kaikilla hallussa, ja ovat reippaita ja fiksuja nuoria.
Olen muuten kasvattanut heidät yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa elämän tuntumaan ikuisuudelta, kun aina saa niitä lasten aiheuttamia huolia murehtia.
Olen neljän lapsen äiti, enkä kyllä koe murehtineeni mitenkään erityisen paljon. Se ei tarkoita, että kaikki olisi mennyt täydellisesti, tietysti ongelmia on ollut, se kuuluu elämään.
Toivon kyllä eläväni oikein vanhaksi, jotta näkisin paitsi lapsenlapsia, myös lapsenlapsen lapsia, ja saisin tutustua heihin. Mielelläni näkisin, millainen maailma on vaikka 50 vuoden päästä.
Olen utelias. Olen myös optimisti.
Vierailija kirjoitti:
Veeteistä tuli mieleen että onko miesten kohdalla tehty vastaava tutkimusta?
Ei tietenkään ole, koska miehillä on täysi ihmisarvo, eikä heitä yritetä aivopestä tekemään lapsia. Miehet saavat itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei hanki liian monta, eikä poikia.
Poikia ei kannata hankkia myöskään jos haluaa maksimoida lapsenlapsien saannin. Yli puolet miehistä jää jo nyt lapsettomiksi ja tulevaisuudessa varmaan noin 80%. Ja suurimmasta osasta tulee inceleitä joiden perään äiti joutuu katsomaan vielä aikuisenakin.
Lapset pitää kasvattaa niin, että vanhempi tekee itsensä tarpeettomaksi. Poikienkin pitää osata perusjutut ennen kotoa muuttamista. Vaatii työtä, mutta kannattaa.
Mulla on kolmeclasta, aikuisia tai aikuisuuden kynnyksellä jo. Kaksi poikaa, sekä
Tuossa iässä et vielä tiedä niistä pojista kelpaako ne siltikään naisille. Perus kotityöt ja askareet ovat minimivaatimus tämän päivän naisille ja jos miehen ulkonäölliset asiat eivät ole riittävällä tasolla niin helposti tulee vanhapoika.
Vierailija kirjoitti:
Tässä "tutkimuksessa" alkaa jo haiskahtaa epätoivo romahtaneiden syntyvyystilastojen äärellä. Mitähän vielä keksitään naisten narraamiseksi - että jokaisen paksuksi pamahtamisen myötä yksi hammas muuttuu kultahampaaksi?
Ei kun p*llu kiristyy ja immenkalvo kasvaa takaisin, samoin tissit osoittavat taivaisiin joka synnytyksen jälkeen.
Mun lapseton täti eli 96v ja siskonsa , 2 lasta 95v. Kuolivat 2kk välein viime vuonna.
Kuitenkin moni erittäin vanhaksi elänyt ihminen on lapseton sinkkunainen. Perhe-elämä myös kuormittaa monella tavalla nimittäin.
Ei sulla oikein ajatus juokse kovinkaan vikkelää. Perheessä ei sitten saa olla miestäkään, isää? Ja poikalapset annetaan johonkin laitokseen perheestä että naisilla ja tytöillä olisi turvallista. Ja hoitolaitoksessa on sitten vaan miehiä töissä. Ja kummallista että naiset tohtii olla intiimissä kanssakäymisessä miesten kanssa että yleensä syntyisi lapsia. Sun trollailut on hupaisia.