IS Narsistinen itsekkyys yleistyy hälyttävällä tavalla naisten keskuudessa esimerkiksi tällaiset voimalauseet voivat olla varoitusmerkki
Sellaista se on kun tinder ja insta saavat tavisnaisen luulemaan että se on joku hollywood megastara.
Se, mikä aiemmin olisi ollut toisten sortamista, on nykyään kulttuurissamme hyväksyttävää. Sitä kutsutaan rohkaistumiseksi ja itsensä löytämiseksi.
Psykologi, emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen ei kaunistele sanojaan. Itsekkäästi käyttäytyvien ihmisten määrä on hänen mukaansa lisääntynyt, eikä mikään määrä terapeutteja riitä ratkaisemaan pahoinvointia, joka on kasvanut valtavaksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi. Tarvitaan toisenlaista muutosta.
Narsistinen häiriö -diagnoosi on jonkin verran yleistynyt viime vuosikymmeninä, mutta merkittävää muutosta siinä ei Keltikangas-Järvisen mukaan ole tapahtunut.
Kysymys ei ole häiriön lisääntymisestä, vaan tavallisen elämän muuttumisesta
Kommentit (102)
Minulla on aina ollut vahva minäkuva ihan pienestä asti, joka ei ole rakentunut someherutuksen ympärille. Minäkuvani on toki kehittynyt, saanut vahvistusta ja löytänyt uusia ulottuvuuksia ajansaatossa mutta sen ydin on ollut aina sama. Toki sitä on vanhemmat, sukulaiset ja muut tuttavat yrittäneet myös murtaa. Olen aina tiennyt kuka olen enkä ole ollut kiinnostunut kanalauman etiketistä, jonka sanelee joku kateellinen tyhjäpää. Kaikesta huolimatta näytän keskivertoa paremmalta. Hyvä päivä olla minä. 😉
n22
Juurikin noin. Huvittaa, kun ex missit löytävät itsensä ihan tyypillisesti vuoden välein uudestaan :D