IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aika kovin sulla viiraa päässä
Yllättyisit. Orja. :) hehehe
Maaliskuussa juhlitaan emännän kanssa taas uusia leikkauksia toimeentulotukeen.
ja ei säästellä rahassa .
Pidä hausksa sen kanssa orjapossu. Ei minua haittaa yhtään. Kyllä ne orjapossutkin loman tarvitsee.
Joo sinua tapatyötön ei ulinasta päätellen yhtään haittaa tukien leikkaukset se me uskotaan joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olen vaikka loinen kuin joku paskapersu 😉
Hieno ajattelutapa ei ihme että olet työtön paska.
Hahahahahahaha orjat vain huutelee vi*uttaa niska limassa painaa töitä :) tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi orjapossun töissä kiroilemassa.
Onko sun pakko pilata kaikkien muiden työttömien maine?
Näitten sankarien takia kaikilta leikataan ja se voi vituttaaa jos haluaa töihin ja ei pääse ja joutuu elämään todella pienellä kuukausi rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne työllisyystoimintaan liittyvät palvelut edes ovat? Työkokeilut on lopetettu kunnille siirtymisen jälkeen, kuntouttava ollaan ajamassa alas..mitä muka on jäljellä? CV-paja?
Nii-in, mitähän se olisi? Mene paikalle ja katso niin tuet juoksee kuten ennenkin.
"Onko sun pakko pilata kaikkien muiden työttömien maine?
Ei sitä persuille voi pilata ne vittuilee kuitenkin työttömille. -eri
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän iso osa näistä työttömille ilkkujista ole itse suojatyöläisiä, jotka pelkäävät itse menettävänsä työpaikkansa, kun yhteiskunta muuttuu ennalta-arvaamattomaksi kaaokseksi?
Miko joutuu taas suojatyöpaikastaan kauhean Sastamala-ankeuden eteen :( eikä pääse edes Vauvaan pätemään, kun äippä-riikka vie tabletin :(
-winner-
"Kannattaisiko opetella kirjoittamaan saksaa ennen kuin tulee "pätemään"?
Säälittää.
Menikö yläasteen saksantunnit nukkuessa, vai miten? Voisiko siitä löytyä syy siihen, ettei töitä löydy?"
Kas, fasistilla meni tunteisiin. Voi pientä. Äkseeräät alaisillesi huomenna töissä, niin kyllä se siitä olo helpottuu. Kovin on tämä mein herr kiukkuinen? Ei kai sinulla ole masu vain pipi?
- geld und blut, dumpfkoff
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aika kovin sulla viiraa päässä
Yllättyisit. Orja. :) hehehe
Maaliskuussa juhlitaan emännän kanssa taas uusia leikkauksia toimeentulotukeen.
ja ei säästellä rahassa .
Pidä hausksa sen kanssa orjapossu. Ei minua haittaa yhtään. Kyllä ne orjapossutkin loman tarvitsee.
Joo sinua tapatyötön ei ulinasta päätellen yhtään haittaa tukien leikkaukset se me uskotaan joo.
Hyvä että menee perille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne työllisyystoimintaan liittyvät palvelut edes ovat? Työkokeilut on lopetettu kunnille siirtymisen jälkeen, kuntouttava ollaan ajamassa alas..mitä muka on jäljellä? CV-paja?
Nii-in, mitähän se olisi? Mene paikalle ja katso niin tuet juoksee kuten ennenkin.
Joo juoksee mut maaliskuussa taas vähän pienempinä taas.
Vierailija kirjoitti:
En nauti ja sepä se ongelma onkin. Nälkä saa ihmisen tekemään epätoivoisia tekoja. Voithan sinä taas keksiä jonkun mukahauskan vastauksen tähän, mutta se ei muuta tosiasioita. Ryöstöt ja varkaudet tuleva
oo joo kelan sohva sankarit rupee rikollisiksi.kiva työskennellä sitten vankilassa tosin ilman palkkaa mut sehän naurattaa vielä enemmän mua.
Kolme ateriaa päivässä, ilmainen ja toimiva terveydenhoito. Harrastusmahdollisuuksia ja ilmainen asunto.
Miksipä luulet, että Japanissa ikäihmiset ovat alkaneet tekemään rikoksia? He pääsevät vankilaan. Tilanne on siellä niin paha, että vanginvartijoilla täytyy nykyään olla lähihoitajan koulutus.
Tämä on totta. Suomessakin vankilassa on paremmat oltavat kuin vanhusten hoitopaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Loistava uutinen meille maksajille!!
Entäs vuokranantajille esim kunnille ja kaupungeille?
Voivat laittaa ulos porukkaa toimistoista jos ei varaa palkkoihin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap saa itse tuntea nahoissaan kuinka hyvät uudistukset ovat, jäisipä työttömäksi ja saisi karenssin ja siinä samalla muut sanktiot. Eiväthän ne auta ketään pääsemään töihin! Kuka yhä on niin tyhmä että sellaista uskoo? Itse en ole työtön mutta mietin joskus että jos olisin niin miten saisin työssäolovelvoitteen täytettyä jos sellainen tilanne tulisi, töitä ei täällä eikä lähikunnissa ole eikä todellakaan mitään työllistymistä edistäviä palvelujakaan. Työpajatkin ajettiin alas, kiitos Pirhan.
Se velvoite täyttyykin, kun osallistuu johonkin työtoimintaan vaikkapa 9 € päivätaksalla. Jotainhan noiden pummienkin on rahansa eteen tehtävä.
Sitä työtoimintaa ollaan lopettamassa.
Itse hakeuduin sinne, että saan Kelan pois niskasta. Se aiheutti vaan stressiä ja osaan töitä hakea ilman pakkoakin.
Siellä muuten aika moni asiakas tekee siinä neljän tunnin aikana sen rahansa eteen, kuin itse ohjaajat palkkansa eteen päivän aikana.
Oon siellä vaan sen 4h/päivä (tekisitkö muuten itse mitään sillä hinnalla) ja jo sen aikana palkalliset kerkee neljä kertaa istumaan kahvilla jauhamassa paskaa.
Ihan oikeasti mitäs sit kun toiminta loppuu kokonaan eikä edes niitä paikkoja tule lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nauti ja sepä se ongelma onkin. Nälkä saa ihmisen tekemään epätoivoisia tekoja. Voithan sinä taas keksiä jonkun mukahauskan vastauksen tähän, mutta se ei muuta tosiasioita. Ryöstöt ja varkaudet tuleva
oo joo kelan sohva sankarit rupee rikollisiksi.kiva työskennellä sitten vankilassa tosin ilman palkkaa mut sehän naurattaa vielä enemmän mua.
Kolme ateriaa päivässä, ilmainen ja toimiva terveydenhoito. Harrastusmahdollisuuksia ja ilmainen asunto.
Miksipä luulet, että Japanissa ikäihmiset ovat alkaneet tekemään rikoksia? He pääsevät vankilaan. Tilanne on siellä niin paha, että vanginvartijoilla täytyy nykyään olla lähihoitajan koulutus.
Tämä on totta. Suomessakin vankilassa on paremmat oltavat kuin vanhusten hoitopaikoissa.
Kyllä sulla on tosi lapselliset jutut jankuttaja pummi.mitä nyt menetät vapautesi ja saat välillä turpaa sekö on kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä te-virkailijalle raportoinnista on? Kuinka se edistää kenenkään työllistymistä? Ei mitenkään. Ilakoijat eivät tajua että kauheasti menee rahaa näiden virkailijoiden työpaikkojen ylläpitoon, heidän tehtävänsä ei ole muuta kuin kytätä ja jaella sanktioita. Mihin sellaista ammattikuntaa tarvitaan? Kaukana ovat ne ajat kun oli oikea Työvoimatoimisto ja sieltä sai apua, tukea ja neuvoja työpaikan hankkimiseksi.
Minusta näillä ilakoijilla ja te-virkailijoilla on yhtymäkohtaa 1930-luvun tapahtumiin Saksassa, missä tietty ihmisryhmä otettiin tikunnokkaan ja myöhemmin alkaivat ns. sanktiot ghettoineen ja kuljetuksineen työleireille.
En voi sanoin kuvailla minkälaista halveksuntaa koen niin hemmoteltua ihmistä kohtaan joka vertaa neljää pakollista työhakemusta tai Kelan työvoimakur
ei vaan sitä miten työttömistä puhutaan ja kuinka heistä tehdään syyllisiä kaikkeen ja alempiarvoisia kuin muut ihmiset.
Jos työttömyysetuuteen tulee leikkuri, saako puuttuvan osan toimeentulotuesta? Näinhän on ollut tähän asti.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työtön olisi työtön jos voisi mennä töihin🤦
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Mikä on työllistymistä edistävä palvelu????
Pupukurssi
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto on palannut juurilleen ja pyrkii valtaan päästyään pakottamaan kaikki palvomaan mammonaa.
Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne t*pettaisiin.
https://www.freepik.com/premium-photo/american-paper-money-100-bill-wit…
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut". Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemal
En tarvitse liikaa, tyydyn vähään. Nautin rauhasta, vähästä ja tiedon saannista. Sisäisen rauhan saavuttamisesta ja itseni kehittämisestä.
-Namo buddhaya
Ketjun aihe on itkeminen karenssista joka laukeaa, kun et noudata työnhakuohjeita. Ikään kuin kellään olisi pelkoa työllistyä tässä työllisyystilanteessa.
Lopputuloksena itkua ja parkua
Vierailija kirjoitti:
Loistava uutinen meille maksajille!!
Entä jos joudut työttömäksi?
Tulee työllistämään 0 ihmistä, tulee viemään työpaikat sadoiltatuhansilta. Joten tervetuloa karenssikerhoon, te ylimielisimmät vielä toistaiseksi käsienheiluttelutöissä käyvät pullasorsat.
Onko sun pakko pilata kaikkien muiden työttömien maine?