IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
No, kuinka vaikeaa se työnhaku on, jotta karenssilta välttyy? Nythän se on ihan pelleilyä eiköhän työttömällä ole aikaa hakea täitä vaikka joka päivä
Ei ihme että on työtön jos kerran täitä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä täällä itket kun leikkaukset ennestään paska tukiin jatkuu.pelkään että saan kenkää ja musta tulee yhtä köyhä kun sinä ja joudun syömää halpaa paskaa.
En minä mitään itke ja hyvää ruokaa söin xD kuule orjapossu sinä voit yrittää mutta et vain voi tietää. :D
Miksi nimität mua orja possuksi eikö sun päähän mene että menen vapaaehtoisesti töihin kun mulla hyvä palkka.
onko vaikea käsittää?????
Heh orjapossu :D ärsyttääkö? Hahahahahahaha
Itku lisääntyy näköjään kun leikkaukset jatkuu buaha haaaa.
Hehehehehe orjat menee takaisin tienaamaan niitä verorahoja vain. :)
Aika kovin sulla viiraa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap saa itse tuntea nahoissaan kuinka hyvät uudistukset ovat, jäisipä työttömäksi ja saisi karenssin ja siinä samalla muut sanktiot. Eiväthän ne auta ketään pääsemään töihin! Kuka yhä on niin tyhmä että sellaista uskoo? Itse en ole työtön mutta mietin joskus että jos olisin niin miten saisin työssäolovelvoitteen täytettyä jos sellainen tilanne tulisi, töitä ei täällä eikä lähikunnissa ole eikä todellakaan mitään työllistymistä edistäviä palvelujakaan. Työpajatkin ajettiin alas, kiitos Pirhan.
Se velvoite täyttyykin, kun osallistuu johonkin työtoimintaan vaikkapa 9 € päivätaksalla. Jotainhan noiden pummienkin on rahansa eteen tehtävä.
Jawohl, mein führer. Blut und geld, mein führer!
Kannattaisiko opetella kirjoittamaan saksaa ennen kuin tulee "pätemään"?
Säälittää.
Menikö yläasteen saksantunnit nukkuessa, vai miten? Voisiko siitä löytyä syy siihen, ettei töitä löydy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap saa itse tuntea nahoissaan kuinka hyvät uudistukset ovat, jäisipä työttömäksi ja saisi karenssin ja siinä samalla muut sanktiot. Eiväthän ne auta ketään pääsemään töihin! Kuka yhä on niin tyhmä että sellaista uskoo? Itse en ole työtön mutta mietin joskus että jos olisin niin miten saisin työssäolovelvoitteen täytettyä jos sellainen tilanne tulisi, töitä ei täällä eikä lähikunnissa ole eikä todellakaan mitään työllistymistä edistäviä palvelujakaan. Työpajatkin ajettiin alas, kiitos Pirhan.
Se velvoite täyttyykin, kun osallistuu johonkin työtoimintaan vaikkapa 9 € päivätaksalla. Jotainhan noiden pummienkin on rahansa eteen tehtävä.
Tajuatko että nuo 9€/päivä toiminnat tulevat veronmaksajille kaliimmaksi kuin se että työtön ei niihin joutuisi?
"Aika kovin sulla viiraa päässä
Yllättyisit. Orja. :) hehehe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan nyt alkaisi porukalle menemään jakeluun ettei tässä ole kyse mistään muusta kun valkoisen kantaväestön alasajosta? Näin se salaliittoteoriaksi julistettu väestönvaihto toimii ja on ihan todellisuutta tämän päivän suomessa.
Siis, se onkin nykyinen hallitus ja eduskunta, jossa kok + ps + kr + rkp päättävät, jotka suorittavat tuota väestönvaihtoa paraikaa tälläkin lailla?
Tämä oli aidosti uusi näkökulma asiaan.
Marinin edistyksellinen humanistihallitus aloitti tämän kerjäläisten tänne haalimisen. Oikein avosylin ottivat vastaan Akateemiset koneinsinäöörit ja lammaspaimenet. Teillä vassareilla vaan tahtoo olla aika valikoiva muisti.
Vuonna 2015 oli Marinin hallitus?
Tosiaan, valikoiva muisti tai jopa muistinmenetys. Vaan kenellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se työnhaku se ongelma ole sitähän ihmiset tekee ja on tehnyt jo (tämä osio ei muuta mitään uusista päätöksistä). Se töiden saaminen on ongelma. sitten siinä että on työkyvyttömiä työnhakijoita näihin homma koskee pahimmin kun eivät saa päätöksiä lääkäreiltä ja kelalta työkyvyttömyyteen jotta pääsisivät edes väliaikais eläkkeelle. sen jälkeen lisätään kuvioihin että heitä töissä käyvät vielä sortaa sivussa kun olettavat että kaikkia pitää potkia jotka ei ole töissä. (Ei kaikki työssäkäyvät onneksi sorra)
Tässä on kyse siitä että jättää hakematta tai osallistumatta puuhastelukerhoon.
Se voi tuntua turhalta, mutta se on kirjaimellisesti ainoa asia mitä tarvitsee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työtön olisi työtön jos voisi mennä töihin🤦
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Mikä on työllistymistä edistävä palvelu????
Varmaan viikoittain kasvotusten käytävät keskustelut :D
Ei niihin palveluihin ole minkäänlaisia resursseja, ei ollut ennen eikä ole nyt tämän hetken työttömyystilanteessa. Työtön hakee epätoivoisesti töitä, odottelee yhteydenottoa pitkään ja joskus joku soittaa monta kuukautta myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko että nuo 9€/päivä toiminnat tulevat veronmaksajille kaliimmaksi kuin se että työtön ei niihin joutu
Tulkoon.
En nauti ja sepä se ongelma onkin. Nälkä saa ihmisen tekemään epätoivoisia tekoja. Voithan sinä taas keksiä jonkun mukahauskan vastauksen tähän, mutta se ei muuta tosiasioita. Ryöstöt ja varkaudet tuleva
oo joo kelan sohva sankarit rupee rikollisiksi.kiva työskennellä sitten vankilassa tosin ilman palkkaa mut sehän naurattaa vielä enemmän mua.
Kolme ateriaa päivässä, ilmainen ja toimiva terveydenhoito. Harrastusmahdollisuuksia ja ilmainen asunto.
Miksipä luulet, että Japanissa ikäihmiset ovat alkaneet tekemään rikoksia? He pääsevät vankilaan. Tilanne on siellä niin paha, että vanginvartijoilla täytyy nykyään olla lähihoitajan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä te-virkailijalle raportoinnista on? Kuinka se edistää kenenkään työllistymistä? Ei mitenkään. Ilakoijat eivät tajua että kauheasti menee rahaa näiden virkailijoiden työpaikkojen ylläpitoon, heidän tehtävänsä ei ole muuta kuin kytätä ja jaella sanktioita. Mihin sellaista ammattikuntaa tarvitaan? Kaukana ovat ne ajat kun oli oikea Työvoimatoimisto ja sieltä sai apua, tukea ja neuvoja työpaikan hankkimiseksi.
Minusta näillä ilakoijilla ja te-virkailijoilla on yhtymäkohtaa 1930-luvun tapahtumiin Saksassa, missä tietty ihmisryhmä otettiin tikunnokkaan ja myöhemmin alkaivat ns. sanktiot ghettoineen ja kuljetuksineen työleireille.
En voi sanoin kuvailla minkälaista halveksuntaa koen niin hemmoteltua ihmistä kohtaan joka vertaa neljää pakollista työhakemusta tai Kelan työvoimakurssille menemistä tukikarenssin välttääkseen keskitysleirillä olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jawohl, mein führer. Blut und geld, mein führer!
&n
Hyvä diagnoosi! Meni vähän muutakin mulla väliin :D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuussa juhlitaan emännän kanssa taas uusia leikkauksia toimeentulotukeen.
ja ei säästellä rahassa .
Eiköhän iso osa näistä työttömille ilkkujista ole itse suojatyöläisiä, jotka pelkäävät itse menettävänsä työpaikkansa, kun yhteiskunta muuttuu ennalta-arvaamattomaksi kaaokseksi?
Oikeisto on palannut juurilleen ja pyrkii valtaan päästyään pakottamaan kaikki palvomaan mammonaa.
Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne t*pettaisiin.
https://www.freepik.com/premium-photo/american-paper-money-100-bill-wit…
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut". Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi." Mutta minä sanoin: "Kuinka kauaksi aikaa, Herra?" Hän vastasi: "Siihen asti, kunnes kaupungit tulevat autioiksi, asumattomiksi, ja talot tyhjiksi ihmisistä ja pellot on hävitetty erämaaksi; kunnes Herra on karkoittanut ihmiset kauas ja suuri autius tullut keskelle maata. Ja jos siellä on jäljellä kymmenes osa, niin hävitetään vielä sekin. Mutta niin kuin tammesta ja rautatammesta jää kaadettaessa kanto, niin siitäkin: se kanto on pyhä siemen."
"Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sen tähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu."
https://www.istockphoto.com/fi/valokuva/n-suuri-lehdist%C3%B6-iso-pyram…
"Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mammona
"Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Mitä ne työllisyystoimintaan liittyvät palvelut edes ovat? Työkokeilut on lopetettu kunnille siirtymisen jälkeen, kuntouttava ollaan ajamassa alas..mitä muka on jäljellä? CV-paja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuussa juhlitaan emännän kanssa taas uusia leikkauksia toimeentulotukeen.
ja ei säästellä rahassa .
Pidä hausksa sen kanssa orjapossu. Ei minua haittaa yhtään. Kyllä ne orjapossutkin loman tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat seurausta siitä etteivät työttömät ole menneet vapaaehtoisesti töihin
MIHIN TÖIHIN?! Helvetti kun sun on vaikea ymmärtää että yhteen työpaikkaan on useita satoja hakijoita.
Osui ja upposi sananlasku vale-winner-iin näköjään kuin halpa p e n s a Venezuelassa ;D
-winner-
Helpompi ratkaisu olisi kuitenkin, että ihmiset opetettaisiin kotona, päiväkodissa ja koulussa (tarvittaessa vaikka työpaikoilla ja yliopistoissa) siihen, että roskat laitetaan roskakoriin.
Ei tarvitsisi veronmaksajien maksaa huonosti käyttäytyvien ihmisten porsasteluja.