IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
Kyllä sulla on tosi lapselliset jutut jankuttaja pummi.mitä nyt menetät vapautesi ja saat välillä turpaa sekö on kivaa?
Miksi siellä turpaan saisi? Olet katsonut liikaa elokuvia. Jos käyttäytyy asiallisesti eikä sotkeennu muiden asioihin, niin ei saa turpaansa. Onko sinulle outo yhdistelmä?
Vapaus vai ruoka/terveydenhoito/harrastusmahdollisuudet ja lähes täysihoito?
Moni valitsee jälkimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaisiko opetella kirjoittamaan saksaa ennen kuin tulee "pätemään"?
Säälittää.
Menikö yläasteen saksantunnit nukkuessa, vai miten? Voisiko siitä löytyä syy siihen, ettei töitä löydy?"
Kas, fasistilla meni tunteisiin. Voi pientä. Äkseeräät alaisillesi huomenna töissä, niin kyllä se siitä olo helpottuu. Kovin on tämä mein herr kiukkuinen? Ei kai sinulla ole masu vain pipi?
- geld und blut, dumpfkoff
Siellä taitaa nyt meidän palstaorjalla kiertää päässä Sinerbykoff :DDDDD ei tiedä edes mitä sanoja saksassa kirjoitetaan aina isolla kirjaimilla ;D
-winner-
Kaffebulla kirjoitti:
Jos työttömyysetuuteen tulee leikkuri, saako puuttuvan osan toimeentulotuesta? Näinhän on ollut tähän asti.
Toimeentulotukea leikataan maaliskuussa ja ehtoja tiukennetaan et onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän iso osa näistä työttömille ilkkujista ole itse suojatyöläisiä, jotka pelkäävät itse menettävänsä työpaikkansa, kun yhteiskunta muuttuu ennalta-arvaamattomaksi kaaokseksi?
He tietävät sen itse, että kun IMF perkaa julkisen puolen, niin suojatyöpaikat katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olen vaikka loinen kuin joku paskapersu 😉
Hieno ajattelutapa ei ihme että olet työtön paska.
Hahahahahahaha orjat vain huutelee vi*uttaa niska limassa painaa töitä :) tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi orjapossun töissä kiroilemassa.
Onko sun pakko pilata kaikkien muiden työttömien maine?
Miten olen pilannut? Kertomalla että mielenteyssyoden ja muitten henkilökohtaiset puutteiden takia olen kunnia loinen ja ylpeä Kela Goldista.
-winner-
Kovasti ottaa vale-winner- kierroksia ;D alkaa "mielenteysyoden" tosiaan näkyä CV:ssäsi
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Jos työttömyysetuuteen tulee leikkuri, saako puuttuvan osan toimeentulotuesta? Näinhän on ollut tähän asti.
Toimeentulotukea leikataan maaliskuussa ja ehtoja tiukennetaan et onnea vaan.
Ei meiltä moniongelmaisilta joilla on jo Kela Gold hajoa siihen orja!
-winner-
Ei mitään karenssia saa jos hoitaa asiat kunnolla. Ehkä joiltain juopoilta se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän iso osa näistä työttömille ilkkujista ole itse suojatyöläisiä, jotka pelkäävät itse menettävänsä työpaikkansa, kun yhteiskunta muuttuu ennalta-arvaamattomaksi kaaokseksi?
He tietävät sen itse, että kun IMF perkaa julkisen puolen, niin suojatyöpaikat katoavat.
Ja tuista on leikattava lisää. eli tilanne ei ole oikeen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään karenssia saa jos hoitaa asiat kunnolla. Ehkä joiltain juopoilta se ei onnistu.
Jankkaat kovasti juoppo sanaa. Olivatko vanhempasi alkoholisteja?
Vierailija kirjoitti:
Ei niin jos tarpeeki pihalla niin kuin minä :)
-winner-
-hymyile sillä se on tarttuvaa.
-joskus on vaikea keskittyä nykyhetkeen sillä Menneisyys voi tuoda surua ja tulevaisuus huolta.
-keskity niihin asioihin joihin voit vaikuttaa.
-Namo Buddhaya :)
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on itkeminen karenssista joka laukeaa, kun et noudata työnhakuohjeita. Ikään kuin kellään olisi pelkoa työllistyä tässä työllisyystilanteessa.
Lopputuloksena itkua ja parkua
Jotkut eivät pysty noudattamaan työnhakuohjeita eli hyppimään työkkärin pillin mukaan, koska heidät on tungettu työkkärin listoille väkisin vaikka eivät sinne elämäntilanteeltaan kuulu. Esim. sairaat, vammaiset, omaishoitajat jne..
Vierailija kirjoitti:
Ei saakkaan mutta kyllä tulee olemaan rahallisesti todella tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava uutinen meille maksajille!!
Entä jos joudut työttömäksi?
Silloin sama kuin edellisilläkin kerroilla: itseni kehittämistä ja työnhakua, kunnes taas tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan kuvittele saavani töitä kiukuttelemalla vauvapalstalla siitä, että työttömän velvollisuus on tehdä itsestään kelvollinen työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakkaan mutta kyllä tulee olemaan rahallisesti todella tiukkaa.
Entä jos menisit töihin?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sama kuin edellisilläkin kerroilla: itseni kehittämistä ja työnhakua, kunnes taas tärppää.
Itseni kehittämistä=luetaan wikipediaa hetki ja sitten vauvapalstalle.
Työnhakua=Haetaan ja haetaan kunnes tärppää TE toimiston pupuleikkikurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siirtyy aika nopeasti maksajasta saajaksi.
Tarkoitus koko hyvinvointijärjestelmässä olisi se, että ihminen on aluksi saaja, sitten maksaja ja lopuksi taas saaja.
Tämä pitkäaikainen työttömyyskriisi ja/tai tukien varassa eläminen/elättäminen sotkee tuota kuviota todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on itkeminen karenssista joka laukeaa, kun et noudata työnhakuohjeita. Ikään kuin kellään olisi pelkoa työllistyä tässä työllisyystilanteessa.
Lopputuloksena itkua ja parkua
Jotkut eivät pysty noudattamaan työnhakuohjeita eli hyppimään työkkärin pillin mukaan, koska heidät on tungettu työkkärin listoille väkisin vaikka eivät sinne elämäntilanteeltaan kuulu. Esim. sairaat, vammaiset, omaishoitajat jne..
Mikseivät he voi tehdä sitä, mikä vaaditaan? Huolimatta tilanteestaan? Jos ei pysty taistelemaan systeemiä vastaan, vaikka systeemissä on virhe, niin eikö sitä pääse vähemmällä kun vaan pelaa sen systeemin mukaan?