IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Jälleen varsin tehokas keino pienentää hiilijalanjälkeä ja vähentää luonnonvarojen kulutusta, mutta tämähän ei riitä vielä mihinkään: ilmasto ei edelleenkään ole pysähtynyt! Olemme sitoutuneet pienentämään hiilijalanjäljen=elintason vuoteen 2035 mennessä!
Tajuatko millaisen plussan hiilijalanjälkeen Suomessa tekevät sadattuhannet kehitysmaalaiset, jotka lähtömaissa pysyessään olisivat käyttäneet vain pienen osan siitä, mitä he käyttävät nyt Suomessa asuessaan?
Vierailija kirjoitti:
"Sinä täällä itket kun leikkaukset ennestään paska tukiin jatkuu.pelkään että saan kenkää ja musta tulee yhtä köyhä kun sinä ja joudun syömää halpaa paskaa.
En minä mitään itke ja hyvää ruokaa söin xD kuule orjapossu sinä voit yrittää mutta et vain voi tietää. :D
Miksi nimität mua orja possuksi eikö sun päähän mene että menen vapaaehtoisesti töihin kun mulla hyvä palkka.
onko vaikea käsittää?????
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap saa itse tuntea nahoissaan kuinka hyvät uudistukset ovat, jäisipä työttömäksi ja saisi karenssin ja siinä samalla muut sanktiot. Eiväthän ne auta ketään pääsemään töihin! Kuka yhä on niin tyhmä että sellaista uskoo? Itse en ole työtön mutta mietin joskus että jos olisin niin miten saisin työssäolovelvoitteen täytettyä jos sellainen tilanne tulisi, töitä ei täällä eikä lähikunnissa ole eikä todellakaan mitään työllistymistä edistäviä palvelujakaan. Työpajatkin ajettiin alas, kiitos Pirhan.
Se velvoite täyttyykin, kun osallistuu johonkin työtoimintaan vaikkapa 9 € päivätaksalla. Jotainhan noiden pummienkin on rahansa eteen tehtävä.
No sehän on hyvä uutinen. Parempi olisi pistää työtön vaikka siivoamaan ettei itse tarvitsisi kerätä koiran kakkoja, kaupungissa muutenkin roskaista kun väki heittelee pikaruokien pakkaukset ja jämät kaduille.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä täällä itket kun leikkaukset ennestään paska tukiin jatkuu.pelkään että saan kenkää ja musta tulee yhtä köyhä kun sinä ja joudun syömää halpaa paskaa.
En minä mitään itke ja hyvää ruokaa söin xD kuule orjapossu sinä voit yrittää mutta et vain voi tietää. :D
Kelan ruokaon tunnetusti hyvää!!!
sitä kokkailet kelan itsemurha yksiössä.hitto oot hauska tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimität mua orja possuksi eikö sun päähän mene että menen vapaaehtoisesti töihin kun mulla hyvä palkka.
Heh orjapossu :D ärsyttääkö? Hahahahahahaha
Vielä kun persut ja hallitus keksisivät mistä ne kuvitteelliset 400 000 työpaikkaa keksitään kaikille "työn vieroksujille" ... ja +100 000 niille paikoille jotka hallituksen toimien aikana on hävinnyt.
Hallitus on kyllä etevä keksimään rankaisutoimia olemattomien työpaikkojen laistamisesta mutta kun pitäs työpaikkoja luoda onkin petterin ja riikkulin sormi suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä yritä selittää tapatyöttömälle noin vaikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
En tee minuuttiakaan töitä ennen kuin lakisääteinen seksinsaantitakuu työpaikan vastaanottamisesta tulee voimaan. Täällä on paljon armeijaa käymättömiä yli 18v naisia, jotka voivat ihan hyvin alkaa motivoimaan miehiä työssäkäyntiin seksinantovelvollisuuden avulla.
Huono vitsi ja ala-arvoinen provo. Kerropa silti miksi yksikään tyttö/nainen olisi velvollinen "antamaan seksiä" kenellekään jolle ei itse halua? Ja miksi katsot voivasi kiristää ihmisiä joille asia ei mitenkään kuulu antamaan seksiä sinulle jotta suvaitsisit mennä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pummina kuin Bergbummina ja ennemmin orpona kuin Orpona - vanha kansanviisaus
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei saa töitä yrityksistään huolimatta eikä saa tukia, käy lopulta vaaralliseksi, koska menetettävää ei ole. Tulot hankitaan tarvittaessa rikollisuudella, jos muuta ei ole. Ilmeisesti Suomesta halutaan tehdä luokkayhteiskunta, jossa eliitti joutuu elämään häkeissä rahvasta peläten?
Tämä ongelma saattaa tulla pk-seudulle ja suurimpiin kaupunkeihin. Meitä se ei tule koskettamaan, rikollisilla ei ole meille asiaa. Siitä pitävät huolen kamerat ja vahtikoirat sekä aseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pummina kuin Bergbummina ja ennemmin orpona kuin Orpona - vanha kansanviisaus
-winner-
Kuntoutustyöt tai karenssi odottaa ja itku on senmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että ap saa itse tuntea nahoissaan kuinka hyvät uudistukset ovat, jäisipä työttömäksi ja saisi karenssin ja siinä samalla muut sanktiot. Eiväthän ne auta ketään pääsemään töihin! Kuka yhä on niin tyhmä että sellaista uskoo? Itse en ole työtön mutta mietin joskus että jos olisin niin miten saisin työssäolovelvoitteen täytettyä jos sellainen tilanne tulisi, töitä ei täällä eikä lähikunnissa ole eikä todellakaan mitään työllistymistä edistäviä palvelujakaan. Työpajatkin ajettiin alas, kiitos Pirhan.
Se velvoite täyttyykin, kun osallistuu johonkin työtoimintaan vaikkapa 9 € päivätaksalla. Jotainhan noiden pummienkin on rahansa eteen tehtävä.
Jawohl, mein führer. Blut und geld, mein führer!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ruokaon tunnetusti hyvää!!!
sitä kokkailet kelan itsemurha yksiössä.hitto oot hauska tyyppi.
Hahahahahaha nämä orjapossuthan vasta vitsikkäitä on :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itku lisääntyy näköjään kun leikkaukset jatkuu buaha haaaa.
"Mistä ne työt tulevat?"
Joidenkin talousteoreetikkojen mukaan työvoiman tarjonta lisää kysyntää. Tuosta lienee myös historiallista näyttöä.
Jos on tekijöitä, ihan pikku jutuillekin, niin tuon teorian mukaan pitäisi löytyä teettäjiäkin.
Eli jos riittävän halvalla löytyy tekijä, niin työlle syntyy kysyntää. Olipa kyse perheen mummon ulkoiluttamisesta tai nurmikonleikkuusta.
Itse olen sitä mieltä, että tekoälyn massiivisen tulon myötä (ja muutenkin) pitää ryhtyä käymään yhteiskunnallista keskustelua kansalaispalkasta tmv. eli siitä, että kaikki tuet korvataan jonkunlaisella yleistuella. Tällöin ei olisi mitään kannustusloukkuja eli pienenkin työn tekeminen kannattaisi. Siinä nähtäisiin myös, missä määrin tuo teoria työvoiman tarjonnasta pitäisi paikkaansa. Todennäköisesti kansalaispalkka-tyyppinen systeemi saisi ihmiset voimaan paremmin, jos ja kun heidän ei tarvitsisi kantaa huolta toimeentulostaan tilanteessa, jossa he eivät ole pysyvässä palkkatyösuhteessa. Nykyinen tukijärjestelmä - etenkin asumistuki - on epäsuoraa tulonsiirtoa veronmaksajilta työnantajille, joiden ei tarvitse maksaa "elämiseen riittävää palkkaa" (tai tarjota riittävästi työtunteja), kun saa työntekijän noilla huonoillakin ehdoilla. Kansalaispalkka-systeemi ihannetilanteessa mahdollistaisi tuontyyppisen toiminnan tulemisen kestävämmälle pohjalle.
Sitä ongelmaa kansalaispalkka tai mikään muukaan ei ratkaise, että suomalaisen tyypillisen ihmisen ajatusmaailma on ristiriitainen: hän haluaa itse tuotteensa ja palvelunsa mahdollisimman halvalla, mutta hän ei ole valmis tekemään itse työtä halvalla. Tuo muodostaa erikoisen kiilan, joka osaltaan todennäköisesti on johtanut yhtäältä nykyiseen pitkittyneeseen työttömyyskriisiin, toisaalta siihen, että "halvan työn" tekijöitä otetaan tänne ulkomailta ja paikoin täysin orjamaisissa, riistävissä olosuhteissa (Finlandia-palkittu tietokirja aiheesta, nimeä en valitettavasti nyt muista).
Suomalainen ei siis ole valmis maksamaan mistään sellaista hintaa, jolla hänen naapurinsa (tai hän itse) voisi työn tehdä. Ja sama suomalainen (ja hänen naapurinsa) on ennemmin työttömänä tukien varassa kuin tekisi tuota työtä (tai mitään työtä) niin halvalla hinnalla, jolla hän haluaisi tuon hyödykkeen (tavaran tai palvelun) ostaa.
"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa." - Vai onko sittenkään? Olisiko reilua maksaa naapurille työstä reilu palkka ja maksaa sitten itse tuotteesta jonkun verran enemmän? Sen sijaan, että haukkuisi naapuria työttömäksi lusmuksi samalla kun itse tilaa halvalla Temusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Kuntoutustyöt tai karenssi odottaa ja itku on senmukaista.
Minullapa on elinikäinen Kela Gold kiitos lahjattomuuteni että eipä paljoa ole hyötyä kuntoutella;)
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itku lisääntyy näköjään kun leikkaukset jatkuu buaha haaaa.
Hehehehehe orjat menee takaisin tienaamaan niitä verorahoja vain. :) hopi hopi! OrjaPossunen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan nyt alkaisi porukalle menemään jakeluun ettei tässä ole kyse mistään muusta kun valkoisen kantaväestön alasajosta? Näin se salaliittoteoriaksi julistettu väestönvaihto toimii ja on ihan todellisuutta tämän päivän suomessa.
Siis, se onkin nykyinen hallitus ja eduskunta, jossa kok + ps + kr + rkp päättävät, jotka suorittavat tuota väestönvaihtoa paraikaa tälläkin lailla?
Tämä oli aidosti uusi näkökulma asiaan.
Marinin edistyksellinen humanistihallitus aloitti tämän kerjäläisten tänne haalimisen. Oikein avosylin ottivat vastaan Akateemiset koneinsinäöörit ja lammaspaimenet. Teillä vassareilla vaan tahtoo olla aika valikoiva muisti.