Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä, joiden työnhakuvelvollisuutta on alennettu tai kokonaan poistettu?

Vierailija
08.01.2026 |

Mulla on vain kahden paikan hakuvelvoite kuukaudessa.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön työnhakija on oikeutettu työttömyysturvaan tai tulevaan yleistukeen mikäli osallistuu työllisyystoimenpiteisiin.

Ei tasan ole toukouun jälkeen kun muuttuu että kaikkien pitää käytännössä hakea sosiaalitukea. Jos on suomalaisella tuloja pari sataa kuussa vaikka osinkoina ei saa senttiäkään tukea mistään.

Pääomatulot vaikuttavat yleistukeen vasta, kun niiden määrä on yli 311 euroa. Ja tuon yli menevästä osuudesta huomioidaan vain 50 %, joten aika iso summan saa niitä osinkoja saada ennen kuin tuki menee nolliin.

Noh minkä summan? Onko sinusta 500 euroa iso raha millä elää koko kuukausi? Elätkö itse sillä?

Vierailija
62/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1/kk.

Samma här på svenska

M+62v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä, kun tulee se tiukempi hakuvelvoite, niin se johtaa vaan siihen, että kauden alussa kannattaa se jo täyttää jollakin, jotta sitten voi rauhassa tehdä niitä oikeita hakuja.

Vierailija
64/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan poistettu jo melkein yhtä pitkään kuin tuollainen hakusääntö on ollut olemassa. 

Jossain vaiheessa uusi virka(into)ilija halusi kokeilla, mitä tapahtuisi, kun hakisin työpaikkoja. Ensimmäisenä kuukautena hain sovittuja neljää paikkaa ja sain neljä haastattelukutsua. Sitten piti ilmoittaa noihin paikkoihin, että fyysisistä syistä en pystyisi tulemaan haastatteluun enkä tekemään kyseisiä töitäkään. Oli aika noloa.

Haettavien paikkojen tulee olla sellaisia mihin voisi oikeasti työllistyä, joten et edes täyttänyt velvollisuutta noilla hupihakemuksilla. 

Ei, vaan joihin voisi teoriassa työllistyä. 

"Haettavien työpaikkojen on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä."

Minusta tuo on aika selkeä eikä todellakaan kelpaa sellaiset paikat, joista itse tietää jo etukäteen, että terveys tai vaikkapa koulutus ei riitä. Hitsaaja ei siis voi hakea lääkärin paikkoja eikä pyörätuolissa istuva tehdastyötä.

Vierailija
65/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön työnhakija on oikeutettu työttömyysturvaan tai tulevaan yleistukeen mikäli osallistuu työllisyystoimenpiteisiin.

Ei tasan ole toukouun jälkeen kun muuttuu että kaikkien pitää käytännössä hakea sosiaalitukea. Jos on suomalaisella tuloja pari sataa kuussa vaikka osinkoina ei saa senttiäkään tukea mistään.

Pääomatulot vaikuttavat yleistukeen vasta, kun niiden määrä on yli 311 euroa. Ja tuon yli menevästä osuudesta huomioidaan vain 50 %, joten aika iso summan saa niitä osinkoja saada ennen kuin tuki menee nolliin.

Noh minkä summan? Onko sinusta 500 euroa iso raha millä elää koko kuukausi? Elätkö itse sillä?

Pääomatulot 500 euroa + yleistuki 700 euroa = 1 200 euroa (-verot). Kyllä tuolla pitäisi pärjätä.

Vierailija
66/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 60v pitäisi vapauttaa kokonaan tästä tyhmästä ja turhasta hakemisesta, helpottaisi monen elämää ja myös monen työnantajan elämää

Vierailija
67/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen yleistuki? Never heard. Ei kai koske ansiosidonnaisella olevia?

Vierailija
68/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on yhden paikan hakuvelvollisuus. Poika tosin haluaa kovasti töihin, joten hakee enemmän kuin on velvoitettu. 

Vierailija
69/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan poistettu jo melkein yhtä pitkään kuin tuollainen hakusääntö on ollut olemassa. 

Jossain vaiheessa uusi virka(into)ilija halusi kokeilla, mitä tapahtuisi, kun hakisin työpaikkoja. Ensimmäisenä kuukautena hain sovittuja neljää paikkaa ja sain neljä haastattelukutsua. Sitten piti ilmoittaa noihin paikkoihin, että fyysisistä syistä en pystyisi tulemaan haastatteluun enkä tekemään kyseisiä töitäkään. Oli aika noloa.

Haettavien paikkojen tulee olla sellaisia mihin voisi oikeasti työllistyä, joten et edes täyttänyt velvollisuutta noilla hupihakemuksilla. 

Ei, vaan joihin voisi teoriassa työllistyä. 

"Haettavien työpaikkojen on oltava sellaisia, joihin ty

Kumpi on lähempänä totuutta: "oikeasti" vai "teoriassa"? 

Viranomaiskieleen ei  "oikeasti" kuulu.

Vierailija
70/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumpi on lähempänä totuutta: "oikeasti" vai "teoriassa"? 

Viranomaiskieleen ei  "oikeasti" kuulu."

Haettavien työpaikkojen on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.

Vierailija
71/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus "Pääomatulot 500 euroa + yleistuki 700 euroa = 1 200 euroa (-verot). Kyllä tuolla pitäisi pärjätä."

Jos pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, näistä tuloista puolet vähennetään yleistuesta.

(500  -  311)/2 = 94,50€, tämän verran vähennetään sinun 700€ yleistuesta ensi

Vierailija
72/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuokratyönantaja, mikä kuittaa haun. Olen menossa kouluun puoleksi vuodeksi, minkä aikana ei tietenkään tarvitse hakea. 

Vierailija
73/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koska ansiosidonnaisella olevia vaan sitten kun ansiosidonnainen loppuu

Vierailija
74/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin kuntoutustukea, enkä todellakaan ollut työkykyinen, niin minulla oli 1 paikan hakuvelvollisuus. Olen hoitaja, ja odotan pääsyä useampaan leikkaukseen. 

Vierailija
75/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koska ansiosidonnaisella olevia vaan sitten kun ansiosidonnainen loppuu

Kiitos vahvistuksesta. Ei ole hätä pitkään aikaan.

Vierailija
76/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/kk, mutta eipä vuoteen taas ole mitään kuulunut eli käytännössä nolla. Eipä tässä mitään voisi hakea jos paikkojen pitäisi olla sellaisia joihin voisi perustellusti työllistyä. Kyllä moneenkin paikkaan voisi työllistyä jos on ainoa hakija mutta en kuvittele olevani ykkösvalinta mihinkään.

Vierailija
77/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raksaduunari ja velvoite alennettiin yhteen ja sanottiin, ettei saa turhaan hakea vaan velvollisuuden voi kuitata ties millä duunitorin hakuvahdeilla. 

Tilanteen tiedostaen lähdin opiskelemaan tvp-koulutukseen ja nyt velvote on nolla. 

Olen täysin työkykyinen ja -haluinen.

Vierailija
78/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/kk, mutta eipä vuoteen taas ole mitään kuulunut eli käytännössä nolla. Eipä tässä mitään voisi hakea jos paikkojen pitäisi olla sellaisia joihin voisi perustellusti työllistyä. Kyllä moneenkin paikkaan voisi työllistyä jos on ainoa hakija mutta en kuvittele olevani ykkösvalinta mihinkään.

Silloin ne paikat ovat sellaisia joihin voisit olettaa työllistyväsi. Mutta jos olisit vaikeasti näkövammainen ja hakisit liikenteenohjaajan paikkaa, niin tuskin olettaisit työllistyväsi kyseiseen tehtävään vaikka olisit ainoa hakija.

Vierailija
79/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus "Pääomatulot 500 euroa + yleistuki 700 euroa = 1 200 euroa (-verot). Kyllä tuolla pitäisi pärjätä."

Jos pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, näistä tuloista puolet vähennetään yleistuesta.

(500  -  311)/2 = 94,50€, tämän verran vähennetään sinun 700€ yleistuesta ensi

Se vähennys oli tehty jo tuossa laskelmassa, täysimääräinen yleistuki on n. 800 euroa kuukaudessa.

Vierailija
80/88 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 0. Tahallani annoin itsestäni kuvan, että olen alkoholisti päästäkseni työnhakuvelvoitteesta. Siis teeskentelin olevani kännissä aina kun yhteydessä viranomaisiin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä